Gå til innhold

Ny Spill-PC 1440p (ca 25 000)


Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Sitter på en 6/7år gammel PC der det eneste jeg byttet ut var min gamle GTX295 for en GTX 670 som jeg nå bruker. Jeg har lenge tenkt på å anskaffe ny maskin, og nå er tiden endelig inne for å faktisk vurdere det. Jeg ønsker å kjøpe komponenter og bygge en maskin som vil sikre meg god ytelse i årene fremover! 

 

  • Ønsker at PC'en skal takle det meste av spill på ultra, både nå og kommende spill i 60+ fps.
  • Spiller mye RTS, FPS, RPGer osv.
  • Budsjett på ca 25k, kan strekkes litt.
  • PC + 1 monitor (har sett på 144hz, men usikker på om det er verdt det) & Windows 10.
  • Ønsker 1440p, men åpen for forslag.
  • Trenger ikke tastatur, mus, headsett.
  • Overklokking ikke et must, da jeg ikke har erfaring med dette.

 

Kan hende jeg har glemt å nevne noe.. Oppdaterer tråden hvis jeg husker noe.

 

All hjelp taes gladelig imot. Takk på forhånd!  :thumbup:

Endret av Taryeah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du i dag?
 

Ønsker at PC'en skal takle det meste av spill på ultra, både nå og kommende spill i 60+ fps.

Her bør du muligens vente på DX 12\Vulcan kommer for fult i 2017.

Ganske sikker på GTX 1080 vil klare det meste, men cpu er mere usikkert, om sokkel 2011-3 eller lga 1151 vil være å fortrekke da det er kjent vulcan drar bedre nytte av SLI\flere kjerner en 4. GTA 5 klarer å ta i bruk 8 kjerner.

 

Har du ligdene oppsett som meg, er det ikke vits å oppgradere før AMD Zen kommer.

Har du intel quad 9650 eller eldre er det på tide med en oppdatering ja.

 

144 hz er verdt prisen ja men 1440p særlig Asus PG279Q bør du kjøpe brukt. Får du den for halv pris har du gjort et kupp, ellers bør du vurdere 4k.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke specs foran meg nå, kan oppdatere dette svaret senere- men mener på å huske at jeg har en i7-2300K som CPU. Merker uansett at PC'en synger på siste vers.

 

Den monitoren du nevner (Asus PG279Q) ser ut til å være et ekstremt godt produkt, dog man betaler for det.

Lenke til kommentar

Hvis du har http://ark.intel.com/products/52206/Intel-Core-i5-2300-Processor-6M-Cache-up-to-3_10-GHz

kan du skaffe hovedkort + ny cpu brukt. Særlig om du har først genrasjon. Som kun har bios ikke UEFI.

 

I5 2500k eller i7 2600k er fremdeles brukbart i alle spill i dag, men du får best ytelse om du overklokker noe.

Da cpuene er dårlig på ytelse\strømforbrukt, men generieltsett er det ikke verdt å kjøpe skylake av den grunn.

 

Når AMD Zen kommer kanskje det blir lønnsomt å legge lga 1155 sokkelen død for godt. Sikkert 1 år til det skjer.

 

Om en ukes tid kommer nok RX 480.

Kanskje RX 480 Crossfire X vs GTX 1080 kan komme ganske likt i ytelse. AMD billigere.

 

Ellers blir rådet gtx 1070 hvis du ikke vurder å kjøpe brukt.

 

Selv om du ikke vil overklokke er kanskje  i5 6600

den cpuen som gir mest for pengene i dag. finnes jo billig hovedkort som Asus H110-PLUS

Ram f.eks Kingston DDR4 8GB 2133MHz DDR4

 

Det er forhåndvis billig for å være dollarkurs i dag. Men ikke veldig stor oppgradering.

Husk at nyeste bios vil fjerne alt av overklokkingsmulighet, så det er vanskelig å selge slike deler senere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Setter veldig pris på svarene dine!

 

I utgangspunktet tenkte jeg å kjøpe alt nytt da jeg er skeptisk til å handle PC komponenter brukt (jeg har hatt dårlig erfaring med det tidligere). Dersom jeg finner noe brukt i god stand og til en billig pris skal jeg sterkt vurdere det.

 

Vedr å vente til neste år sitter jeg med den oppfatningen at hvis man først tenker at det kommer noe bedre "rett rundt hjørnet" så får man aldri kjøpt en PC, da dette kommer alltid til å være tilfellet. Kjøper en PC ila 1-2måneder vil jeg tro :)

Lenke til kommentar

 

Vedr å vente til neste år sitter jeg med den oppfatningen at hvis man først tenker at det kommer noe bedre "rett rundt hjørnet" så får man aldri kjøpt en PC, da dette kommer alltid til å være tilfellet. Kjøper en PC ila 1-2måneder vil jeg tro

Ja, jeg skulle selv, kjøpt meg nyere maskin, problemet, behovene mine er så vanskelige, å få til alt det blir umulig.

 

10 gigabit ethernet\2,5 gigabit\5 gigabit, usb 3.1, thunderbolt, gjerne flere m.3 slots, etc.

Hovedkortene fra 2004 er ganske like som i dag, eneste er sokkelen (UEFI bios) og PCI-E SSD er blitt mere vanlig.

 

Så det er litt frustendene, selv ville jeg aldri vurdert Asus H110-PLUS men kunne vurdert i5 6600  for en kort periode, vurderte faktisk det, til jeg fikk tak i eldre lga 1155 hovedkort brukt. Da har cpu fra før av.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

1440p og 60 FPS og max settings så må du ut med 1070 i allefall. Med tanke på alle tester jeg ser der ute på dagens spill så ser jeg ingen grunn å velge noe over 6700K (muligens 6600k for gaming)

http://www.guru3d.com/articles_pages/core_i7_6950x_6900k_6850k_and_6800k_processor_review,9.html

 

Jeg tør å påstå selv idag så vil man klare seg med 4core i minst 5år til før spillene virkelig tar av med flere cores. Selvsagt finnes det noen spill som fungerer bra med mange cores men det er bare dråp i havet, not worth.

Greit nok om du er opptatt med å poste tall og benchmarks på forums så må du sevlsagt ut med CPU med xx cores.

Lenke til kommentar

 

Hei og takk for svar! Setter stor pris på at du poster link til en liste av komponenter- merker jeg nesten blir svimmel av hvor mye det er å tenkte på ved kjøp av PC  :D

 

Jeg lurer på om det er best å vente til non-reference 1080 er ledig. Sjekker jeg komplett ser det ut som de generelt sett slippes ut i midten av Juli.. Det skal jeg kunne klare å vente på dersom det er stor forskjell mellom disse kortene, dog har jeg ingen anelse om hvilken av de som er best!

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å kjøpe komponenter og bygge en maskin som vil sikre meg god ytelse i årene fremover! 

 

Det kommer alltid nye spill som krever mer og mer, så det å tenke at man skal bygge en PC som skal holde i like mange år til som den du har kan bli litt vanskelig i den prisklassen. Skjermkort kan du jo lett bytte ut senere, så jeg ville satset mer på strømforsyning, hovedkort og CPU nå da. Spørs selvfølgelig hvor kresen du er.

 

Hva med :

 

- Fractal R5 (Har det selv og er fornøyd. I et slikt kabinett så kan det være en fordel med et skjermkort som har referanse/FE kjøleren til nVidia som drar lufta ut, men ikke noe krav.)

- EVGA SuperNOVA G2 850W (eller mer watt om SLI)

- Asus X99-Deluxe 2 (ny revisjon - ikke på lager enda)

- Intel i7 6850K Broadwell-E

- Noctua U14S eller D15S CPU kjøler

- Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (8GBx4 brikker på 3000/3200 Mhz)

- Samsung 850 EVO 500GB (eller 1TB)

- Western Digital eller HGST/Hitachi harddisk (ikke Seagate pga failrate på dem)

- GTX 1080 FE (eller Gaming X til MSI som får mye skryt)

- Eventuellt et par extra Noctua kabinett vifter da

 

Skjerm : Dell S2716DG, BenQ XL2411Z eller Asus PG279Q. 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Hei og takk for svar! Setter stor pris på at du poster link til en liste av komponenter- merker jeg nesten blir svimmel av hvor mye det er å tenkte på ved kjøp av PC  :D

 

Jeg lurer på om det er best å vente til non-reference 1080 er ledig. Sjekker jeg komplett ser det ut som de generelt sett slippes ut i midten av Juli.. Det skal jeg kunne klare å vente på dersom det er stor forskjell mellom disse kortene, dog har jeg ingen anelse om hvilken av de som er best![/ quote]

 

Blir litt lang quote da jeg sitter på mobilen.

 

Ja det er fort å bli noe svimmel med så mye forskjellige valg. Om en er super entusiast og kjører benchmarks osv osv så er det å plukke ut deler utifra bittesmå forskjeller enten i ytelse eller design gøy. Men for 99.9% så er det bare å gå for disse ferdig maskinene hos Komplett. Evnt forandre litt under konfigurering på dem aktuelle maskinene. Kjøper du den som jeg linket så har du det gøy i mange år.

Lenke til kommentar

Kjenner noen til om det holder med 650w med dette setupet? Ble plutselig usikker.!

 

Lønner seg ikke å skimpe på PSU. Det å ha mer watt enn man trenger er bare bra fordi da belaster man ikke PSU så mye, og da vil ikke vifta spinne opp så mye, som gjør den mer stillegående. Noen PSU'er har også vifta helt av opp til en viss belastning. Hva med EVGA SuperNOVA G2 850W eller Corsair AX860?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...