Gå til innhold

Hvordan finne ut om alkoholen inneholder metanol?


Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

eller hva med å kjøpe på polet....

Eller drikk ØL!!!

øl? off, ikke alle som gidder å sette seg ned hver helg å pelme i seg 30-40 øl da..

 

Men Hjemmebrent = bra når du lager selv, eller kompisser. Labmaster :love:

 

Men skal du ha sprit? VIkingfjord!! Det er sprit som funker ass, 1/2l viking og 12-18 pils = Go fyll.

morndøh, dreven alkoholiker skjønner jeg.. blir ikke mye pulings på deg altså.. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting:

A) 100% etanol er mulig og brukes i kjemiske forsøk der vann får det til å eksplodere (96% er en myte, men du får vel neppe høyere som hjemmebrent uansett)

B) For at etanol skal funke som motgift gir de deg "sykt" mye etanol. Du har det ikke akkurat noe bra for å si det sånn. Det er ikke ta en shot så er det greit. Da ville det jo ikke vært noe problem om etanolen var blandet ut med 10% metanol, ikke sant.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
To ting:

A) 100% etanol er mulig og brukes i kjemiske forsøk der vann får det til å eksplodere (96% er en myte, men du får vel neppe høyere som hjemmebrent uansett)

Når du destillerer er den høyeste alkohol prosenten 96%. Ved det blandingsforholdet mellom vann og etanol oppfører blandingen seg som et stoff, med kokepunkt litt under det etanol vanligvis har. For å få 100% etanol brukes molekylsiler, ett stoff som har en oppbygning så vannmolekylene kommer gjenom altså blir silt ut da etanolmolekylene ikke kommer gjennom.

Lenke til kommentar
Eller ikke drikke i det hele tatt. Jeg er en av de få som ser på drikking som bortkasting av penger.

Og enda verre er det hvis du kan bli blind/død av det....

Skadet for livet/ikke i live bare for litt dyr morro, nei takk. :roll:

Nesten alle vennene mine drikker og fester. Men for meg ser jeg heller ingen interesse i dete. Syns det er litt domt etter mitt syn, men kan ha gådd glipp av noe...

 

Menmen den beste anbefalingen er vell og ikke drikke i det hele tatt eller og bare drikke polvarer og ikke så mye. Holder med øl og litt rusbrus bare til kos liksom. Men det er da mitt syn :yes:

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hmm... Er det noen som har drukket Zaranoff Wodka? Fra tyskland eller noe... Jeg kjøpte den av en fyr her og korken er jo forseglet. Er en vanlig flaske med etikett og sånn, men er den trygg da tror dere? Jeg har drikki denne spriten 2 ganger før, men ble litt usikker nå siden det var en trailer som ble tatt i tollen så det har vært "tørke" i en uke nå.

 

EDIT: Sorry for bump :blush:

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en liter med absolut fra pakkisen som driver den lokale kebabsjappa i går... :ohmy: var forseglet, men har metanolspriten som var i omsetning i norge vane for å komme i forseglete flasker, eller var de bare solgt på originale flasker, uten forsegling. Noen som vet noe om dette?

 

Fikk det ganske billig synes jeg... 250 for en liter... kjøpt i sverige sa han (engelsk skrift over hele flaska)

Lenke til kommentar
Det tror jeg må være en myte. Begge alkoholene bør brenne med blålig flamme. Begge består av korte karbonkjeder som gir blå flamme. Kjedene må bli vesentlig lenger før gult begynner å inntre (soting).

Stemmer. Hadde nettopp om det i naturfag.

 

Alle mytene om hvordan man kan se om det er metanol i spriten er nettopp myter.

 

Du kan verken tenne på, gni i mellom hendene, eller riste en flaske for å finne ut om det er metanol i spriten.

 

Du trenger et spesielt stoff(husker ikke navnet) som du blander i spriten, blir den blå(ikke 100% sikker på fargen) så er det metanol i.

Endret av SumSar
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en liter med absolut fra pakkisen som driver den lokale kebabsjappa i går... :ohmy: var forseglet, men har metanolspriten som var i omsetning i norge vane for å komme i forseglete flasker, eller var de bare solgt på originale flasker, uten forsegling. Noen som vet noe om dette?

 

Fikk det ganske billig synes jeg... 250 for en liter... kjøpt i sverige sa han (engelsk skrift over hele flaska)

Det hørtes innmari suspekt ut :!: . Selger de 1liters flasker med sprit på kebabsjappa? Jeg hadde i hvert fall holdt meg _langt_ unna den spriten :yes:

Lenke til kommentar
Rart, hørte nettopp noen snakke om akkurat dette på skolen.

De sa noe om at du skulle gni litt av det mellom hendene, og skummet det så inneholdt det metanol. noe sånt. Selv har jeg ikke peiling.

Farlig med kjerringråd, gitt:

I dag kunne vi for eksempel lese gladhistorien om en 38 år gammel mann som var involvert i å importere smuglersprit fra Sverige til Norge. Han fikk vite at spriten inneholdt metanol og advarte kundene straks mot å drikke den. Men dagen etter ga mannen etter for pappaens drikkepress og blandet seg en coctail av importen.

 

- Faren min trodde ikke på meg fordi han trodde man kunne påvise metanol ved å gni spriten mellom hendene for å se om det skummet, sa 38-åringen i retten.

 

Heldigvis skal det ha gått bra.

Lenke til kommentar

Den eneste, og da mener jeg den ENESTE måten du kan teste om det er metanolsprit du har er og få en labtekniker eller noe sånt til og analysere den.

 

Risting av flaska for og se hvor mye det skummer sier bare litt om kvaliteten på hben, ikke om den inneholder metanol

 

Og gni spriten mellom hendene for og se om den skummer er feil.

 

Metanolsprit brenner ikke med forskjellig farge iforhold til vanlig sprit.

 

Det er klin umulig og smake det.

 

Kilde: Gretten politimann som ble intervjuet av VG når metanolsaken raste som værst.

 

Hvordan holde seg "metanolfri" ? Kjøp polsprit. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...