Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Lokal tilkobling har ikke gyldig IP-konfigurasjon


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en stasjonær pc, og dette problemet har kommet opp før 1-2 ganger.

Da har jeg bare ventet en dag så er det ok. Men nå gidder jeg ikke vente mer. Jeg har kabel men ikke nett, men det er nett på den berbare pc-en med trådløst. Jeg feilsøker og det står Lokal tilkobling har ikke gyldig IP-konfigurasjon. Hva skal jeg gjøre ? det funket helt fint 1 time side, så skrudde jeg den på og det funker ikke. Jeg har restartet pc`en og ruteren 2 ganger.

Og så skulle jeg se på Ipconfig hva det var men det funket ikke, ipconfig komm op i 0.5 sekund så gikk den vekk.. ser ikke ut som jer har ip lenger ??? HJELP :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til startmenyen og skriv cmd, trykk enter. Så skriver du ipconfig i den svarte boksen som kommer opp og trykker enter.

 

Da kan du se IPen din. Skriv ipconfig /release etterfulgt av ipconfig /renew for å få ny IP fra ruteren. Hvis det fremdeles ikke funker kan du finne ut IPen til ruteren og sette opp statisk IP i samme nett, typisk 192.168.1.X eller 10.0.0.X.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Ok, det virker som at nettverkskortet i den stasjonære PCen ikke er satt opp riktig.

 

Gå til Kontrollpanel > Nettverk og internett > Nettverks- og delingssenter

 

Her klikker du på "Endre innstillinger for nettverkskort" oppe til venstre.

 

Hva ser du på skjermen da? Er det noe som står som deaktivert eller noe slikt? Hvor mange ting får du opp?

Lenke til kommentar

Ok, høyreklikk på den som heter "Lokal tilkobling" og velg egenskaper.

 

Trykk så på Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) og velg egenskaper-knappen.

 

Her huker du av for "Bruk følgende IP-adresse" og skriver inn:

 

IP-adresse: 192.168.1.230

Subnettmaske: 255.255.255.0

Standard gateway: 192.168.1.1

 

Så velger du "Bruk følgende DNS-serveradresser" og skriver inn:

 

Foretrukket DNS-server: 192.168.1.1

 

Den andre lar du være tom.

 

Trykk OK, deretter lukk og la maskinen jobbe i noen sekunder, så ser du om nettet funker da.

 

Beklager hvis noe er skrevet feil, jeg har engelsk Windows og skriver norske begreper ut ifra hukommelsen :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Høres fryktelig rart ut... kan du forsøke å bytte til en annen kabel mellom PC og router?

 

Eller så kan du prøve en annen utgang på routeren.

 

Har du noen andre enheter som bruker kablet internett, eller har du kun trådløst på det andre?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...