Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det farlig å sitte mye på pcen `?


Gjest anonnymen16

Anbefalte innlegg

Gjest anonnymen16

Hei. Lurer på om det er farlig å sitte mye på pcen ? Er det påvist stråleskader osv ? Eller er ikke det noen fare ?

 

Jeg bruker mest pcen til produksjon arbeis osv. Jeg spiller omtrent aldri. Men alikevel så bruker jeg nok 8-9 timer på pcen hver dag.

Samt at jeg holder meg i super form. Trener styrke 2 4-5 dager i uken, og jogger 3 dager i uken. Er ute ca 1-2 timer om dagen.

 

Er det farlig å sitte så mye foran pcen ? burde jeg slutte med det, eller trappe ned litt om dagen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, i følge artikkel skrevet på VG nylig.

 

 

- Barn kan få helseproblemer av TV-titting

 

1283253447095_327.jpg

 

IKKE ANBEFALT: Å bruke TV-en som en barnevakt er en dårlig løsning, sier norsk barnepsykolog. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

 

(VG Nett) En britisk psykolog mener at timene barn bruker foran TV- og dataskjermen er den største ikke-anerkjente helseskandalen i vår tid.

 

Aric Sigman, som er medlem av det britiske Royal Science of Medicine, mener at det er en klar forbindelse mellom barns timer foran TV- eller dataskjermen og helsemessige problemer som fedme og hjertesykdommer.

 

PROTOKOLL:Hvilke regler og rutiner har du for TV-tittingen til dine barn?

 

Han påstår at overdreven skjermbruk også kan føre til mentale problemer som mangel på empati, i tillegg til dårlige karakterer. Nå mener Sigman at TV burde forbys for barn under tre år, fordi hjernene deres er under stor utvikling. For barn opp til femten år burde skjermbruken rasjoneres.

 

- Uansett hva våre barn ser på TV eller gjør på dataskjermen, framstår det en klar sammenheng mellom daglige timer foran skjermen og negative medisinske, psykologiske, atferdsmessige og pedagogiske konsekvenser, sier psykologen til The Daily Mail.

 

Aric Sigman skal nå legge fram sine synspunkter for europeiske politikere i en parlamentarisk arbeidsgruppe fra EU.

 

- Barn trenger stimuli

 

Den norske barnepsykologen Berit Waal er ikke uenig med britiske Sigman, selv om hun mener at TV og databruk kan være positivt.

 

- Hvis barn bruker data til leksebruk, er det jo det bra. Spørsmålet er hvor foreldrene er. Hvis man ser på TV sammen med barna, er det en hyggelig aktivitet som det ikke er noe galt i, forklarer Waal.

 

- Men hvis TV-en blir brukt som en barnevakt, og som hovedaktivitet for barna, kan det gå utover helsen. Barn trenger stimuli. De må ut i naturen, møte andre barn, ha ting i fingrene og lære å bevege seg, fortsetter barnepsykologen.

 

(Saken fortsetter under bildet)

 

1283254111466_220.jpg

 

AKTIVITET: Barn trenger stimuli som lek i naturen, mener Berit Waale. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX

 

Aric Sigman mener at barn i alderen 3 til 12 år ikke burde se mer enn én time TV hver dag, mens skjermtiden kan stige med en halvtime for tenåringer. Waal tror foreldrene må begynne å regulere tidlig.

 

- For at barn skal få et sunt forhold til TV- og databruk, må foreldrene gripe inn raskt. Det er vanskelig å forandre holdningene til en femtenåring.

 

- Viktig å snakke om

 

Aric Sigmans arbeid, som er basert på en mengde forskning og studier, viser samme resultat som flere studier til forskere rundt omkring i verden, ifølge Daily Mail.

 

Studiene viser at det er en sammenheng mellom barns TV- og datatid og problemer som fedme, høyt kolesterol og blodtrykk, forfall i matematikk og lesing, søvnforstyrrelser og autisme.

 

- De fleste av skadene knyttet til skjermtid synes å skje når eksponeringen er over en og en halv time per dag, uavhengig av kvaliteten på innholdet. Men jo flere timer per dag, jo mer sannsynlig er risikoen for slike negative konsekvenser og jo større blir deres intensitet, sier psykologen Sigman.

 

Barnepsykolog Berit Waale mener barns TV- og datavaner er noe å ta alvorlig.

 

- Det er et tema som er viktig å snakke om. Barn trenger fysisk aktivitet. Å sitte foran en skjerm med godteri i hånda er ikke positivt.

 

(VG NETT 31.08.2010 kl. 16:58, Sist oppdatert 31.08.2010 kl. 19:35 )

 

 

Selv om artikkelen spesifikt tar for seg barneoppdragelse, så er det ikke urimelig å anta at liknende effekter også kan gjelde for voksnes TV- og datavaner. (Uvaner)

Lenke til kommentar

Du trener jo masse så det bør nok gå greit. Men det er viktig at du har en riktig sittestilling, hvis du har feil sittestilling over lengere perioder kan det være skadelig. Man kan kanskje risikere dårligere syn også siden man fokuserer på et punkt som er nærme mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Du trener jo masse så det bør nok gå greit. Men det er viktig at du har en riktig sittestilling, hvis du har feil sittestilling over lengere perioder kan det være skadelig. Man kan kanskje risikere dårligere syn også siden man fokuserer på et punkt som er nærme mesteparten av tiden.

Jeg spiller sånn passe mye og da får jeg av og til hodepine, pleier å gå ut og lufte meg litt og hvis det var viktig det jeg holdt på med går jeg inn igjen. Har flyttet til et strøk der ingenting skjer så spilling er oftere enn å være ute.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Vil tippe at man risikerer å bli nærsynt; jeg vet jeg har blitt det. Men jeg vet ikke om det er riktig, har bare hørt det.. kanskje noen andre som vet mer om dette?

Jeg ser hvertfall bra alle veier :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...