Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre nekter meg moped.


Anbefalte innlegg

Jeg har lettmotorsykkel og har vært i én ulykke samt flere nestenulykker. Som mopedist er du ekstremt sårbar og omtrent som en myk trafikant å regne. En motorsykkel gir litt beskyttelse gjennom forgaflene og kåpene om den har, samt at den har relativt gode bremser. En scooter har langt dårligere bremser og gir omtrent ingen beskyttelse gjennom selve kjøretøyet. Blir du truffet flyr du gjennom luften dit det passer seg, og det er ikke mye du skulle ha sagt i trafikken.

 

Lovlig kan du bare kjøre i 45km/t, og selv om du ikke gjør dette får du den ikke opp i mer enn 60-70 uansett (om du ikke trimmer den). Du vil utgjøre en alvorlig trussel for deg selv og alle rundt deg.

 

Jeg er klar over at dette er Off topic, men jeg vil bare si at jeg forstår moren din fullt ut, og jeg er neimen ikke sikker på om jeg kommer til å la mine egne barn(om jeg får det) få scooter/motorsykkel.

 

Argumenter du kan bruke til dine foreldre: du skal ha på deg ordentlig kjøreutstyr, det vil si hjelm, hansker, ryggskinne (en slags ekstra ryggrad), sko og jakke, gjerne også noen sko også. Trenger ikke være så stress som det høres ut, og gjør det mye tryggere om du faktisk kommer i en ulykke. Det gir også en trygghetsfølelse til både deg og dine foreldre.

 

Jeg vil ikke anbefale å trimme mopeden, da det vil være oppfordring til en ulovlig handling, men jeg tenker ofte at det kanskje ville vært best om folk gjorde det, rett og slett så de faktisk unne følge trafikken på vanlige veier hvor folk kjører i 60 og 70. Forbikjøringer er farlig. Om du skulle gjøre dette, så husk at bremsene på en scooter/moped er dårlige, og de blir ikke akkurat bedre i høyere hastigheter som kjøretøyet ikke opprinnelig er ment for. Lær deg litt om bremselengder/stopplengder og reaksjonstid. I 80km/t kjører du 22m per sekund, det er mye. For å regne det ut, ta 80/3,6. Kjør fornuftig, og husk at du for mange bilister er helt usynlig i trafikken. Ha gjerne påe n refleksvest eller en fargerik jakke eller noe, i alle fall om du kjører i mørket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det jo gøy med moped, men når ulyken skjer er det faen meg ikke billigt og fikse sykkelen eller deg :)

og når du har brukt alle pengene på bensin står du der med katta i sekken :p

 

 

men on topic:

et gull argument : det er bedre at jeg lærer trafiken i 45kmt på en moped, enn i en bil i 120 kmt :p

 

 

 

lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Jeg er ikke min fetter!"

 

Jeg synes ikke foreldrenes grunn er legitim. Motorsykkel og moped er to helt forskjellige ting. Trådstarter kommer nok garantert til å ta lappen på ihvertfall bil senere i livet, og da kan mopederfaring også komme godt med både hva angår opplæringsfasen og det å ha respekt for trafikken.

Gitt at fetteren han f.eks. drev med seilfly, og ble drept i en seilflyulykke isteden - skulle de da nekte trådstarter å drive med seilfly på dette grunnlag? Det at fetteren døde gjør det ikke mer eller mindre farlig for trådstarters vedkommende. Jeg skjønner at det var en tragedie, men dette virker som en langt mer emosjonell enn rasjonell avgjørelse.

 

Trådstarter, ville du ha vurdert å trimme mopeden?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

syns nå du bør skaffe deg moped fordi du TRENGER det (lang vei til skole, venner, fritidsaktiviteter osv) ikke fordi alle vennene dine har det... det er bortkasta penger i massevis.

 

om jeg hadde fått unge hadde den gjerne fått moped om skolen eller noe var langt unna.. DET er et bra argument. Men ellers kan jeg forstå moren din. Spar heller til bil! Det er mye kulere, også kan vennene dine sitte på :p

 

men om du faktisk kan bruke dine egne penger på hva du vil, så har jo ikke moren din noe hun skulle ha sagt (med mindre det er hun du får pengene fra)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

(synes denne posten er nærmere familie enn moped tråden)

 

Hei alle sammen :)

 

Det har seg slik at min mor nekter meg helt sinnsykt at jeg skal få moped. Min far er egentlig likegyldig, men siden min mor sier nei sier han det også.

 

Grunnen for at de nekter meg er fordi at min fetter omkom på motorsykkel når han var 19 år. Vet at dette er forferdelig, og det er for 17-18 år siden.

 

Min far har en lettsykkel på grunn av at han bruker den på jobben, pga mye kø osv. Det er plutselig helt greit.

 

Jeg er veldig forsiktig på kjøretøy, og er ikke den villeste man kan finne.

 

Grunnen til at jeg ønsker scooter er fordi alle andre vennene mine har det. Og da mener jeg absolutt alle vennene mine.

 

Hvilke argumenter kunne jeg ha brukt for å overtale dem?

 

Takk for svar på forhånd.

 

Så du vil ha scooter fordi "alle de andre vennene dine har det"? Det er jo noe av det mest tåpelige jeg har hørt, beklager ordene altså. Men det kaller jeg å gå med strømmen.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor gammel du er, men regner med du har tatt mopedlappen, siden du sier du ikke får lov til å kjøpe? Er idotisk å ta lappen, men ikke ha moped.

Hvis du ikke har tatt lappen, så begynn på den. Betal den selv. Da viser du foreldrene dine hvor mye du faktisk ønsker dette, og at det er bedre at de støtter deg istedet for å skyve det bort.

I så fall er du over 16, og ikke så altfor lenge til du er myndig. Jeg ville rett og slett skaffet meg pengene selv, og kjøpt meg en moped:)

Lenke til kommentar

Jeg er 16. Jeg hadde så ***** lyst på moped for litt siden.

Prøvde en av mine kompiser sine, og jeg ble helt hekta.

 

MEN, så øvelseskjørte jeg med pappa sin mercedes.

Gjett hva jeg ble mest tent på da? Jo, mercedes når jeg blir 18.

 

Sats heller på det, og spar pengene dine. Ja, de er litt småtøffe når dem kommer med mopedene sine og du må sykle eller gå (trim er uansett sunt), men tenk hvor mye tøffere det blir når du kommer med ei lekker MB med damer sittende på

 

Spar pengene kompis. Min far overtalte meg, og jeg pleier alltid å ignorere, men jaggu hadde han rett gitt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt samme situasjon her egentlig... Mamma er/var helt imot, mens far ser nytteverdien (og risikoen). Det startet med at mamma nektet meg, og nektet å diskutere det noe særlig (truet også med at jeg måtte betale billappen selv). Når hun ikke ville snakke med meg om det, meldte jeg meg rett og slett på et kurs. Hun var tilfeldigvis bortreist den uken det gikk over, og hun fikk først vite det når regningen kom i posten.

 

Jeg må selvfølgelig betale både lapp og scooter selv, men nå nekter hun meg det hvertfall ikke. Handling virker sterkere enn ord.

 

Nå var selvfølgelig min situasjon litt lettere, ettersom foreldrene mine er skilt, så pappa var jo ikke TVUNGET til å være enig med mamma. Men alikevell.

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...