Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre nekter meg moped.


Anbefalte innlegg

(synes denne posten er nærmere familie enn moped tråden)

 

Hei alle sammen :)

 

Det har seg slik at min mor nekter meg helt sinnsykt at jeg skal få moped. Min far er egentlig likegyldig, men siden min mor sier nei sier han det også.

 

Grunnen for at de nekter meg er fordi at min fetter omkom på motorsykkel når han var 19 år. Vet at dette er forferdelig, og det er for 17-18 år siden.

 

Min far har en lettsykkel på grunn av at han bruker den på jobben, pga mye kø osv. Det er plutselig helt greit.

 

Jeg er veldig forsiktig på kjøretøy, og er ikke den villeste man kan finne.

 

Grunnen til at jeg ønsker scooter er fordi alle andre vennene mine har det. Og da mener jeg absolutt alle vennene mine.

 

Hvilke argumenter kunne jeg ha brukt for å overtale dem?

 

Takk for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe som heter at "i Roma gjør man som romerne". Hvis foreldrene dine ikke vil at du skal kjøre moped, får de nesten flytte et sted folk ikke driver med slikt (tjukkeste bykjernen, hvor de holder på med andre ting foreldrene dine helt sikkert heller ikke liker). Å nekte barnet sitt dette som i dette tilfellet nærmest kan bli en forutsetning for sosialt liv, vil jeg si er et svik. Livet er ikke trygt uansett.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

akuratt pris og det bryr jeg meg ikke spesielt om. hadde ikke brydd meg spesielt om jeg hadde en til tusenlappen eller en med diamantfelger. så lenge det funker er det bra nok for meg. synes det er veldig irriterende å måtte ta buss/ sykle hele tiden og være veldig avhenig, istede for å være selvstendig. Er ikke bare fordi alle vennene mine har. Men skal også begynne på videregående som er 5 km ifra der jeg bor, og bussene går veldig tidlig feks. osv.

Endret av schnappi22
Lenke til kommentar

akuratt pris og det bryr jeg meg ikke spesielt om. hadde ikke brydd meg spesielt om jeg hadde en til tusenlappen eller en med diamantfelger. så lenge det funker er det bra nok for meg. synes det er veldig irriterende å måtte ta buss/ sykle hele tiden og være veldig avhenig, istede for å være selvstendig. Er ikke bare fordi alle vennene mine har. Men skal også begynne på videregående som er 5 km ifra der jeg bor, og bussene går veldig tidlig feks. osv.

 

Men om du er gammel nok og har spart/tjent egne penger er det vel bare å kjøpe en?

 

Om du gjør dette, vis din mor at du kjører forsvarlig, så slipper hun kanskje å være livredd hver gang du er ute. :)

Lenke til kommentar

Alle vennene mine har moped og, men jeg gir faen i det, gidder ikke å bruke 20000kr på en liten moped som jeg skal ha i 2år...

Jeg betalte 3000 for en bruktmoped som går som en klokke. Man må ikke ha den tøffeste og fineste til 20 000.

 

Samme her. Kjøpte 2 gamle ts'er (1985 mod) for 3 lapper. Mekka på dem,gjorde dem fine og skrudde sammen til en hel sykkel. Kjøpte trim for 3 lapper og borra sylen. Da har jeg brukt ca 6000. Den gjør nærmere 110. Da I hundre og helvete omdreinger. Men den er nok kjært før den tid da ^^

 

Kunne ALDRI tenkt tanken av å bruke 20 000 på en ny moped.

En fordel til med og kjøpe gamle er at de er mye lettere og skru på, pluss at de har lov til å gå 15 km fortere en de nye. Da under 98 mod, om jeg husker korrekt.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Tror det er viktig at du starter med å prøve å forstå dine foreldre.

Det som skjedde har satt virkelig dype spor.

For å overtale noen, må du ofte først vise at du forstår deres standpunkt, og så vise dem hvorfor det ikke er helt riktig.

 

Det positive er at du kanskje kan ha større hell med å få støtte til å ta lappen på bil.

Som jo er mye sikrere.

 

Du har ikke sagt noe om hvor langt det er til skole, fritidsaktiviteter m.m.

Kanskje noe av det ligger der, at det reelle behovet er noe begrenset.

 

Det må jo sies at å kjøre moped i 60-sonen, tilogmed i 50-sonen ikke alltid er helt ideelt.

Spesielt siden mopeder stort sett kjører 45 km/t. Og ser sin del av stygge forbikjøringer fra mer eller mindre hensynsfulle bilister.

 

Det positive med ikke å ha moped er spesielt at man opprettholder en viss fysikk.

Hadde selv mye dårligere kondis etter to år på moped enn jeg ville hatt på sykkel.

 

Kanskje dette ikke hjelper på akkurat det du spør om, men kanskje vurdere alternativene.

(satse på å bli sponset til bil-lappen siden du sparer penger til moped og mopedlappen og viser forståelse for din mors valg, eller være sprek på sykkel)

Endret av Erigon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig så har du lov til å bruke egen tjente penger som er blitt tjent etter du er fyllt 15 på hva du selv vil uten at foreldrene kan nekte deg.

 

Dersom det er nødvendig av hensyn til ditt eget beste kan også denne rettigheten tas fra deg. Du kan klage til kommunens overformynderi.

Lenke til kommentar

Jeg veit jo ikke hvordan det er der du bor, men om jeg hadde blitt nektet moped hadde jeg byggd nye høytaler og gjort huse rasse sammen til dem endelig gir meg lov ^^. Jeg bor 24km unna bygda der skolen og alle kompiser er, 50 unna neste vgs. Jeg er dritt lei å være avhenig av det kjørelate foreldrene mine. Spesielt nå i sommerferien kjedde jeg sinnsykt mye. Det jeg vil ut på er vis at du kan bruke argomente at du vil har litt mer frihet og at foreldrene ikke treng å kjøre og hente deg helletiden, samtidig spare det på bensin(moped treng vel mye mindre en biller eller lettsykkel) og vis du kjøre forsvarlig vil det jo går bra tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...