Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Yes, det var dette jeg skulle fram til.

Korrekt lyd er ikke nødvendigvis det jeg definerer som god lyd.

 

Så i stede for å gå til innkjøp av en equalizer så kjøper jeg utstyr som har den lydprofilen jeg er ute etter.

Ja, du står fullstendig fritt til det, og på samme måte som at noen synes dundrende musikk som klipper i ett sett er konge, så står du fritt til å like din type lydprofil du er ute etter.

 

Men objektivt sett så er altså lydkvaliteten lavere, og utstyret mindre enn optimalt, fordi den da låser seg til den lydprofilen. Om det går under definisjonen "dårlig" eller ikke vil jo komme helt an på hvor man setter kravet. (dette er foreløpig svært generelt) Men jo rimeligere anlegg, jo mer vil det farge lyden, og jo dårligere er det vanlig å kalle det. Det spiller da fint null rolle om det er rørforsterker-profilen, eller "billig papp-profil" eller Vuvuzela lyd.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yes, det var dette jeg skulle fram til.

Korrekt lyd er ikke nødvendigvis det jeg definerer som god lyd.

 

Så i stede for å gå til innkjøp av en equalizer så kjøper jeg utstyr som har den lydprofilen jeg er ute etter.

 

Det er ett særdeles dårlig valg. For det første, så er det sånn at høyttalere med en "dårlig profil", nesten aldri har en god direktivitetsrespons, det er viktig at respons ivaretas også off-center for høyttalerne, noe de sjeldent gjør om det er problemer i responsen. I tillegg er mange av måtene å "farge" lyd på vha komponenter som dette svært begrenset og uforutsigbare. Rørforsterkere vil feks farge annerledes helt avhengig av impedansresponsen til høyttalerene. I den grad man ønsker en personlig endring av frekvensresponsen så er det også slik at folk gjerne foretrekker en jevn endring med "brede strøk" ikke humper på smalere frekvensbånd.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal til å kjøpe en god musikkavspiller til å ha på kjøkkenet. Førstekravet er at den støtter AirPlay ettersom at alle i husstanden har ett eller flere epleprodukter. Hittil er Libratone Live den jeg er nærmest å kjøpe, både fordi jeg synes det er en pen og veldig god høyttaler og fordi jeg får den for en litt redusert pris. Noen som har andre AirPlay-baserte høyttalere å anbefale i rundt den samme størrelsen og prisklassen?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er vel relativt lite utvalg i akuratt den størrelsen. Legger du på 15cm i høyden så har Elac og Dynaudio noen flotte (litt dyrere) høyttalere. Så har du jo System audio som har noen modeller som er like smale som z/ikon 5 men da 10-20cm høyere.

 

Ellers er jo ikke Klipsch rf52 så altfor store heller.

Endret av magb
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. Har kjøpt meg Nordost purple flare balanserte kabler. Har aldri tenkt på dette, men trenger dem innspillingstid?? Lånte faren min sine balanserte xlr kabler, og syns det var veldig god lyd. Når jeg koblet til mine kabler, og skulle høre på musikk, så hørtes det ikke bra ut.

Endret av Taik0n3
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål:

 

Eg har akkurat overtatt eit anlegg der forsterkaren berre har analoge phono-inngangar, og eg har 2-3 komponentar med optiske utgangar. Så eg må dermed gå til innkjøp av overgangar(kom gjerne med tips!). Det eg lurer på er om det er dumt å kjøre ut lyden frå tv-en (optisk) til forsterkaren, og la HDMI-lyden gå sin gang. Eller er det bedre å kople alle dei forskjellege lydkildane til kvar sin kanal?

Lenke til kommentar

Du har med andre ord en ren effektforsterker, og ikke en reciever med innebygget forsterker som du tenker på.

 

Du trenger derfor en reciever med Preout. Eller bare en dedikert DAC som har mindre annen elektronikk du ikke bruker. (Digital to analoge converter)

 

Å bruke PCen sin innebygde DAC er ikke å anbefale med mindre du har et godt dedikert lydkort. Samt at det ikke løser problemet med at du trenger noe for de andre enhetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...