Gå til innhold

Powerbank til ipad?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å kjøpe en powerbank (er ikke helt sikker på det norske ordet, haha) til min iPad 2, og er veldig usikker på hvilken jeg burde kjøpe. Jeg vet at for å lade en ipad må "styrken" på ladebanken (vi kaller det bare det, haha) være ganske mye større enn når man lader feks en iPhone. Jeg har en som er 4500mAh og tørr ikke bruke den i fare for å ødelegge ladebanken.

 

Den jeg vurderer å kjøpe er på litt over 6000 mAh (husker ikke hvor mye for øyeblikket), og lurer på om dette er nok?

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mAh er bare antall ladesykluser den kan ta.. Det eneste det har å si er hvor mange ganger du kan lade nettbrettet. Se på der det stå "A".

 

1 A er ofte greit for telefonen

2.1 A er ofte greit for nettbrettet.

 

La oss si at du i en teoretisk verden har en telefon med 2000 mAh batteri, da kan du lade den fem ganger på en 10 000 mAh powerbank. 

 

Jo høyere "A" du har, jo kjappere lader telefonen, men det vil skape mer slitasje på mobilen.

 

 

Du får kjøpt noen som har et usb uttak for tabs og ett for telefoner, som oftest 2.1 A vs 1 A. 

 

Hvis jeg er på vidda er det bare å rette meg.

 

Tl;dr: Kjøp så mange mAh du har råd til. Jo høyere A, jo mer sliter den på batteri. Alle ladinger sliter på batteri uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

mAh er bare antall ladesykluser den kan ta.. Det eneste det har å si er hvor mange ganger du kan lade nettbrettet. Se på der det stå "A".

 

1 A er ofte greit for telefonen

2.1 A er ofte greit for nettbrettet.

 

La oss si at du i en teoretisk verden har en telefon med 2000 mAh batteri, da kan du lade den fem ganger på en 10 000 mAh powerbank. 

 

Jo høyere "A" du har, jo kjappere lader telefonen, men det vil skape mer slitasje på mobilen.

 

 

Du får kjøpt noen som har et usb uttak for tabs og ett for telefoner, som oftest 2.1 A vs 1 A. 

 

Hvis jeg er på vidda er det bare å rette meg.

 

Tl;dr: Kjøp så mange mAh du har råd til. Jo høyere A, jo mer sliter den på batteri. Alle ladinger sliter på batteri uansett.

 

Du har rett på det meste, og nesten på mHA (mye rett der også).

 

mHA er hvor mange milliAmpere den greier å levere på en time.

Det har ingenting å si om powerbanken har 4300 mHA, og den komponenten man skal lade har ett batteri på 10.000 mHA. Det betyr da bare at man får ladet opp komponenten til 43%, ikke mer. Batteribanken flytter bare over sin kapasitet til komponenten.

 

Ikke noe farlig å bruke en lite batteribank, bare at man får ikke så mye igjen.

 

Og selv om det er telefon, så er kan det være lurt å gå for 2.1A utgang, da enkelte telefoner kan hurtiglades. Men til Nettbrett som det ønskes her så er det ett must.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva vi sa forskjellig, annet enn at du skrev milli Ampere hour som mHA istedet for mAh?

 

I praksis vil også batteriet i powerbanken tape seg pga. resistanse. Så du får ikke ladet et 2000 mAh batteri helt fult med en powerbank med samme spesifikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...