Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteoppgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg snublet over dette problemet for tråden her på siden io9 - jeg tror det er ganske kjent, og usikker på om Lindstrøm var den første som kom med det (selv om han virkelig er kul - og hyggelig). På io9 kjørte de en rekke med slike problemstillinger (eller kanskje de fortsatt gjør det), og denne her involverer også en del matematikk. Veldig artig problem.

 

I tilfelle noen var interessert :)

Lenke til kommentar

En annen morsom oppgave fra samme kapittel:

I et middagsselskap er det fem par. På slutten av kvelden spør verten alle de andre hvor mange de hilste på for første gang denne kvelden. Han får bare forskjellige svar. Hva svarte kona hans?

 

Konen hilste på 4 personer for første gang, det samme gjorde mannen.

 

Morsom oppgave :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mattenøtt da, mer enn en matteoppgave. Selve matematikken er jo ganske simpel. Jeg hadde sett for meg at romnummer på hotell skulle ha tre siffer, men det funker dårlig her fant jeg fort ut.

 

Svært enig.

 

Det opplevde jeg særlig i mellom faget grupper og ringer. Jeg tok det faget mens jeg jobbet i Norges Bank og kunne ikke være i miljøet på UIO. Noen kalte meg forresten "turisten på Blindern".

 

Opplevde at det var veldig spesielle oppgaver som levde i miljøet. Følte at jeg kunne kastet læreboken. Jeg fikk dog en dårlig stå karakter.

 

Jeg vet heller ikke om dette kan kalles matte. Et bedre navn er vel regning eller kvasi logikk?

 

En unnskyldning er en unnskyldning og et resultat er et resultat.

 

Dette

 

http://folk.ntnu.no/nilsol/tvm4116/tvm4116-fnot.pdf

 

http://www.math.lsa.umich.edu/~smoller/books.php?p=2

 

er faktisk mer matte slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Svært enig.

 

Det opplevde jeg særlig i mellom faget grupper og ringer. Jeg tok det faget mens jeg jobbet i Norges Bank og kunne ikke være i miljøet på UIO. Noen kalte meg forresten "turisten på Blindern".

 

Opplevde at det var veldig spesielle oppgaver som levde i miljøet. Følte at jeg kunne kastet læreboken. Jeg fikk dog en dårlig stå karakter.

 

Jeg vet heller ikke om dette kan kalles matte. Et bedre navn er vel regning eller kvasi logikk?

 

En unnskyldning er en unnskyldning og et resultat er et resultat.

 

Dette

 

http://folk.ntnu.no/nilsol/tvm4116/tvm4116-fnot.pdf

 

http://www.math.lsa.umich.edu/~smoller/books.php?p=2

 

er faktisk mer matte slik jeg ser det.

Jeg tok aldri grupper, ringer og kropper. Men jeg hoppet rett på et fag som delvis bygget på det; Topologi! Det var ganske grusomt, men gøy å ha vært gjennom.

 

Det virker som om det du ser på som matematikk gjerne kalles, uhm, anvendt matematikk? (Ikke negativt ment - tok selv den retningen.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tok aldri grupper, ringer og kropper. Men jeg hoppet rett på et fag som delvis bygget på det; Topologi! Det var ganske grusomt, men gøy å ha vært gjennom.

 

 

Tok også det. Det var minst like kryptisk. Stod dog i det faget også. Likte ingen av de to fagene, men det skyldes sikkert at jeg ikke var i miljøet.

 

Ikke lineære partielle differensialligninger, er det anvendt matematikk?

 

Det var min andre lenke ovenfor.

Lenke til kommentar

Tok også det. Det var minst like kryptisk. Stod dog i det faget også. Likte ingen av de to fagene, men det skyldes sikkert at jeg ikke var i miljøet.

 

Ikke lineære partielle differensialligninger, er det anvendt matematikk?

 

Det var min andre lenke ovenfor.

Jeg liker å tro at ståkarakter i de fagene er respektabelt! Skal ikke si at jeg gjorde det spesielt bra i de sjøl.

 

PDEer er vel helt avhengig av fokus, om man skal kalle det anvendt eller ikke. Det er vel en glidende overgang, og nøyaktig hva forskjellen er, det er jeg usikker på. Kanskje vi kan kalle anvendt matematikk den matematikken som har konkrete applikasjoner man kjenner til, mens teoretisk matematikk er den matematikken som foreløpig ikke har konkrete anvendelser?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Teorien om ikke lineære partielle differensialligninger hvorav en underteori, hyperbolske konserveringslover, har funnet sin anvendelse i blant annet reservoir analyser som brukes i industrimatematikk og analyse av oljefelt i Nordsjøen.

 

At en teori finner praktisk anvendelse gjør den vel ikke mindre teoretisk.

 

I teorien er teori og praksis det sammen. men det er i teorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...