Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

 

 

 Noen som vet årsaken til at Panasonic ikke prøver/våger seg på high-res mode ?

Er det snakk om noe Olympus har tatt patent på ?

 

Hasselblad har jo hatt higres mode i en del år og Pentax har det også i noen modeller så det er neppe noe patentproblem, i hvert fall ikke noe som man ikke kan komme seg utenom.

 

Men Panasonic har ikke satset veldig på IBIS før nylig og man er avhengig av at sensoren kan flyttes med høy presisjon for å få det til. High res mode er f.eks. en funksjon Olympus ikke har kunnet oppgradere E-M1 til å støtte, presumptivt fordi IBIS-systemet i E-M1 ikke er designet for å kunne flytte sensoren med nøyaktighet på pikselnivå.

 

I tillegg kreves det ressurser for å utvikle programvaren, men jeg vil tro det kommer fra flere produsenter etter hvert som IBIS-systemene oppgraderes og de har tid til å utvikle ny firmware.

 

 

 

 

Skjønner :)

 

 

___________

 

 

 

Så nylig en video fra photokina der Panasonic hevdet at  de allerede har teknologien til 8K video 60 fps.

Isåfall må sensoren være på minst 32 mpx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Ville mye heller satset på nyeste G80/85 da den har fått nyeste 5 akse IBIS , samt dual IS II

 

Enig med johome i at G80/G85 er et nyere kamera med de siste oppdateringene (nylig lansert). Ellers ligner GX80 mer designmessig på GX7 enn G80. GX80 er også nyere enn GX8 med noen forbedringer selv om GX8 fortsatt er et bra kamera og i prinsippet et steg opp. Ellers finnes Olympus Pen F som ligner en del i design mens Olympus E-M5 II har søkeren på midten av kameraet (som G80/G85). Mye å velge i, spørs egentlig hvilket design du liker best. At du er vant til Panasonic fra før kan jo være et argument for å fortsette med Pansonic selv om Olympus sine modeller er like bra (men litt annerledes).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er akkurat det Panasonic prøver på, å forvirre deg. Det er tre-fire modeller med ganske likt-klingende navn:

 

Modell 1: G85 som også kalles G80

Modell 2: GX85 som også kalles GX80 og GX7 mark II

Modell 3: GX8

Modell 4: GF8

 

Her er en sammenligning av spesifikasjoner på alle tre. Min anbefaling er å styre unna GF8 fordi den mangler værtetting, søker og stabilisering. G85 har godt grep, men GX8 regnes for å være toppmodellen og mangler blits. GX85 er standardutgaven uten værtetting.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mange takk Simen1, det var klargjørende - du verden  - ikke rart man blir forvirret. (Skulle tipse en venn i første omgang, før jeg eventuelt skal fornye selv) - GF8 som du vil styre unna, den har du ikke på den "listen" din. GX8 er mindre, men den har altså ikke værtetting. Blitz er ikke så farlig - vet ikke om jeg noen gang har brukt blitz på min Panasonic jeg, det går veldig bra ved å bruke høy iso.

Lenke til kommentar

Var det til meg? Vet ikke så mye om det, men Googlet og fant at det var noe som het GX80 nå og den var faktisk rimeligere enn GX8, vet ikke hva forskjellen er jeg.

Det er egentlig så få forbedringer på GX8 og GX80 i forhold til GX7 at du kan trygt vente i noen få år.

 

GX8 har en ny sensor som er på 20Mpx istedet for 16Mpx sensoren i GX7. Den er også fysisk større; men har bedre værtetting og bedre søker hivs jeg husker rett.

 

GX80 har en lett forbedret 16Mpx sensor. Det viktigste med GX80 er at den har en nydesignet lukker som reduserer problemet med "shutter shock". Søkeren på GX80 kan ikke vippes opp, i motsetning til GX7 og GX8.

 

Jeg tenker at du bør ihvertfall vente til GX9 kommer som har den nye lukkeren og en 20Mpx sensor. Har du absolutt lyst på noe nytt, så vurder et objektiv ;)

Lenke til kommentar

Her diskuteres det ned i detaljnivå fra fotointeresserte, og Photokina 2016 virker å ha gått dere hus forbi. Et innlegg om Olympus E-M1 MKII med en liten kommentar til, og så er det tilbake igjen på tidligere diskusjon. 

Skulle tro om man var interessert i foto, at Photokina 2016 burde få øynene opp på enhver. Personlig satt jeg parat og fulgte live pressemeldinger på mandag fra Photokina, og jeg ble svært positivt overrasket over Olympus nye flaggskip. Det gikk over all forventning, og er hva jeg vil kalle årets nyhet og også et kamera jeg har ventet på. Hadde dog heller ønsket et 17mm F1.2 PRO objektiv enn 25mm, men såklart finnes andre aktører også. 

Hovednyheten er hvert fall et kamera jeg personlig kommer til å ha i sekken i en del år fremover. E-M5 MKII er et svært godt kamera dét også, som jeg har prøvd, men jeg har valgt og avvente for å få mer i ett og samme kamera. Særlig oppgradert fokussystem og EVF er det mest interessante, men jeg er også interessert i å se hvor godt det faktisk takler bevegelse i komposisjonen i high-res mode.

Enig! :-) 

 

Satt og fulgte med - og det er heldigvis mer enn AF og EVF som er forbedret - en den finesser er lagt til - f.eks mulighet for å begrense fokusområde i antall meter fra og til (noe jeg har skrevet mail til Oly om flere ganger, både i Norge og Europa..., kanskje jeg slengte en til Japan og...). Hastigheten når en blar gjennom bildene er også oppgradert, ekstra minnekort, prosentangivning på batteri. Rett og slett raffinert E-M1 ;-)

Videodelen har også hoppet opp et par hakk med clean 4K 4:2:2 output, mic OG hodetelefon, ++ 

Lenke til kommentar

 

 Ville mye heller satset på nyeste G80/85 da den har fått nyeste 5 akse IBIS , samt dual IS II

Var det til meg? Vet ikke så mye om det, men Googlet og fant at det var noe som het GX80 nå og den var faktisk rimeligere enn GX8, vet ikke hva forskjellen er jeg.

 

 

 

Hvis video er av betydning så er det utvilsomt GX80 / G80 som gjelder , og særlig hvis du tar opp handholdt.

 

EOSHD som stort sett er interressert i videodelen har testet den ( link til test i førstepost )

 

The camera which Panasonic can't decide what to call (GX80 in Europe, GX85 in the US and GX7 Mark II in Japan!) really excites me.

It's the first time that anyone has put 5 axis in-body stabilisation in a 4K camera which exceeds the performance of the stunningly good Olympus 5 axis system.

Lenke til kommentar

Takker for svar - skjønner jeg greier meg godt med min GX7 og de tre objektivene jeg har til den. Ville i første rekke orientere meg litt - og også for å gi råd videre til noen som spurte. På bilder synes jeg også at G80 ser noe stor ut i forhold til den jeg har - og jeg vil nødig gå for noe større - ønsker heller noe mindre.

Lenke til kommentar

Takker for svar - skjønner jeg greier meg godt med min GX7 og de tre objektivene jeg har til den. Ville i første rekke orientere meg litt - og også for å gi råd videre til noen som spurte. På bilder synes jeg også at G80 ser noe stor ut i forhold til den jeg har - og jeg vil nødig gå for noe større - ønsker heller noe mindre.

 

G80/G85 er definitivt større enn GX80/85 og GX7, men likevel vesentlig mindre enn et typisk speilreflekskamera, spesielt tykkelsen.

 

GX80 vs G80

 

GX7 vs G80

 

Canon 700D vs G80

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Her diskuteres det ned i detaljnivå fra fotointeresserte, og Photokina 2016 virker å ha gått dere hus forbi. Et innlegg om Olympus E-M1 MKII med en liten kommentar til, og så er det tilbake igjen på tidligere diskusjon. 

Skulle tro om man var interessert i foto, at Photokina 2016 burde få øynene opp på enhver. Personlig satt jeg parat og fulgte live pressemeldinger på mandag fra Photokina, og jeg ble svært positivt overrasket over Olympus nye flaggskip. Det gikk over all forventning, og er hva jeg vil kalle årets nyhet og også et kamera jeg har ventet på. Hadde dog heller ønsket et 17mm F1.2 PRO objektiv enn 25mm, men såklart finnes andre aktører også. 

Hovednyheten er hvert fall et kamera jeg personlig kommer til å ha i sekken i en del år fremover. E-M5 MKII er et svært godt kamera dét også, som jeg har prøvd, men jeg har valgt og avvente for å få mer i ett og samme kamera. Særlig oppgradert fokussystem og EVF er det mest interessante, men jeg er også interessert i å se hvor godt det faktisk takler bevegelse i komposisjonen i high-res mode.

Enig! :-) 

 

Satt og fulgte med - og det er heldigvis mer enn AF og EVF som er forbedret - en den finesser er lagt til - f.eks mulighet for å begrense fokusområde i antall meter fra og til (noe jeg har skrevet mail til Oly om flere ganger, både i Norge og Europa..., kanskje jeg slengte en til Japan og...). Hastigheten når en blar gjennom bildene er også oppgradert, ekstra minnekort, prosentangivning på batteri. Rett og slett raffinert E-M1 ;-)

Videodelen har også hoppet opp et par hakk med clean 4K 4:2:2 output, mic OG hodetelefon, ++ 

 

Her er forøvrig et meget interessant blogginnlegg om 2 av de nye objektivene til Olympus: http://buchangrant.format.com/Blog/the

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er 100% på om jeg lander på 17 eller 25mm på fastobjektiv. Det første jeg kommer til å anskaffe meg er 7-14mm F2.8 PRO, men så ønsker jeg et fastobjektiv spesielt til gatefoto hvor jeg såklart også vil ha med 7-14mm for spesielle skudd. 

 

Angående kameraet så er jeg ingen sportsfotograf eller liknende, men vi alle vet at et blinkskudd fort kan forsvinne og da er det betryggende å vite at kameraet takler fokusering godt. I tillegg vil jeg anta at det nye fokussystemet vil være behjelpelig til å sette fokus i litt mørkere omgivelser så man også der vil få fanget flere øyeblikk. Skal også bli interessant å se eksempelbilder etter hvert på hvordan isostøyen vises på bildene oppover på skalaen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...