Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med angst.


jae-ols

Anbefalte innlegg

Jeg sliter forferdelig med angst og uro. Vært plaget i snart to måneder. Det er utrolig slitsomt, er helt tiltaksløs. Alt er et ork. Å tømme koppmaskina er nesten en uoverkommelig oppgave Går på Sobril og Truxal. To Sobril hver dag, det eneste som hjelper når det er som verst. Vet at Sobril er noe du kan bli avhengig av. Hvor mye må du bruke for å bli avhengig. Blir nå henvist til DPS da jeg har det helt forferdelig. Morgenen er verst, da er jeg som paralysert. Kraftig uro i kroppen og greier ikke å være i ro. Noen som har noen gode råd å komme med? Går kraftig utover livskvaliteten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slitt med angst i over et tiår, få gode råd annet enn at det må "gå opp et lys for deg" så du klarer å leve med det. Sobril gjør mer vondt enn godt. Hjernen venner seg til det som en måte å flykte på og du kan bli avhengig etter et par dager og med veldig lave doser. Jeg var "avhengig" etter et par doser, det hjalp og dermed så ville jeg ikke prøve å stålsette meg og gjøre noe med det annet enn å poppe en pille.

Lenke til kommentar

Er ikke så mange gode råd vi kan komme med vettu. Er jo derfor du skal til DPS. Og bra er det! For en angstlidelse er virkelig helvete på jord. Det er noe av det mest slitsomme, plagsomme, ubrukelige greiene jeg kan tenke meg. Det er ingen overraskelse at Truxal/Sobril-cocktailen ikke hjelper deg. Det er ikke en lansiktig løsning. Håper du får god hjelp på DPS-en, og ikke gi deg før du har det bedre, for det fortjener du.

Lenke til kommentar

Jeg kan komme med noen tips som har hjulpet meg veldig.

 

Jeg sluttet med koffeinholdige drikker og alkohol.

Jeg prøver også på å ha et nogenlunde sunt kosthold, å tvinger meg selv til å spise flere små måltider pr dag for å holde blodsukkeret stabilt.

Trening er også noe jeg har hatt god effekt av. Man trenger ikke løpe 1 mil pr dag, men bare ta seg en liten spasertur når man kjenner angsten starter, gjerne med god musikk på ørene.

Bruker også spilling endel for å få fokuset vekk fra angsten når jeg kjenner uroen begynner.

 

Den værste biten er kanskje å ta en daglig gåtur spesiellt visst man ikke føler seg i form, å der må jeg av og til virkelig tvinge meg selv ut uansett om jeg vil eller ikke.

 

Piller er ikke en langsiktig løsning å gjør egentlig ting værre. Gikk på Xanor i 1 år å den abstinensen man fikk når man skulle slutte unner jeg ingen å få. Sobril kan være greit å ha som nødsmedisin, men visst du går på de daglig vil du etterhvert utvikle toleranse, å da er det ingenting som fungerer mot et skikkelig angstanfall.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Jeg drikker ikke alkohol, og går mange turer. Det hjelper litt. Jeg drikker kaffe, bør jeg kutte ut kaffe? Sobril som du sier tar bort det verste, men er ingen god løsning. Jeg er skjelven og har en utrolig uro i kroppen. Håper det ikke tar for lang tid til jeg får time på DPS. For dette unner jeg ingen, det er et helvete. Å være urolig og anspent hele tiden tærer på kreftene. Håper at det en vakker dag blir litt bedre. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du har en evne til å se at du har angst, og den delen av deg og din bevissthet som ser den uroen er ikke det samme og er ikke angstfylt eller urolig i det hele tatt, det bare ser, ikke sant?

 

Den biten av deg selv kan du identifiser deg med, og så bestemme deg for å ikke reagere på noe av det som føles, hverken angst, sinne, eller for den delen glede - bare være observant til den strømmen av "galskap" som skjer

 

Hvis du klarer å la strømmen av følelser dabbe av av seg selv vil du oppleve fred og ro i sinnet uten noen kjemiske medikamenter

 

Jeg vet at dette kan være veldig vanskelig for noen, men jeg vet også at de som er stae nok også erfarer at ved å gjøre det på den måten vil man skjønne at man behøver ikke være det som føler og tenker, likevel er man fullt og helt seg selv

 

Du kan lese dette, og hvis du vil forsøke, men hvis du ikke har lyst eller tro på at dette hjelper vil jeg anbefale at du tar imot den hjelpen helsevesen kan gi deg

 

Lykke til!

 

:)

Lenke til kommentar

Det eneste som hjelper foreløpig mot nervene er Sobril. Det er sikkert ikke bra i lengden. Blir man urolig av å ta Sobril? Jeg er så dårlig nå, og kan ikke gjøre annet en å håpe at det blir bedre snart. Slutter Sobril å virke hvis man går for lenge på de?

Man blir mer urolig over tid. Grunnen er at man bruker det til å flykte fra det man er redd for. Etter hvert blir man vant til ha sobril tilgjengelig når ting blir vanskelig, og da blir man enda mer skremt uten. Det er ikke noe mer "magisk" enn det!

 

Er det noen spesifikke ting som du kan sette fingeren på, som du har angst for? Er det lenge til du skal til DPS-en?

Lenke til kommentar

Legen sendte henvisning til DPS i går. Håper det ikke tar så lang tid. Det er ikke noe spesielt, har bare en kraftig uro i kroppen. Det gir seg ikke, så må jeg ta Sobril for i hele tatt å fungere. Blir jeg bedre tror du, hvis jeg slutter med Sobril? Legen foreslo Truxal, men den blir jeg så trøtt av. Den brukes jo blant annet som sovemedisin. Skjelver på hendene og er veldig urolig. Ikke så veldig deprimert, det er mer angst. 

Lenke til kommentar

 

Det eneste som hjelper foreløpig mot nervene er Sobril. Det er sikkert ikke bra i lengden. Blir man urolig av å ta Sobril? Jeg er så dårlig nå, og kan ikke gjøre annet en å håpe at det blir bedre snart. Slutter Sobril å virke hvis man går for lenge på de?

Man blir mer urolig over tid. Grunnen er at man bruker det til å flykte fra det man er redd for. Etter hvert blir man vant til ha sobril tilgjengelig når ting blir vanskelig, og da blir man enda mer skremt uten. Det er ikke noe mer "magisk" enn det!

 

Er det noen spesifikke ting som du kan sette fingeren på, som du har angst for? Er det lenge til du skal til DPS-en?

 

Så det du sier er at man blir mer nærvøs av å bruke f. eks. Sobril? Hvis jeg slutter , så blir det tøft noen dager. Men skal prøve uten noen dager. Spent på hvordan det går. Det hjelper så innmari mot angst. 

Lenke til kommentar

Koffein er kjent for å kunne gi mere angst for oss som sliter med det, så du kunne jo ha prøvd koffeinfri kaffe en periode for å se om det hjelper. For min del hjalp det mye å kutte ut koffein helt.

 

Sobril er som jeg nevnte litt lengere opp i tråden en grei nødsmedisin man kan ta av og til, men tar man de daglig så vil de etterhvert slutte å fungere, å vil bare gi deg abstinenser som igjen vil føre til enda værre angst. Det blir litt som å pisse i buksa når det er kaldt ute, det hjelper der og da, men blir bare værre i lengden. Visst du har gått på sobril lenge, så bør du nok trappe ned på de istedenfor å slutte helt. Legen din kan lage en nedtrappings plan til deg.

 

Har du noen hobbyer eller interesser? Jeg bruker spilling endel for å få fokuset vekk fra angsten. Visst man bare blir sittende å tenke på angsten hele tiden, så vil angsten bare øke.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Koffein er kjent for å kunne gi mere angst for oss som sliter med det, så du kunne jo ha prøvd koffeinfri kaffe en periode for å se om det hjelper. For min del hjalp det mye å kutte ut koffein helt.

 

Sobril er som jeg nevnte litt lengere opp i tråden en grei nødsmedisin man kan ta av og til, men tar man de daglig så vil de etterhvert slutte å fungere, å vil bare gi deg abstinenser som igjen vil føre til enda værre angst. Det blir litt som å pisse i buksa når det er kaldt ute, det hjelper der og da, men blir bare værre i lengden. Visst du har gått på sobril lenge, så bør du nok trappe ned på de istedenfor å slutte helt. Legen din kan lage en nedtrappings plan til deg.

 

Har du noen hobbyer eller interesser? Jeg bruker spilling endel for å få fokuset vekk fra angsten. Visst man bare blir sittende å tenke på angsten hele tiden, så vil angsten bare øke.

Jeg har gått på Sobril ca en uke, det er vel ikke nok til å bli avhengig? Skal trappe ned nå til en pr. dag og etter hvert kutte ut. Skal prøve koffeinfri kaffe. Sobril virker enda. Hvor lenge må du bruke det i strekk for å virkelig få problemer? Det er en nødmedisin ja, men den virker utrolig bra. Blir som et nytt menneske og den virker i mange timer. Men nå får det være nok. Trening skal hjelpe mot angst, jeg går lange turer. Føler meg litt bedre da. 

Lenke til kommentar

Man blir nok ikke avhengig av de etter en uke, men jeg ville ha latt være å bruke de daglig. Bruker man de daglig over lengere tid så blir effekten av de borte, samt at man risikerer avhengighet. Jeg har bestandig sobril liggende hjemme bare sånn itilfelle, men bruker de veldig sjeldent. 

 

Trening hjelper utrolig godt mot angst, så visst du klarer å komme deg ut å gå en liten tur hver dag, så skal du se at ting blir bedre. 

Får håpe du får time ganske fort på DPS, sånn at du kan få litt hjelp til å klare å takle angsten. Vi er ganske mange som sitter i samme båt som deg, så du er ikke alene :) 

Lenke til kommentar

Angst er et helvete. Du har min fulle sympati, men trøst deg at angst er overkommelig dersom du egentlig vil! Egentlig vil??  Hvem faen er jeg som stiller spørsmål ved din vilje? Jeg har ikke hatt angst, men var over-stresset.

 

Veien til svaret ligger hos "Den vanvittige skyen" her på forumet (eller hva han kaller seg i dag). Sist het han noe sånn som "Bhu Toh"

Lenke til kommentar

Angst er et helvete. Du har min fulle sympati, men trøst deg at angst er overkommelig dersom du egentlig vil! Egentlig vil??  Hvem faen er jeg som stiller spørsmål ved din vilje? Jeg har ikke hatt angst, men var over-stresset.

 

Veien til svaret ligger hos "Den vanvittige skyen" her på forumet (eller hva han kaller seg i dag). Sist het han noe sånn som "Bhu Toh"

Jeg vil jo bli bra da, dette er helt jævlig. Gjør alt jeg kan for å bli bedre. Går turer og henger i. Må desverre ta noe medisin, for å ta bort toppene. Det er verst tidlig på dagen. Hva er "Den vanvittige skyen"? 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Han mener det jeg har skrevet, og jeg brukte det navnet før. Det jeg sier er at hvis du har troen på deg selv og vil ta kampen, trenger du bare ta den en gang, så ser du at det virker og da kan du resten av livet være uavhengig av å måtte får hjelp for sånne utfordringer

 

Galskap er som en tryllekunstner som romsterer i bevisstheten, og når "han" skjønner at du ikke lar deg lure men ser han rett i øya, vil du erfare at han sprekker som en såpeboble, og du vet da for ettertiden at du kan bruke akkurat den samme metoden hver gang han dukker opp

 

Du ser altså frykten i øya, ikke springer bort fra den, eller doper deg ned for å glemme at han er der

 

Det som ser galskapen er ikke galskap, men noe som er helt trygt og usårlig - skjønner du hva jeg mener, og kan du se den evnen hos deg selv?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Han mener det jeg har skrevet, og jeg brukte det navnet før. Det jeg sier er at hvis du har troen på deg selv og vil ta kampen, trenger du bare ta den en gang, så ser du at det virker og da kan du resten av livet være uavhengig av å måtte får hjelp for sånne utfordringer

 

Galskap er som en tryllekunstner som romsterer i bevisstheten, og når "han" skjønner at du ikke lar deg lure men ser han rett i øya, vil du erfare at han sprekker som en såpeboble, og du vet da for ettertiden at du kan bruke akkurat den samme metoden hver gang han dukker opp

 

Du ser altså frykten i øya, ikke springer bort fra den, eller doper deg ned for å glemme at han er der

 

Det som ser galskapen er ikke galskap, men noe som er helt trygt og usårlig - skjønner du hva jeg mener, og kan du se den evnen hos deg selv?

Jeg skjønte desverre ingen ting. Dette er over min forstand. Må det være så komplisert? 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Han mener det jeg har skrevet, og jeg brukte det navnet før. Det jeg sier er at hvis du har troen på deg selv og vil ta kampen, trenger du bare ta den en gang, så ser du at det virker og da kan du resten av livet være uavhengig av å måtte får hjelp for sånne utfordringer

 

Galskap er som en tryllekunstner som romsterer i bevisstheten, og når "han" skjønner at du ikke lar deg lure men ser han rett i øya, vil du erfare at han sprekker som en såpeboble, og du vet da for ettertiden at du kan bruke akkurat den samme metoden hver gang han dukker opp

 

Du ser altså frykten i øya, ikke springer bort fra den, eller doper deg ned for å glemme at han er der

 

Det som ser galskapen er ikke galskap, men noe som er helt trygt og usårlig - skjønner du hva jeg mener, og kan du se den evnen hos deg selv?

Jeg skjønte desverre ingen ting. Dette er over min forstand. Må det være så komplisert?

Det er komplisert fordi du tenker mye og konsentrerer deg om selve tankestrømmen. Det som er løsningen er å ikke bry deg om den strømmen, fordi da ser du direkte på selve følelsen av frykt uten å leve deg inn i den eller stoppe den. Sånn avsløres følelsen og så dør den bort fordi du ikke rører den. Men du må være sta og ikke gi opp!

Du kan ikke tenke deg ut av frykt, du må slutte å bry deg om den.

Det er bare en følelse, og det er ikke din skyld eller noe sånt.

 

Det som ser frykten er ikke frykt, skjønner du det? Det er en nøytral tilstand.

 

Du sier det er over din forstand og det er helt korrekt - fordi frykt er irrasjonell følelse, og du kan eller skal ikke forstå, bare la den være og ikke bry deg om den

 

Det gjør du ved å konsentrere deg om de tingene du gjør akkurat nå - vær fullt og helt tilstede i selve handlingene. Ikke drøm deg bort, fordi da vil du bli dratt tilbake til å tenke på fortid og fremtid, og det er de tankene som gjør deg redd. Du sier du liker å gå på tur, så når du nå går så holder du eks fokuset på fotbladene. Få med deg følelsen av å gå, ikke tenke på å gå - bare erfare selve prosessen av å gå. Eller når du drikker kaffe eller spiser mat, så holder du fokuset på de handlingene du gjør i den prosessen osv. Kjenn ofte etter i kroppen din om du har spenninger/sammentrekninger og løs opp i dem, kjenne etter hvordan du puster og hvis du puster anstrengt eller unormalt sørg da for å justere slik at den er i samsvar med det du gjør. Når bevisstheten trekker seg sammen vil den bestandig trekke kroppen med seg, og så blir kroppen værende i unaturlige stillinger og over tid får man kanskje kronisk vondt.

 

Slike små detaljer vil over noen få dager gjøre at tankene roer seg ned, fordi bevisstheten venner seg til å være i nuet, og ikke stikke av inn i fortid eller fremtid, noe som skaper agitasjon og engstelse. Du kan sammenligne en trent bevissthet med en hund som har lært å gå i bånd, fremfor å løpe rundt å sjekke alt mulig og reagere på alt som dukker opp

 

Edit: Vurder også nøye hvilke andre aktiviteter du tar opp, fordi noen av dem kan skape mye trøbbel ved at de agiterer og fyrer opp under tankestrømmen. Eks det å se på mye action filmer, spill, mange venner som man babler med både irl og chatting - slike aktiviteter gjør at du ofte glemmer hva som er best for deg nå. velg underholdning som ikke er for spennede!!! 

Gjør helst bare det som er nødvendig for å overleve, altså sove godt, spise sunt, ha en fornuftig døgnrytme, sørg for adekvat mosjon, og sist men ikke minst: ikke kritiser deg selv! Hvis du skal snakke til deg selv, sørg for å gi deg selv gode tilbakemeldinger!

 

Hvis noe av dette høres greit og interessant ut, vær fri til å spørre enten her eller pm - fordi det kan skrives side opp og side ned om kunsten å trene bevisstheten eller mindfulness. Og det kan jo hende at ingenting av dette treffer deg, så da kaster vi begge bort energien

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

Han mener det jeg har skrevet, og jeg brukte det navnet før. Det jeg sier er at hvis du har troen på deg selv og vil ta kampen, trenger du bare ta den en gang, så ser du at det virker og da kan du resten av livet være uavhengig av å måtte får hjelp for sånne utfordringer

 

Galskap er som en tryllekunstner som romsterer i bevisstheten, og når "han" skjønner at du ikke lar deg lure men ser han rett i øya, vil du erfare at han sprekker som en såpeboble, og du vet da for ettertiden at du kan bruke akkurat den samme metoden hver gang han dukker opp

 

Du ser altså frykten i øya, ikke springer bort fra den, eller doper deg ned for å glemme at han er der

 

Det som ser galskapen er ikke galskap, men noe som er helt trygt og usårlig - skjønner du hva jeg mener, og kan du se den evnen hos deg selv?

Jeg skjønte desverre ingen ting. Dette er over min forstand. Må det være så komplisert?

Det er komplisert fordi du tenker mye og konsentrerer deg om selve tankestrømmen. Det som er løsningen er å ikke bry deg om den strømmen, fordi da ser du direkte på selve følelsen av frykt uten å leve deg inn i den eller stoppe den. Sånn avsløres følelsen og så dør den bort fordi du ikke rører den. Men du må være sta og ikke gi opp!

Du kan ikke tenke deg ut av frykt, du må slutte å bry deg om den.

Det er bare en følelse, og det er ikke din skyld eller noe sånt.

 

Det som ser frykten er ikke frykt, skjønner du det? Det er en nøytral tilstand.

 

Du sier det er over din forstand og det er helt korrekt - fordi frykt er irrasjonell følelse, og du kan eller skal ikke forstå, bare la den være og ikke bry deg om den

 

Det gjør du ved å konsentrere deg om de tingene du gjør akkurat nå - vær fullt og helt tilstede i selve handlingene. Ikke drøm deg bort, fordi da vil du bli dratt tilbake til å tenke på fortid og fremtid, og det er de tankene som gjør deg redd. Du sier du liker å gå på tur, så når du nå går så holder du eks fokuset på fotbladene. Få med deg følelsen av å gå, ikke tenke på å gå - bare erfare selve prosessen av å gå. Eller når du drikker kaffe eller spiser mat, så holder du fokuset på de handlingene du gjør i den prosessen osv. Kjenn ofte etter i kroppen din om du har spenninger/sammentrekninger og løs opp i dem, kjenne etter hvordan du puster og hvis du puster anstrengt eller unormalt sørg da for å justere slik at den er i samsvar med det du gjør. Når bevisstheten trekker seg sammen vil den bestandig trekke kroppen med seg, og så blir kroppen værende i unaturlige stillinger og over tid får man kanskje kronisk vondt.

 

Slike små detaljer vil over noen få dager gjøre at tankene roer seg ned, fordi bevisstheten venner seg til å være i nuet, og ikke stikke av inn i fortid eller fremtid, noe som skaper agitasjon og engstelse. Du kan sammenligne en trent bevissthet med en hund som har lært å gå i bånd, fremfor å løpe rundt å sjekke alt mulig og reagere på alt som dukker opp

 

Edit: Vurder også nøye hvilke andre aktiviteter du tar opp, fordi noen av dem kan skape mye trøbbel ved at de agiterer og fyrer opp under tankestrømmen. Eks det å se på mye action filmer, spill, mange venner som man babler med både irl og chatting - slike aktiviteter gjør at du ofte glemmer hva som er best for deg nå. velg underholdning som ikke er for spennede!!! 

Gjør helst bare det som er nødvendig for å overleve, altså sove godt, spise sunt, ha en fornuftig døgnrytme, sørg for adekvat mosjon, og sist men ikke minst: ikke kritiser deg selv! Hvis du skal snakke til deg selv, sørg for å gi deg selv gode tilbakemeldinger!

 

Hvis noe av dette høres greit og interessant ut, vær fri til å spørre enten her eller pm - fordi det kan skrives side opp og side ned om kunsten å trene bevisstheten eller mindfulness. Og det kan jo hende at ingenting av dette treffer deg, så da kaster vi begge bort energien

 

:)

 

Takk for svar. Men jeg skjønner fremdeles ingen ting. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal bli kvitt angsten. Det er ikke mer komplisert en det. I dag har jeg en brukbar dag, men skjelver og er urolig. Skal slutte med Sobril etter hvert. Bare en nå så en annenhver dag. Men den er som sagt det eneste som hjelper, desverre. Jeg tenker positivt og trener men det er ikke nok. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Takk for svar. Men jeg skjønner fremdeles ingen ting. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal bli kvitt angsten. Det er ikke mer komplisert en det. I dag har jeg en brukbar dag, men skjelver og er urolig. Skal slutte med Sobril etter hvert. Bare en nå så en annenhver dag. Men den er som sagt det eneste som hjelper, desverre. Jeg tenker positivt og trener men det er ikke nok. 

 

 

 

 

Jeg skjønner godt hva du vil, men det er veldig vanskelig å forklare sånt som jeg foreslår uten noen forkunnskaper. 

 

Det er til eksempel feil å tenke at du skal bli kvitt angsten, fordi det strider mot hele metodikken. Det er ikke noe å bli kvitt, det er noe man bare lar være, fordi det er ingen ting feil med deg ..

 

Du burde eks ikke tenke eller forsøke å bli kvitt følelsene dine, selv det å få angst - angst er en del av dine menneskelige instinkter, og noen ganger er det å bli redd også det som hjelper mest. Det du skal lære deg er en annen måte å forholde deg til følelsen av angst, altså slutte å ta den som noe personlig. Helsevesenet er dessverre litt sånn at de vet at det er feil å bare skrive ut dop, men jeg tror også de vet at skal de hjelpe folk som strever betyr det at de må engasjere seg langt mer, og som du vet er samfunnet litt sånn at tid er penger

 

Og sånt har du neppe hørt før, så derfor blir det veldig komplisert, når det egentlig er motsatt, nemlig ekstremt enkelt, men fordi man er så vant til å tenke, blir det nesten umulig å skjønne det

 

Bor du på østlandet forøvrig?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...