Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Omskjæring, hjelp!


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er 27 og har kviet meg hele livet for å ta en omskjæring, jeg har fimose (forhud som ikke går tilbake) og det er en nødvendighet for meg. I vår tok jeg kontakt med fastlegen min som henviste meg til Volvat, fordi dette ville gå raskest. Kirurgen opererte dog på offentlig takst, så det skulle ikke koste meg noe. Etter å ha ventet i flere måneder og det endelig ble min tur, begynner de å ringe og si at de skal ha 5000 etc for å ta operasjonen. Jeg blir oppgitt og bestemmer meg for å reise likevel, og så heller ordne opp i misforståelse sener. Når jeg er på flyplassen (flyttet siden henvisningen, så måtte reise ganske langt for å ta operasjonen) sender de meg en SMS om at det ikke er noe vits å møte opp fordi ingen vil operere meg, timen er avlyst...

 

Så ikke bare har jeg tapt reiseutgifter, men viktigst av alt, jeg er redd jeg har havnet bakerst i køen igjen og må vente månedsvis på en ny sjanse til å ta operasjonen. Jeg har dessuten mistet all tillit til Volvat. Jeg er klar over at jeg hvis jeg går via fastlege igjen og til et offentlig sykehus, kan ventetiden være opp til ett år...

 

Jeg er nå så desperat og drittlei av å sette hele livet mitt på vent, at jeg vil gjøre nesten hva som helst bare for å få dette overstått så fort  som mulig, selv også betale av egen lomme... nesten så jeg drar fram skalpellen og gjør det selv!

 

Hva er mine muligheter? Finnes det noen steder i Norge der jeg kan få ta operasjonen uten å vente i månedsvis, evt. utlandet?

 

Håper noen har tips :)



Anonymous poster hash: efdd3...2ac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del private sykehus i Norge, finn et som er nærme deg og ta en telefon :)

Hvor kan jeg finne disse sykehusene utenom å google? Og hva må jeg forvente av ventetid?

Jeg bor forresten i Oslo og ser for meg at ventetider generelt er lengre her, for min del kan jeg reise hvor som helst både Norge og i utlandet bare for å få det overstått, kan det være en fordel å f.eks velge et sykehus i en mye mindre by?

 

Anonymous poster hash: efdd3...2ac

Lenke til kommentar

Har du snakket med Legen & Volvat etter bomturen ? 

Nei, legen min er i Bergen og jeg bor i oslo nå, er vanskelig å nå han over tlf. Er vel ikke noe mer han kan gjøre med det uansett, enn det han har gjort, dvs bare gi meg henvisningen...

Når jeg ringer Volvat kommer jeg bare til frekke sekretærer, så vet ikke om det har noen hensikt. De viste null forståelse forrige gang jeg ringte, for at jeg synes det var kjipt å stå på flyplassen og høre at jeg ikke får noen operasjon, når vi avtalte dette for flere måneder siden...

 

Ang. Aleris: sjekket fort på nett, og ifg. nettsiden kommer en omskjæring til å koste ca 13 000 kr. Jeg forstår jo at jeg må regne med å bruke noe penger på dette, men det var jo ganske drøyt :hm: må vel være mer aktuelt med f.eks en klinikk i utlandet da?

 

Anonymous poster hash: efdd3...2ac

Lenke til kommentar

Her har du noe skyld selv spør du meg, for det første har du ikke klart å kommunisere godt.

 

Sekundet dem sa det ville koste deg 5000 skulle du sagt "men dette dekkes av offentlige midler vel? siden jeg har blitt henvist av fastlege?"

 

hvis svaret var noe annet enn "ja",

så skulle du umiddelbart spurt "så det foreligger ingen henvisning til meg på denne operasjonen?".... hvis svaret var alt annet enn "jo det gjør det"

så skulle du ringt legekontoret ditt og snakket med sekretærene der og  sagt "hei, jeg fikk henvisning til operasjon ved volvat *dato:Klokkeslett*, har snakket med dem og dem sier det ikke foreligger noen henvisning, har du muligheten til å dobbelsjekke dette i tilfelle det har skjedd en misforståelse noe sted?"

Så skulle du avventet alt til du fikk bekreftelse fra både legekontor OG volvat om at alt var i orden. 

 

ikke bare hopp på et fly... 

Lenke til kommentar

 

Har du snakket med Legen & Volvat etter bomturen ? 

Nei, legen min er i Bergen og jeg bor i oslo nå, er vanskelig å nå han over tlf. Er vel ikke noe mer han kan gjøre med det uansett, enn det han har gjort, dvs bare gi meg henvisningen...

Når jeg ringer Volvat kommer jeg bare til frekke sekretærer, så vet ikke om det har noen hensikt. De viste null forståelse forrige gang jeg ringte, for at jeg synes det var kjipt å stå på flyplassen og høre at jeg ikke får noen operasjon, når vi avtalte dette for flere måneder siden...

 

Ang. Aleris: sjekket fort på nett, og ifg. nettsiden kommer en omskjæring til å koste ca 13 000 kr. Jeg forstår jo at jeg må regne med å bruke noe penger på dette, men det var jo ganske drøyt :hm: må vel være mer aktuelt med f.eks en klinikk i utlandet da?

 

Anonymous poster hash: efdd3...2ac

 

 

Ifølge nettsiden til Aleris kan du få en henvisning til dem enten fra din fastlege, eller en av allmennlegene deres.

Det ser ut til at det kun er Aleris i Trondheim som har avtale om fimose (operasjon ved trang forhud), og ventetidene til både utredning og behandling er to uker.

 

Kanskje mulig å høre med dem om de har lignende avtale som Volvat med egenbetaling? Det vil vel ikke skade å få en avtale med en allmennlege uansett, kjenner godt til leger i Bergen som er umulige å få tak i på telefon...

Endret av applestories
Lenke til kommentar

Nei, legen min er i Bergen og jeg bor i oslo nå, er vanskelig å nå han over tlf.

Du kan bytte fastlege på nett enkelt som bare det. For øvrig, hvis du har hatt dette så lenge, og vil heller bruke 13 000 på noe gøy, og du er innstilt på å få bukt med fimosen, så kan du vel bare spørre om en offentlig henvisning og vente til du får time? Det kan uansett avbestilles inntil 48t før eller noe, skulle du finne et bedre tilbud.
Lenke til kommentar

Høres kjipt ut TS.

 

Selv ble jeg grunnet for lang kø på mitt lokale sykehus henvist til Aleris i Oslo for samme operasjon, dette via HELFO, operasjonen som kostet godt over 10k kostet meg maks et par hundrelapper, reise dekket.

Helfo skal ringe opp automatisk ved for lang kø, men det skader vel ikke å ringe dem https://helfo.no/

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er i samme båt! 27 år og skal ta omskjæring + plastikk something-something!

Fimose og har utviklet autoimmun sykdom som gjør at huden på penishode har blitt helt forjævelig tynn(dette kommer og går i perioder med sår hud)

 

Dvs - jeg må som regel vente 4 dager + etter en røff sex økt før jeg kan bruke den igjen, samtidig som at å dra forhuden tilbake for å vaske meg i dusjen er ett sant helvette.

 

Fikk henvisning og vente tid på godt over 1 år.

 

Benyttet meg av fritt sykehusvalg, og det har nå til sammen tatt 7 uker fra jeg fikk henvisning til jeg var på undersøkelse på kongsvinger > jeg skal inn og utføre inngrepet.

 

Lykke til!



Anonymous poster hash: 44890...e67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Jeg er 27 og har kviet meg hele livet for å ta en omskjæring, jeg har fimose (forhud som ikke går tilbake) og det er en nødvendighet for meg. I vår tok jeg kontakt med fastlegen min som henviste meg til Volvat, fordi dette ville gå raskest. Kirurgen opererte dog på offentlig takst, så det skulle ikke koste meg noe. Etter å ha ventet i flere måneder og det endelig ble min tur, begynner de å ringe og si at de skal ha 5000 etc for å ta operasjonen. Jeg blir oppgitt og bestemmer meg for å reise likevel, og så heller ordne opp i misforståelse sener. Når jeg er på flyplassen (flyttet siden henvisningen, så måtte reise ganske langt for å ta operasjonen) sender de meg en SMS om at det ikke er noe vits å møte opp fordi ingen vil operere meg, timen er avlyst...

 

Så ikke bare har jeg tapt reiseutgifter, men viktigst av alt, jeg er redd jeg har havnet bakerst i køen igjen og må vente månedsvis på en ny sjanse til å ta operasjonen. Jeg har dessuten mistet all tillit til Volvat. Jeg er klar over at jeg hvis jeg går via fastlege igjen og til et offentlig sykehus, kan ventetiden være opp til ett år...

 

Jeg er nå så desperat og drittlei av å sette hele livet mitt på vent, at jeg vil gjøre nesten hva som helst bare for å få dette overstått så fort  som mulig, selv også betale av egen lomme... nesten så jeg drar fram skalpellen og gjør det selv!

 

Hva er mine muligheter? Finnes det noen steder i Norge der jeg kan få ta operasjonen uten å vente i månedsvis, evt. utlandet?

 

Håper noen har tips :)

 

Anonymous poster hash: efdd3...2ac

 

 

 

Hei,

 

Fant 2 klinikker i oversikten hos helsesmart som utfører behandling av trang forhud på voksne. "Aviva Helse" i Oslo, og "Margit Hammerstad Plastikkirurgi" i Drammen. Priser fra kr 8.000,- for privat behandling.

 

Sjekk oversikten selv her: https://www.helsesmart.no/plastikkirurgi/trang-forhud-voksne

 

og https://www.helsesmart.no/sok?cat=trang-forhud-voksne-536&ref=0&sor=ventetid

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...