Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Korsbånd-operasjon og skade. Har du noen spørsmål?


MilKman'

Anbefalte innlegg

Du skal nok endre øvelser etter en tid.

Det viktigste i starten er å få musklene aktive igjen. Når den fasen er over skal man fokusere på styrke med tunge vekter og 7-8 rep.

Selvfølgelig så sant kneet tåler det.

Jeg ble operert av Trygve Kase og han sa at vi "normale" som ikke trener oss ihjel må beregne ett år, hvis ikke mer før vi blir bra.

Mitt kne er stabilt etter elleve mnd, men det er fortsatt ubehag med arrvev i kneet samt noe irritert rundt kneskål.

Trener du overkropp kan du stå på knærne for å herde kneet slik at det tåler mer.

Jeg følger det regimet og i kombinasjon med en del sykling med grei motstand så kommer det mer muskler og ditto bra kne.

Har tatt et par tester og operert kne skal klare ca 90% av friskt bein i styrkeøvelser før man kan si det er ok å trene andre krevende idrettsgrener.

Jeg sjekket dette ved å kjøre maksstyrke i beinpress samt ett benis lengdehopp.

Håper dette var av nytte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

hei! kom tilfeldigvis over denne tråden. Har selv vært gjennom en korsbåndsrekonstruksjon, samt delvis fjerning av mediale menisk.

Utrolig hvor omfattende konsekvenser dette får hvis du er meget aktiv innen fotball, og elsker asfaltløping som jeg gjør.

 

Syntes perioden fra 3 mnd og frem til ca 6 mnd var den desidert verste. Benet ble veldig tynnt og svakt og kneet tålte ikke så mye trening som jeg i mitt hode mente det burde. :hmm: Men mye sykling og styrketrening og riktig dosering av løping på mykere underlag, så har det gått seg bedre til.

 

Det er nå ti mnd siden jeg opererte, og jeg føler først nå at muskelmassen i det opererte høyrebenet mitt virkelig synes, føles og øke. Tenker nå at jeg har et ønske om å prøve meg på litt fotball igjen når det skrives mars måned. Men den psykologiske barrieren er ikke lett å komme over.

 

Har noe klikke og smålyder + småsmerter etter løpeøkter. (klikkelydene er ikke forbundet med smerter)

Er dette vanlig? Ser liksom ikke for meg at jeg skal tørre og gå i taklinger og lignende med samme innsats som før. Kunne vært intr og høre fra andre med erfaringer rundt dette med retur til vridningsidrett etter denne typen opreasjon. :)

Det sies jo at etter 1 år er det nye korsbåndet så sterkt at det skal tåle like mye som det gamle, men jeg vet ikke hel om jeg tørr stole 100% på det.

Lenke til kommentar

Hei.

Du har gjennomgått ca. den samme operasjonen som meg.

Jeg også er veldig glad i fotball. Jeg har vridd beinet to ganger ved spill av fotball, begge ganger innendørs.

Nå er det ett år siden jeg opererte kneet og det er ikke bra ennå. Jeg trener vekter og styrke 2-3 ganger i uka, men kneet har ikke tålt stor belastning. Jeg tror det er først nå jeg kan legge mye vekt på kneet. Arrvev har skapt trøbbel for meg ved trening, noe også uttak av graft på fremsiden av kneet har gjort i form av betennelse rundt kneskål og smerter ved overgang kneskål/muskulatur/sener.

Jeg har også runners knee, noe som gjør at kneet føles ustabilt, selv om det faktisk er 100% stabilt.

Vanskelig å stole på kneet etter en slik operasjon. Jeg tror jeg sakte men sikkert jeg må starte med forsiktig fotballtrening for å få en følelese av hva kneet tåler.

Jeg ser for meg at jeg nok ikke er oppe og går for fullt før til sommeren.

Tålmodighet er en dyd :-)

Lykke til!!

Endret av Snætt
Lenke til kommentar

Hei

 

Det er riktig som du sier med graftet. Jeg opererte meg i februar 2012, men allerede nå hørte jeg av min fysio som er idrettsspesialist, at det er endret praksis slik at det er vanlig å høste graftet fra hamstring pga mange pasienter klager over smerter i og rundt kneskål etter det er høstet som på meg.

Arrvev og problemene rundt det utarter seg i form av høye knepp i kneet på indre side når jeg bøyer kneet samt en følelse av å ha to knuter av tråd på hver side av kneskålen. De er ikke vonde i seg selv, men det blir ømt ved belastning, særlig knestrekkøvelse med tunge vekter.

Det føles som å ha et mildt konstant press på hver side av kneskålen. Denne densasjonen gjør at jeg oppfatter kneet som ustabilt, selv om det er, som nevnt i forrige innlegg, helt stabilt. Dette hjelper og forsvinner nesten helt når jeg teiper kneet.

Jeg får også problemer og smerter i knehasen når jeg bøyer kneet. Ingen anelse om hva det er annet enn av tøying ikke funker og at jeg ikke kan sitte på hul på kneet pga smerter.

Nb: mulige skrivefeil pga dette er skrevet på telefon.

Lenke til kommentar

Intr det du nevner med knepping og en slags knutefølelse. Dette har jeg også noe av. Spesielt dagene etter en løpeøkt kan jeg merke dette ekstra godt. og ja, jeg har også hatt følelsen av ustabilitet i forbindelse med dette. Men jeg har det kun på den mediale siden, sikkert der de har festet graftet.

 

Skal også nevnes at jeg er av typen som går og kjenner mye etter, og har sikkert vært litt overdrevent bekymret for om operasjonen har vært vellykket osv. Var derfor hos kirurgen på en extra kontroll etter ca 7 mnd, og da var alt tipp topp. Greit og få den bekreftelsen. :)

Har du kommet i gang med fotballtrening igjen eller?

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg jobber faktisk selv om jeg svarer deg kjapt :-)

Jeg tror nok at dette med arrvev og knepping med tid til forsvinne. Jeg er ikke toppidrettsutøver og kan ikke legge maks med tid ned i trening, så derfor tar det tid å bil bra.

Denne kneppingen og det lille ubehaget jeg har gjør at kneet tidvis gir etter noe lettere enn mitt friske kne. Om det er mentalt eller fysisk betinget vet jeg ikke.

Når det er sagt så tåler kneet mye mindre enn tidligere. Det blir lett småbetent..

Har planer om å løpe halvmaraton i mai, så jeg må bare blir bedre i beinet!!

 

Jeg kjenner også mye etter, men det er blitt en vanesak med litt vondt i kneet. Hadde mye mer smerter i kneet før operasjonen, så det er helt OK. Nå er det mer ubehag enn smerter som faktisk er mindre plagsomt.

 

Skal faktisk på kontroll i dag på Ringvollklinikken hos kirurg i forbindelse med skulderoperasjon jeg hadde før jul. Da skal jeg også ta en ekstra sjekk på kneet. (har helseforsikring via jobben så jeg booker tid etter behov)

 

Jeg har ikke startet med fotballtrening. Mulig jeg prøver meg på kunstgress før vinteren er over, men jeg trenger nok noe mer muskelmasse før jeg kan guffe på for fullt. Det er nå hva jeg føler, men jeg får klar beskjed om det i dag.

 

Jeg tror det er fornuftig å kjenne etter og prøve litt med forsiktig jogging, litt småfinter på joggeturen etc.

Du kan jo sjekke hvordan kneet reagerer på det etter løpeturen. Funker det greit kan du evt. bli med forsiktig på trening for å se hvordan det går.

 

Spennende og skummelt å tenke på å belaste kneet fullt ut igjen..

Lenke til kommentar

Kjenner meg veldig igjen i mye av det du beskriver. Tenker også og prøve meg litt på kunstgress til vårparten,

men som du sier så mangler jeg også en del på muskelstyrken enda. Føler også jeg mangler en del på styring av foten når du skal gjøre fintebevegelser, bråstopp ol.

Det er vel der denne berømte tålmodigheten kommer inn i bildet igjen da :)

utrolig hvor lang tid det faktisk tar og bygge opp styrken igjen.

Men men, det er veldig ok og utveksle erfaringer med andre i samme "morsomme" situasjon

Lenke til kommentar

Jaja.

Da var besøket hos ortoped ferdig.

Fikk beskjed om at alt var normalt. Smerter rundt arrvev skulle vel mer eller mindre ignoreres og det skal ikke dempe hvor mye man belastet kneet(kan evt teipe)

Det vil forsvinne over tid. Kunne prøve forsiktig med fotball og kjenne etter hvordan kneet reagerte. Kan kombinere balanseøvelser for hofter med ren styrke sammen med økende innsats på fotballbanen.

Jeg må vente pga skulder, men du kan sikert starte nå.

Lenke til kommentar

Jeg har midlertidig gitt opp bedriftsfotballkarrieren min, jeg har skadet skuddbeinet og merker at det skal mye til å få trent opp styrken + at jeg har manglende koordinasjon - feks når jeg går opp trapper må jeg se på foten slik at jeg løfter den høyt nok, ofte tror jeg at jeg løfter den høyt nok, men så småsnubler jeg i trappa fordi tåa sparker i trinnet.

 

Jeg er veldig utålmodig, liker ikke at kneet fremdeles er litt betent...føler at nå må det snart bli bedre...en velkjent tanke? Er omtrent 4mnd etter operasjonen nå.

Lenke til kommentar

Slapp av du :-)

Jeg er ett år etter operasjon og er ikke langt unna å starte fotballtrening, dog i rolige former. Har også en skulder som gjør at fotballen må vente.

Tror du skal beregne minst 6 mnd + ++ før du kan vurdere noe i nærheten sv noe annet enn sykkel.

Jeg hadde forresten ikke de problemene du nevner.

Lenke til kommentar

hei, høres kjent ut den frustrasjonen rundt 4-5 mnd ja, det var den kjipeste perioden syntes jeg :wee:

Men som han over her sier så vil det nok gå seg til.

Jeg er ti mnd ut i rehaben og ting er fortsatt ikke helt bra.

Husker jeg startet med forsiktige ti til femten minutters joggeturer en gang i uken på gress i den perioden. Men sykkel er safe ja, lykke til!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har nå lest gjennom alle innleggene i tråden og det er mange historier om korsbåndsskader her. Jeg ser at det er mange som sliter med de sammen tingene som meg. Tenkte jeg kunne bidra litt i denne tråden da jeg også har hatt en del erfaring med korsbåndsskader. Jeg har skadet korsbåndet mitt 3 ganger og hatt 4 operasjoner. Jeg begynte å skrive innlegget i Word fordi det er litt mer oversiktlig, men det ble ganske langt, så jeg legger ved Word-fila og skriver en litt mer kortfattet oppsummering her.

 

Det hele begynte da jeg var 12 år 25. desember 2008 da jeg rev av korsbåndsfestet mitt og skadet deler av korsbåndet i en hoppskade. Jeg hadde akkurat landet og i overgangen før sletta kom venstreskia under høyreskia så jeg vrei det venstre kneet. Jeg opererte 2. januar 2009 og da fikset de korsbåndsfestet og sydde sammen igjen litt av korsbåndet, slik jeg forstod det.

 

Dette ble ganske bra, men 19. februar 2011 skjedde det samme igjen. Denne gangen var det meste av korsbåndet intakt, men festet hadde røket av denne gangen også. De opererte meg allerede 24. februar og skrudde beinbiten som hadde blitt revet av i festet på plass igjen.

 

Senere samme år forstuet jeg kneet i bowling, men det ble bra igjen og jeg hadde en liten operasjon til i slutten av juli 2011. Da fjernet de skruen og fikset på noe brusk inni der. Etter dette ble jeg ganske aktiv igjen og på slutten av skoleåret 2011/2012 spilte jeg faktisk basketball og innebandy i gymmen på samme nivå som de andre i klassen og det var egentlig veldig artig. Det var første gangen siden slutten av 2008 jeg kunne være aktivt meg i gymmen og idrett generelt, noe som var artig. :)

 

Nå har jeg begynt på videregående, men andre gymtimen i år fikk jeg en ny vridning. Etter mange undersøkelser, kontroller og en MR-undersøkelse fant de ut at jeg hadde revet av korsbåndet helt denne gangen... Denne skaden skjedde 28. august, og de opererte meg 10. januar i år. Nå har de gjennomført full rekonstruksjon med firedobbel hamstringsgraft, så jeg håper det holder denne gangen.. :)

 

Ble en del her også, men i Word-dokumentet har jeg forklart litt mer om hvordan det skjedde og hva de gjorde i operasjonene, så ta dere gjerne tid til å lese gjennom det. Kom også gjerne med spørsmål hvis dere lurer på noe. ;)

Korsbåndet mitt.docx

Lenke til kommentar

Hei.

 

Tenkte å dele min erfaring med korsbåndskader. Jeg jobber som turnuslege og har personlig opplevd det å ryke fremre korsbånd for par år siden.

Det skjedde under snowboardkjøring. Landet skjevt etter et hopp og fikk en vridning i kneet, hørte et "smell" i kneet. Litt som om en strikk røk, utviklet sterke smerter og fikk mye hevelse nesten direkte etterpå. Skjønte fort at noe var galt da kneet sviktet og føltes veldig ustabilt. Par uker senere tok jeg MR som bekreftet korsbåndsruptur, 2 mnder senere ble jeg operert på Volvat-klinikken med patellarsenegraft.

 

Fysioterapien begynte 2 uker etter operasjonen, hadde fysio ca 1 gang i uka de første 2 månedene. I begynnelsen gikk det frustrerende sakte med kun knebøy og strekkøvelser. Heldigvis begynte ting å løsne så straks jeg begynte å sykle. Det tok meg ca 6 måneder med opptrening før jeg begynte å føle med ganske trygg med kneet, og totalt 1 år før jeg følte at jeg hadde samme stabilitet og kraft som før skaden.

 

Det er ikke uvanlig/farlig å få lett hevelse og stivhet etter hard trening selv over 1 år etter en slik skade. Det gjelder å lytte på kroppen og heller gi kneet 1 dag ekstra hvile.

Jeg har nå kommet tilbake til samme nivå av aktivitet som før skaden inntraff. Desverre er det ikke alle som klarer å bli helt friske etter en korsbåndskade. De som pådrar seg isolert korsbåndsruptur har større sannsynlighet for å bli helt friske i forhold til de som også pådrar seg meniskskade og sidebånd skade (unhappy triad på fagspråket)

 

Når det gjelder hvorfor mange leger "overser" slike skader så tror jeg at fastlegene/legevakt får mange kneskadepasienter som kommer rett etter at skaden er skjedd. Kneundersøkelse kan være for vanskelig å gjennomføre på grunn av smerter og hevelse de første dagene. Som gjør det vanskelig å stille riktig diagnose. Det er derfor viktig å heller vente noen dager før legen får undersøkt dette ordentlig.

 

Kirurgisk behandling tilbys som regel pasienter som er fysisk aktive på et høyt nivå eller yrkesutøvere, begge som daglig stiller store krav til knefunksjon og stabilitet. Det er derfor viktig å påpeke dette til legen som gjør det enklere å bli henvist til MR og spesialist.

 

Til sist kan jeg tipse om å bruke Fritt Sykehusvalg (http://www.sykehusvalg.no/) som kontinuerlig viser ventetid på slike operasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner dette med at det er vanskelig å undersøke rett etter skade fordi det er jo mye hevelse og smerter. Men en ting jeg lurer litt på er hvorfor kneet mitt ikke hovnet opp så veldig mye den siste gangen jeg ødela korsbåndet. De to første gangene ble det hovent med en gang, og da hadde jeg ikke revet av hele korsbåndet. Det var festet som hadde røket og revet med seg en beinbit i tillegg til at litt av korsbåndet også var blitt ødelagt. Den siste gangen hadde jeg revet av hele korsbåndet, og jeg syntes det var rart det ikke hovnet opp så mye som de to første gangene. Dette vart jo også en av grunnene til at de bare trodde det var forstuelse. I undersøkelsen før operasjonen kjente jo kirurgen at det ikke var noe korsbånd der da han undersøkte kneet fordi han sa det var utrolig ustabilt. Heldigvis fikk han ordnet det i operasjonen og jeg håper det skal bli bedre nå. Men som sagt, er det noen som vet hvorfor kneet mitt ikke hovnet så veldig opp den tredje og forhåpentligvis siste gangen?

 

En annen ting jeg lurer på er at når jeg var ute og luftet meg litt i går skjedde det noe rart. Jeg brukte begge krykkene for å avbelaste kneet. Plutselig var det akkurat som om det begynte å kneppe inni der for hvert skritt jeg tar. Det kommer ingen lyd, men det er noe innunder kneskåla som går borti noe annet der og det gjør vondt for hvert skritt jeg tar... Det er tre uker siden operasjonen og dette bekymrer meg litt. Noen som har en teori på hva det kan være? ;)

Lenke til kommentar

Hei

 

Mistenker at kneppingen kan være arrvev.

Min erfaring ett år etter operasjon er at det er mye lyd i kneet når jeg bøyer det. Det knepper av og til på innsiden av kneet ved arrvevet, som om det havner under kneskålen/sener for så å poppe ut.

Jeg er ingen lege, men mistenker at du kan gi det litt mer tid før du tar tak i den bekymringen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...