Gå til innhold

Ny sykkel til maks 12 000,- Hybrid eller MTB?


Anbefalte innlegg

Endelig skal jeg kjøpe meg ny sykkel, og nå som skattepengene renner inn en av dagene er dt på tide å bestemme seg for hvilken sykkel jeg skal kjøpe.

 

Jeg er veldig usikker på om jeg skal satse på en hybrid eller en mtb. Bruksområdet blir i all hovedsak tur\retur skole og trening, samt turer på fløyen. Er noe ujevnt terreng på fløyen, men er for det meste grus og asfalt som blir underlaget. Grusunderlaget kan være en del ujevnt pga steiner osv.

 

Jeg må dessverre begrense meg til enkelte merker når jeg nå skal kjøpe sykkel, så jeg håper dere kan komme med noen gode tips innen riktig prisklasse og innen riktige merker.

 

Merker jeg kan velge mellom:

 

DBS

Diamant

Merida

Scott (litt usikker her)

Bianchi

Specialized

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt i samme sitauasjon. Har bodd tre år i Danmark med flatt terreng og gode sykkelveier. Hadde der gleden av å bruke en superlekker hybrid som heter Avenue Airbase (www.avenue-cykler.dk) med 8 gir og skivebremser til 6000,-. Kommer så til Norge og skjønner at det ikke er like enkelt her. Skal man kjøpe med støtdempere, mange gir og kraftige dekk eller skal man putte pengene i en rask lett sykkel som ikke kan tas ut i skogen.

 

Jeg har lett etter en hybrid på rundt 10.000,- og har nå bestemt meg for å gå for en en med stiv carbon gaffel og droppe støtdempere. Dette er fordi jeg sykler 24 km til og fra jobb hver dag og vil ha noe hurtig. Hvis jeg skal ut i terrenget har jeg en billigere mtb stående. Jeg vurderer nå Merida Crossway 3000 (super lett og velutstyrt, men som desverre ikke har skivebremser, noe som er en drøm spesielt hvis man bor i våte bergen) mot en Nakamura Nitro Precision som er billigere og litt tyngre men har skivbremser. Disse syklene har også plass til litt kraftige dekk hvis man ønsker det.

 

Før det har jeg sjekket en rekke andre merker (som Specialized Sirius sport, Kona phd, Gary Fisher Mendota som alle er hybrider med karbon gaffel) Sist i dag var jeg og sjekket to Scott sykler: Sportster P1 og Sub 20. Det tøffe med Sporster P1 (som ligger på ca. 8000,-) er at den har støtdempere som kan låses fra styret så man kan ha den stiv på asfalten også slå på støtdemperne lett når man kommer til ujevnt underlag. Men det blir fremdeles ikke helt stiv, så det forsvinner forsatt den del krefter i dempingen. Men jeg vurderte sterkt denne sykkelen. Sub 20 er en litt mer straight forward hybrid sykkel med stiv gaffel (ikke karbon dog) og den har også en storebror (Sub 10) med skivebremser.

 

Noen mener dog at Scott og Specialized er mindre value for money en feks. Merida og Nakamura da putter mye penger i branding og research, men vanskelig å si om dette kun er synsing.

 

Jeg ville uansett først vurdert hvor mye flekisibilitet mot hurtighet du ønsker, og så prøvd så mange sykler som mulig.

 

Lykket til!

 

 

 

 

 

 

Endelig skal jeg kjøpe meg ny sykkel, og nå som skattepengene renner inn en av dagene er dt på tide å bestemme seg for hvilken sykkel jeg skal kjøpe.

 

Jeg er veldig usikker på om jeg skal satse på en hybrid eller en mtb. Bruksområdet blir i all hovedsak tur\retur skole og trening, samt turer på fløyen. Er noe ujevnt terreng på fløyen, men er for det meste grus og asfalt som blir underlaget. Grusunderlaget kan være en del ujevnt pga steiner osv.

 

Jeg må dessverre begrense meg til enkelte merker når jeg nå skal kjøpe sykkel, så jeg håper dere kan komme med noen gode tips innen riktig prisklasse og innen riktige merker.

 

Merker jeg kan velge mellom:

 

DBS

Diamant

Merida

Scott (litt usikker her)

Bianchi

Specialized

Lenke til kommentar

Jeg har muligheten til å sjekke ett stort utvalg av sykler, og har alt sett på Sporster P1 som du nevner.

 

Har også sett på en del diamant sykler, da i hovedsak black orlov, alnatt, the jubilee og meister.

 

De har alle sine fordeler\ulemper, men diamant kommer med mye utstyr for pengene virker det som.

 

Av MTB sykler har jeg sett på Diamant sin Silver cape, Bianchi sin MUTT 7800 og Merida sin Race HFS Disc.

 

Scott Sportster som du nevner er jo nesten en terrengsykkel, og ikke mye typisk hybrid synes jeg.

 

Av de jeg til nå har sett på så likte jeg veldig godt diamant alnatt og the jubilee, samt Bianchi sin 7800 og diamant silver cape. Sistnevnte var forøvrig utrolig lett.

 

Vel, jeg tar fortsatt i mot tips til sykler innenfor merkene jeg har oppført. Begynner å haste nå, og for så mye penger er jeg redd for å gjøre ett feil valg med hensyn til kjøp.

 

Bianchi og silver cape koster forresten mer enn de andre, 12 000 og 15 000.

Lenke til kommentar

Var å kikket på flere sykler i dag, bla. en Diamant Mixed Cut Meisler. God sykkel, men var ikke helt overbevist. Selgeren hintet om at kanskje Alnatt var "god nok", den vant visst hybridtesten til Tv2 hjelper deg.

 

Prøvde etterpå en Hard Rock C4 som jeg likte veldig godt, mer "sturdy" enn bla. Trek 7,7 og 7,5. Skal nå prøve en Hard Rock C5 som har skivbremser og karbon gaffel. Men er overasket over vekten:11.94! Synes det virker veldig tungt for en slik sykkel. Merida Crossway 3000 veier 8,8kg. Det er temmelig stor forskjell. Den koster da også 3000,- mer... Før jeg prøvde Hard Rocken begynte jeg å bli veldig overbevist over Nakamura Nitro Precision, men nå er jeg mer usikker. Håper jeg får muligheten til å prøve alle tre i helgen.

 

Når det gjelder Diamant Silver cape ble den visst kåret til "mest for pengene " av terrengsykkel.no, så det er abolutt ikke noe dårlig valg.

 

Good luck!

 

 

 

 

Jeg har muligheten til å sjekke ett stort utvalg av sykler, og har alt sett på Sporster P1 som du nevner.

 

Har også sett på en del diamant sykler, da i hovedsak black orlov, alnatt, the jubilee og meister.

 

De har alle sine fordeler\ulemper, men diamant kommer med mye utstyr for pengene virker det som.

 

Av MTB sykler har jeg sett på Diamant sin Silver cape, Bianchi sin MUTT 7800 og Merida sin Race HFS Disc.

 

Scott Sportster som du nevner er jo nesten en terrengsykkel, og ikke mye typisk hybrid synes jeg.

 

Av de jeg til nå har sett på så likte jeg veldig godt diamant alnatt og the jubilee, samt Bianchi sin 7800 og diamant silver cape. Sistnevnte var forøvrig utrolig lett.

 

Vel, jeg tar fortsatt i mot tips til sykler innenfor merkene jeg har oppført. Begynner å haste nå, og for så mye penger er jeg redd for å gjøre ett feil valg med hensyn til kjøp.

 

Bianchi og silver cape koster forresten mer enn de andre, 12 000 og 15 000.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Jeg er litt i samme sitauasjon. Har bodd tre år i Danmark med flatt terreng og gode sykkelveier. Hadde Det tøffe med Sporster P1 (som ligger på ca. 8000,-) er at den har støtdempere som kan låses fra styret så man kan ha den stiv på asfalten også slå på støtdemperne lett når man kommer til ujevnt underlag.

 

 

Ikke kjøp Scott Sportster P1. Det er bare søppel. Bryteren til demperen holdt i et par uker før den låste seg fast. Har ikke brukt demperen. Krankfestet løsner hele tiden og det er kjedelig (farlig!) med pedaler som faller av. Jeg har hatt sykkelen inne til reperasjon og betalte ca. 1000 kroner for å fikse det i høst. I dag løsnet kranken igjen (og da var det sykkelverkstedet på XXL som hadde fikset og strammet det til sist) og jeg måtte sykle til jobb med 1 pedal.

 

Sykkelen min skal på dynga snart, den er ikke to år gammel engang. Aldri mer Scrott!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...