Gå til innhold

enda en tråd til valg av kamera, speilløst systemkamera?


Anbefalte innlegg

Jeg har til nå brukt Olympus E-420 speilreflekskamera, og har vel hatt det i sånn rundt 7 år, så tenker at det er på tide med en oppgradering nå.

Jeg har vært ganske fornøyd med det, særlig at det er såpass lite og lett i forhold til mange andre DSLR, og dermed blitt til at det har blitt med på en del turer osv. Men det er ikke før de siste årene at jeg har begynt å eksperimentere litt mer med andre funksjoner enn autofunksjonene. Så jeg vil vel si at jeg ikke er helt nybegynner, men langt ifra noen ekspert.

 

Uansett, det er så mange ulike kameraer i "jungelen" nå at jeg blir helt ør.. Har blitt litt interessert i speilløse kameaer, ettersom jeg foretrekker kameraer som er litt mindre og lettere. Men samtidig virker det som en del av de er veldig små og lette, og jeg blir da usikker på hvordan stabiliteten og grepet i hånda er på disse? Jeg vil helst ikke bruke mer enn sånn 8000 på kamerahuset.. Har vel kommet frem til noen favoritter:

 

Ettersom jeg har vært fornøyd med Olympus, og liker deres oppsett osv, så har jeg sett på E-M5 og E-M10. Men selv om disse har en del mer objektiver enn andre speilløse, visstnok, så synes jeg telelinsene ikke går særlig høyt opp? Høyeste jeg finner er iallefall 40-150.. Kan godt tenke meg en telelinse som går fra 45 eller 50-200 eller opp til 300.

E-M1 virker jo fantastisk, men er dessverre litt for dyrt..:(

 

Ellers har jeg også sett på Panasonic Lumix GX7, de skal jo også ha ganske bra objektiver i Micro FT?

 

Og det siste jeg har sett på av speilløse er Sony A6000.

 

Hvordan er disse sammenlignet med Canon EOS 100D f.eks?

 

Håper noen kan hjelpe meg å bli litt klokere her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere teleobjektiver enn de du har sett.

 

Olympus har en 75-300mm og Panasonic har en 100-300mm.

Begge disse er ok optisk men ikke lyssterke.

 

Det finnes også 45-150mm, 45-175mm og 45-200mm fra Panasonic.

 

I løpet av 2015 kommer Olympus med en 300mm f/4 også.

 

Olympus og Panasonic objektiver er designet etter mft standarden så de fungerer helt fint på alle Olympus og Panasonic kamerahus.

 

Olympus lanserte også nylig en 40-150mm f/2,8 som er meget bra optisk og i tillegg en 1,4 teleconverter som gjør at objektivet blir 56-210mm f/4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har 42-150 på Olympus allerede, så det blir samme som på E-M10 osv. Men jeg vil helst ha litt større. Men er disse objektivene veldig dyre? Enkle å få tak i i Norge? Litt dumt å betale sånn 5000 kr for et objektiv til et kamera hvor kamerahuset koster 5000-6000, synes jeg.

Men jeg var egentlig litt mer ute etter hvilket av disse kameraene som anbefales, eller andre tips osv:)

Lenke til kommentar

Om optikk er dyrere enn kamerahuset så er det jo ikke negativt.

 

Optikken kan man ha i mange år, mens kamerahuset kan man bytte ut hvis man ønsker en nyere modell.

 

De to zoom objektivene fra Olympus og panasonic som går til 300mm koster begge rundt 5000,- ny og det er de absolutt verdt.

 

Jeg har selv Panasonic 100-300mm, bruker det nå på et Olympus E-M10 hus som jeg kjøpte for et par måneder siden og har tidligere benyttet objektivet på et panasonic G-5 kamerahus.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har 42-150 på Olympus allerede, så det blir samme som på E-M10 osv. Men jeg vil helst ha litt større. Men er disse objektivene veldig dyre? Enkle å få tak i i Norge? Litt dumt å betale sånn 5000 kr for et objektiv til et kamera hvor kamerahuset koster 5000-6000, synes jeg.

Men jeg var egentlig litt mer ute etter hvilket av disse kameraene som anbefales, eller andre tips osv:)

 

Vet ikke om du da mener at optikk til 5000 kr er for mye eller for lite til ett kamerahus til omtrent samme pris.

 

Kan uansett fortelle at du kan IKKE bruke for mye på optikk på ett moderne kamerahus uansett pris.

 

Optikk til 15 000 kr vil gi bedre bilder ett optikk til 2000 kr selv på ett kamerahus til 2-3000 kr.

 

Når det gjelder anbefalinger så vil jeg anbefale OMD-EM5 på det varmeste... ja jeg har dette selv.

Lenke til kommentar

Det normale er at objektiv fra forskjellige merker ikke kan brukes om hverandre med full funkjsonalitet. Velger du Micro Four Thirds (MFT) kan du også bruke objektivene fra E-420 med et adapter, men det koster litt så det spørs om det er verdt prisen. Med MFT kan du bruke optikk fra både Panasonic og Olympus, og MFT har størst utvalg i objektiver av de speilløse systemene - foreløpig.

 

Oversikt over kameraer, og objektiv finner du i Akams prisguide: https://prisguiden.no/kategorier/foto-og-video

 

Som andre har kommentert finnes det to MFT-zoomer som går til 300mm. Panasonic sin har innebygd stabilisator og noe bedre lysstyrke. Olympus-zoome er mindre og lettere og dekker litt større zoomområde. Det har vært en del tilbud på Panasonics 100-300 innimellom, er du tålmodig kan det hende det dukker opp igjen. Velger du Panasonics er du friere i valg av kamerahus da det bare er GX7 av Pansonics modeller som har stabilisator i huset.

 

A6000 har fått mye bra kritikker, men velger du det har du mindre utvalg i telezoomer og ingenting som går til 300mm (uten bruk av adapter).

 

På Eos 100 kan du bruke alle Canons linser så der har du et kjempeutvalg. Flott kamera det også, men det er ikke mitt førstevalget for bruk sammen med mye tele og det har ikke vippbar skjerm som finnes på mange av konkurrentene. Generlet er de speilløse bedre på video enn speilreflekser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om optikk er dyrere enn kamerahuset så er det jo ikke negativt.

 

Optikken kan man ha i mange år, mens kamerahuset kan man bytte ut hvis man ønsker en nyere modell.

 

De to zoom objektivene fra Olympus og panasonic som går til 300mm koster begge rundt 5000,- ny og det er de absolutt verdt.

 

Jeg har selv Panasonic 100-300mm, bruker det nå på et Olympus E-M10 hus som jeg kjøpte for et par måneder siden og har tidligere benyttet objektivet på et panasonic G-5 kamerahus.

 

Hvordan synes du Olympus er i forhold til Panasonic? Jeg var og så på Olympus M-5 idag og det virket veldig lite og lett, nesten for lite. Så kjapt på GH3 fra Panasonic nå, det virker som det har et bedre grep, og en god del bedre batterikapasitet?

Lenke til kommentar

Det stemmer bra at grepet er bedre på en del av Panasonic modellene, men til E-M5 får du kjøpt grep du kan sette på som vil gjøre det bedre å holde i.

 

Den store forskjellen mellom Panasonic og Olympus vil jeg si er bildestabilisering og video.

 

Panasonic har bedre video, men har ikke bildestabilisering i kamerahusene(med unntak av GX-7).

 

Jeg har både Panasonic GX-1 og Olympus E-M10 og like begge.

Men GX-1 som er et eldre kamera blir mest brukt som backup nå.

 

Det er du som må veie det ene opp mot det andre, begge merkene er gode.

Lenke til kommentar

Panasonic har bedre video, men har ikke bildestabilisering i kamerahusene(med unntak av GX-7).

 

Enig med kommentarene til Døgnvill. Panasonicog Olympus har litt forskjellige fordeler og ulemper, man må bare velge det som passer best til egne ønsker.

 

Det at man kan bruke objektiv og kamerahus om hverandre synes jeg også er en fordel. Når det gjelder E-M5 vs GH3 så er det et typisk eksempel på at Panasonicog Olympus har valgt forskjellige strategier. Panasonic har gått for "alt innebygd" med større grep og litt bedre batterikapasitet. Olympus har valgt å gjøre huset så lite som mulig, men du kan få tilnærmet like bra grep som på GH3 med ekstrautstyr, og der er det også plass til et ekstra batteri. Det finnes forøvrig batterigrep til GH3 også, og kjøper man det øker størrelsesforksjell og batterikapasitet igjen.

 

Ulempen med Olympus sin strategi er at grepet er relativt dyrt ekstrautstyr. Olympus E-M1 er mer likt GH3 i og med at det er større og har et mye bedre grep, men E-M1 er ganske dyrt i forhold til E-M5. E-M10 er ennå mindre enn E-M5, men har faktisk litt bedre grep som standrard (synes jeg) og det ekstra grepet til E-M10 er mye billigere, men har ikke plass til ekstra batteri (eller vertikal utløser).

Lenke til kommentar

Grepet til EM5 synes jeg er genialt... 2 deler, der den første delen gir ett ekstremt mye bedre grep men holder kamera fortsatt veldig kompakt og tar nesten ikke ekstra plass i bagen.

 

Siste delen monteres utenpå den første delen og det er denne delen batteriet og selve vertikalgrepet sitter.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Men med tanke på at Olympus nå tar M5 ut av produksjon, så er det kanskje litt dumt å gå for det? Jeg tenker mtp kjøp av ekstrautstyr osv. Da er det vel gjerne bedre å gå for M10? Men den batterikapasiteten de oppgir (320 bilder) er det beregnet på live view? Jeg har ikke sett noe batterigrep for M-10, bare det vanlige ekstra grepet. Men tror kanskje jeg heller mot dette nå. Evt, bare gå for et standard speilrefleks, som ikke er for stort. Enten Nikon D3300 eller D5300, kanskje.

 

Takk for hjelp iallefall! :)

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten, 5 veis bildestabilistator, vippbar skjerm og bra elektronisk søker ble ikke noe dårligere fordi om kameraet nå går ut av produksjon.

 

Mulig det kan være noen bra tilbud framover på det som er igjen av nye hus/kit og brukt prisene vil sannsynligvis falle når arvtageren lanseres i første kvartal 2015.

 

Eller sett på en annen måte så vil alle kameraer gå ut av produksjon uansett hva du ender opp med, og E-M10 vil sannsynligvis bli erstattet neste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg endte opp med M10. Har fått det i posten og foreløpig veldig fornøyd:) Kjøpte ekstra grep, og jeg føler det trengs når jeg har et større objektiv på. Men ellers går det greit. Har ikke fått testet det ut så veldig mye, ettersom været har vært ganske dårlig, men satser på at det blir godt brukt etterhvert.

 

Takk for hjelp og råd:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...