Gå til innhold

Hvordan signal overføres i en digital kabel.


Anbefalte innlegg

Var på Elkjøp for noen dagersiden for å kjøpe en tv. Da jeg var på tur ut igjen med ny tv så fant selgeren ut at han skulle selge meg en HDMI kabel, dem hadde vist noen som var svært bra. Jeg sa at jeg allerede hadde en, og ettersom det ikke er noe å hente på dyre HDMI kabler så var jeg ikke intresert. Joda, sa selgeren det er stor forskjell på digitale signalkabler. Blant masse vås sa han blant annet at på dem dyre kablene han hadde fra Monster ble det overført "renere nuller og ett tall". Jeg gikk selvfølgelig derfra uten nye kabler, burde vel satt igjen tv'en også...

 

Tenkte ikke så mye på det der og da, men i ettertid så har moret meg over dette tullete utsagnet, spesielt på et punkt: I dataverdenen så er jo som kjent 1=på og 0=av, altså med 1 så sender man strøm, mens med 0 så sender man ikke strøm.

Jeg har ikke tenkt så mye på det før, men det er vel sånn det fungere i f.eks en HDMI kabel også eller? Med 1 så blir det sendt strøm gjennom kabelen?

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at digitale signaler overføres som strøm eller ikke strøm som du sier.

 

Om det finnes bedre kabler eller ikke er noe som er diskutert opp og ned i mente. Særlig på Hi-fi forum. Mange mener at så lenge du har kontakt kommer signalet frem, mens andre mener at bedre kabler gir bedre signal. Renere 1 og 0 som selgeren sa.

 

Men selv om det er diskutert mye har jeg ikke sett noen dokumenterte bevis i saken. Blir mye om hva du som person tenker, og hører.

 

Jeg mener personlig at bedre digitalkabel gir bedre lyd/bilde. En kamerat av meg mener det stikk motsatte, og hører ingen forskjell på en vanlig kable, og en dyrere en. Jeg hører forskjell..... Men det blir som sagt personlige meninger.

Lenke til kommentar

"Renere 1 og 0" er ingen forklaring, når det ikke finnes mellomting. Hvis ikke enerne og nullene kommer feilfritt ut i den andre enden av kabelen, så må noen være byttet om. Omtrentlige binærtall eksisterer ikke.

 

Når det er sagt, avviser ikke jeg heller at det kan finnes en forskjell. Spørsmålet er bare hvordan forskjellen kan forklares, uten overtro som månefaser, horoskop og skitne binærtall.

 

Er det slik at dårlige digitalkabler gir bitfeil? Er det slik at støy i kabelen påvirker andre komponenter selv om bitstrømmen er feilfri?

 

(Noe sier meg forresten at tilsvarende spørsmål ofte stilles i dette forumet, men et raskt søk gav meg intet annet enn mer synsing.)

Lenke til kommentar

Hva som er en 1 og en 0 bestemmes ut i fra spenningsnivået. Får man støy el. inn i kablen, kan en 0 fort bli en 1 osv. Har man dårlig kontakt kan spenningen bli dempet, og en 1 kan bli 0.

 

Hvor ofte, og hvor mye dette skjer blir veldig teoretisk. Og om en omvendt bit nå og da i det hele tatt er hørbart kan også diskuteres.

 

Så i det hele tatt blir dette veldigt opp til hva den enkelte tenker og føler. En billig kabel holder for mange, mens andre bare må ha bedre kabler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I og med at så mange lurer skal jeg i morgen prøve med en HDMI kabel fra monster til 2000kr og deretter en fra Hama til 249kr. Jeg vil også prøve med SCART jeg kommer til å prøve med noen forskjellige spillere og noen forskjellige tver. stort sett bruker jeg topp-modeller. jeg kommer også til å spørre om andres meninger mens jeg tester, slik at vi ikke får min personlige mening.

 

Utstyret jeg kommer til å bruke vil variere fra 15.000 til 100.000kr.

 

Håper dere ser frem til et endelig svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...