Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klaustrofobi/angst - Hva vil skje videre?


Q.Q

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en gutt på 16 år som begynner på videregående neste år og føler meg ikke klar i det hele tatt med å gå inn i " voksen livet"

Jeg sliter mye med klaustrofobi å angst, når det gjelder klaustrofobi så er det ikke bare meg som en person som er redd for å ta heisen, det er mye mye verre en det. Jeg sitter veldig ofte å tenker på hva som vil skje med meg og hvordan jeg vil klare meg. Når det gjelder angst så liker jeg ikke å sove andre steder en hjemme, presentasjons angst. Jeg tenker f.eks at hvis jeg skal dra på butikken å kjøpe meg en is, så ville de fleste bare ha tenkt på den isen, men jeg tenker at når jeg kjører for å kjøpe isen så kjører jeg ut av veien og kjører over et par pensjonister, de dør å jeg havner i fengsel. Sånne slike tanker flyr rundt i hode mitt hele tiden.Jeg bekymrer meg for videregående for å møte utfordringer som f.eks en heis å ikke tørre å si i fra at jeg ikke tørr å ta den heisen. Jeg begynner rett å slett å bli gal med alle disse tankene i hode.

 

En psykolog har jeg prøvd, noe som ikke hjalp i det hele tatt. Jeg føler det er lettere å åpne meg her en det det er for en psykolog, men det sier vel seg selv.

 

Om det er noen som har noen tips eller gode setninger å komme med så fyr løs. Ville bare skrive ut om dette.

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En psykolog gir ingen magisk kur.

 

Det aller viktigste når man oppsøker en psykolog er å forstå at personen er som en forlenget samtalepartner. Han eller hun aldri vil avsløre det du sier til andre, og vil kunne foreslå alternative tolkninger av din verden.

 

Avhengig av problematikk og dybde vil tiden før behandlingen vise effekt ta opptil 5 timer. For noen, som har svært vanskelig med å stole på folk eller lider av paranoide tendenser, vil tiden før behandlingseffekt kunne være svært lang. Noen derimot kan ta nytte fra første time, om de våger selv.

 

Vil påstå at du lufter ganske sterk angst her på forumet. Mindfullness kan være et stikkord. Du kan søke på google, og få lånt bøker på bibliotek.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hei jeg en gutt på 14 år som har en veldig alvorlig grad av klaustrofobi, jeg kan ikke gå på offentlige toalett, jeg kan ikke skifte til gym (små garderober) på skolen kan ikke jeg bruke toalettene, heiser er det som er verst prøvde å stå i en glassheis en gang imens døren var åpen jeg fikk ikke puste, ble skjelven og svimmel. Nå går jeg i 9 ende og neste år er det tur til Berlin. Jeg vet ikke om jeg tør å bli med Pga Klaustrofobi forrige gang vi var på cruise måtte jeg ta piller for å ikke frike helt ut men selv når jeg var påvirket av pillere var jeg ganske redd og det var med familien nå skal jeg med klassen min og det ville vert trist om jeg ikke kunne være med. har gått til psykolog to ganger men det hjalp ikke. Jeg tror heller ikke at de var spesialisert på denne type fobier heller. det vi gjorde for det meste av tiden var å gjøre oppgaver i en gul bok som heter mestringskatten og oppgavene hadde ikke noe med klaustrofobi å gjøre. dette med Berlinturen neste år tenker jeg på hele tiden det er trist å tenke på at jeg mest sannsynlig må være hjemme har hatt noen avtaler at jeg kan gå på en lærerdo der ingen andre går der kunne jeg ha døren på gløtt, men etter oppussingen av skolen var ferdig ble denne doen også brukt av elever og lærerne har glemt av meg, synes egentlig at det er pinlig å spørre om jeg kan gå på en lærerdo så jeg har ikke sagt i fra noe mer jeg føler meg ganske alene om dette problemet, men jeg har forberedt meg på å leve med dette problemet vis ikke andre løsninger viser seg i framtiden. måtte bare få dette ut takk for meg

Endret av jonas112
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har jeg da lest boken "Tenk deg trygg" av David Burns. Jeg vil ikke si at det hjalp så veldig mye, men kanskje litt. Mange ganger mens jeg leste fikk jeg et lite smil rundt munnen fordi jeg tenkte "Tenk at det er så enkelt å egentlig bare gjøre det", men samtidig er det fortsatt ikke lett, dett er veldig vanskelig. jonas112: Les boken, det kan hende den hjelper deg komplett.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...