Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Familierådgivning?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

For å gjøre en liten historie kort.

 

Familien vår er en veldig fin og koselig familie. Vi tar ofte med folk ut og spiser, har folk over på grilling, her kan vi nesten alltid være hvis jeg har folk på besøk osv.

 

Jeg er 17 og er lillebroren i familien på 4.

 

Bak hvordan alle andre ser oss, har vi som folk flest, litt familie-problemer.

 

Mor er alltid sur for det ene eller det andre. "Bror sov for lenge, idag gidder jeg ikke snakke med ham eller Søster!", "Søster sto ikke opp til frokost idag, nå tar jeg meg en biltur!" osv.

 

Far er veldig rett på og ofte litt sur.

 

Jeg vet ikke hvor mange flere eksempler jeg trenger å ta i første posten men tingen er at jeg er veldig lei. Greit nok at vi (ungene) ikke er noe spesielt flinke til å hjelpe til i huset osv. Vi gjør bare det vi får beskjed om som foreksempel støvsuge, ta utav oppvaskemaskinen, ut med bosset osv. Vi tar ikke initiativet til å gjøre nesten noe som helst. Men dette er vel egentlig ganske vanlig.

 

Det som fikk meg til å skrive denne posten er at Mor lage frokost idag og Søster sto ikke opp til frokost. Mor ble sur. Søster kom ca. 1 minutt etterpå. (De hadde mast nesten en time så langt). Mor ble sur på Søster.

 

Nå var saken at Mor og Far skulle til sjøen og spise reker. Jeg spurte om jeg kunne være med. Jeg satt meg på pcen og spilte litt, før jeg gikk for å hente en brus. Når jeg kom ned sa Far: "Syns dere dette er noe gøy?". Så svarte jeg med: "Hva faen?". Så sier han: "Mor gikk til sjøen nesten med tårer i øynene for at du ikke ble med til sjøen, hun har stått og ropt!". Jeg har ikke hørt en drit mtp. jeg hadde headset på.

 

Dette er bare to eksempler av veldig mange som skjer hver dag, hver uke hele året.

 

Er det noe vi kan gjøre for å hjelpe til med forholdet i familien, eller må vi ty til rådgivning?

 

Jeg forstår at de som leser tror kanskje vi er en helt vanlig familie som krangler litt, men det er helt feil. Jeg fikk ikke det "inntrykket" i posten som jeg ville.

 

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil høre at dere har det annerledes og værre enn mange andre familier, så må du nok skrive om ting som ER annerledes og værre enn i andre familier. Det du har fortalt er bare en helt vanlig familie - som du selv sier.

 

Jeg har stor forståelse for at dine foreldre er lei og slitne av at dere ikke hører. Dere er jo tross alt 17 år og oppover. Det skulle bare mangle om dere ikke gjorde mer enn akuratt det dere får beskjed om. Syns dere søsknene kan sette dere sammen, og hjelpe hvernadre til å avlaste mor og far. De har stått på pinne for dere i mange år, nå kan dere vel begynne å betale tilbake tjenesten. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gled deg til du har flyttet hjemifra! Dette kommer til å bli verre og verre helt til du flytter ut! Just the way it is!

 

Tips: Legg erfaringene du nå får på minne til du får dine egne barn.

 

Er mye gnisning når man kommer i ungdommen og forsatt bor hjemme. Regler som fungerte når du var liten, fungerer ikke nå lenger. Masse mannfolk i huset som skal bestemme og da blir det lett litt missforståelse.

 

Når du bor borte, så er det det kjekkere å komme hjem i blant. Og da er alle sorger glemt!

Lenke til kommentar

Underlige greier.

 

Men kommunikasjon er et nøkkelord her...

 

Ta det siste eksempelet, det som gjorde at du startet denne tråden:

 

1. Du fikk høre at mor og far skulle til sjøen og spise reker.

2. Dette ville du gjerne være med på, og du spurte til og med om du kunne være med.

3. Så går du og setter deg foran pc-en, med headphones, og spiller.

4. Etter en stund skal du ned og hente en brus, og får vite at mor er gått, og du banner til din far.

 

Aner du hvor dette bærer hen?

 

A. Hvorfor valgte du å spille pc-spill i stedet for å bli med til sjøen?

B. Ikke svar med banning når DU har tabbet deg ut....

 

 

For den brusen du skulle hente, du skulle vel hente den OPP? Og drikke den mens du spilte enda mer?

 

Du VILLE kanskje egentlig ikke spise reker?

-Kjekkere å spille? Og å drikke brus?

 

 

FASIT:

 

DU må bli tydeligere når du kommuniserer hva DU vil.

Verbalt, nonverbalt, alt!

VIL du spise reker ved sjøen, så sier du det, og kler på deg og venter utenfor til alle er klare.

VIL du spille dataspill og drikke brus så sier du det.

(Mens du gjør deg klar for kjeft fra far og mor fordi de mener at du prioriterer feil.)

 

Lykke til! :yes:

 

Spennende tider!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...