Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venn blir mishandlet av sin far


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg har en venn som blir mishandlet av sin far, årsaken er usikker. Kanskje det er fordi denne personen er ekstremt pen, hva vet jeg.Det jeg vet er at vedkommende jevnlig blir slått av sin far.

 

 

Uansett så fører dette til moren og faren vil skilles da faren tydeligvis ikke tåler trynet på sitt barn. De har også ett yngre barn felles av motsatt kjønn men ingen komplikasjoner der.

 

 

Vennen min vil ikke gjøre noe med det da den personen kun vil at alt skal virke naturlig overfor familie og da spesielt venner.

 

Jeg mener selv at vedkommende bør kontakte barnevernet pga at dette er brudd på loven og skader personens integritet og psyke.

 

 

Jeg synes det blir for drøyt å la dette fortsette for å kun se bra ut for venner osv da om de virkelig er venner vil de være der for deg uansett, right? Problemet er at den personen kun vil være "normal" i relativ forstand vell og merke.

 

 

Noen tips som kan hjelpe denne personen med å forstå konsekvensene av dette valget?

 

 

På forhånd takk, Sebastian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipset mitt er å høre på denne vennen din, som faktisk er den det gjelder. Om vedkommende ikke ønsker at Barnevernet blandes inn, får du bare la det være. Det kan jo tross alt være ganske belastende å ha slike instanser innblandet i privatlivet.

 

Jeg forstår at du føler det mest riktige er å ta kontakt med Barnevernet, men som sagt; hør på vennen din.

Lenke til kommentar

Ikke gjør noe som kan skade vennskapet deres, men prøv å snakke med vennen din (en venninne?) mer først. Få vennen din til å forstå at det faren gjør mot ham/henne er feil, og at det potensielt kan skade broren/søsteren, som personen sikkert bryr seg om. Kommer det til en skillsmisse bør du råde ham/henne til å bli med moren, da faren tydeligvis plages av personens nærvær.

 

Du bør avvente situasjonene og forsøke å overtale vennen din til å ta hånd om saken selv, kanskje med støtte fra deg, men om faren virkelig skader henne/ham på en måte med langvarig effekt bør du vurdere å anmelde forholdene, og få vennen din til å forstå at det er til hans/hennes beste.

Lenke til kommentar

Hei.

 

 

Jeg har en venn som blir mishandlet av sin far, årsaken er usikker. Kanskje det er fordi denne personen er ekstremt pen, hva vet jeg.Det jeg vet er at vedkommende jevnlig blir slått av sin far.

 

 

Uansett så fører dette til moren og faren vil skilles da faren tydeligvis ikke tåler trynet på sitt barn. De har også ett yngre barn felles av motsatt kjønn men ingen komplikasjoner der.

 

 

Vennen min vil ikke gjøre noe med det da den personen kun vil at alt skal virke naturlig overfor familie og da spesielt venner.

 

Jeg mener selv at vedkommende bør kontakte barnevernet pga at dette er brudd på loven og skader personens integritet og psyke.

 

 

Jeg synes det blir for drøyt å la dette fortsette for å kun se bra ut for venner osv da om de virkelig er venner vil de være der for deg uansett, right? Problemet er at den personen kun vil være "normal" i relativ forstand vell og merke.

 

 

Noen tips som kan hjelpe denne personen med å forstå konsekvensene av dette valget?

 

 

På forhånd takk, Sebastian.

 

Så moren og faren til vedkommende skal nå skilles? gammel er han/hun? kan de ikke hende at moren får foreldre retten da? de går an og få slike ordninger, hvor denne vennen din kan få slippe å besøke sin far ved hjelp av advokat vist de virkelig er ile. uten å blande inn barnevernet og vil eg tro.

 

 

å ha barnevernet med i bilde er ikke let, de er en lang prosess for hele familien og når dem først er inn i bilde så er de i mange tilfeller ekstremt vanskelig å få dem ut av live til familiene. Men du gjør helt rett i å stille spørsmål med om du burde ta kontakt med dem, du er en god venn! Men ta en prat med vennen din først og fremst, de kan ikke være let for noe av dere!

Lenke til kommentar

Gå inn her du ForBarnasBesteog vis at du tør å si ifra!

 

I slike tilfeller er det ikke alltid best å tenke på hvordan det vil påvirke vennskapet, det er mye viktigere å tenke på hvordan dette påvirker livet til denne personen. At hun/han har sagt dette til deg, kan faktisk være et rop om hjelp! Hjemmet ditt skal være et trygt og godt sted som godtar deg for den du er. Det virker ikke som denne personen har et sånt hjem! Jeg synes ikke man skal overse en slik situasjon, noe må gjøres. Du kan ringe barnevernet eller andre instanser(bruk google)og spørre om hva du bør gjøre. Barnevernet er her for å hjelp folk, det siste de gjør er å ta barnet ut av familien. Barnevernet får desverre altfor mye kritikk i media, alt det bra de gjør kommer ikke fram i lyset. Men det blir en annen diskusjon:)

 

Uansett, gjør du noe med dette, er du en virkelig god venn(selvom personen kanskje ikke vil forstå dette med en gang). Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

 

Jeg har en venn som blir mishandlet av sin far, årsaken er usikker. Kanskje det er fordi denne personen er ekstremt pen, hva vet jeg.Det jeg vet er at vedkommende jevnlig blir slått av sin far.

 

 

Uansett så fører dette til moren og faren vil skilles da faren tydeligvis ikke tåler trynet på sitt barn. De har også ett yngre barn felles av motsatt kjønn men ingen komplikasjoner der.

 

 

Vennen min vil ikke gjøre noe med det da den personen kun vil at alt skal virke naturlig overfor familie og da spesielt venner.

 

Jeg mener selv at vedkommende bør kontakte barnevernet pga at dette er brudd på loven og skader personens integritet og psyke.

 

 

Jeg synes det blir for drøyt å la dette fortsette for å kun se bra ut for venner osv da om de virkelig er venner vil de være der for deg uansett, right? Problemet er at den personen kun vil være "normal" i relativ forstand vell og merke.

 

 

Noen tips som kan hjelpe denne personen med å forstå konsekvensene av dette valget?

 

 

På forhånd takk, Sebastian.

 

Så moren og faren til vedkommende skal nå skilles? gammel er han/hun? kan de ikke hende at moren får foreldre retten da? de går an og få slike ordninger, hvor denne vennen din kan få slippe å besøke sin far ved hjelp av advokat vist de virkelig er ile. uten å blande inn barnevernet og vil eg tro.

 

 

å ha barnevernet med i bilde er ikke let, de er en lang prosess for hele familien og når dem først er inn i bilde så er de i mange tilfeller ekstremt vanskelig å få dem ut av live til familiene. Men du gjør helt rett i å stille spørsmål med om du burde ta kontakt med dem, du er en god venn! Men ta en prat med vennen din først og fremst, de kan ikke være let for noe av dere!

 

Ja moren orker ikke mer og vil derfor skilles og faren føler det samme.

Vedkommende er 14, faren vil ikke ha foreldreretten så den går da automatisk til mor.

Faren er pådriveren for å skilles så han slipper å se datteren sin.

 

Jeg ser den, men det er samtidig veldig frustrerende å ikke kunne hjelpe heller når du vet om tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...