Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bror som driver med hasj


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har nettopp funnet ut at min 17-årige lillebror driver med hasj. Som storebror, føler jeg meg forpliktet til å sette meg ned med han. Det jeg lurer på, er om noen har noen forslag til den beste måten å konfrontere han med dette på.

Selv er jeg 21, og jeg vet han ser en del opp til meg.

 

Har forståelse for at han vil eksperimentere, selv om jeg aldri har gjort det selv.

Mistenker at han har sett en del tv-serier der røyking fremstår som en helt annen kultur enn hva det er på landsbygda i Norge.

 

Vil bare ikke han skal ende opp i grøfta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må du roen litt da, det er da knapt nok noen som ikke har prøvd hasj, noen liker endog å bruke det på fast basis uten at det strengt tatt er noe galt i det rent bortsett fra at vi i Norge ikke har noen kultur for bruk av slike stoffer.

 

Jeg hadde vært mer bekymra om han drakk ei flaske brennevin om dagen for det er faktisk skadelig.

 

Antagelig så konkluderer han med det samme som de fleste andre som har prøvd/brukt hasj noen ganger, at det er mye kjedeligere enn 6 pils. :yes:

Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønner det og det er helt sikkert greit å ta en prat med ham om at det kan være en potensiell risiko for at man trapper opp hvis man først har prøvd hasj. Men det er som sagt ikke veldig vanlig at folk gjør det og om så skjer så hadde det høyst sannsynlig skjedd om man var innom hasj eller ei.

 

Litt off topic men jeg er av den oppfatning av at avhengighet av alkohol og narkotiske stoffer er som regel en sykdom for den det gjelder. Jeg har sett mye av slike ting selv som underbygger den påstanden.

Lenke til kommentar

Si til han at du vet han røyker og at du respekterer at han er en voksen fyr som har rett til å gjøre det han mener er riktig.

 

Med dette så får du respekt da du behandler han som en voksen og ikke sier "fy fy dette er galt" du får også hans tillitt til at du stoler på han.

 

Så spør du om han kan love deg å ikke prøve kjemiske rusmidler ala Heroin, kokain, amfetamin da du vet hva disse stoffene gjør med folk og du er altfor glad i fyren.

 

Sansyneligvis og forhåpentligvis svarer han ja på dette.

gi han en bjørnklem som varer lenge sånn at vist han blir konfrontert med hardere rusmidler husker han samtalen å takker høflig nei.

 

Det er lite du kan gjøre for å hindre han i å bruke cannabis, han er nesten voksen og kommer til å gjøre det han føler er forsvarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er forbruket hans? Om han har et moderat forbruk så synes jeg ærlig talt du ikke har noe med det.

Kommer kanskje også litt an på hvor han driver med det.

Selvsagt. Om han sitter i en heroinbule og røyker så er ikke det så lurt. Tenker på miljøet han utsettes for.

 

 

Hvordan er forbruket hans? Om han har et moderat forbruk så synes jeg ærlig talt du ikke har noe med det.

 

Nei, at en bror bekymrer seg for søskens kriminelle atferd er jo ikke legitimt.

Det er mulig mitt syn reflekteres av at jeg har sett litt mer av hva livet har å tilby av mørke og lyse sider enn det du har, men jeg synes det blir for dumt å ha et så svarthvitt syn på ting. Det er bedre å se på eventuelt skadeomfang. Å bare si at loven forbyr noe så da er man kriminell virker for meg blåøyd og naivt. Det er faktisk straffbart å plukke nøtter her i landet. Så lenge man ikke spiser dem på stedet vel å merke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er forbruket hans? Om han har et moderat forbruk så synes jeg ærlig talt du ikke har noe med det.

Kommer kanskje også litt an på hvor han driver med det.

Selvsagt. Om han sitter i en heroinbule og røyker så er ikke det så lurt. Tenker på miljøet han utsettes for.

 

 

Hvordan er forbruket hans? Om han har et moderat forbruk så synes jeg ærlig talt du ikke har noe med det.

 

Nei, at en bror bekymrer seg for søskens kriminelle atferd er jo ikke legitimt.

Det er mulig mitt syn reflekteres av at jeg har sett litt mer av hva livet har å tilby av mørke og lyse sider enn det du har, men jeg synes det blir for dumt å ha et så svarthvitt syn på ting. Det er bedre å se på eventuelt skadeomfang. Å bare si at loven forbyr noe så da er man kriminell virker for meg blåøyd og naivt. Det er faktisk straffbart å plukke nøtter her i landet. Så lenge man ikke spiser dem på stedet vel å merke.

 

 

 

 

Og med all mulig respekt, om du sammenligner hasjrøyking med nøtteplukking er du litt på jordet og du har ikke sett på langt nær så mye av "livet" som jeg har  :roll:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Anonym

Hadde jeg vært deg ville jeg gjort som søstra mi gjorde meg når jeg fortalte henne at jeg har vært utpå litt saker å ting. Begynte først med jeg røyka hasj noen ganger her og der. Til slutt på halloween så tok jeg 3 striper med speed.

 

Alt var såklart morro men det er lite som skal til bare på å prøve. Heldigvis for meg så hadde jeg ei søster som virkelig brydde seg, gikk utover meg i den grad at hun fortalte det til fattern min. Jeg ville ikke begynt å fortelle foreldrene til broren din det da, mitt tilfelle var kanskje litt mer ekstremt.

 

Men uansett det du kan gjøre er å fortelle hva som kan skje og at du ikke ønsker at det skal skje med han i og med at han er broren din. Dessuten, finns det bedre rusmidler der ute i form av el natural.

Derrimot hvis han er uenig i det du sier med at hasj leder til flerne ting så bare be han lov deg at han ikke gjør noe annen enn hasj. Broren min gjorde det på meg, fungerte dessverre ikke pga miljøet jeg er i (Er ikke et narkomanpreget miljø, men har en del kompiser som gjør sitt her og der)

 

Etter søstra fortalte fattern og slikt så ble jeg nykter, aldri røyka eller speeda igjen. Håper du får han på spor igjen. Hasj er morro det, men er ikke veien å gå hvis du ønsker et fullverdig liv (i min mening)

 

 

P.S

Grunn til gjesteposten er pga at jeg ikke ønsker og vise hvem jeg gjør pga hva jeg har gjort i mitt tideligere liv

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg gjort som søstra mi gjorde meg når jeg fortalte henne at jeg har vært utpå litt saker å ting. Begynte først med jeg røyka hasj noen ganger her og der. Til slutt på halloween så tok jeg 3 striper med speed.

 

Alt var såklart morro men det er lite som skal til bare på å prøve. Heldigvis for meg så hadde jeg ei søster som virkelig brydde seg, gikk utover meg i den grad at hun fortalte det til fattern min. Jeg ville ikke begynt å fortelle foreldrene til broren din det da, mitt tilfelle var kanskje litt mer ekstremt.

 

Men uansett det du kan gjøre er å fortelle hva som kan skje og at du ikke ønsker at det skal skje med han i og med at han er broren din. Dessuten, finns det bedre rusmidler der ute i form av el natural.

Derrimot hvis han er uenig i det du sier med at hasj leder til flerne ting så bare be han lov deg at han ikke gjør noe annen enn hasj. Broren min gjorde det på meg, fungerte dessverre ikke pga miljøet jeg er i (Er ikke et narkomanpreget miljø, men har en del kompiser som gjør sitt her og der)

 

Etter søstra fortalte fattern og slikt så ble jeg nykter, aldri røyka eller speeda igjen. Håper du får han på spor igjen. Hasj er morro det, men er ikke veien å gå hvis du ønsker et fullverdig liv (i min mening)

 

 

P.S

Grunn til gjesteposten er pga at jeg ikke ønsker og vise hvem jeg gjør pga hva jeg har gjort i mitt tideligere liv

 

Godt sagt og et godt råd! En god idé og involvere mennesker som bryr seg og som personen det gjelder bryr seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er forbruket hans? Om han har et moderat forbruk så synes jeg ærlig talt du ikke har noe med det.

 

Nei, at en bror bekymrer seg for søskens kriminelle atferd er jo ikke legitimt.

Det er mulig mitt syn reflekteres av at jeg har sett litt mer av hva livet har å tilby av mørke og lyse sider enn det du har, men jeg synes det blir for dumt å ha et så svarthvitt syn på ting. Det er bedre å se på eventuelt skadeomfang. Å bare si at loven forbyr noe så da er man kriminell virker for meg blåøyd og naivt. Det er faktisk straffbart å plukke nøtter her i landet. Så lenge man ikke spiser dem på stedet vel å merke.

 

Det er få som aspirerer å toppe din livserfaring her på forumet tror jeg. At du har vært utfor litt av hvert, og falt stygt, burde egentlig tilsi en mindre liberal holdning.

Lenke til kommentar

Har selv opplevd å finne ut at to familie medlemmer har røyket hasj på fast basis. Det jeg gjorde var hovedsakelig å ignorere det, og heller bare prøve å late som ingenting. I etterkant har jeg tatt det opp under noen øl med den ene det gjelder, og det viste seg å bli en sofistikert lang samtale med blant annet debatter rundt hvordvidt man kan kalle det er narkotisk stoff, istedet for en plante.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg satt meg ned med han og tatt en fyr, pratet ut og følt på situasjonen selv :cool:

Lenke til kommentar

Greia er jo ikke om dette er så veldig skadelig eller ikke, men hvilke miljøer man finner det. Det er det som burde være et tankekors, for der dette distribueres selges det også alt annet som ikke er i nærheten av å være like harmløst.

 

Det er jo en kjensgjerning at de aller fleste som prøver dette ikke fortsetter med det over lengre tid, og du som kjenner broren din best veit vel hvor mye bein han har i nesa, så en viss føling vil jeg tro at du har allerede.

Lenke til kommentar

spørs jo på hvor mye og med hvem han røyker med.

 

litt røyking med kompiser du også syns er ok folk er jo lungt.

 

starter det å utarte seg til en uvane osv bør du i alle fall ta en prat med han, jeg syns selv storesøsken skal være litt "kompis" med småsøsken, har lillesøstera mi spurt om jeg kunne kjøpt en sekser cider elns så har jeg sikkert gjort det selv om hun ikke er 18 enda men nå drikker hun ikke enda (såvidt jeg vet :p) så det skjer ikke.

 

ikke gidd å kjør på med en rolle som "ekstramamma" liksom men følg med om det går for langt og prøv å være et forbilde og få han til å kutte ned eventuelt få hjelp

Lenke til kommentar
Gjest Kurt andreas

En kompis av meg ble avslørt som hasjrøyker hjemme,og ble etter kort tid satt på anti-depressiva.Fra å være en kvikk frisk ung mann,ble han til en zombie,og tok tilsutt sitt eget liv.

Her i norge kan det være farlig å røyke hasj,fordi det ennå finnes så sterke fordommer mot det som er annerledes og ukjent,at man kan regne med å bli skakk kjørt psykisk av den grunn.

Det er ikke hasjen som dreper,men folk-mennesker,vi kan lett drepe hverandre med våre negative fordommer og null toleranse overfor det vi ikke selv har greie på.

 

Så Vær snill med dine brødre og søstre,og vit at de vet sitt eget beste.(selv om du ikke tror det)

Tenk på at hasj blir solgt som medisin i andre deler av verden,og mange får hjelp av denne medisinen. Ta å sett deg inn i emnet før du hugger hodet av din neste.

 

Mvh.Kurt

Lenke til kommentar

Trådstarter snakker om landsbygda, så miljøet er ikke så stort antaglig.

Gutten er 17 år. 17 åringer flest har dårlig impulskontroll og er lett påvirkelig.

Hasj er ulovlig i Norge(uansett hva folk mener om det). Det er en grunn for det.

 

Jeg synes du skal konfrontere han som at du vet at han holder på.Det vil nok i seg selv gi han en støkk. Si at du ikke liker det å at du kommer til å følge med han.

 

Men for all del ikke vent til det er for sent med og si det til andre personer(foreldre,pårørende)

Ungdommer kan gjøre masse dumme ting i hasj rus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen gyldig god grunn til at hasj er ulovlig. Men greit nok, det er det likevel. Dette betyr at de han henger sammen med lettere kan få innpass i andre miljøer og dette er noe du bør forklare til han så han forstår det ordentlig. Det er ikke hasj som er farlig, det er miljøet rundt som er det. Der kan han få tilgang til hva det måtte være, farlige stoffer.

 

Selv ville jeg rett og slett bare sagt til han at det forsåvidt er greit, bare han forstår forskjell fra bruk og misbruk. Skremming vil definitivt ikke fungere, så det er langt bedre å være helt åpen mot han. Da vil han kanskje fortelle om det også og dele erfaringene sine. Dette kan være et sjakktrekk på lang sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...