Gå til innhold

Analyse av sangtekst - Iron Maiden


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave på skolen å analysere en sangtekst, og har bestemt meg for å ta en av Iron Maiden.

Siden jeg har lyst til å vise fram en god analyse vil jeg ikke ta en sang med halvdårlig tema og tekster, (da tenker jeg på sanger som f.eks Charlotte the Harlot og From Here to Eternity) men heller sanger som først og fremst er gode, men som har en litt dypere mening. Jeg tror dere skjønner hva jeg mener. Noen forslag til sang? Evt. hvordan jeg skal gå frem når jeg analyserer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått i oppgave på skolen å analysere en sangtekst, og har bestemt meg for å ta en av Iron Maiden.

Siden jeg har lyst til å vise fram en god analyse vil jeg ikke ta en sang med halvdårlig tema og tekster, (da tenker jeg på sanger som f.eks Charlotte the Harlot og From Here to Eternity) men heller sanger som først og fremst er gode, men som har en litt dypere mening. Jeg tror dere skjønner hva jeg mener. Noen forslag til sang? Evt. hvordan jeg skal gå frem når jeg analyserer?

Spennende, spennende... Synes The Trooper har et bra tema, hva med den? Når det gjelder framgangsmåte er jeg rimelig blank når det gjelder analyse.

Lenke til kommentar
Iron Maiden - dype tekster? :lol:

 

Med all respekt - Tekstene til for eksempel "A Matter of Life and Death" er ikke bare krimskrams. Det tar de opp temaer som er svært dagsaktuelle.

 

 

 

 

Noe galt med tematikken i Charlotte the Harlot?

 

Blood Brothers eller Journeyman, om du tenker nyere dato.

 

 

Ikke tematikken, men teksten sånn alt i alt. Ganske ensformig, og ikke akkurat så dypt som jeg kunne tenke meg.

 

Men nå har det kommet mange bra forslag her, bare å fortsette;)

Lenke til kommentar
Med all respekt - Tekstene til for eksempel "A Matter of Life and Death" er ikke bare krimskrams. Det tar de opp temaer som er svært dagsaktuelle.

Dagsaktuelt er ikke det samme som dypt. Hvem som helst kan ta opp samfunnsrelevante tema og pjatte overfladisk om dem, som at krig er vanskelig og at Bush er en dumming, e.l. Iron Maiden ble nok ikke kjent først og fremst for særlig tankevekkende tekster.

Lenke til kommentar

Skulle også anbefale Rime of the Ancient Mariner, er en bra historie med litt metaforer eller i det minste ordspill du kan "løse", og er delvis avskrift av diktet nevnt over her. Det eneste negative med den for min del er vel at den har et religiøst budskap i bunn ("(..) that we must love all things that God made"). Så faktisk anbefaler jeg den ikke likevel, hadde hvertfall aldri klart å framføre analysen selv uten at det hadde blitt ubehagelig.

 

Sikter heller mot Wrathchild. Kan f.eks ta med forskjellen på CD-versjonen og versjonen fra "Metal for Muthas", der han avslutter sangen med "Deliver the kill" i sistnevnte. Analyser opp og i mente hvorfor det ble fjernet, og at hvis man bare hører på refrengene høres sangen ganske "gay" ut uten den linjen.

 

"And now I spend my time looking all around,

For a man that's nowhere to be found.

Until I find him I'm never gonna stop searching,

I'm gonna find my old man, gonna travel around."

 

Hmja, ser at det kanskje er en for kort sang for å få noe ut av uansett..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Med all respekt - Tekstene til for eksempel "A Matter of Life and Death" er ikke bare krimskrams. Det tar de opp temaer som er svært dagsaktuelle.

Dagsaktuelt er ikke det samme som dypt. Hvem som helst kan ta opp samfunnsrelevante tema og pjatte overfladisk om dem, som at krig er vanskelig og at Bush er en dumming, e.l. Iron Maiden ble nok ikke kjent først og fremst for særlig tankevekkende tekster.

 

Herregud, ta deg en bolle. Lyrikk kommer i 99% av tilfellene i andre rekke når det kommer til metal. Det handler om blåse ut følelser utenom å drive renskrive tekstene. Det er ofte det som gjør tekstene bra også, at de er upolerte.

 

"The right way

(Chorus) To see To bleed Cannot be taught

In turn You're making us Fucking hostile

We stand alone"

 

Ser jo helt latterlig ut når det står skrevet sånn, men når det kommer ut i full form via lyd blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Jeg har fått i oppgave på skolen å analysere en sangtekst, og har bestemt meg for å ta en av Iron Maiden.

Siden jeg har lyst til å vise fram en god analyse vil jeg ikke ta en sang med halvdårlig tema og tekster, (da tenker jeg på sanger som f.eks Charlotte the Harlot og From Here to Eternity) men heller sanger som først og fremst er gode, men som har en litt dypere mening. Jeg tror dere skjønner hva jeg mener. Noen forslag til sang? Evt. hvordan jeg skal gå frem når jeg analyserer?

 

Jeg har fått i oppgave på skolen å analysere en sangtekst, og har bestemt meg for å ta en av Iron Maiden.

Siden jeg har lyst til å vise fram en god analyse vil jeg ikke ta en sang med halvdårlig tema og tekster, (da tenker jeg på sanger som f.eks Charlotte the Harlot og From Here to Eternity) men heller sanger som først og fremst er gode, men som har en litt dypere mening. Jeg tror dere skjønner hva jeg mener. Noen forslag til sang? Evt. hvordan jeg skal gå frem når jeg analyserer?

hei. kan jeg snakke med deg privat om denne opggaven?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...