Gå til innhold

På stjernehimmelen nå


Anbefalte innlegg

Følger med som bare det. Har gledet meg til dette i årevis! :D Du verden så fort det gikk på slutten. Det var virkelig langdrygt fra de første bildene i januar til det var noe mer enn en diffus flekk (midten av juni). Det blir flere bilder fram til tirsdag, før de tar en pause til september. Da skal det strømme på med bilder mer eller mindre kontinuerlig til oktober/november 2016. Gleder meg også til å høre hva forskerne får ut av disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan greier dere å se jupiter og skille jupiter fra alle de andre stjernene og planetene? tongue.png

Du kan se ringene rundt saturn hvis du konsentrerer deg. Og Jupiter er ganske stor og lett å se og veldig lyssterk. Men du lærer deg bedre å kjenne igjen planeter etter du først har studert dem i stjernekikkert, når du ser på de i stjernekikkert, er det lett å se hva som er hva uten kikkerten. Jeg har stjernekikkert men vet nå og kan lett skille hva som er hva, både basert på størrelse, lysstyrke, posisjon og tiden på døgnet. Jeg kan også navigere ved hjelp av stjernene, enten ved bruk av nordstjerna eller sola på dagen.

Endret av Dungeon
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Sky Guide for iOS. Den kan stille seg i forhold til hvilken vei jeg retter telefonen eller nettbrettet. Dermed kan jeg identifisere alt jeg ser på stjernehimmelen. Denne appen har også nattmodus, da er alt rødt på svart for å ikke svekke mørkesynet. Nytt er den kan varsle om kommende astrobegivenheter, som meteorsvermer (stjerneskudd), kometer og lignende. Den kan også vise passerende satelitter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Teleskop med eller uten goto-funksjon?

 

Mine kjappe begynnertips: Last ned Stellarium og finn ut hvor på himmelen du kan finne Mars, Jupiter og Saturn. Månen trenger du ikke et program for å finne, men du kan sjekke månefase og når den er oppe via time and date. Stjernetåker er også kule objekter å kikke på. Her er en liste som kan sorteres etter lysstyrke "apparent magnitude". Lavt tall er lysest. Prøv Dumbbell Nebula M27 med A. magnitude 7,5.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Førstkommende onsdag, 23. september kl 10:21 (08:21 UTC), er det høstjevndøgn. Da er dag og natt like lange på hele jorda, det er solnedgang på nordpolen og soloppgang på sørpolen. Men det er ikke helt korrekt, for solskiva er jo ikke et punkt, solskiva har en diameter på ca ½° og dessuten avbøyes sollyset av jordas atmosfære, noe som til sammen utgjør nesten 1°.

 


Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Teleskop med eller uten goto-funksjon?

 

Mine kjappe begynnertips: Last ned Stellarium og finn ut hvor på himmelen du kan finne Mars, Jupiter og Saturn. Månen trenger du ikke et program for å finne, men du kan sjekke månefase og når den er oppe via time and date. Stjernetåker er også kule objekter å kikke på. Her er en liste som kan sorteres etter lysstyrke "apparent magnitude". Lavt tall er lysest. Prøv Dumbbell Nebula M27 med A. magnitude 7,5.

Det er uten GoTo-funksjon!

Takker for gode tips. Noe usikker på hvor mange objekter jeg kan få sett med teleskopet da, 70mm objektiv og 900mm brennvidde, men bør da absolutt få sett Mars, Jupiter og Saturn ja. Så får bare vente til det blir skyfritt en natt nå, så jeg hvertfall får "polar alignment" i orden. :)

Lenke til kommentar

Mandag morgen (28. september) er det en total måneformørkelse. Den er total fra kl 04:11 til 05:23, men hele formørkelsen varer i over fem timer. Det er noe spesielt ved denne formørkelsen, nemlig at det er såkalt supermåne samtidig, det vil si at månen er på den nærmeste banepunktet i forhold til jorda, noe som betyr at måneskiva er ca 15% større enn normalt. Neste sammenfall av supermåne og måneformørkelse er om tretti år.

 

På grunn av lysbryting i jordatmosfæren vil månen få en mørkerød farge under den totale delen, et fenomen som kalles blodmåne.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Se opp nå, det er mye flott å se på når det er klarvær og nattemørkt. Reis gjerne et stykke ut fra byen, f.eks noen km ut i marka, et sted der det er minst mulig gatelys og annet kunstig lys. Og bruk litt tid slik at øynene rekker å tilpasse seg mørket. Kle deg varmt. Ta gjerne med en smarttelefon i lomma med f.eks stjernekikkerappen Sky Guide (som har rødt nattsynmodus). Den viser deg hva du ser på, selv rakett-trinn som farer over himmelen som glinsende satelitter.

Lenke til kommentar

Veldig flott for tiden!
 

Så drøss her på tirsdag, 20-30 på under en time, store og små, kraftige og svake! Herlig. I tillegg kom nordlys smygende inn etterhvert, et bevis er dette som jeg tok selv :)

Ikke lett å bo med masse lys rundt i tillegg til glemme kamerastativet på hytten, men håper dere liker det :)

IMGP2387_P.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Det var høstjevndøgn i dag kl. 14:21. Ved høst- (og vår-)jevndøgn er dag og natt like lange på hele jorda, unntatt på polene. Der kan man se halve sola hele dette døgnet. På nordpolen er sola på vei ned nå (det går mot mørketid) og på sørpolen er sola på vei opp (et halvt år med midnattsol).

 

Og for oss som bor lengre nord i landet, så betyr dette stadig mørkere nattehimmel. slik at vi også får sett det som søringene diskuterer. :-)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Men den første forutsette supernovaen er faktisk observert allerede. Dette er riktignok litt mindre fantastisk enn det høres ut for supernovaen var allerede observert en gang allerede. På grunn av gravitasjonslinsing ble den samme supernovaen observert to ganger med et års mellomrom og det var den andre observasjonen som var forutsagt. Det spesielt interessante med norske øyne er at supernovaen har fått navn etter Sjur Refsdal fra Oslo som foreslo å bruke slike tidsforsinkete supernovaobservasjoner til å studere universets ekspansjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...