Gå til innhold

Relativt kraftig laptop med moderne utseende (~13")


Anbefalte innlegg

I et par uker nå så har jeg begynt å leke med tanken om å bytte laptopen min fordi den rett og slett ikke egner seg til bruk over 45 minutter - skulderene mine verker om jeg gjør det.

 

Laptopen jeg i dag har er en Fujitsu-Siemens Lifebook P7230 med 10,6" display, Intel Core Duo U2500 1.2Ghz, 2GB RAM og 80GB HDD.

 

Problemet som jeg ikke har realisert før jeg nå nylig har begynt å reise og bruke den en del, er ytelsen. Enkle oppgaver som å skrive Word-dokumenter og browse lette websider går bra, men med en gang jeg fyrer opp etlant "heavy" Flash-spill på Facebook så blir alt suppe. Har også prøvd World of Warcraft på den men ga opp ganske fort. Det går ann å se SD-filmer på den (vifta går på fullt nesten hele filmen) men HD-filmer er umulig. Det andre problemet er at den rett og slett er for liten for bruk over lengere tid. Jeg vil faktisk påstå at alle laptoper på 11" eller mindre ikke er brukanes til noe annet enn kjapp bruk på forelesninger og lignende. Når man ser på tastaturet så virker det ikke så lite men jeg syntes det er anstrengende å bruke over lengere tid.

 

Kravene er: ca 13", ikke billig plastikkdesign, god byggekvalitet, bra hardware, godt tastatur og gjerne mulighet for bestilling av SSD. At den er portabel er veldig viktig for meg.

Maskinen kommer til å bli brukt til vanlig kontorbruk, avspilling av SD- og gjerne HD-filmer og kanskje et eller annet spill om jeg i fremtiden ikke har en stasjonær tilgjengelig.

 

Mulige kandidater:

 

Sony Vaio Z-series VGN-Z21ZN/X

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1237475877228.jpg

 

CPU: Intel C2D P9500 2.53GHz, 6MB L2

RAM: 4GB DDR3 SDRAM

GPU: NVIDIA GeForce 9300M GS

HDD: 128GB SSD

Skjerm: 13.1" LED LCD (1600x900)

Batteritid: ~5.5 timer

Tilgjengelig i Norge: Nei, men muligens i Danmark. De har jo samme keyboard layout?

Personlig inntrykk: Veldig god innpakning med tanke på hardware og design. Hvordan prisen ville blitt om jeg skulle ha fått den til Norge vet jeg ikke, men det er ikke så veldig interessant når vi nordmenn ikke får den med norsk tastatur. Har en følelse av at den er svindyr.

Sony Vaio X-series VPCX11S1E/B

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1237476550842.jpg

 

CPU: Intel Atom Z540 1.86GHz, 0.5MB L2

RAM: 2GB DDR2 SDRAM

GPU: Mobile Intel Graphics Media Accelerator 500

HDD: 128GB SSD

Skjerm: 11.1" LED LCD (1366x768)

Batteritid: Visstnok ~8 timer

Tilgjengelig i Norge: Kanskje på sikt? I hvert fall med norsk/dansk tastatur

Personlig inntrykk: I følge en tråd på forumet blir denne tilgjengelig med norsk tastur om en stund. Griselekkert design men vet ikke om ytelsen blir så veldig mye bedre enn på min nåværende maskin. Tror den blir for liten uansett.

Dell Adamo Admire

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
adamo-onyx.jpg

 

CPU: Intel C2D SU9400 1.2GHz, 3MB L2

RAM: 4GB DDR3 SDRAM

GPU: Intel GS45 Integrated Graphics 256MB

HDD: 128GB SSD

Skjerm: 13.4" LED LCD (1366x768)

Batteritid: 5+ timer

Tilgjengelig i Norge: Nei. Vet lite om Adamo.

Personlig inntrykk: Igjen, god innpakning hardware/design men finnes ikke med norsk tastatur, ergo ikke veldig aktuell. Kommer den noen gang til Norge?

Macbook Pro 13"

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
apple-macbook-pro-13-inch-unibody-4g6-460.jpg

 

CPU: Intel C2D 2.53GHz, 3MB L2

RAM: 4GB DDR3 SDRAM

GPU: NVIDIA GeForce 9400M 256MB

HDD: 128GB SSD

Skjerm: 13.3" LED LCD (1280x800)

Batteritid: Opptil 7 timer

Tilgjengelig i Norge: Ja

Personlig inntrykk: Pent design, god hardware men usikker på OSX. Å installere Win7 er visstnok smertefritt. Usikker på touchpaden.

Dell Studio XPS 13

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
dell_studio_xps_131.jpg

 

CPU: Intel C2D P9600 2.66GHz, 6MB L2

RAM: 4GB DDR3 SDRAM

GPU: NVIDIA GeForce 9200MGS + 9400MG

HDD: 500GB SATA 7200RPM

Skjerm: 13.3" LED LCD (1280x800)

Batteritid: Opptil 3 timer

Tilgjengelig i Norge: Ja

Personlig inntrykk: Grei hardware (ingen mulighet for SSD), greit design. Vet ikke hvordan byggekvaliteten er. Slapt batteri.

HP ProBook 5310m

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
hp-probook-5310m-notebook-pc_400x400.jpg

 

CPU: Intel C2D SP9300 2.26GHz, 6MB L2

RAM: 4GB DDR3 SDRAM

GPU: Intel Mobile GS45 Express

HDD: 320GB SATA 7200RPM

Skjerm: 13.3" LED LCD (1366x768)

Batteritid: Opptil 7 timer

Tilgjengelig i Norge: Ja

Personlig inntrykk: Outsider som jeg ikke vet mye om. Ser grei ut?

 

 

Kommer ikke på noen særlig fler enn dette. Er veldig åpen for forslag - pris er ingen hindring. På forhånd takk for alle svar! :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo sjekke ut HP Envy også, den finnes i en 13- og en 15-tommers versjon: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...57-3995709.html

 

LOL, rart at ikke Apple har saksøkt dem på grunn av det designet der. Er jo ren copy/paste. Haha. :D

 

Ingen SSD, det er litt kjipt. Er glad i garanti jeg så har ikke så veldig lyst til å installere en på egenhånd.

 

Ellers har jeg vurdert 5310m selv. Hva med Acer Timeline serien, 3810t f.eks?

 

Vet ikke hvor keen jeg er på Acer. Dama har en laptop fra de og syntes de virker skranglete.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
LOL, rart at ikke Apple har saksøkt dem på grunn av det designet der. Er jo ren copy/paste. Haha. :D

 

Ingen SSD, det er litt kjipt. Er glad i garanti jeg så har ikke så veldig lyst til å installere en på egenhånd.

 

Ja utrolig like apple macbook, har ikke tatt i en selv så vet ikke hvordan byggekvaliteten er i sammenligning, men ser ihvertfall lik ut :) De har en genial ekstra-bateri-løsning hvor batteriet blir et ekstra lokk under pcen. Hardware virker også å være veldig bra. Men ser nå at de har laget prikker på palmresten på 13-tommeren også, får se hvordan dette er i praksis men synes det virker litt "desperat-design".

 

Vet ikke hvor keen jeg er på Acer. Dama har en laptop fra de og syntes de virker skranglete.

 

Ja enig, også Timeline-serien virker litt skranglete, og er vel det som har holdt meg fra å satse på den, samt foreløpig litt dårlig linux-støtte hvis man har to grafikkort. Vil helst ha en 14-tommer, og helst uten cd/dvd-spiller som jeg uansett ikke bruker mye, men som tar plass og strøm.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt rundt på forumet så kan jeg vel nesten avskrive begge Vaio-modellene. Noen som vet noe mer? Om ikke blir listen ganske kort, heh. Dette gjelder vel Dell Adamo også siden vi bor i pølselandet Norge uten noen som form for prioritet.

 

Alt mulig av innspill er forøvrig velkommen, uansett hva det er! :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Har selv sett på ProBook 5310, syns den virker veldig lovende. Vekt under 2 kg, super batteritid, god ytelse og fin design. Noe merkelig ser det ut til at datakjeden forventer denne med optisk drev og HDMI: Link, noe som overhodet ikke stemmer med HP's egen info.

 

HP skal jo samtidig lansere Pavillion dm3, en svært lik maskin. Har ikke funnet de store forskjellene, annet enn et hint om at den (i utenlandske butikker iallfall) kan komme med eksternt optisk drev i en pakkeløsning, og den har HDMI istedetfor DisplayPort, som ProBook har. Jeg har uansett ikke greid å finne noe info på om dm3 kommer til Norge.

Lenke til kommentar

Jeg har siste Macbook 13" Alu (den som kom før 13" Pro) og jeg er veldig fornøyd. Maskinen er utrolig solid, og kjapp. Mac OS X fungerer helt topp til alt du beskriver, og du slipper all form for bloatware. Det er også veldig lett å bytte harddisk, så det er ikke noe problem hvis du vil ha SSD eller større harddisk. Jeg anbefaler deg uansett å bytte harddisk selv, for Apple tar seg veldig godt betalt for å gjøre det for deg. Hvis du er student får du også rabbatt gjennom Apple og Eplehuset. Eneste problemet er vel få usb-porter, mangel på blu-rayspiller og kanskje prisen.

Lenke til kommentar
Jeg har siste Macbook 13" Alu (den som kom før 13" Pro) og jeg er veldig fornøyd. Maskinen er utrolig solid, og kjapp. Mac OS X fungerer helt topp til alt du beskriver, og du slipper all form for bloatware. Det er også veldig lett å bytte harddisk, så det er ikke noe problem hvis du vil ha SSD eller større harddisk. Jeg anbefaler deg uansett å bytte harddisk selv, for Apple tar seg veldig godt betalt for å gjøre det for deg.

 

Vi får se.

 

Eneste problemet er vel få usb-porter, mangel på blu-rayspiller og kanskje prisen.

 

Syntes ikke prisen er så alt for ille om man f.eks speccer opp en XPS Design 13" på likt nivå. 2 USB-porter holder for meg og bluray trenger jeg ikke.

 

Sjekk Acer 3935: http://www.dinside.no/809836/acer-aspire-3935, den kjøpte jeg til kona for et par måneder siden. Hun er strålende fornøyd. Laptopen ser veldig bra ut, ikke plastikk. Kraftig prosessor, ikke ULV etc. Eneste minus jeg kan se er litt treg (1,8") disk og svak grafikkytelse. Viser HD-filmer på FullHD TV uten problem. Koster i overkant av 8000kr.

 

Som nevnt tidligere i tråden har jeg hørt mye rart om Acer så tror jeg holder meg unna. :)

 

En annen bærbar i samme gate som de du nevner kommer snart, Toshiba T130. En lett 13-tommer med god batteritid og HDMI, ytelsen gjenstår riktignok enda å se.

 

Hvordan er ytelsen på disse ULV-prosessorene i forhold til "vanlige" C2D som man finner i Dell XPS og MPB?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Her er en slags sammenligning nettopp mellom culv og vanlige pc'er. Konklusjonen er vel at det er dårligere ytelse, men alt kommer som kjent an på. Mange kommer i tillegg med mulighet for å enkelt bytte mellom grafikkort med et klikk på en knapp, om du trenger mer kraft, slik at ytelsen går opp mens batteritiden går ned.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan anbefale Macbook Pro 13". Har en selv og er veldig fornøyd. Super byggekvalitet og genial touchpad. Jeg liker OSX veldig godt. Det er en stabil UNIX-kjerne med et lekkert GUI, altså det diverse Linux-distroer prøver å være uten å lykkes helt. Liker man ikke OSX kan man installere Windows eller Linux. Eller bruke alle tre om man vil. LED-skjermen er veldig god.

 

Det negative er at batteriet er innebygd, så det er ikke bare å sette i et ekstra dersom man går tom for strøm på reise f eks. Den mangler HDMI og Blu-ray. Ekstra strømforsyning og overgang fra displayport til DVI er dyrt. Macen er ganske dyr, men i forhold til laptoper med samme specs, så er den ikke så ille. Fanatiske MAC-folk kan også være ganske irriterende. :)

 

Til mitt bruk er den helt ypperlig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...