Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ok da :) Så det var det Andrull også mente da kanskje. Trodde jeg hadde formulert meg litt dårlig.

 

Men hvilken programvare bruker du/dere til å først få den på USB fra HD, å så til SSD fra USB igjen? Kunne vært greit å vite da jeg får sånne "småoppdrag" av og til.

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok da :) Så det var det Andrull også mente da kanskje. Trodde jeg hadde formulert meg litt dårlig.

 

Men hvilken programvare bruker du/dere til å først få den på USB fra HD, å så til SSD fra USB igjen? Kunne vært greit å vite da jeg får sånne "småoppdrag" av og til.

Har du programmet som følger med Intel, Samsung og eks. Crucial så har du et greit verktøysett for veldig mange av disse jobbene. Husker ikke om Cursair også sender med slikt. Ikke alle varenummer har dette (om det skulle nevnes).

 

Evt. omtrent et hvilket som helst imaging program, nevnte et gratis alternativ lenger bak i tråden som jeg ikke husker i farten men som dog er noe begrenset i gratisversjonen men gjør jobben helt greit. Bruker denne fra bootminnepinne innimellom selv. Gratisversjonen håndterer fint mindre disker så lenge det er plass, men blir det for mange partisjoner vil den ikke krympe alle tilstrekkelig, men det er sjelden et problem du vil støte på.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Lurer på om noen kan si noe om pro/kontra av kloning vs re-installering ifm oppgradering til SSD? Har nettopp kjøpt:

- Laptop ASUS N550JK (4710HQ, GTX850 2 GB) med HDD 750 GB / 7200 RPM

- EVO 840 1TB

 

SSD skal erstatte HDD. Kommer ikke i første omgang til å flytte HDD til DVD.

 

Jeg har ikke engang startet opp laptopen enda, så ikke noe personlig data som skal overføres. Hva er eventuelle oppsider ved å reinstallere? Jeg ønsker ikke å bli sittende å tweake i lengre tid for å gjenskape opprinnelig OS (riktige/oppdaterte drivere, Asus software, m.m.), men kan være villig til å bruke litt tid dersom jeg vil få en (desidert) bedre installasjon (mer plasseffektiv OS? mindre bloatware?).

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Anbefaler da å innstalere alt på nytt.

Og ikke last ned driverne fra asus sine sider.

Dra heller innom produsentene sine sider og finn de der.

Da slipper du utdaterte drivere samt bloatware som du sier.

Asus og alle andre er veldig flinke med å innstalere alskens dritt på maskinene sine. :p

Gratulerer med kjøpet! Får selv en 1tb samsung evo nå til helgen. :D

Lenke til kommentar

Netrum, takk for svar. Fortsatt ikke helt overbevist om at jeg orker å installere alt på nytt, særlig da det ikke fulgte med cder. Må vel da laste ned alt?

 

Har Windows 8.1. Leser forskjellige steder at mange av disse clone programmene ikke støtter cloning fullt ut på 8.1, noe med bios. Noen som har gjort dette? Leser også at oem recovery partition clones men blir korrupt?

Lenke til kommentar

Netrum, takk for svar. Fortsatt ikke helt overbevist om at jeg orker å installere alt på nytt, særlig da det ikke fulgte med cder. Må vel da laste ned alt?

Har Windows 8.1. Leser forskjellige steder at mange av disse clone programmene ikke støtter cloning fullt ut på 8.1, noe med bios. Noen som har gjort dette? Leser også at oem recovery partition clones men blir korrupt?

Dette..

www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/

 

Bare tull å bruke masse tid på å gjøre alt på nytt om OS installasjonen du har er okay. Paragon programmet koster deg en drøy hundrelapp.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Netrum, takk for svar. Fortsatt ikke helt overbevist om at jeg orker å installere alt på nytt, særlig da det ikke fulgte med cder. Må vel da laste ned alt?

Har Windows 8.1. Leser forskjellige steder at mange av disse clone programmene ikke støtter cloning fullt ut på 8.1, noe med bios. Noen som har gjort dette? Leser også at oem recovery partition clones men blir korrupt?

Dette..

www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/

 

Bare tull å bruke masse tid på å gjøre alt på nytt om OS installasjonen du har er okay. Paragon programmet koster deg en drøy hundrelapp.

 

 

Netrum, takk for svar. Fortsatt ikke helt overbevist om at jeg orker å installere alt på nytt, særlig da det ikke fulgte med cder. Må vel da laste ned alt?

 

Har Windows 8.1. Leser forskjellige steder at mange av disse clone programmene ikke støtter cloning fullt ut på 8.1, noe med bios. Noen som har gjort dette? Leser også at oem recovery partition clones men blir korrupt?

 

 

Helt enig, ikke sløs tid på reinstallasjon når det ikke er absolutt nødvendig.

 

Å installere og laste ned programmer og installere disse er ikke den største bøygen, det er plankekjøring og tar bare litt tid. Men alle ting du selv har gjort av instillinger, konfigurasjoner osv. etter dette er det som blir kjasete. Det meste av dette har gått i glemmeboken og bare en liten andel lar seg løse via backup/restore løsninger som da ikke i tilleg roter til clean-install miljøet. Å få en ferdig "tanket" maskin med programvaren man trenger er den minste jobben.

 

Den eneste grunnen til at jeg noen ganger foretar en clean-install er når jeg ikke har noe valg eller ønsker å få rensket systemet skikkelig da man aldri er 100% sikker på å unngå ulumskheter på systemet over tid. Jo lengre levetid jo større risiko for dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...