Gå til innhold

Minnepinne på ipad


bo1e

Anbefalte innlegg

Er det mulig å koble en minnepinne til en ipad, og få lest/skrevet til den? Det finnes adaptere som gir deg vanlig usb på ipaden, men kan det brukes til noe? Blir det suksess hvis jeg kobler en minnepinne til et slikt adapter på en ipad, eller gjør ikke disse adapterene noe fornuftig i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant den saken også. Men så fant jeg en haug med snutter på youtube der folk gjør nettopp dette. Kobler til minnepinne vha camera connection kit eller hva det heter, eller tredjeparts usb-adaptere. Og minnepinnen dukker opp i ifile som en egen stasjon, og man får full tilgang. Så det virker for meg som om det faktisk fungerer. Tror jeg må kjøpe inn og teste selv. Eneste problemet som mange nevner er at mange minnepinner krever mer strøm enn hva ipaden leverer, og derfor må ha en usbhub med egen strømforsyning for å funke. Da forsvinner litt av vitsen for min del. Men det finnes også minnepinner som funker uten, så jeg noen eksempler på. Slike som er ment å koble til mobiltelefoner og nettbrett er forhåpentligvis lettdrevne, sånne med microusb som støtter otg. Må nesten bare kjøpe og prøve tror jeg, hvis jeg ikke finner noen som har prøvd og har erfaringer.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så dukker ikke minnepinnen opp i det hele tatt når jeg tester dette. Jeg har ikke nok kjennskap til ios (linux?) til at jeg får sjekket/feilsøkt akkurat hvor problemet ligger. Sjekke om den registrerer usb-enheten i det hele tatt og denslags. Det kan sikkert enkelt gjøres i et terminalvindu for de som har greie på det.

 

Adapteret ser ut til å funke. Hvis jeg kobler ipaden til en pc med usbkabel i adapteret, så dukker ipaden opp som en lagringsenhet. Usikker på om et tredjeparts adapter og camera connection kit funker på samme måte.

 

Minnepinnen funker fint i både pcen og i android-mobilen.

 

Ser ut som jeg ender opp med å kjøre ftpserver på mobilen istedenfor, og koble ipaden til den via wifi for å få tak i filene. Farsken at apple-dingser skal være så sære.

 

Det fungerer flott, bare som et tips til de som trenger å utvide lagringsplassen på ipaden og har en android-dings med seg. Sett den i hotspot-modus og koble ipaden til. Kjør ftpserver på androiden, og koble til med apper som har ftp-støtte. I mitt tilfelle denne gangen; kodi.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

iFile er jailbreak-app. Med jailbreak og den appen fungerer USB-pinner helt fint, dog er det en kraftig begrensing på hvor mye strøm porten gir fra seg. Det gjør at en del pinner ikke fungerer direkte selv med jailbreak. Løsningen da er en USB hub - trenger ikke å være en med strøm en gang, da iOS ser at det er en hub, øker strømkraften så hver port på huben har det én har til vanlig, og porten så fint dirigerer det til den ene porten. Har gjort dette selv og kan bekrefte at det fungerer, uansett hvor bakvendt det høres ut at en pinne som trekker for mye strøm plutselig fungerer om du setter en strømløs hub i mellom. 

 

Uten jailbreak vil du kun få opp bilder/video fra minnepenn, og strømproblemet gjelder fortsatt. 

 

Forøvrig får du minnepinner som er tilpasset iOS-enheter. Sandisk har en som heter iXpand, og Leef har en som heter iBridge. iXpand tror jeg ikke finnes i Norge, men iBridge selges av bl.a Clas Ohlson. Begge har lightning-kontakt pluss normal USB, og begge to koster en god del mer enn vanlig minne. 

 

Selv har jeg droppet jailbreak etter iOS 8, og kjøpte en iXpand fra utlandet da den kom ut. Bruker den veldig ofte på jobb, fungerer fint. Kommer med en egen app som du bruker for å få tilgang til innhold, så kan du slenge innhold inn/ut med "open in..." funksjonen. 

 

Kronglete at Apple ikke har en løsning for det selv, spes når de tillater andre å lage slike pinner. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Takk takk for innspill!

 

Problemet mitt er at jeg ikke en gang får beskjeden om at minnepinnen ikke får nok strøm. Det skjer ingenting når jeg plugger den i. Jeg vet ikke om det er pinnen eller adapteret eller hva som gjør at det ikke funker. Begge deler ser ut til å funke hver for seg.

 

Jeg har sett disse pinnene som kan puttes rett i porten uten adapter, og en sånn hadde absolutt vært det optimale. Problemet med det er at jeg har en eldre ipad, ikke lightning. Og problem nummer to var at jeg ville ha det fort og billig :) Skal på tur nå i helgen, og har ikke tid til å bestille og vente på postgang.

 

Tar til takke med å bruke mobilen som trådløs harddisk foreløpig. 64GB lagring, som jeg uansett har i lommen, og som ikke koster meg noe ekstra. Tror det hadde rablet litt for meg innimellom uten jailbreak. Bruker Kodi en del, og ifile er veldig greit å ha. Utrolig tungvindt at all filbehandling må skje gjennom kronglete apple-tankegang. Får litt fnatt av å tenke på at jeg sitter med en komplett datamaskin, men jeg får ikke tilgang til en haug med ting som jeg vet hadde løst det jeg ønsker å gjøre, på en langt bedre og enklere måte enn det apple tillater.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Prøvd andre minnepinner med adapteren?

 

Forøvrig skjønner jeg egentlig hvorfor Apple har lagt opp filsystemet slik det er i iOS, selv om iBridge/iXpand-funksjonalitet burde være mulig via en app og adapter. Senest i dag satt jeg og hjalp en kollega med å overføre filer fra én SII til en annen - førstnevnte brukt i flere år med stock Samsung-ROM, sistnevnte nyflashet med streamlinet ROM. Brukte da microUSB-pinnen jeg har til å overføre diverse. På kontakter, nektet Google å synce på SII-1, så måtte eksportere. Valgte jeg å eksportere til "SD kort" så klaget den på at den ikke fant det (SD-kort var satt inn og fungerte). Valgte jeg å eksportere til det den kalte "USB minne" spyttet den fila ut på det innebygde minnet. Merk at dette var med offisiell Samsung-ROM. Måtte så over til Mine Filer-appen, finne internminnet, fila, kopiere, inn på USB-pinne, lime inn. 3 ganger, da den limte inn tomme filer først. Hadde dette vært iOS, hadde eksporten resultert i en "Åpne i..." dialog som kunne slengt den rett på iXpand-pinnen. 

 

Telefonen klaget også over fullt minne, selv om det var masse ledig av telefonens internminne. Hvorfor? Android partisjonerer så det er X ledig til programmer, Y til andre filer, og Z er eventuelt minnekortet som du i noen tilfeller kan flytte apps til hvis de ikke har widgets (og mulig andre restriksjoner). Du kan derfor sitte med en 16GB Android-telefon med 128-GB minnekort, 12GB ledig på internminnet, 128GB ledig på minnekortet, og fortsatt få feilmeldinger om lagring.

 

Har du hatt en Android-telefon noen år vil diverse apps dessuten ha laget alle mulig mapper og filer i hytt og pine på både internminnet og minnekortet, som blir der selv om appen fjernes. Ikke er de alltid så flinke med å lage mapper som heter noe du kjenner igjen, heller. For ikke å snakke om at en del apps lager mapper med data de selv bruker uten å stappe .nomedia-filer i de, slik at det er helt vanlig at galleriappen indekserer alt mulig rart som rett og slett er applikasjonsdata (f.eks ikoner). 

 

Alt i alt er det vel ikke rart at flere og flere produsenter går vekk fra eksterne minnekort og til å kun ha innebygget minne. Det er fordeler med Android sin mer PC-liknende filhandling, men jaggu er det ulemper også. Derfor er vel kanskje Apple inne på noe.

 

Men, som sagt, USB-støtte er en av de tingene som burde vært der, om enn i form av en egen app som interfacer med USB-lagring. 

 

 

 

EDIT: Kikket bare kjapt på Kodi, men jeg lurer på om du ikke skal ta en titt på Infuse 3 i App Store. 

 

EDIT 2: iFile er kjekt, men i mitt tilfelle 100% erstattbart av iExplorer til Windows. Da om man ikke regner med USB, noe jeg synes iXpand gjør bedre, da jeg slipper drasse rundt adapter + usb hub + pinne for at noe skal funke 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått prøvd andre minnepinner, siden adapteret har microusb og jeg bare har den ene pinnen med microusb. Må ha enda en overgang for å teste "vanlige" pinner.

 

Når det gjelder filbehandling, så opplever jeg veldig liten forskjell mellom ios og android. Ios er jailbreaket og android er rootet. iFile i ios og solid explorer i android. Det som ligger i bunnen er jo ikke helt ulikt, når begrensningene er skrellet vekk.

 

Infuse ser ikke verst ut. Men i og med at jeg har brukt xbmc/kodi i over 10 år, og bruker det fremdeles på flere forskjellige plattformer, og er veldig fornøyd med oppsettet jeg har, så har jeg ikke veldig lyst til å bytte til noe annet.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Adapter fra teknikmagasinet. 30-pin apple-port til micro-usb. Funker til data hvis jeg kobler rett i pc med usbkabel. Såvidt jeg forsto så fungerer den som alle andre tredjeparts usb-adaptere eller "camera connection kits". Tror det må være minnepinnen som er problemet. Tven min finner heller ikke minnepinnen når jeg plugger den i der. Tydeligvis litt sær. Men den funker utmerket i android-enheter og på pcer.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kan aldri i livet tenke meg at den adapteren skal støtte det. Finner heller absolutt ingenting som tilsier at det skal fungere. Isåfall ville det per definisjon fungert å ta en vanlig lightning-kabel, kjøpt en USB hunn-hunn adapter og plugga inn en minnepenn i andre enden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan aldri i livet tenke meg at den adapteren skal støtte det. Finner heller absolutt ingenting som tilsier at det skal fungere. Isåfall ville det per definisjon fungert å ta en vanlig lightning-kabel, kjøpt en USB hunn-hunn adapter og plugga inn en minnepenn i andre enden.

 

Hva er spesielt med de adapterene som funker? Og hvordan vet man om et gitt adapter vil funke eller ei?

 

USB minne kan være ulike og vise/initialisere seg ulikt for en host kontroller.

Alt fra MSC type 1.1 til USB HDD til MTP.

ipad har ingen støtte for msc som fleste USB thumbdrives i mindre størrelser er.

 

Denslags informasjon hadde det vært greit om var lett tilgjengelig når man handlet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Kan aldri i livet tenke meg at den adapteren skal støtte det. Finner heller absolutt ingenting som tilsier at det skal fungere. Isåfall ville det per definisjon fungert å ta en vanlig lightning-kabel, kjøpt en USB hunn-hunn adapter og plugga inn en minnepenn i andre enden.

 

Hva er spesielt med de adapterene som funker? Og hvordan vet man om et gitt adapter vil funke eller ei?

 

På slike adaptere vil det etter all synnsynligvis være en eller annen "handshake" som gjør at enheten kjenner igjen det som er plugget inn som en host adapter. På Lighting-utstyr vil jeg tro denne er digital, via chipen som sitter i Lightning-kontakta. Dene sier da fra til iOS-enheten at den trenger strøm og at det er iOS-enheten som er hosten, ikke at f.eks en PC er tilkobla. 

 

På USB OTG adaptere til microUSB (dvs tilsvarende adaptere til Android) er denne fysisk, ved at pin 4 og 5 er koblet sammen. USB har bare 4 pins så den siste i microUSB kan brukes til slik. Tipper at Lightning-mUSB-adapteren ikke sjekker om disse pinnene er kobla sammen og går over i USB OTG modus da det ville betydd at funksjonen måtte legges til "med vilje" og følgende ville det vært reklamert for. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hvis du vil kjøpe deg ut av problemet, test denne:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3110571

Får opp egen UI med tilnærmet full tilgang til filstrukturen, som Androidbruker sa ihvertfall jeg "Ah!" da jeg så denne i bruk :)

 

Har en slik selv, fungerer fint. Synes egentlig det er en bedre løsning med spesiell app enn Android sin plug-and-play - enklere å finne filene du skal ha med "open in...", og ikke klager den når en røsker den ut uten å release. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...