Gå til innhold

Ny GIMP lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Før bestod GIMP av en masse forskjellige vinduer som brukeren selv kunne administrere. Nå har du mulighet til å selv velge."Får ikke helt tak i hva som er forskjellen i brukervennlighet før og nå...

 

Nå kan du selv velge om du vil ha ett vindu eller flere vindu :)

Lenke til kommentar

GIMP ble originalt designet for skrivebordsmiljø med mer enn en skrivebordsflate, som er vanlig på linux/*nix/*bsd. Ie, det vanlige er å ha GIMP alene på ett skrivebord slik at å samle det i ett vindu blir smør på flesk. Windows med sitt ene skrivebord derimot forventer att programmene har sine egne virtuelle skrivebord, ie. samler allt i ett vindu istedenfor frittflytende vinduer. Rett og slett tilpassning til forskjellige skrivebords-paradigmer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått tid til å teste 2.8 grundig ennå, men tidligere versjoner har kommet til kort når det gjelder behandling av teksturer. Elendige brushes, blanding, justering av fargekanaler og mangel på bedre fargedybde. Sistnevnte vet jeg ikke har blitt utbedret, brushes har blitt bedre men ser fremdeles dårlig ut.

 

Gimp er greit nok til mye, men ikke et fullverdig fotoredigeringsprogram for enhver.

Lenke til kommentar

Faktisk blitt vandt med flere vinduer nå, så single window mode fungerte ikke for meg.

 

Ellers syns jeg det mangler en god del på brukervennlighet enda, that said bruker jeg heller gimp over photoshopbloatware any day, for fremkalling av foto brukes Lightroom uansett da jeg synes bilder jeg selv tar som må tukles med for mye som oftest bare er dårlig tatt bilde av meg ;P

Lenke til kommentar

Såå, de har slått sammen gimp og gimpshop..

Og lagt til noen nye funksjoner..

 

Gipm kaller photoshop for "hard" og seg selv som "easy".

Jeg har prøvd Gimp å det gav ikke mening for meg den gang, sikkert fordi det kommer fra unixverdenen.

 

 

Men skal selvfølgelig sjekke ut nye GIMP, supert om jeg nå har blitt så forståelig/flytende på windows at jeg kan anbefale det til venner og folk som spørr. :)

 

(mvh, kjøpt CS5 & LR3 )

Lenke til kommentar

Såå, de har slått sammen gimp og gimpshop..Og lagt til noen nye funksjoner..Gipm kaller photoshop for "hard" og seg selv som "easy".Jeg har prøvd Gimp å det gav ikke mening for meg den gang, sikkert fordi det kommer fra unixverdenen.Men skal selvfølgelig sjekke ut nye GIMP, supert om jeg nå har blitt så forståelig/flytende på windows at jeg kan anbefale det til venner og folk som spørr. :)(mvh, kjøpt CS5 & LR3 )

 

Vel photoshop kaller vel jeg for "easy" og gimp for "hard".... Kanskje det endrer seg i den nye versjonen?

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Gimp, men skulle fikse noe på en annen sin data hvor det bare fantes Photoshop. Var bra kronglete for min del, ja. Nå var det mitt første møte, og alt kan nok læres, men jeg klarer meg foreløpig veldig bra med Gimp.

 

Nå venter jeg bare på at den nye versjonen skal bli tilgjengelig for OSX.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Er nok for godt vandt til Photoshop. Så hver gang jeg prøver meg på Gimp/Gimpshop så ender jeg opp med å føle meg som en som skal "legge puslespill meg boksehansker", siden jeg aldri får gjort det jeg vil siden jeg ikke finner de funksjonene i Gimp som jeg finner i Photoshop. Slik har jeg holdt på i over 10 år. Lærer aldri.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Misantropen: Det er akkurat det Adobe vil ved å sponse studenter og studiesteder med gratis/billig Photoshop. Ikke så fjernt fra analogien om første skudd gratis. Det samme gjelder rabattene på Adobe-produkter gjennom norsk selskap for fotografi. NSFF.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...