Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hva synes dere om dette unike guttenavnet?


Anbefalte innlegg

Vi venter vårt første barn sammen (en gutt) og kjæresten har danske aner. Hun og jeg har diskutert navn sammen og hun fortalte meg at hun likte det danske navnet Hens. Jeg synes det er kult med uvanlige navn. Hens er ganske uvanlig i Norge, hvis det er noen som heter det i det hele tatt, men i Danmark er det vanlig. Har jo vært i Danmark flere ganger og hørt det navnet. Hva synes dere om Hens Tobias? Kjæresten liker Hens og jeg liker Tobias, så hvis vi kaller han Hens Tobias kan vi jo få oppfylt ønskene våre. Skal vi gå for Hens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hens alene fikk meg umiddelbart til å tenke på

a) høns

b) hen (høne på engelsk) i flertall

og det er kanskje ikke dere ønsker at folk skal assosiere sønnen deres med?

 

Hens Tobias klang litt bedre i mine ører, dog vil dere nok oppleve folk som tror det er stavet feil og skal være Hans Tobias, vil jeg tro.

Forøvrig så høres navnet bedre ut med dansk uttale, tenker dere å si det på norsk eller dansk isåfall? Forskjellen er jo ganske vesentlig.

 

edit: skrivefeil

Endret av Yadii
Lenke til kommentar

hvorfor er Hens så ille? Dere vet jo alle hva "Odd" betyr på engelsk? Hvorfor kan jeg ikke gi gutten et tradisjonelt dansk navn. Han vil jo ikke få problemer å søke jobb osv i Norge med et dansk navn. Det er bare hvis han har et muslimsk eller arabisk navn. Og Hens er jo et vanlig dansk navn!

Lenke til kommentar
hvorfor er Hens så ille? Dere vet jo alle hva "Odd" betyr på engelsk? Hvorfor kan jeg ikke gi gutten et tradisjonelt dansk navn. Han vil jo ikke få problemer å søke jobb osv i Norge med et dansk navn. Det er bare hvis han har et muslimsk eller arabisk navn. Og Hens er jo et vanlig dansk navn!

 

 

Som coax sier så er det max 2 som heter Hens, mens det er over 40 000 som heter Hans, [i DK] sikker på at hun ikke faktisk sa Hans med dansk uttale da ?

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Hens er da langt fra det verste jeg har hørt når det gjelder faren for mobbing. Engelskuttaleproblemet er en bagatell. Herregud, folk heter jo alt mulig rundtomkring i verden. Det er ikke akkurat sånn at en engelskmann ikke forstår at en nordmann kan ha et navn som er litt annerledes enn hans eget. Og jeg er ikke helt med på at alle skal måtte ha navn som "alle" kan uttale. Man må kunne ta vare på sitt lands navnetradisjoner, og velge navn som man selv liker.

 

På generell basis er jeg lite glad i navn som Hans og Ole og lignende "enkle" navn, så Hens falt ikke helt i smak. Sammen med Tobias ble det bedre, og jeg tror jeg kunne likt det etter hvert.

Lenke til kommentar
Hans høres ut som "Hens" når en danske sier det, og heter pjokken Hans Tobias er det ikke ille. Hans alene derimot er mye bedre, for dobbeltnavn liker jeg ikke spesielt :)

 

Hvis jeg kaller han Hans i Norge, vil folk si HAAAAAns, ikke Hens. Dessuten tenkte jeg på Hens, ikke på Hans. Og det var Hens kjæresten foreslo. Men jeg trodde det var flere enn 2 som het Hens i Danmark.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...