Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mor for døden, men jeg hater henne...


Gjest bare_meg

Anbefalte innlegg

Først til alle dere som mener at man burde være takknemmlig for at en fødte deg: Hvorfor i all verden skal man være takknemmlig for det? Dette blir det samme som å automatisk ha respekt for eldre. Like tullete.

Svakt. Det å ha respekt for eldre er IKKE tullete, livserfaring er ikke noe å kimse av.

Du virker egentlig like kald som din mor, tror du det løser noe? Vil det noen gang i framtiden hjelpe deg å være så kald? Har du egentlig gode relasjoner til andre mennesker med din reaksjon på din "bagasje"?

 

Ærlig talt, jeg har ingen respekt for sånne som deg, kanskje like greit du var ett "uhell", makan.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv. Helt enig.

Skjønner ikke hvorfor det skal være så jævla problematisk å se din mor en siste gang før hun tar kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bare_meg
Først til alle dere som mener at man burde være takknemmlig for at en fødte deg: Hvorfor i all verden skal man være takknemmlig for det? Dette blir det samme som å automatisk ha respekt for eldre. Like tullete.

Svakt. Det å ha respekt for eldre er IKKE tullete, livserfaring er ikke noe å kimse av.

Du virker egentlig like kald som din mor, tror du det løser noe? Vil det noen gang i framtiden hjelpe deg å være så kald? Har du egentlig gode relasjoner til andre mennesker med din reaksjon på din "bagasje"?

 

Ærlig talt, jeg har ingen respekt for sånne som deg, kanskje like greit du var ett "uhell", makan.

 

Respekt er noe man gjør seg fortjent til. Det å sette et barn til verden er i seg selv ikke noe som gjør et menneske respektabelt. Det å gi barnet den kjærlighet, omsorg og oppdragelse det trenger - DET er grunnlag for respekt.

 

Det å ha levd lenger enn andre er ikke noen grunn til å få respekt. Vil du kanskje respektere Josef Fritzl fordi han har livserfaring? Eller gamle Adolf Hitler som visste så mye om livet?

 

Forøvrig var innlegget ment for å få innspill til ett spesifikt moralsk dilemma. De av dere som lever i den villfarelse at dere kan klassifisere og dømme meg som person på bakgrunn av det som har fremkommet i tråden, kan holde deres innsnevrede bedreviter-diagnoser for seg selv. Det er helt irrelevant for denne tråden.

 

En tråd som også kan stenges, da den ikke lenger er aktuell.

Lenke til kommentar

Det er bra at bare_meg har kommet til en konklusjon.

Er også riktig at barn skal hedre sine foreldre, men iblant er dette helt umulig uten nærmest å ødelegge seg selv samtidig.

 

For eksempel vet vi at Fritzl jobbet hardt for å bære mat ned i kjelleren til de innestengte der, men hvis Elisabeth skulle hedret sin far for dette arbeidet ville det ha ødelagt henne enda mer psykisk. Det er grenser for hvor mye en datter kan tåle.

Lenke til kommentar
Først til alle dere som mener at man burde være takknemmlig for at en fødte deg: Hvorfor i all verden skal man være takknemmlig for det? Dette blir det samme som å automatisk ha respekt for eldre. Like tullete.

 

Jeg har aldri bedt om å bli født.

 

Helt, heeelt enig. Kan ikke begripe hvorfor i alle dager man liksom skal takke foreldrene sine for at man er her? I denne vakre verdenen liksom? Om jeg hadde hatt valget mellom å bli født, eller aldri bli født, hadde jeg glatt valgt å aldri bli født!

 

Og man trenger ikke ha respekt for familien bare fordi de er familie. Man skal ikke godta alt mulig fra folk bare fordi de tilfeldigvis er foreldrene dine. Om jeg var TS ville jeg lett latt være å dra på besøk.

Lenke til kommentar

Debatten ble noe amper. I henhold til retningslinjene §1 påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Kommenter og still spørsmål ved tematikken, men da på en saklig og skikkelig måte. I henhold til retningslinjene ble '4' innlegg slettet fra tråden.

 

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Først til alle dere som mener at man burde være takknemmlig for at en fødte deg: Hvorfor i all verden skal man være takknemmlig for det? Dette blir det samme som å automatisk ha respekt for eldre. Like tullete.

 

Jeg har aldri bedt om å bli født.

 

Helt, heeelt enig. Kan ikke begripe hvorfor i alle dager man liksom skal takke foreldrene sine for at man er her? I denne vakre verdenen liksom? Om jeg hadde hatt valget mellom å bli født, eller aldri bli født, hadde jeg glatt valgt å aldri bli født!

 

Og man trenger ikke ha respekt for familien bare fordi de er familie. Man skal ikke godta alt mulig fra folk bare fordi de tilfeldigvis er foreldrene dine. Om jeg var TS ville jeg lett latt være å dra på besøk.

 

 

Nå vet jeg ikke hvilke problemer du har eller har hatt, men du er selvsagt helt på jordet. Man skal ikke godta alt mulig, selv ikke fra foreldrene sine, men hvis man ikke ønsker å leve er det ens egne sjelsevner man har problemer med...

 

Og hvis man til tross for manglende lyst til å bli født fremdeles er i live, vel, så er det ikke foreldrenes skyld det heller.

 

Hvis man sliter med å finne meningen med livet tenker man for mye på seg selv og er alt for opphengt i egne problemer. Det finnes millioner av mennesker som er avhengig av at noen bryr seg av andre grunner enn selvopptatthet.

 

Det finnes også millioner av mennesker som føler det som trådstarter, og til de vil jeg bare si, skaff deg ditt eget liv og gjør noe positivt med det, for din egen skyld! Det har moren din i alle fall gitt deg muligheten til, enten hun eller du ville eller ikke...

 

Livet er alt for kort til å bruke det på hat... Ikke kast det bort på det! :-)

 

Alt for lett å skylde på foreldrene for ting man burde ha fikset på egen hånd...

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes du burde vise respekt for at det var hun som fikk deg til verden. Jeg ville i alle fall vært der på dødsleiet og "skvære" opp sånn at dette eventuelt ikke er på samvittigheten din i senere tid hvis det skulle skje.

 

Hatet eller ikke, jeg ville vært der.

 

"Jeg synes du burde vise respekt for at det var hun som fikk deg til verden." Hvorfor det? Det er ingen barn som har bedt om å bli satt til verden, og blir de det, så er det foreldrenes plikt å sørge for at barna har det bra. Noe trådstarter åpenbart ikke har hatt det. Jeg skylder ikke mine foreldre noe, mens de skylder meg alt.

Lenke til kommentar
Jeg synes du burde vise respekt for at det var hun som fikk deg til verden. Jeg ville i alle fall vært der på dødsleiet og "skvære" opp sånn at dette eventuelt ikke er på samvittigheten din i senere tid hvis det skulle skje.

 

Hatet eller ikke, jeg ville vært der.

 

"Jeg synes du burde vise respekt for at det var hun som fikk deg til verden." Hvorfor det? Det er ingen barn som har bedt om å bli satt til verden, og blir de det, så er det foreldrenes plikt å sørge for at barna har det bra. Noe trådstarter åpenbart ikke har hatt det. Jeg skylder ikke mine foreldre noe, mens de skylder meg alt.

 

Huffda.... Høres ikke spesielt bra ut det :-(

 

Men ganske typisk for ungdom nå til dags... "Har ikke lyst til å være her, og har ikke bedt om det heller, så nå får dere jammen ta vare på meg..."

 

Tragisk er det, men ikke mest pga. foreldrene... Det tragiske er at vi andre må drasse med slike selvopptatte sytere som dere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes du burde vise respekt for at det var hun som fikk deg til verden. Jeg ville i alle fall vært der på dødsleiet og "skvære" opp sånn at dette eventuelt ikke er på samvittigheten din i senere tid hvis det skulle skje.

 

Hatet eller ikke, jeg ville vært der.

 

"Jeg synes du burde vise respekt for at det var hun som fikk deg til verden." Hvorfor det? Det er ingen barn som har bedt om å bli satt til verden, og blir de det, så er det foreldrenes plikt å sørge for at barna har det bra. Noe trådstarter åpenbart ikke har hatt det. Jeg skylder ikke mine foreldre noe, mens de skylder meg alt.

 

Huffda.... Høres ikke spesielt bra ut det :-(

 

Men ganske typisk for ungdom nå til dags... "Har ikke lyst til å være her, og har ikke bedt om det heller, så nå får dere jammen ta vare på meg..."

 

Tragisk er det, men ikke mest pga. foreldrene... Det tragiske er at vi andre må drasse med slike selvopptatte sytere som dere...

 

Selvopptatte sytere? Ingen overraskende kommentar. Et barn har da vel ikke vært med å bestemme om det skal bli satt til verden. Det er foreldrene som er setter seg i gjeld til barnet, ikke omvendt. Blir man satt til verden av foreldre som forsømmer deg, så skal man liksom være takknemlig for det? Det jeg synes er tragisk er at du ikke skjønner dette. Men noen forsvarer sine foreldre uansett hvor jævlige de er. Dem om det.

Lenke til kommentar
Jeg synes du burde vise respekt for at det var hun som fikk deg til verden. Jeg ville i alle fall vært der på dødsleiet og "skvære" opp sånn at dette eventuelt ikke er på samvittigheten din i senere tid hvis det skulle skje.

 

Hatet eller ikke, jeg ville vært der.

 

"Jeg synes du burde vise respekt for at det var hun som fikk deg til verden." Hvorfor det? Det er ingen barn som har bedt om å bli satt til verden, og blir de det, så er det foreldrenes plikt å sørge for at barna har det bra. Noe trådstarter åpenbart ikke har hatt det. Jeg skylder ikke mine foreldre noe, mens de skylder meg alt.

 

Huffda.... Høres ikke spesielt bra ut det :-(

 

Men ganske typisk for ungdom nå til dags... "Har ikke lyst til å være her, og har ikke bedt om det heller, så nå får dere jammen ta vare på meg..."

 

Tragisk er det, men ikke mest pga. foreldrene... Det tragiske er at vi andre må drasse med slike selvopptatte sytere som dere...

 

Selvopptatte sytere? Ingen overraskende kommentar. Et barn har da vel ikke vært med å bestemme om det skal bli satt til verden. Det er foreldrene som er setter seg i gjeld til barnet, ikke omvendt. Blir man satt til verden av foreldre som forsømmer deg, så skal man liksom være takknemlig for det? Det jeg synes er tragisk er at du ikke skjønner dette. Men noen forsvarer sine foreldre uansett hvor jævlige de er. Dem om det.

 

Skjønner jo litt jeg også da, selv om noen selvsagt er mye smartere enn meg. Mine foreldre var så innsauset i narkotika da jeg var liten at de knapt visste om oss ;)

 

Det tragiske er som jeg før har sagt at noen bruker tid på å plage seg med det fremfor å gjøre noe selv for å gjøre verden til et bedre sted...

 

Selv unger helt uten foreldre kan da vel få til noe utover å sette seg ned og synes synd på seg selv?

 

Poenget mitt er at om du tross alt lever har du mulighet til å gjøre noe med livet ditt og andres! Hvis du ikke gidder det kan du jo bare daue omgående og spare oss andre for masse utgifter og bråk ;)

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om å ikke gidde å gjøre noe. Som voksen har man selvfølgelig ansvar for sitt eget liv, men man kan ikke sette barn til verden, og så fraskrive seg ansvaret. Er man foreldre og rusmisbrukere, så opptrer man ikke ansvarlig. Poenget mitt er at barn ikke skylder foreldrene noe, mens foreldrene skylder barna alt. For som jeg allerede har skrevet, barn ber ikke om å bli satt til verden. De er ikke med å bestemme det.

Lenke til kommentar

En kvinne som har født et barn, men ikke oppfører seg som en mor, kan ikke kalles en mor.

En far som har et barn, men ikke oppfører seg som en far, kan ikke kalles en far.

 

Barn skal ha respekt for mor og far, hvis de oppfører seg som foreldre. Det er ingen vits å respektere og elske noen som er forferdelig mot deg.

Akkurat som vi skal ha respekt for alle andre mennesker, helt til de gjør noe som mister retten. Du burde ha like mye respekt for en på 70 som en på 17, fremmede som venner.

 

Og til trådstarteren. Bra at du bestemte deg selv. Denne avgjørelsen kunne ingen andre enn deg ta, fordi ingen andre kan føle akkurat det du føler.

Lenke til kommentar
Vel, foreldrene har i alle fall skylden for at man fikk en sjanse til å ta ansvar selv om ikke annet... Og det finnes tross alt enkelte gode ting ved å være i live da... ;)

 

Det er mye bra med å leve. Men for å ta utgangspunkt i en av kommentarene til trådstarters innlegg, så kan man ikke unnskylde mangel på respekt og omsorg og det at man forsømmer barnet generelt, med å si at, de satte deg tross alt til verden, så vis din mor eller far respekt. Det er viktig å plassere ansvaret der det hører hjemme. Ikke alle foreldre fortjener respekt.

 

 

Edit: skrivefeil

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
En kvinne som har født et barn, men ikke oppfører seg som en mor, kan ikke kalles en mor.

En far som har et barn, men ikke oppfører seg som en far, kan ikke kalles en far.

 

Barn skal ha respekt for mor og far, hvis de oppfører seg som foreldre. Det er ingen vits å respektere og elske noen som er forferdelig mot deg.

Akkurat som vi skal ha respekt for alle andre mennesker, helt til de gjør noe som mister retten. Du burde ha like mye respekt for en på 70 som en på 17, fremmede som venner.

 

Og til trådstarteren. Bra at du bestemte deg selv. Denne avgjørelsen kunne ingen andre enn deg ta, fordi ingen andre kan føle akkurat det du føler.

 

Hmmm.... Kanskje man burde ha litt respekt for livet også? Når altså først tapermamma og taperpappa har gjort sitt for å gi liv til en taperunge? ;)

 

Vel, foreldrene har i alle fall skylden for at man fikk en sjanse til å ta ansvar selv om ikke annet... Og det finnes tross alt enkelte gode ting ved å være i live da... ;)

 

Det er mye bra med å leve. Men for å ta utgangspunkt i en kommentarene til trådstarters innlegg, så kan man ikke unnskylde mangel på respekt og omsorg og det at man forsømmer barnet generelt, med å si at, de satte deg tross alt til verden, så vis din mor eller far respekt. Det er viktig å plassere ansvaret der det hører hjemme. Ikke alle foreldre fortjener respekt.

 

Det er i grunnen veldig få mennesker som fortjener respekt... De som gjør annet enn å hate har min! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hei, jeg vet at dette er en avsporing fra selve debatten, men:

 

Tar du det virkelig for gitt at du skulle fått hjelp til å komme inn på boligmarkedet? Bærer du nag til dine foreldre/besteforeldre for at de ikke kan/ønsker å hjelpe deg med dette?

Neida, jeg tar det ikke for gitt. Problemet er at veldig veldig mange *andre* tar det for gitt og stempler deg som en tosk og idiot fordi du ikke eier din egen leilighet når du runder 30. Og som selv eier leilighet nettopp fordi foreldrene deres har hjulpet til enten direkte med penger eller ved å kausjonere for 20% av lånet ;)

 

I Norge er vi jo så sære at det å eie leilighet sees på som en selvfølge og man er litt avviker og taper hvis man ikke gjør det etter å ha jobbet i noen år. Det er noe 'feil' med deg rett og slett.

 

Så ja; hverdagen min i mange år hadde vært ekstremt annerledes om mine foreldre hadde hatt en gjennomsnittlig økonomi for sin aldersgruppe og dermed ihvertfall kunne ha blitt godkjent av banken som kausjonister istedet for å være gjeldsofre (på grunn av min bestemor) med knapt nok penger til mat i mange mange år.

 

Det er rimelig tøft å spare opp nær 300.000 til egenkapital samtidig med at man skal betale husleie, så jeg har forsaket mye i forhold til mine jevnaldrende opp gjennom årene; jeg var alltid han som ikke hadde råd til å gå på dyr restaurant eller være med på dyre ferier hvis jeg noen gang skulle klare å skrape sammen nok penger til egen bolig.

 

Jepp, jeg er bitter. Noe så jævlig og. På bestemora mi. For livet *mitt* hadde sannsynligvis vært betydelig annerledes hvis hun ikke hadde kødda til for foreldrene mine. Og selvfølgelig hadde foreldrene mine også hatt et helt annet liv enn de har hatt de siste 15-20 årene; de kommer sannsynligvis til å gå inn i pensjonsalderen med milliongjeld og har ikke hatt råd til noe som helst utenom det mest nødvendige siden 90-tallet.

 

Enkelte ting kan ikke unnskyldes eller tilgis selv om den det gjelder er moren din - eller i mitt tilfelle - bestemoren.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...