Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

pappa bare drekker å spiller call of duty:(


Anbefalte innlegg

Eldre enn deg tydeligvis ;)

 

Hadde han drukket så hardt hadde du ikke vært på forumet for å klage. Da hadde noen lagt merke til det med mindre du er låst inne.

 

- Men hvis det er så JÆVLIG som du skal ha det til, ta kontakt med de instanser nevnt tidligere i tråden. De kan hjelpe deg og din far.

Forumet kan ikke gjøre annet å gi deg oppmerksomhet og å fortelle deg hvor synd det er på deg, for det er det du vil, ikke sant? ;) Bare tulla med den siste der, ikke vondt ment, det bare virker sånn når du allerede veit hva du skal gjøre og ikke gjør det.

 

ehm, nei.. men det er jo ikke lett å ha en sånn far, og kunne jo hende at noen andre her inn på forumet har/hatt nesten samme problemet, og at kanskje kunne fotalt hva de gjorde. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er lettere sagt enn gjort.

 

unnskyld meg, men jeg må spørre.. får en følelse av frekkhet og negativitet fra deg?

 

Ser fortsatt at du ikke har fått noe svar som du syns kan hjelpe deg, så ville anbefale deg å ta kontakt med familivernkontoret. De har vært borte i sånn tidligere og vet hva som skal til for å hjelpe. Det er også gratis.

 

hmm, ja kanskje.. takk for tipse =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal ta hensyn til hva trådstarter faktisk skriver vil det være feil å ikke søke hjelp/eller ta affære. Alt som hun har skrevet til nå tyder ikke på at hun er en urimelig oppmerksomhetssyk drittunge, og at faren er støttende - tvert i mot. Jeg kan ikke se noe tegn til urimelighet, i så fall hva er urimelig, Strindmo?

Lenke til kommentar

Strindmo: Har du i det heltatt en vag anelse hva en alkoholiker faktisk er i praksis? Jeg har den tvilsomme æren å fått merke en på kroppen, og jeg tviler på at du eller de færreste på dette forumet hadde klart å se at han er full når han er det (da snakker vi f.eks 40-50 liter øl på en uke). Han kan være stø som faen og generelt oppføre seg så normalt at du overhode ikke hadde tenkt tanken på at han er brisen engang (sett bort fra lukt vel å merke). Alikevel kan han være så full at han dagen etterpå overhode ikke husker vesentlige ting som er blitt sagt dagen før (ganske artig i grunn, for reaksjonen på det som blir sagt kan være skremmende lik begge ganger man forteller han det). Der har du alkoholiker i praksis. Du hadde dog sannsynligvis ikke reagert på det, det kan tross alt se ut som ganske normalt forbruk, mens andre ville ha blitt regelrett forbanna. Det jeg skal frem til her er at det er en forskjell på hva du mener om alkoholforbruk og hva andre mener om alkoholforbruk. Det er også forskjell på hvem som inntar alkohol og hvor mye. Så når du avfeier problemet med å si at det er blåst ut av dimensjoner gjør du intet annet enn å potensielt støtte opp under og i og for seg oppfører deg som en alkoholiker. Så lenge det er et normalt inntak er det uproblematisk :roll: Feil! Det største problemet med alkoholisme er ikke inntaket i seg selv eller avhengigheten, men problemene dette skaper for personene rundt. Man blir høyst upålitelig, voldelig eller på andre måter ikke til å ha med å gjøre. Dette er problemer og sider ved alkohol du overhode ikke ser ut til å ha støtet særlig borti. Når missindependent nå reagerer på farens alkoholproblem trenger det såklart ikke å bety at han er en alkoholiker, men det er en ganske kraftig signal på at forbruket ikke er vettugt. Man skal huske på at alkoholikere gjerne starter med å drikke bort et problem, rett og slett flykter unna virkeligheten, og det er ikke rett uannsett hvordan man vrir og vender på det, og er helt uavhengig av faktisk alkoholforbruk. Hvis man faktisk leser innleggene her kan mye tyde på at det er nettopp det som foregår. At du, Strindmo, presterer å kalle dette «blåst ut av dimensjoner» blir for meg helt fjernt.

 

Jeg har dessverre liten erfaring med å faktisk løse opp i slike problemer. Jeg bor ikke sammen med vedkommende lengre, ei heller bor jeg i nærheten. Jeg ser ytterst lite til problemet og får gjort fint lite med problemet annet enn å støtte opp om de som opplever problemet. Det har blitt foreslått å tak kontakt med familievernkontoret, noe jeg er helt enig i at man bør. Slik det skisseres er det absolutt et problem, man har god grunn til å reagerer og man bør ærligtalt reagere. Alkoholikere har gjerne det problemet at de sjelden til aldri ser problemene selv, og da er det viktig at de rundt reagerer.

Lenke til kommentar

snakk med søsknene hans og få den late drittsekken på beina. drekke bort familens penger.........hadde det vært broren min så hadde jeg vært i tottene på han. han må ha en jobb samma om det bare er å være lagergutt på elkjøp eller trille vogner på rema,man må ha en innkomst. han har en datter å tenke på for pokkern. ikke si det til han selv,da blir han bare sur og gretten på deg. få en bror,fetter,far eller kamerat til å hamle opp i dette rotet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Neida, jeg bare leser ikke HELT ukritisk. Altså, sannsynligvis er det ikke så ille. Sier ikke at det IKKE kan være sånn, jeg bare betviler at det er så ille.

 

Du er ihvertfall ærlig, det skal du ha!

 

Interessant å se hvor forskjellig vi tolker AKKURAT DEN SAMME informasjonen.

Ganske morsomt å se hvordan trådstarter må "forsvare" seg... NOT.

Et råd til deg, Strindmo: Når noen forteller at de har det fælt, ikke START med å bagatellisere problemet... :roll:

-For de har som regel rett.....!

 

Til den uheldige trådstarter:

 

Hei!

Du har en pappa som drikker for mye.

Her på forumet har du fått en del tips til hvordan du kan gå videre med problemet.

Noen anbefalinger som jeg enda ikke har sett....:

* Snakk med en voksen som du kjenner og stoler på om problemet. Det kan hjelpe at ANDRE vet hvordan DU har det.

* Helsesøster på skolen kan vel brukes?

* Eller rett og slett fastlegen din? SNAKK med noen i helsevesenet, de er der for deg!

* Kanskje finnes det også ressurser eller møteplasser på nettet for barn i samme situasjon som deg?

* Vær åpen med venninner. Husk: DU har jo ingen grunn til å føle skam eller skyld for det pappaen din gjør??

* Det at han drikker for mye er ikke din feil!

 

-Det er veldig bra at du reagerer. Vær sint! Du har grunn til det.

-Og (ja, dette er kanskje litt teit) men sørg for at du ikke havner i samme uføre som pappaen din.. Du kan bli en bedre foreldre for DINE barn en gang, enn han var...!

 

 

GUDD LØKK!

:yes:

Lenke til kommentar

Jo, på et helseforum på internett.. Altså, hvis noen har det så jævlig som dere sier det her så er det rart hun sitter på et forum for whine og faktisk ikke gjort noe før. Med mindre hun er like lat som sin far da ;)

 

Og hvor er hennes mor i dette bildet, ingen som har nevnt henne.

Hvor blir det sagt at han drikker seg drita da? En øl hver dag er jo SUNT :)

Lenke til kommentar
Jo, på et helseforum på internett.. Altså, hvis noen har det så jævlig som dere sier det her så er det rart hun sitter på et forum for whine og faktisk ikke gjort noe før. Med mindre hun er like lat som sin far da ;)

 

Og hvor er hennes mor i dette bildet, ingen som har nevnt henne.

Hvor blir det sagt at han drikker seg drita da? En øl hver dag er jo SUNT :)

 

får det er jo sååååå lett å gjøre noe med det.. dessuten så vil jeg ikke blande morra mi inn i det her.. En øl hver dag kan umulig være sunt i lengda ...

 

du er så negativ=P

Lenke til kommentar
Jo, på et helseforum på internett.. Altså, hvis noen har det så jævlig som dere sier det her så er det rart hun sitter på et forum for whine og faktisk ikke gjort noe før. Med mindre hun er like lat som sin far da ;)

 

Og hvor er hennes mor i dette bildet, ingen som har nevnt henne.

Hvor blir det sagt at han drikker seg drita da? En øl hver dag er jo SUNT :)

 

får det er jo sååååå lett å gjøre noe med det.. dessuten så vil jeg ikke blande morra mi inn i det her.. En øl hver dag kan umulig være sunt i lengda ...

 

du er så negativ=P

Jo, en øl hver dag er SUNT. Både på kort sikt og på lang sikt, ganske likt det med et glass vin. Husk, et stort glass vin inneholder MER alkohol enn 0.33 øl da. Så en pils om dagen gjør godt!

 

1) Øl

Mange undersøkelser setter øl i skyggen av rødvin når det kommer til bedre helse. Øl er kort fortalt snarveien til dårlig hud, ølvom og alkoholproblemer.

 

Men nå har forskere også oppdaget at øl kan gi deg bedre blodomløp og redusere risikoen for hjertesykdommer med over 40 prosent. Vel og merke om du nøyer deg med en flaske eller to om dagen...

 

Rask google.

Kilde

 

Så med mindre han drikker enn sekser daglig så vil jeg påstå han ikke gjør noe galt.

Det å være lat å game er derimot en annen ting, men noen er kroniske late og det er det lite andre mennesker enn dem selv kan gøre noe med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Gunnar, PRESS

Hei! Alkoholisme blant foreldre har, dessverre, blitt et vanligere og vanligere problem, også her i lille Norge. Det generelt dårlige engasjementet blant ungdommen, bidrar til at problemet øker. Jeg er av den oppfatning at ungdom bør opprette støttegrupper seg imellom, ikke bare for å takle enkeltproblemer, men også for å skape en større nærhet til saken blant de det gjelder. Du nevner også spilleproblemer, noe som først og fremst er utbredt blant ungdom. Det gjør meg trist å høre at også din voksne far har blitt avhengig av dataspill.

 

En løsning på begge disse problemene, kan være å sette i gang holdningskampanjer. Da snakker jeg ikke bare om standardkampanjer som henvender seg til ungdom, men at man gjerne også henvender seg til voksne, ved hjelp av f.eks. aviser, kanskje også bøker. I ditt tilfelle, vil jeg råde deg til å oppsøke helsesøster, og kanskje til og med ta en prat med din far.

 

Den sosiale gruppen som har størst problemer med alkoholmisbruk og spillegalskap, er landsbyfolket. Det er også disse som påvirker ungdom og voksne i høyest grad i samfunnet i dag. Opp gjennom historien, har landsbyfolket gang på gang vist at de har særdeles lite respekt for samfunnsnormer og akseptable, siviliserte måter å leve på. Grunnet dyresex og innavl, har problemet vokst, og i dag er problemet større enn noensinne. Politikerne er feige, og har så langt vendt et døvt øre til de mange oppfordringene om å la landsbyfolket vansmekte og smake sin egen medisin. Den løsningen jeg og flere andre har omfavnet, er å plassere landsbybeboere i reservater, evt. tvangssterilisere dem. Da slipper vi den hurtige veksten i bestanden som har skapt, og vil fortsette å skape, problemer for oss vanlige, lovlydige samfunnsborgere. Landsbyfolket har fått herje lenge nok på bekostning av samfunnet forøvrig. Dette provoserer meg og andre kraftig, og vi kommer ikke til å kunne hvile på våre laurbær før problemet er borte for godt.

 

Gunnar, PRESS

Lenke til kommentar
Så med mindre han drikker enn sekser daglig så vil jeg påstå han ikke gjør noe galt.

Det å være lat å game er derimot en annen ting, men noen er kroniske late og det er det lite andre mennesker enn dem selv kan gøre noe med.

Jo han gjør nok desverre noe galt. Han svikter i rollen som far. Det enkle faktum at datteren synes det er ubehagelig og vondt, understreker det. Ikke noe galt i å ta seg en øl i blandt. Heller ikke noe galt i å spille tvspill i blandt. Men, gjør man det på bekostning av datteren sin, er det noe galt med det.

Har ikke lyst til å si hva trådstarter bør og ikke bør, men det er i alle fall en naturlig og riktig reaksjon av deg å ikke sette pris på det pappaen din gjør.

Lenke til kommentar

Det far i denne saken gjør er virkelighetsflukt.

Han oppfører seg som en 11-åring som ikke får det som han vil. Da svarer han med å "rømme på rommet sitt", eller i dette tilfellet inn i en annen verden.

Hans lille boble, der han kan leve sitt intellektuelle og emosjonelle vakuum, er altså PILS og SPILLING.

 

Må si det er trist å høre at det går sånn.

 

Dersom han har vært sykemeldt i over ett år, så er det slutt på hans sykepengerettigheter. Sykepengerettigheter varer kun i ett år.

Dersom han fortsatt mottar trygdeytelser vil han nå være over på det som heter for medisinsk rehabilitering. Dette er trygdeytelser som skal gå til pasienter der det er sjanse for at de kan bli rehabilitert og komme tilbake i jobb.

Disse er også tidsbegrenset i ett år. I visse særskilte unntak kan dette videreføres korte perioder utover dette.

Etter dette må man da velge om man vil søke yrkesrettet attføring eller søke uføretrygd dersom man fortsatt ikke er tilbake i jobb.

 

Jeg synes de andre svarene i denne topicen vitner om ungdom som ikke forstår seg på livet eller hvordan arbeidslivet fungerer, ei heller hvordan velferds-Norge fungerer. Likevel ser det ut til at de bagatelliserer alt sammen.

 

Jeg ville vært svært bekymret for min far hvis jeg var trådstarter.

 

Kjære trådstarter. Dersom du trenger hjelp eller noen å snakke med må du gjerne sende meg en PM. Jeg skulle gjerne sendt deg PM selv, men velger å la det være opp til deg i stedet for å trenge meg på.

 

Jeg ønsker deg uansett lykke til og håper virkelig dette her ordner seg for deg.

Jeg vet hvor vanskelig det er å miste sin far til alkoholen.

Lenke til kommentar

Ja for vi sitter inne der og ser hva som skjer, NOEN må se til at andre ikke går rabiat fordi de har opplevd noe lignende, det kalles balanse. Verden er ikke svart-hvit.

 

Jeg kan jo kalle deg en ravende fyllikk bak din rygg online på et forum og du blir forbannet til helvette. Har litt sympati med en far som kanskje sitter et sted med forbanna dårlig samvittighet, vi veit ikke om han har lest tråden, selv om nettet er såkalt "anonymt" så har jo missindepence postet under brukernavn og det er ikke umulig at han kjenner til dette. Er for lett å dømme noen på nett og være tøff når man er anonym (til en viss grad) samtidig som man kjenner til EN SIDE av saken.

 

Saken er udetaljert og unyansert.

 

Go ahead. Kos dere.

 

O'store livsvante og guru på arbeidslivet, kos deg med din viten.

Lenke til kommentar

Strindmo har på egenhånd gjort denne tråden til en arena for selvpromotering, han har på mystisk vis klart å få hele greia til å handle om han selv og sine egne problemer, og på den måten ødelagt for trådstarter som har et genuint behov for hjelp.

 

Jeg foreslår at vi legger hele Strindmo-affæren bak oss og diskuterer det tråden faktisk handler om - alkoholisme og ansvarsfraskrivelse hos voksne som har barn.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har noe av den samme opplevelsen med min far, jeg synes det er viktig at du gir sterkt utrykk for han at du synes dette er vanskelig for deg.

Noe som kan hjelpe en del er som nevnt tidligere; å snakke med en voksen, gjerne utenfor familien, som du stoler på.

Jeg håper faren din blir bedre kjapt, men etter egen erfaring tar dette lang tid.

Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...