Gå til innhold

IKT/IT/Data-jobber


wergz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går nå på ungdomskolen (9.trinn) og begynner å tenke på hvilken utdanning og jobb jeg skal velge. Lurer fortsatt på hvilke jobber man kan ta innenfor IKT-faget, som ikke tar halvparten av livet ditt for å utdanne deg til det :p (Neida, det går bra med 2-4 år etter VGS og lærling selv om jeg ikke vet noe om det ennå ;P).

Jobben jeg er ute etter:

- Fikse PC'er til privatpersoner / bedrifter

- feilsøke / reparere Pc'en generelt.

 

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikse pcer vil du FORT bli veldig lei av...

 

Er du interessert i elektronikk er vel elektro veien å gå på VG1.

 

Hvor lang tid tar å lære seg er vel opp til deg å hvor for du tar inn kunskap, hva har du av kunnskaper innenfor pcer/servere/nettverk no?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Åssen ting på PCen mener du? Du kan enten ta en linje som fører deg til IKT-linjen, eller ta elektro -> data og elektronikk.

 

Er dog usikker på hvor mye PC fiksing som inngår i data og elektronikk året, vi lærte ihvertfall mye om pcer i data og elektronikk faget på første året i elektro.

 

Tror også Data og elektronikk er bare fysisk fiksing o.l. av pcer.

Endret av SML
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes to utdanningsveier på vgs innen data/IKT, med forskjellige fagområder. Den ene er VG2 IKT (kryssløp med alle fag VG1) og den andre er VG2+3 dataelektroniker (VG1 elektrofag). Hvilken du burde velge kommer an på hva du vil jobbe med.

 

Innen begge utdannelsene kan man jobbe med svært mye forskjellig (hvilken bedrift, personlige egenskaper o.l), men generelt er IKT mer service-rettet og dataelektroniker mer teknisk rettet.

Lenke til kommentar

Det er vel eksepsjonellt få fulltids IT-jobber som består av å "fikse PC'r og installere windows til kompiser"?

 

Går vel mest i nettverksdrift og serverdrift der ute i verden. Eller programmering i diverse språk, oftest å sitte og rydde u gammel kode fra tidligere arbeidere og legge til nye features etterhvert.

Lenke til kommentar

Burde finne deg et support team :)

Eller lærling på en skole... Da får du hva du er ute etter.

 

Er selv lærling, og sitter på support team. Jobber mye mot pc'er som 'er på', og bruker remote controll for å fikse pc'er.

 

Har også gleden av å feilsøke på pc'er som ikke går på/virus .. og mye forsjellig.

 

I denne bedrifter driver vi da med terminal server drift. Så jeg lærer mye, både ut mot kunder og på "bakrommet" :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Liten oppdatering: Jeg har valgt elektro, og regner med å gå enten IKT-servicefag (hvis ikke det bare er Sogn VGS som har tilbudet) eller fortsette på elektro'n - Data&Elektronikk.

 

Hva går HTML ut på, slik som Chris93 svarte med?

Endret av wergz
Lenke til kommentar

html er et språk du skriver når du lager websider ;)

 

jeg gikk elektro åsså ikt derretter og funker veldig bra :) ting har ikek gått som planlagt med meg da men det er min egen feil så trenger ikke å dra den opp :p

 

Er det avansert å lære seg? Og hvor mange timer har man undervisning i dette? :)

Lenke til kommentar

det kommer mye ann på deg selv om du er rask til å lære ting og slikt, om du kan en del data fra før av og skjønner hvordan ting foregår på en maskin.

 

det går studier på både 1,2 og 3 år med web utvikler, det er mye å svelge ja men det er ikke så sinnsykt avansert, mye enklere enn å programmere ;) men alikavel avansert nok

Lenke til kommentar

Jeg sitter i en IT-avdelingen og er første, andre og tredjelinjesupport. Vi tar henvendelser og utfører fikser på PC-ene det gjelder. Noen ganger reinstallerer vi hele skiten, noen ganger rensker vi skiten for virus/spyware og noen ganger sier vi "Nei, du har ikke lov til å ta med deg hjemme-PC-en din på jobb, da sperrer vi internett for hele bygget ditt."

 

Alt i alt, veldig gøy for en med interesse for å hjelpe mennesker med dataproblemer.

 

Min utdanning? Svært laber, men en generell IT-utdanning er en must. Selv tok jeg ett år med IKT Driftsfag VG1 (men allmenn påbygg etterpå). Burde egentlig hatt 3 år på høgskole også, men kom meg inn bakdøra til jobben her så det var ikke nødvendig for min skyld.

Lenke til kommentar

det kommer mye ann på deg selv om du er rask til å lære ting og slikt, om du kan en del data fra før av og skjønner hvordan ting foregår på en maskin.

 

det går studier på både 1,2 og 3 år med web utvikler, det er mye å svelge ja men det er ikke så sinnsykt avansert, mye enklere enn å programmere ;) men alikavel avansert nok

Er vel ikke bare HTML dette går på håper jeg.

Regner med at det er litt mer avansert, som PHP, JAVA, ASP osv inne i bildet når man går utdannelse for å bli web-utvikler...

 

 

 

Forresten, å fikse pc`r er gøy i ca ett halvt år før det går nedover.

Det er på serverene morroa finnes ;)

Man burde ikke satse på en kariere som pc-fikser, det går man bare lei.

Det er hvordan jeg har erfart det i hvert fall :)

Lenke til kommentar

det kommer mye ann på deg selv om du er rask til å lære ting og slikt, om du kan en del data fra før av og skjønner hvordan ting foregår på en maskin.

 

det går studier på både 1,2 og 3 år med web utvikler, det er mye å svelge ja men det er ikke så sinnsykt avansert, mye enklere enn å programmere ;) men alikavel avansert nok

Er vel ikke bare HTML dette går på håper jeg.

Regner med at det er litt mer avansert, som PHP, JAVA, ASP osv inne i bildet når man går utdannelse for å bli web-utvikler...

 

 

 

Forresten, å fikse pc`r er gøy i ca ett halvt år før det går nedover.

Det er på serverene morroa finnes ;)

Man burde ikke satse på en kariere som pc-fikser, det går man bare lei.

Det er hvordan jeg har erfart det i hvert fall :)

 

ja det går i alt mulig som php, java, asp og seff html.

 

jeg er helt enig, det er gøy å fikse pc`er for ei stund så blir man lei, jeg formaterte annenhver uke før bare for det var gøy og for å sette et opp anderledes enn jeg hadde det men gidder ikke lengre for det er ikke det som mer gøy eller viktig, det som er viktig er å ha det stabilt og raskt til de programmene man virkelig bruker (jeg bruker 3ds max, PS, after effects. og da trenger jeg ikke nye instillinger i os hele veien, bare optimalisert for hovedsaklig 3ds max)

 

karriere som pc`fikser er dødt, man har kanskje jobb i dag ja med de litt eldre generasjonene men når våres generasjon blir eldre så kan absolutt alle den datakunnskapen som trengs for å fikse og dermed er det ikke brukt for pc`fiksere lengre

Lenke til kommentar
men når våres generasjon blir eldre så kan absolutt alle den datakunnskapen som trengs for å fikse og dermed er det ikke brukt for pc`fiksere lengre

Ehehehehehe...

 

og dette tror du? :tease:

 

Jeg har support for over 1500 personer. De er alle fra 18 til 70 år. "vår" generasjon er som andre generasjoner. Noen som kan, noen som ikke kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...