Gå til innhold

Den store skreddertråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Bruden er helt enig i at smoking er svært passende, så tja, vi ble enige om at det var bra :) Men jeg er absolutt med på tanken!

 

Skreddere, noen som har tips?

I dagens Norge vil smoking være formelt nok til bryllup, iallfall hvis du gjør det rett. Jeg dro til London i august i år for å kjøpe smoking. I London får du en helt annen kvalitet enn det som er mulig å oppdrive i Norge. Jeg fikk min for £650, en pris som er i midten av prissjiktet. Da fikk jeg følgende:

 

- Ull i barathea-kvalitet. Dette har jeg til gode å se i Norge. Eneste plagget må være bestefar sin skreddersydde livkjole. Men dette er lett å finne i London. Og det er mye bedre enn det man f.eks. finner hos Corneliani hos Ferner Jacobsen til kr 8000 og oppover. Barathea er mye finere, og tåler mindre. Men ettersom smoking brukes mye sjeldnere enn en dress, kan man benytte slik ull.

 

- Nappet silke i jakkeslagene. Kalles grosgrain på engelsk. Anerkjent som mer formelt enn sateng.

 

- Riktig snitt på buksa, slik at den sitter ved "the natural waist."

 

- Jakkeslag av peak lapel-typen. Pass på at jakken enten har peak lapel eller shawl collar. Det som kalles "notch lapel" er ikke korrekt til smoking. Notch lapel bør være forbeholdt dress. Grunnen til at disse eksisterer for smoking, er at det er billigere for merkene å benytte samme design.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

 

Bare utifra nettsiden til Christiania Skreddersøm kan jeg se at det er noe dritt.

OK, så hvor bør jeg henvende meg?

I utgangspunktet er det vel nesten ingen steder som tilbyr skreddersydde dresser i Oslo. Man får målsøm hos en del butikker, men jeg personlig er litt skeptisk til å bli tatt av mål av butikkansatte, selv om det sikkert kan bli bra. Jeg ville prøvd hos Il Pantheon i Hegdehaugsveien, han går for å være flink.

Lenke til kommentar

Da får du ikke noe skredddersydd, dessverre.

 

Men du kan gå for en ferdigdress og få den tilpasset. Hvis du ikke har en spesielt krevende figur så er det som regel nok. Du får en veldig bra dress for den summen der. Hvilken figur har du?

 

Kikk litt i de etablerte butikkene, f eks Follestad og Ferner Jacobsen, og hør med en av de voksne selgerne.

Lenke til kommentar

Jeg kan takle opp til ca 10 lapper, men vil helst holde meg på 5-7 for en dress (dvs jakke og bukse - ikke vest).

Anbefaler deg å ta en runde i Oslo nå som det er salg. For eksempel så har L'Escalier 30-60% på Corneliani og Høyer Luxury har 50% på alle merkene sine. Er du heldig med størrelsen kan du gjøre et svært godt kjøp. Legg også til rette for at du må bruke litt penger på skredderarbeid.

 

Noe helt annet for å holde meg til trådens emne: Har brukt Skredderiet Frogner endel nå i det siste, og vil anbefale dem på det aller sterkeste om noen er på jakt etter en flink syerske/skredder i Oslo og omegn. Veldig bra service og sluttresultat.

Lenke til kommentar

Noe helt annet for å holde meg til trådens emne: Har brukt Skredderiet Frogner endel nå i det siste, og vil anbefale dem på det aller sterkeste om noen er på jakt etter en flink syerske/skredder i Oslo og omegn. Veldig bra service og sluttresultat.

 

 

Hva har du fått gjort, og hvordan er prisene? Har en kostbar blazer med masse håndarbeid som må jobbes litt med, trenger et bra sted!

Lenke til kommentar

 

Noe helt annet for å holde meg til trådens emne: Har brukt Skredderiet Frogner endel nå i det siste, og vil anbefale dem på det aller sterkeste om noen er på jakt etter en flink syerske/skredder i Oslo og omegn. Veldig bra service og sluttresultat.

 

 

Hva har du fått gjort, og hvordan er prisene? Har en kostbar blazer med masse håndarbeid som må jobbes litt med, trenger et bra sted!

 

Det meste av normalt arbeid. Lagt inn og opp bukser, sydd inn jakke, lagt ned ermer, fjernet nakkefold osv. Desverre så husker jeg ikke nøyaktig hva jeg betalte, men prisene der er klart stivere enn hva som er normalt. Til gjengeld så kan du være sikker på at jakken din er i gode hender. Var et flust av Isaia-jakker fra Høyer hengende der, samtidig som at han fortalte meg at de har erfaring med alt fra bespoke Isaia til RTW Cesare Attolini.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg har kjøpt en blazer fra suitsupply.com. Den sitter meget godt i skuldrene, men midjen er litt for smal slik at jeg ikke får lukket igjen knappene. Ermene er også bra. De mener det bør være en enkel jobb for en skredder å fikse. Hva tenker dere? Noen som har erfaring med en skredder på romeriket eller peke meg til hvilken skredder i Oslo jeg bør oppsøke for dette? Eller dette en "sydame"-jobb? 

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en blazer fra suitsupply.com. Den sitter meget godt i skuldrene, men midjen er litt for smal slik at jeg ikke får lukket igjen knappene. Ermene er også bra. De mener det bør være en enkel jobb for en skredder å fikse. Hva tenker dere? Noen som har erfaring med en skredder på romeriket eller peke meg til hvilken skredder i Oslo jeg bør oppsøke for dette? Eller dette en "sydame"-jobb? 

 

Det bør være en enkel sak, forutsatt at det er nok stoff i sømmene. Du kan kjenne med fingrene hvor mye stoff det er, det er lettest på fôrsiden.

En sydame vil kunne ta den ut i ryggen, men det er også sømmer i sidene som kan brukes til justering. Det er nok litt mer krevende å justere den der. 

Lenke til kommentar

Takk Dag. Jeg skal til Nederland i Mai og ville helst utnytte en av butikkenes in-store tailor services, men da dette var den siste tilgjengelig i min størrelse måtte jeg bare bestille den nå. Den kommer ikke tilbake i butikkene. Sendte over bilder til Suitsupply og de var enige om størrelsevalget. 

 

For å få den beste passformen samtidig som jeg beholder jakkens stil, så forstår jeg det slik at jeg bør oppsøke en skredder for denne justeringen. Det er fort gjort å dra til Oslo. Har du erfaringer med skreddere der? 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...