Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mamma forskjellsbehandler meg veldig


Gjest Aeneas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tjener mine egne penger [...]

 

Jeg forstår hvordan du føler deg forskjellsbehandlet, og det er med full rett at du tar dette opp, desto tidligere desto bedre.

 

Det jeg tenker på er da mer ting som vil kunne telle veldig mye for deg i fremtiden: vil dette fortsette også etter at dine søsken er passert 18? Hvis de får påspandert ting til flere tusen kroner videre, la oss si at hun kjøper dem bil, eller hjelper til med betaling på forsikringa, ny mobil, andre ting slik som husleie osv. osv. og du ikke får tilsvarende støtte, så er det grovt mener jeg.

 

Du risikerer at de da får flere tusen kroner i noe som nesten kan regnes som "forskudd på arv" hvis ikke du får tilsvarende gaver.

 

Jeg vet at det finnes mange foreldre som forskjellsbehandler barna sine helt fra de er små og fortsetter til de er godt godt GODT voksne hvis ikke den eller de som blir forskjellsbehandlet tar et OPPGJØR.

 

Det er greit at du tjener egne penger osv. men det er ikke det dette handler om. Jeg mener at man ikke skal forskjellsbehandle barn eller barnebarn på noen måte, og håper inderlig at de aller fleste er enige i det!

 

Han har jo jobb. og det er forskjellsbehandlingen som er tema her. Ikke om han "skal klare seg selv", noe han tydeligvis gjør.

 

Nettopp. Men noen vil vel benytte sjansen til å fremheve seg selv og sin egen "tough guy" holdning her.

 

At Daily-Drifter mener han skal være FORNØYD med å bli forskjellsbehandlet av sin mor synes jeg er ufyselig. Ja kan du fatte at TS ikke takker sin mamma for alt hun har gjort for å vise at hun ikke bryr seg det døyt om å behandle barna likt? Man må vel nesten spekulere i om hun har noen vrangforestillinger som hun lar gå ut over sin egen sønn...

Endret av Nator
Lenke til kommentar

mener dere faktisk at en 18åring i jobb skal få like mye av foreldrene sine som f.eks en 14åring som går på ungdomsskolen?

 

jeg mener ikke å angripe TS selv om det kanskje virka sånn på måten jeg ordla meg på i starten. Men jeg mener at istedet for å klage bør han heller gjøre det han kan for å klare seg selv. forskjellsbehandling eller ikke. er man 18 og har deltidsjobb samt kan søke om stipend til man er ferdig med videregående har man ikke krav på så mye mer imo. Mulig dere kommer fra helt andre oppveksts-vilkår. Vil TS alt godt, det verste som finnes er å måtte krype for noen og være avhengig av dem, og det unner jeg ingen. Drit i den fotball cupen og gjør en investering i egen lykke, det ser ikke ut som du finner den hjemme hos mamma.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

 

Ja jeg vet det er slitsomt, ble kasta ut som 17 åring og fikk ikke barnebidrag selv om jeg hadde krav på det før jeg gikk en runde gjennom retten etter fullført videregående. Fikk helt minimum av alt pga foreldrene mines formue også. Ser allikevel tilbake på tiden med stolthet og har bevist for meg selv at jeg klarer meg uten å være avhengig av andre.

Akkurat, du sier det er slitsomt, og ser ikke helt hvorfor du vil at noen skal gjennomgå det samme?

Lenke til kommentar

fordi man lærer utrolig mye av det og får en annen tilnærming på livet. Ser hvordan bortskjemte kompiser sliter nå sidne de fikk et skrudd syn på virkeligheten mens de var beskyttet under vingen til mor.

 

Det er også slitsomt å jobbe, men det gir jo mye allikevel? Jeg ønsker ikke at noen skal bli kasta ut som 17åring og gjennomgå ekstremvarianten som meg, men en mellomting er jeg sikker at mange har godt av.

 

jeg hadde heller satt meg som mål, se hvem som er mest vellykka som 25 åring ;) - da ser du at kanskje mora di gjorde søskene dine en bjørnetjeneste selv om du kanskje fikk litt kjipere vilkår enn forventet.

 

der har dere mitt alternative syn på saken. Skal ikke blande meg mer.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Adoptert ? Må jo være en grunn til at hun er sånn. Hvertfall, det som endrebjo sa er det eneste fornuftige som har blitt sagt hittil.

Fiks dine egne problemer, bare kom deg vekk og drit i morra di. Spør hun eventuelt etter en stund om du trenger penger. Si du ikke har behov for det. Selv om du egentlig sliter.

 

Personlig syntes jeg det ville vært flaut om morra mi betalte helgeperm for meg da jeg var i militæret. Detta fikser du selv.

Lenke til kommentar
mener dere faktisk at en 18åring i jobb skal få like mye av foreldrene sine som f.eks en 14åring som går på ungdomsskolen?

Nei, og slik er det f eks ikke i vår familie hvor jeg på 17 og min storesøster på 19 begge har jobb og ikke får så mye av foreldrene våre, mens min lillesøster på 13 får en god del.

 

Vil TS alt godt, det verste som finnes er å måtte krype for noen og være avhengig av dem, og det unner jeg ingen. Drit i den fotball cupen og gjør en investering i egen lykke, det ser ikke ut som du finner den hjemme hos mamma.

Hvis valget er 70 timers uker tror jeg mange heller vil være avhengig av foreldrene. En stor del av foreldrenes oppgave er jo å forsørge ungene og så lenge man faktisk er ung og går på skole.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Som en hvilken som helst konflikt tror en sak har 2 sider og at det ligger noe bak en slik behandling med mindre TS vil sammenligne moren sin med stemoren i Askepott fortellingen. Dvs at moren er apatisk eller viser hat/forkastelse/undermenneskelighet som i askepott, noe som jo er alvorlige problemer. Jeg sier at det sikkert stemmer at du blir forskjellsbehandlet og jeg kan med sikkerhet si at det er jævlig kjipt da mange som har søsken har følt det samme noen ganger. Det alle er så oppsatt i er AT du blir forskjellsbehandlet men ikke HVORFOR.

 

Hvis TD fortsetter å bli provosert og viser dette klart og tydelig er det helt sikkert med på å nære en eventuell emosjonell tilstand i TS mor som jo ikke vil arte seg positivt i hennes vilje til å gi fra seg "goder" utover husly og mat, noe som igjen provoserer TS og slik eskalerer dette slik som de fleste konflikter og kriger i verden. Har TS og moren noen vondt historie med problemer osv som kanskje gjør at moren føler at TS ikke er ansvarlig osv noe som kan utarte seg i at hun ikke syntes du FORTJENER like mye som de andre fordi de er flinkere, modnere osv.

 

Uansett hva kan du gjøre i en slik situasjon. Det eneste du kan gjøre som ikke er destruktivt er å ta en lang samtale på hvorfor det er slik det er. En hver oppegående person kan forklare hvorfor de bestemte seg for det ene eller det andre og da kan du få svar på hvorfor det er slik det er. Siden TS i sin post sier at moren setter alder inn i bildet gjør neste steg om til TOLKNING. Det at moren din snakker om alder underbygger jo videre en tolkning om ansvar og modenhet og hennes belønning av slikt. Alternativet er jo at hun faktisk ikke liker deg som person og ikke ønsker å hjelpe deg eller at du har det godt men da hadde du samtidig antagelig fått kjenne det av at du blir kastet ut osv da din mor ikke er juridisk ansvarlig for deg lenger og da at du bor hjemme er på hennes ønske. Ja det er brutalt men et faktum.

 

Det hele virker for meg som moren til TS forskjellsbehandler pga atferd, kanskje lang historie med mye bråk, skoleproblemer og andre ungdommelige sykdomstegn som så mange lider av. Det at dine 13 år gamle søsken får det bedre enn deg når du var 13 er kanskje for at de gjør det bra i forhold til moren din sitt verdi syn, som igjen er veldig relativt etter person.

 

Hvis ikke moren din kan gi et klart svar på HVORFOR det er slikt er det bare å flytte ut asap. Hvis svaret er din atferd/holdning er det du som må forandre deg siden din mor stiller sterkt som den som brødfør deg og da neppe vil legge seg flat.

Lenke til kommentar

Og jeg støtter Daily Drifter. Høres ut som at den ene delen av folkene her bodde hjemme til de var 25 og var utdannede med master brev og syntes dette er rett mens andre har flytta ut tidlig og syntes at denne varianten utviklet seg til det beste. Alt er realtivt. Uansett så er han 18 og er per definisjon voksen.

Lenke til kommentar
Og jeg støtter Daily Drifter. Høres ut som at den ene delen av folkene her bodde hjemme til de var 25 og var utdannede med master brev og syntes dette er rett mens andre har flytta ut tidlig og syntes at denne varianten utviklet seg til det beste. Alt er realtivt. Uansett så er han 18 og er per definisjon voksen.

Men går fortsatt på vgs og dermed må foreldrene fortsatt ta vare på ham.

 

Selv er jeg 17 og bor på hybel når jeg er på skolen da den ligger 3,5 timer med reise tur/retur (utenom fredager hvor den er på 2 timer) unna. Dekker selv alt av utgifter utenom mobil som min mor betaler også får jeg da kansje 4000 - 5000 i året til sko og klær (bruker mye mer). Blir å ta lappen og kjøpe bil i vår for penger jeg selv har spart opp via deltidsjobb.

Lenke til kommentar
mener dere faktisk at en 18åring i jobb skal få like mye av foreldrene sine som f.eks en 14åring som går på ungdomsskolen?
Hvorfor skal søsteren som er eldre få mer da?

Dette er et viktig moment det ikke ser ut som du har fått med deg, Daily Drifter: TS er faktisk ikke eldst i søskenflokken, likevel blir han nedprioritert økonomisk av moren. Og slik nedprioritering sender også andre signaler - hvorfor gjør hun det?

 

Slenger meg forøvrig på forslaget om å bo hos svigers når du får perm fra militæret. Alle får 7 gratis hjemreiser under fgtj, noen får 8. Om du blir stasjonert f.eks. i Bardufoss er det lite vits å blåse penger på en flyreise hjem for kun en helg, så du klarer deg nok med de 7/8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...