Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alkohol til mindreårige.


Gjest Guest_undrende_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_undrende_*

Hva synes dere om at ungdommer som er mindreårige drikker? Hva synes dere om at drikking av alkoholinnholdige drikker er blitt en slags vane til dagens ungdom? Er det slik vi vil at den neste generasjon skal vokse opp, blant fyll, oppkast, konflikter, skader og problemer med politiet og andre negative ting alkohol medfører?

 

Jeg er selv ei 16 år gammel jente, og jeg drikker ikke. Jeg har mange gode venner, og er ikke akkurat klassens taper heller, men for mange andre i klassen blir jeg sett litt ned på nemlig fordi jeg ikke drikker og drar på fest .. Og dette gjør meg kjempefrustrert, lei meg og stressa. Jeg føler rett og slett ett press på dette med drikking, og jeg synes ikke det er noe bra. Jeg synes ikke at man skal dømmes etter om man drikker spesielle drikker med en ingrediens kalt alkohol i seg. Det er jo kjempeteit, hvis dere tenker etter!

Noen av vennene mine tar avstand fra alkohol og fest og alt det der, og er enige med meg.

 

Grunnen til at JEG ikke drikker, er jo selfølgelig at jeg vil ikke bryte loven, jeg vil ikke påføre meg helseskader og andre skader eller problemer, jeg får ikke lov engang av mine foreldre (ganske avgjørende egentlig..), og jeg kan bare ikke forstille meg som drikker og fester NÅ liksom.

 

Er det noen som er enige, uendige, har historier, erfaringer, tips og hint til hva man skal gjøre ved drikkepress?

Diskuter gjerne sammen om situasjonen idag med ungdom og drikking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til at JEG ikke drikker, er jo selfølgelig at jeg vil ikke bryte loven.

 

Hvilken lov?

 

At ungdom under 18 har drukket er går jo mange år tilbake, foreldrene mine starta begge før de var atten osv. Så det er ikke bare nå dette er et "problem". At det er mer utbredt nå enn det var før, er jeg ikke uenig i.

 

Du burde være stolt av at du ikke vil drikke før du er 18, ikke la de andre trekke deg ned pga. dette.

Lenke til kommentar

Om den eneste grunnen til at du ikke drikker er at du ikke vil bryte loven er du fryktelig kjip! Litt fyll og fanteri skader ikke, vi har det kjempemorsomt og det kommer alltid til å være sånn. Man bør forresten ikke drikke seg full hver gang, en kald pils eller en god vin er kjempegodt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg skulle selvfølgelig ikke drikke før jeg hadde fylt 18 år, men sånn ble det (heldigvis) ikke.
Lenke til kommentar

Gutt på 16 her. Stesøstera mi gikk gjennom russetida uten å drikke, og har vel aldri drukket såvidt meg bekjent. Hun har alltid fått respekt for det. Selv er jeg ikke prinsipielt mot drikking, men er ikke mye ute på fylla. Kjenner nesten ingen selv som har tatt et aktivt valg om å ikke drikke, men de få jeg vet om blir vel respektert for det. Kanskje mer fordi de ikke er typene som er ute og drikker hver helg i noe fall, men mitt generelle inntrykk er ihvertfall at de som bevisst lar være å drikke, får respekt for det.

 

Spør du meg burde du gjøre det klart for de som presser deg at du ikke vil drikke. Vis at du har baller (k9z) til å stå for det du mener. De som ikke respekterer deg for det kan bare seile sin egen sjø likevel.

 

Og ikke vis at du blir "kjempefrustrert, lei deg og stressa". Vær bestemt og vis dem hvor skapet står, så de ikke skal tro de klarer å overbevise deg om å begynne å drikke.

Endret av Baffage
Lenke til kommentar
Man bør forresten ikke drikke seg full hver gang, en kald pils eller en god vin er kjempegodt.

 

Og der ligger mye av forskjellen fra tidligere generasjoner. har intrykket av at det var en mye større "alt eller ingenting"-holdning blant ungdom for endel år siden. Nå er det mer eller mindre vanlig at ungdommer tar en eller fire øl og lar det være med det.

 

Mulig jeg er fullstending på villspor, men det er hvertfall det intrykket jeg har.

Lenke til kommentar

Tja, både og, tror jeg. Folk flest går fortsatt på spritfylla, gjerne så tidlig som mulig på kvelden. Det morsomste er selvfølgelig når alle er litt mer løssluppne enn til vanlig. Å si nei til alkohol på grunn av lover og oppdiktede helseproblemer (man kan fint nyte litt alkohol før man er 18 uten å ta nevneverdig skade av det) synes jeg det er liten vits i. Men man velger selvfølgelig selv, og om man på død og liv ikke vil være med på moroen kan man jo bare si nei.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

Jeg er 16, kan ærlig innrømme at jeg bare har smakt såvidt på alkohol, men aldri festet/blitt full. Noen av vennene mine sier de drikker fordi "det er godt". Jeg tror derimot de drikker fordi de tror det er kult og fordi at alle andre gjør det. Hvis de hadde drukket bare pga det smakte godt, kunne de likesågodt dratt med seg brus og hatt brusparty eller noe... Forskjellen er at folk ville sagt at brusparty var latterlig dumt og fyllefest er kult, men i hvertfall jeg syns brus er mye bedre og "kulere" enn alkohol. Noen jeg kjenner syns det er tapere som IKKE drikker mens man er blant folk som drikker, men hva fa*n er poenget når man ikke syns det er godt? Man kaster ikke bort penger på øl man syns smaker piss, sålenge man kan kjøpe favorittbrusen eller favorittdrikken sin.

 

Alkohol er teit! Det er greit hvis man kan nyte det med vett og måte, men ikke greit å drikke fordi det er kult og fordi at alle andre gjør det. For å snu det litt på hodet; jeg syns heller taperne er de som tror det er tøft med alkohol.

Lenke til kommentar

På fest er det jo resultatet av at alle er litt mindre kritiske enn til vanlig som er morsomt. Det er forresten viktig å merke seg at posterne i denne tråden ikke nødvendigvis, og sannsynligvis ikke, er representative for ungdom flest. Mitt inntrykk er at diskusjon.no-kidz er litt rarere enn andre. :roll:

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
På fest er det jo resultatet av at alle er litt mindre kritiske enn til vanlig som er morsomt.

 

Ikke bare litt mindre kritiske, men alt blir bare mye mer morsomt! Alle slipper seg litt mer løs enn på en normal filmkveld og stevningen generellt er bare mye høyere.

Lenke til kommentar
Gjest BrukerSomIkkeVilAvsløreSeg

Jeg skal ikke krangle med deg på om hvorvidt det er riktig at mindreårige drikker, men du skal høre at jeg har et helt annet forhold til alkohol og andre rusmidler.

 

Helt siden jeg var ti år hadde jeg dagdrømmer om en gang å drikke meg dritings i tenårene. Jeg hadde startet festingen i femte klasse på barneskolen om bare resten av mitt miljø hadde tenkt på samme måte som meg. Jeg var aldri redd eller skeptisk overfor alkohol; jeg slevet bare ved tanken på det.

 

Når jeg ble tretten år bød anledningen seg for første gang. Jeg drakk meg full på en skolefest. Og før å oppsummere den kvelden kort - jeg ble født på ny og livet ble mye bedre på alle måter. Jeg har ikke tenkt å gå inn på detaljene, men den utadvendte personligheten som trådde fram under alkoholrusen "løftet" meg på mange måter. Jeg hadde fått meg et par nye venner over natten.

Lenke til kommentar

ingen vits i å drikke, bare for at andre gjør det heller! det bør være helt opp til en hver. nån vil kanskje prøve alkohol før de blir atten, mens andre aldri vil det.. der er folk helt forskjellige og det bør respekteres!

 

jeg er bare femten og har aldri trengt å ta stilling til om jeg skal drikke eller ikke, men ingen skal få presse meg til å drikke, eller la være for den slags skyld...

Lenke til kommentar
Gjest jente_16

:ermm:

Jeg er 16, kan ærlig innrømme at jeg bare har smakt såvidt på alkohol, men aldri festet/blitt full. Noen av vennene mine sier de drikker fordi "det er godt". Jeg tror derimot de drikker fordi de tror det er kult og fordi at alle andre gjør det. Hvis de hadde drukket bare pga det smakte godt, kunne de likesågodt dratt med seg brus og hatt brusparty eller noe... Forskjellen er at folk ville sagt at brusparty var latterlig dumt og fyllefest er kult, men i hvertfall jeg syns brus er mye bedre og "kulere" enn alkohol. Noen jeg kjenner syns det er tapere som IKKE drikker mens man er blant folk som drikker, men hva fa*n er poenget når man ikke syns det er godt? Man kaster ikke bort penger på øl man syns smaker piss, sålenge man kan kjøpe favorittbrusen eller favorittdrikken sin.

 

Alkohol er teit! Det er greit hvis man kan nyte det med vett og måte, men ikke greit å drikke fordi det er kult og fordi at alle andre gjør det. For å snu det litt på hodet; jeg syns heller taperne er de som tror det er tøft med alkohol.

 

Akkurat dette jeg mener! Folk drikker bare for å bli full, og kjøper all slags utrolig fæl og sterk gin, sprit og vodka og blander det med masse brus og sørper det i seg. Og det er ikke engang godt! :hrm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Jeg drikker fordi det er gøy. Venner har jeg masse av, kjenner liksom alle, og kan snakke med alle sånn uten videre... men med litt alkohol blir liksom alt mye mer morsomt, husker jeg sto å diskuterte et fyrtårn med en kamerat i fylla, beste samtalen jeg har hatt!

 

Dessuten bryter du ingen lov hvis du drikker før du blir 18, loven regulerer kjøp/salg av alkohol til mindreårige, ikke om de har lov til å drikke eller ikke.

 

Edit: men så prøver jeg å kjøre en Når du blir gammel skal du ikke angre på alt du IKKE gjorde policy, da.

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Jeg ser et av argumentene her for å ikke drikke er at det ikke er godt? Smaken er som baken, vet du vel. Er du uheldig treffer du jo på en sprit/øl som smaker hor, men mange er gode, synes jeg.

 

Det nevnes også at de fleste bare drikker fordi de synes det er kult. Jeg er uenig her også. Grunnen til at hvertfall jeg drikker er det sosiale, og stemningen generelt på fest. Det er (for det meste) bare utrolig hyggelig; du blir kjent med nye folk, og diverse sperrer i hodet ditt forsvinner så du gjør ting som du aldri ville gjort til vanlig, men som egentlig bare er utrolig morsomt. Det blir rett og slett veldig lett og ha det gøy. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan jo nevne noen av grunnene til at jeg drikker her, og den største av dem er rett og slett at det er veldig sosialt, og som sagt før i tråden , alt blir mye morsommere , og å prate med folk blir mye enklere ;)

Jeg har også bygget opp et rimelig stort sosialt nettverk gjennom drikking mange andre steder enn hvor jeg bor.

Personlig synes jeg ikke at de meste av drikke smaker noe godt , men jeg drikker stort sett kun sprit , da jeg ikke har vent meg til øl og sånn(rusbrus er jo godt, men det smaker jo bare brus og er dyrt så)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det er slett ikke noe problem at folk ikke drikker. Problemet ligger deriblant i holdningene til mange av de som drikker, i forhold til avholdsfolk. De klarer ikke å respektere det at noen personer ikke drikker, noe som igjen fører til at det nærmest har blitt sosialt uakseptabelt å være avholds. Selv finner jeg meg selv i situasjoner der en nærmest må finne på unnskyldninger for å ikke drikke, dersom jeg ikke drikker i festlig lag. Jeg er ikke avholds selv, men synes at medmennesker burde respektere enkeltpersoners valg i forhold til alkohol, i stedet for å framstå det som et problem.

Når en er i den alderen du er, TS, så oppdager mange unge at alkoholen fører en til en "verden" de ikke er vant med og ønsker derfor å skryte av denne "voksenverden". Noe som fører til et "kulhetspress".

 

Våre forfedre drakk også før oppnådd myndighetsalder, så det at folk blir bare yngre og yngre med generasjonene er bare tull.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...