Gå til innhold

RiksTV uten ekstern dekoder


Anbefalte innlegg

Forandrer ikke det faktum at de fordeler utgiftene ut på fullstendig irrelevante og oppdiktede avgifter for å få månedsprisen til å se billig ut.

 

Skal bredbåndsleverandørene starte å reklamere med "24mbit linje, 50 kr måneden" også med liten skrift (modemavgift per år, kr 2000)?

 

Det er vel ikke noen tvil om at det er EN ting folk flest kikker på når de skal sammenligne priser, og det er månedsavgift?

 

 

Er faktisk en grunn til at vi har kortavgifter, ok et smartkort koster ikkje mye å produsere. men krypteringsteknologien som ligger bak f.eks Conax CAS 7.0 som RiksTV bruker koster penger.

 

Koffor det da? jo var vist veldig populert med piratkopiering i si tid!

 

Jeg trodde kortdeling levde i beste velgående også i dag? (mulig jjeg tar feil, igomed at jeg ikke bruker TV), uansett så er det snakk om 800 i året, det er ikke mulighet engang for at denne krypteringsalgoritmen har slike utgifter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hørte en fugl som sa at det kostet penger å utvikle krypteringen i blu-ray spillere også, men vi betaler ikke 800 kroner året for å eie playstation for det.

 

 

kankje fuglen glemte å si at avgiften der ligger innebygd i Filmene og spillen du kjøper til din playstation!

Lenke til kommentar
Forandrer ikke det faktum at de fordeler utgiftene ut på fullstendig irrelevante og oppdiktede avgifter for å få månedsprisen til å se billig ut.

 

Skal bredbåndsleverandørene starte å reklamere med "24mbit linje, 50 kr måneden" også med liten skrift (modemavgift per år, kr 2000)?

 

Det er vel ikke noen tvil om at det er EN ting folk flest kikker på når de skal sammenligne priser, og det er månedsavgift?

 

 

Er faktisk en grunn til at vi har kortavgifter, ok et smartkort koster ikkje mye å produsere. men krypteringsteknologien som ligger bak f.eks Conax CAS 7.0 som RiksTV bruker koster penger.

 

Koffor det da? jo var vist veldig populert med piratkopiering i si tid!

 

Jeg trodde kortdeling levde i beste velgående også i dag? (mulig jjeg tar feil, igomed at jeg ikke bruker TV), uansett så er det snakk om 800 i året, det er ikke mulighet engang for at denne krypteringsalgoritmen har slike utgifter.

 

AtW

 

Joda, finnes nok av Kortdelere der ute, prøvde bare å poengtere at utgiftene kankje ikkje er så irrelevante og oppdiktede som noen tror.

 

og ja, helt enig det er forbanna dyrt. men vil og tro at en del av denne avgiften og vil gå til vedlikehold og oppgradering av bakkenettet. (får da i hvertfall håpe det)

Endret av cerox
Lenke til kommentar
Er det noen som vet om modulen til Riks-TV er en standard CA modul (conax) som i prinsippet kan brukes av tuner kort for PC og eventuelle andre DVB-T MPEG4 dekodere med CI?

 

Lurte på akkurat det samme, det er jo mye mer interresant enn at vi slipper den eksterne dekoderen i fremtiden... Skjønner jo at RiksTv er redd for piratkopiering, men jeg lover å kun ta opp home and away til dama! Hva har egentlig skjedd med "kunden har alltid rett"??

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om modulen til Riks-TV er en standard CA modul (conax) som i prinsippet kan brukes av tuner kort for PC og eventuelle andre DVB-T MPEG4 dekodere med CI?

 

Lurte på akkurat det samme, det er jo mye mer interresant enn at vi slipper den eksterne dekoderen i fremtiden... Skjønner jo at RiksTv er redd for piratkopiering, men jeg lover å kun ta opp home and away til dama! Hva har egentlig skjedd med "kunden har alltid rett"??

 

Klippet fra RiksTV -

Flatskjerm med innebygd mottaker (IDTV)

 

RiksTVs programkort settes inn i en kortmodul som igjen settes inn i TVen. Følgende kortmodul (CAM) er godkjent for bruk med RiksTV programkort i disse TVene: "Technicrypt CXV" fra Technisat GmbH. Disse kortmodulene vil være klar for salg i månedskiftet januar/februar 2008.

 

så nei, er nok ingen standard Conax CAM, men etter som RiksTV sier så kan den brukes mot alle enheter som er godkjent av RiksTV. du må bare registrere enheten hos riksTV

Lenke til kommentar

Når får vi PCer i Norge med TV-kort hvor man kan sette inn programkort for kabel-TV fra Get og Canal Digital? Dvs tilsvarende cable-card i USA. Jeg er lei den dårlig integrerte løsningen med separat dekoder, tv-kort og IR-kanalskifter foran dekoderen med ledning til PCen. Funker forsåvidt overraskende bra i praksis, men det blir jo mye ledninger og unødvendig tull, da.

 

Edit: en standard for kort ville åpne for flere hardware løsninger og skape konkurranse både mellom hardwareprodusenter og innholdsleverandører på kabelnettet.

Endret av Gaervern
Lenke til kommentar
Dere som ikke vil betale Lisens, hvorfor får dere ikke ett tv verksted til å plombere tv tuneren? Det fungerer fint;)

Tv-verksteder er dyre og det er ikke eieren sitt ansvar å plombere. Det er NRK's ansvar og de som må betale den kostnaden. Det står klart i forskrifter for fjernsynsmottagere paragraf 9. Alt man trenger å gjøre er å sende skriftlig beskjed til NRK at tuneren ikke vil være i bruk og at de kan komme med en autorisert TV-reparatør for å plombere tuneren etter nærmere avtale.

Lenke til kommentar
Dere som ikke vil betale Lisens, hvorfor får dere ikke ett tv verksted til å plombere tv tuneren? Det fungerer fint;)

Tv-verksteder er dyre og det er ikke eieren sitt ansvar å plombere. Det er NRK's ansvar og de som må betale den kostnaden. Det står klart i forskrifter for fjernsynsmottagere paragraf 9. Alt man trenger å gjøre er å sende skriftlig beskjed til NRK at tuneren ikke vil være i bruk og at de kan komme med en autorisert TV-reparatør for å plombere tuneren etter nærmere avtale.

 

Nå tenkte heller jeg på de som vil kjøpe tv og ikke ønsker å bruke denne til TV. Jeg har selv fått gjort dette på verksted og var vel verdt prisen. De fyller dokumentasjon etterpå om at tuner er plombert og så er det bare å sende det til NRK. Vil påstå at 750 kr satt i forhold til prisen på Lisens over tid er billig.

Endret av DigitalE
Lenke til kommentar
Dere som ikke vil betale Lisens, hvorfor får dere ikke ett tv verksted til å plombere tv tuneren? Det fungerer fint;)

Tv-verksteder er dyre og det er ikke eieren sitt ansvar å plombere. Det er NRK's ansvar og de som må betale den kostnaden. Det står klart i forskrifter for fjernsynsmottagere paragraf 9. Alt man trenger å gjøre er å sende skriftlig beskjed til NRK at tuneren ikke vil være i bruk og at de kan komme med en autorisert TV-reparatør for å plombere tuneren etter nærmere avtale.

 

Nå tenkte heller jeg på de som vil kjøpe tv og ikke ønsker å bruke denne til TV. Jeg har selv fått gjort dette på verksted og var vel verdt prisen. De fyller dokumentasjon etterpå om at tuner er plombert og så er det bare å sende det til NRK. Vil påstå at 750 kr satt i forhold til prisen på Lisens over tid er billig.

 

Det Simen ville fram til er jo nettopp det at man ikke trenger å bruke 750 kroner unødvendig på å plombere tuneren eller få noen dokumentasjon på det; En enkel skriftlig melding til NRK om at mottakeren (=tuneren) ikke er i bruk er nok, så er det opp til NRK om de vil plombere den eller ikke...

Lenke til kommentar

Det Simen ville fram til er jo nettopp det at man ikke trenger å bruke 750 kroner unødvendig på å plombere tuneren eller få noen dokumentasjon på det; En enkel skriftlig melding til NRK om at mottakeren (=tuneren) ikke er i bruk er nok, så er det opp til NRK om de vil plombere den eller ikke...

 

Var det jeg valgte å gjøre siden min kontakt med NRK ikke førte frem.

Lenke til kommentar
Var det jeg valgte å gjøre siden min kontakt med NRK ikke førte frem.

Jeg tenkte også på de som ikke vil bruke tuneren i TVen.

 

Jeg fikk også et avvisende svar fra NRK første gangen men etter å ha henvist til forskriften måtte de pent bøye seg i støvet. Dette gjaldt en TV på jobben som kun skulle brukes som PC-skjerm/fremviser på et møterom.

 

Husk at NRK er bukken som passer havresekken så du må ikke ta for gitt deres påstander om at det er du som må betale. Sjekk heller forskriften selv. Da er du sikret et nøytralt svar. Jeg vil oppfordre deg til å sende regninga på 750 kr til NRK, skriv et brev og henvis til forskriften og se hva som skjer. Forhåpentligvis får du dekket ditt utlegg for NRK.

 

NRK har ikke benyttet seg av sin tillatelse til å plombere TVen på jobben ennå, men de får selvsagt slippe til når det måtte passe for både oss og dem.

Lenke til kommentar
Canal Digital har ikke godkjent disse for bruk med sine programkort. Du kan godt dokumentere en sånn påstand hvis du kan.

 

 

De Sony'ene som er listet opp i artikkelen er også godkjent for å bruke kortene fra bla. Canal Digital.

Pissprat! Jeg har overhodet ikke tenkt å gjøre jobben for deg, men her har du en smakebit fra testene gjort av Dingz når det gjelder Sony-modellene. Har du lyst til å se mer dokumentasjon får du gå dit og se selv.

 

*sakset fra Dingz":

"Har hatt W3000 siden oktober. Er meget fornøyd. Den innbygde tuneren fungerer bra på Canal Digital kabelnettet".

Lenke til kommentar

masse pepper til RiksTV her. Liker ikke det selskapet selv, bruker det ikke, og kommer ikke til å benytte meg av tilbudet dems før de oppfyller konsesjonskravene. I konsesjonen står det at kunder fritt skal kunne velge enkeltkanaler, og ikke kun programpakker som man må idag.

I hht konsesjonen skal man da kunne velge NRK og Discovery, og ikke betale for noen andre kanaler. Men dèt er ikke RiksTV interessert i. (det er visst teknisk vanskelig å utføre...)

Lenke til kommentar
Pissprat! Jeg har overhodet ikke tenkt å gjøre jobben for deg, men her har du en smakebit fra testene gjort av Dingz når det gjelder Sony-modellene. Har du lyst til å se mer dokumentasjon får du gå dit og se selv.

*sakset fra Dingz":

"Har hatt W3000 siden oktober. Er meget fornøyd. Den innbygde tuneren fungerer bra på Canal Digital kabelnettet".

 

Nei! Tvene er ikke godkjent av CD. Men som jeg har skrevet tidligere så finnes det uoffisielle omveier. Den teksten du referer til er ikke en del av testen til dingz.no, men det er helt vanlig bruker som har skrevet det som kommentar.

 

Om det var ditt kronbevis for at den er godkjent så bør du neste gang sette deg litt bedre inn i saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...