Gå til innhold

RiksTV uten ekstern dekoder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det beste ville vært om de sluttet å bygge inn tunere i TV'er, så slipper man å betale NRK-lisensen for å spille konsoll og se på DVD etc..

 

Helt enig, faktisk! I den grad tuneren utgjør en ekstra kostnad for TVen, er det jo også like greit å slippe den, om man uansett kommer til å velge et annet tilbud, som feks digital kabel-tv-boks el parabol.

 

Digresjon: Jeg hadde besøk av NRK-lisenskontrollør i fjor vår. Har en LCD-tv med brukket antenneinngang. Ingen ytre antenne på huset. Forsøkte å forklare ham at i og med at jeg verken har antenne eller antenneinngang, _kunne_ jeg ikke se tv, ergo burde jeg heller ikke kreves for NRK-lisens. No go :(

Lenke til kommentar

Fint at det kommer slike Tv'er for RiksTV, men det hjelper lite for oss som ønsker digitale signaler og har f.eks Canal Digital eller Get, og ikke ønsker for mange bokser eller apparat-kontrollere. Disse kabelselskapene bruker sin egen standard og man blir pent nødt til å bruke deres ekstra boks. Utrolig klønete syns nå jeg da, og merkelig de ikke kunne komme opp med en annen løsning.

 

 

Nå er jeg ute på tynn is, men er det ikke flere som får sine tv signaler fra et slikt kabelselskap enn brukere av RiksTV i Norge?

Lenke til kommentar
Fint at det kommer slike Tv'er for RiksTV, men det hjelper lite for oss som ønsker digitale signaler og har f.eks Canal Digital eller Get, og ikke ønsker for mange bokser eller apparat-kontrollere. Disse kabelselskapene bruker sin egen standard og man blir pent nødt til å bruke deres ekstra boks. Utrolig klønete syns nå jeg da, og merkelig de ikke kunne komme opp med en annen løsning.

 

Nå er jeg ute på tynn is, men er det ikke flere som får sine tv signaler fra et slikt kabelselskap enn brukere av RiksTV i Norge?

 

Heisann!

Nå skal det sies at flere av disse Sony Bravia TV'ene ikke bare har støtte for DVB-T (RiksTV) men også DVB-C (Cable). Jeg bor riktignok i Sverige, men her er disse Sony TV'ene de første til å være godkjent av ComHem (Tilsvarende UPC/Get etc). Altså digital kabel-TV uten boks, må bare trykke inn kortet fra kabel-leverandøren.

Lenke til kommentar

Gi blaffen i RiksTV. De er bare nok en konkurrent i kanalleverandørmarkedet og de fører forbrukerne bak lyset når de sier at man må betale månedspris for digital-TV gjennom dem. De forsøker også å inprente folk via media med at man MÅ velge dem som leverandør akkurat som om det ikke fantes andre leverandører.

 

Kjøp heller kabel-TV eller parabol fra f.eks CanalDigital, Get eller andre. Det gir deg også pakkeløsninger med alt fra få kanaler for en billig penge til mange kanaler for en høy pris.

 

Dersom man hverken har mulighet til kabel-TV eller parabol så kan man bruke nett-TV (det fungerer ok allerede, men trenger et par år på å modnes litt mer før det blir skikkelig bra.)

 

Har man ikke mulighet for bredbånd heller så sitter man ganske i saksa. Da har man ikke andre valg enn å enten la være å se på TV eller å velge RiksTV. Skal man velge RiksTV så kan man like gratispakken de ikke gidder å opplyse om. Den med NRK1, 2 og 3, samt TV2 (fram til 2010), og noen mindre tullekanaler.

Lenke til kommentar
De Sony'ene som er listet opp i artikkelen er også godkjent for å bruke kortene fra bla. Canal Digital.

At de har støtte for også andre leverandører enn Riks-TV var jeg klar over, ettersom både DVB-T og DVB-C er støttet. Men at TV-ene er godkjent av Canal Digital, og eventuelt andre leverandører, var jeg ikke klar over. Merkelig at Sony ikke inkluderte dette i pressemeldingen.

Lenke til kommentar
Det beste ville vært om de sluttet å bygge inn tunere i TV'er, så slipper man å betale NRK-lisensen for å spille konsoll og se på DVD etc..

 

Værsågod, bare kjøp deg en LCD-skjerm i din favorittstørrelse, men å kalle det for en TV blir da feil.

Definisjonen av TV på wikipedia

 

Så lenge kundene kjøper 40" LCD-skjermer med innebygd tuner, så vil produsentene fortsette å tilby det... Det finnes imidlertid også noen store skjermer uten tuner, som f.eks. denne.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker i denne skogen av tunere. Har lenge lest i Lyd&Bilde at man kan få en konverter av MPEG4 til MPEG2 for å benytte i CI porten på tver som har dette. Regner med ikke denne CA(M) modulen har noe jeg kan benytte meg av? Hele greia er properitær kanskje tilogmed?

Lenke til kommentar
Sony har som første produsent fått godkjent sin innebygde digtal-tuner for bruk med RiksTV.

 

Les mer

 

Hvordan gjør man hvis man skal bruke en slik TV kun for å se NRK og TV2 (uten Riks-TV abbonement). Man trenger vel et kort for dette også, følger dette med TV'en?

 

Tuneren i W3000, X3000 og X3500 støtter MPEG4 og tar inn alle kanalene i det nye bakkenettet som ikke er kodet.

Kort og CAM-modul(MPEG4 utgave) trengs for de kanalene som er kodet. Alle NRK kanalene sendes såvidt jeg vet ukodet. Ikke sikker med TV2.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker i denne skogen av tunere. Har lenge lest i Lyd&Bilde at man kan få en konverter av MPEG4 til MPEG2 for å benytte i CI porten på tver som har dette. Regner med ikke denne CA(M) modulen har noe jeg kan benytte meg av? Hele greia er properitær kanskje tilogmed?

 

Det skal visstnok komme en slik CI modul i år som støtter dette.

http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett...ce-slot-tv.html

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker i denne skogen av tunere. Har lenge lest i Lyd&Bilde at man kan få en konverter av MPEG4 til MPEG2 for å benytte i CI porten på tver som har dette. Regner med ikke denne CA(M) modulen har noe jeg kan benytte meg av? Hele greia er properitær kanskje tilogmed?

 

Det skal visstnok komme en slik CI modul i år som støtter dette.

http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett...ce-slot-tv.html

 

Takker! :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...