Gå til innhold

Det lønner seg for meg å bli uføretrygdet


Anbefalte innlegg

NAV forteller deg hvor mye du får før skatt. det er helt normalt. Du har ganske sikre kilder som du tror har rett.

 

Tror du skal ta deg en ny tur til NAV jeg.

 

Uførepensjon er skattepliktig inntekt

Kilde:NAV

 

Du kan søke med den reglen her (lovdata)

§ 17-4. Begrensning ved liten skatteevne

 

Hvis skattyter har så lav inntekt at den sammen med andre fordeler som er tilflytt skattyteren, eller som denne har hatt adgang til å få utbetalt eller erlagt, ikke kan anses tilstrekkelig til et nødvendig, nøkternt underhold for vedkommende selv og i tilfelle de personene som denne har plikt til å forsørge, kan skatten beregnes &--#60;a href="

http://www.handboka.no/Sak/Lover/Skatteloven/sk17.htm#a1"&--#62;etter § 17-1. Slik skatteberegning kan bare foretas når skattyterens økonomiske stilling også ellers er slik at det foreligger et påtakelig behov for skattenedsettelse.

 

(2)

 

 

Ved avgjørelsen etter første ledd skal det tas hensyn til formue og inntekt hos ektefellen og hos andre husholdningsmedlemmer. Som inntekt regnes også skattefrie inntekter, unntatt sosiale stønader.

(3)

Skattebegrensning skal i alminnelighet ikke gis når skattyters inntekt og formue ved ligningen er fastsatt ved skjønn,

skattyter har rett til lån i Statens lånekasse for utdanning for en større del av året,

nntektsnedgangen er forbigående,

d. den lave inntekt skyldes deltidsarbeid, kortvarig opphold i riket e.l.

(4)

 

Ved utøvelse av skjønn etter første til tredje ledd skal det ses bort fra fradrag ved ligningen for kostnader som reelt sett ikke bidrar til skattyterens evne til å sørge for underhold for seg selv eller andre som vedkommende plikter å forsørge.

 

skatteretts advokater er kjekke å kjenne ;) Veldig får er klar over den regelen her. Den er ikke sort/hvitt da det må utøves skjønn. ps Du betaler fortsatt skatt men du søker om fritak når skatteoppgjøret kommer.

Endret av SuperGoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så da er det en mulighet for at TS kan få tilbakebetalt skatt en gang i året på det grunnlaget hvis en saksbehandler finner grunnlaget for søknaden gyldig, hvis jeg forsto riktig...

 

men det vil ikke endre den månedlige skattebetalingen, bare sørge for en årlig tilbakebetaling?

Lenke til kommentar

TS antar at bostøtte og "helsestønad" (jeg antar TS mener grunnstønad) bare er noe man får hvis man er uføretrygdet. Dette er feil.

 

Bostøtte gis til både friske og syke (men inntektsgrensen er noe høyere for personer som er unge uføre og har særfordeler etter folketrygdloven § 3-21). Grunnstønad gis til personer som har ekstrautgifter som følge av sykdom uavhengig av om de er i jobb eller ikke.

 

Beregningen er følgelig: Uførepensjon + bostøtte + grunnstønad eller inntekt + bostøtte + grunnstønad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS antar at bostøtte og "helsestønad" (jeg antar TS mener grunnstønad) bare er noe man får hvis man er uføretrygdet. Dette er feil.

 

Bostøtte gis til både friske og syke (men inntektsgrensen er noe høyere for personer som er unge uføre og har særfordeler etter folketrygdloven § 3-21). Grunnstønad gis til personer som har ekstrautgifter som følge av sykdom uavhengig av om de er i jobb eller ikke.

 

Beregningen er følgelig: Uførepensjon + bostøtte + grunnstønad eller inntekt + bostøtte + grunnstønad.

 

Har man en inntekt over en viss grense så får man ikke bostøtte, får jeg en jobb så får jeg mest sannsynlig ikke bostøtte og grunnstønaden vil forsvinne pga økt inntekt. Får jeg ung ufør så trer andre regler inn og jeg vil få bostøtte og jeg vil få beholde min grunnstønad. Ergo vil inntekten min bli høyere dersom jeg blir ung ufør fremfor å komme i arbeid.

Endret av ankirbabe
Lenke til kommentar

Ergo vil inntekten min bli høyere dersom jeg blir ung ufør fremfor å komme i arbeid.

Nei den vil ikke det, da du betaler SKATT av Uførepensjonen din.

 

Som du kanskje, muligens kan få tilbakebetalt hele eller deler av en gang i året.

Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man en inntekt over en viss grense så får man ikke bostøtte, får jeg en jobb så får jeg mest sannsynlig ikke bostøtte og grunnstønaden vil forsvinne pga økt inntekt. Får jeg ung ufør så trer andre regler inn og jeg vil få bostøtte og jeg vil få beholde min grunnstønad. Ergo vil inntekten min bli høyere dersom jeg blir ung ufør fremfor å komme i arbeid.

 

Førstnevnte er korrekt, jo høyere inntekt jo mindre støtte. Sistnevnte er ikke, grunnstønad behovsprøves ikke mot inntekt.

 

Med unntak av inntektsgrensen (som er forskjelling for gruppene "personer med uførepensjon og "ung ufør"-fordel etter folketrygdloven pgf 3-21" og "alle andre") er imidlertid reglene like. Her er det verdt å påpeke at det skal mer til for å få "ung ufør"-fordel enn bare å bli ufør i ung alder. Man skal bli ufør som følge av en alvorlig, langvarig, og klart dokumentert sykdom som oppstår før fylte 26.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst, du vurderer å bli ufør, kontra det å jobbe?

 

Er du klar over hvor dumt dette høres ut?!

 

La meg anta at du er 20 år, det vil si at du i absolutt verste fall skal gå hjemme ett sted mellom 50-80 år (spørs jo hvor lenge du lever). Du ønsker altså å gå hjemme, leve på minimal lønn og ha null muligheter for å jobbe deg oppover i livet resten av livet ditt? Du vet at vi andre faktisk går på jobb, hva skal du gjøre mellom 8-17 hver eneste dag, når alle andre er på jobb? Sove? Spille? Drive dank? Du kommer aldri til å få tjent deg opp noe eget.

 

Det er lite som provoserer meg mer enn latskap! Skaff deg en jobb, det gir det selvrespekt og ett ønske om å leve. Det gir deg følelsen av mestring, noe som er en viktig del av ett menneskets selvbildet.

 

Det å spekulere i om man kan få mer penger fra felleskassa enn det man kan tjene selv er lavmål og motbydelig når man er frisk og heller skal bidra til felleskasse å hjelpe de som faktisk trenger det.

Endret av Mreinha
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Du som blir provosert (Mrheina), jeg kritiserer jo tross alt det at jeg vil tjene på å bli ung ufør fremfor å jobbe. Jeg vil jobbe og tror jeg kommer inn i arbeidslivet, jeg blir kraftig provosert over at unge uføre får mer enn meg mens de ikke jobber. Jeg snakket med NAV i dag og de bekreftet at jeg fikk ca. 17.000 etter skatt var trukket ifra hvis jeg ble ung ufør. 500 kr ekstra pga et eller annet tillegg. I tillegg til dette kommer bostøtte og grunnstønad. I tillegg til dette kan jeg jobbe opp til 75.000 kr i året som ung ufør. Ser man på det rent økonomisk - er det klart at det i min situasjon lønner seg å bli uføretrygdet fremfor å jobbe. Regjeringen sa at det skulle lønne seg å jobbe. Da får de følge opp sine egne signaler. F.eks gi skattelette til folk som tjener under 25.000 i mnd.

Endret av ankirbabe
Lenke til kommentar

Tror ikke du helt skjønner konseptet.. De som er unge uføre vil aldri kunne komme ut i normal arbeid. Skal de straffes for at de er syke med ekstremt dårlig økonomi og dårlige muligheter? Tenk deg å starte livet, for så å finne ut av at du ikke kan delta i det kollektive arbeid for å få landet til å gå rundt. Du har ett valg, mange har ikke dette valget.. Du vil også kunne stige i lønn eller eventuelt bytte stilling/jobb for langt mer i lønn. Det finnes ingen ende på dine muligheter.

 

Det lønner seg ikke å være uføretrygdet. Det at de får nok til å kunne lede ett noen lunde normalt liv skulle bare mangle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg snakket med NAV i dag og de bekreftet at jeg fikk ca. 17.000 etter skatt var trukket ifra hvis jeg ble ung ufør. 500 kr ekstra pga et eller annet tillegg.

Og hva var grunnlaget for dette tallet? siden det ikke stemmer med det som er oppgitt av informasjon som jeg kan finne på NAV sine netttsider og det du har oppgitt.

 

500 kr ekstra for "ett eller annet tillegg", en slik uttalelse gir meg et inntrykk av at du ikke egentlig har snakket med NAV om dette idag.

Lenke til kommentar

Tror ikke du helt skjønner konseptet.. De som er unge uføre vil aldri kunne komme ut i normal arbeid. Skal de straffes for at de er syke med ekstremt dårlig økonomi og dårlige muligheter? Tenk deg å starte livet, for så å finne ut av at du ikke kan delta i det kollektive arbeid for å få landet til å gå rundt. Du har ett valg, mange har ikke dette valget.. Du vil også kunne stige i lønn eller eventuelt bytte stilling/jobb for langt mer i lønn. Det finnes ingen ende på dine muligheter.

 

Det lønner seg ikke å være uføretrygdet. Det at de får nok til å kunne lede ett noen lunde normalt liv skulle bare mangle.

 

Ser den, men det er fremdeles sykt at unge uføre får mer enn lavinntektsgrupper i arbeidslivet. Det er urettferdig. Det skal jo lønne seg å arbeide, men i dag så lønner det seg for meg å bli uføretrygdet.

Endret av ankirbabe
Lenke til kommentar

Og det ville vært et relevant argument dersom man fritt kunne velge mellom arbeid eller varig uføretrygd i ung alder.

 

Jeg kan ikke velge, jeg er ikke i arbeid. Er under arbeidsavklaringspenger og hvis jeg ikke får jobb så blir jeg uføretrygdet. Jeg har en diagnose og en funksjonshemming. Slik situasjonen er i dag så lønner det seg for meg å ikke få arbeid. Er ikke det et merkelig system.

Lenke til kommentar

Du bruker lønnsomhetsbetraktninger som argument. For at en lønnsomhetsbetraktning skal være et argument må man ha et valg der man kan la lønnsomhetsbetraktningen avgjøre.

 

Dersom du er så arbeidsufør at du er berettiget til uførepensjon i ung alder er du så arbeidsufør at du ikke kan velge å jobbe. Hva som er mest lønnsomt for deg er dermed irrelevant, fordi du ikke har noe valg.

 

I tillegg skal man ikke se bort fra tidsmomentet. Det er mulig du kan bli berettiget til denne uførepensjonen din (som enten av deg eller av din saksbehandler er feilaktig beregnet), men hvis du først er på tiltak etter tiltaksforskriften kapittel 7, så er det sannsynligvis en del år igjen før du vil fylle vilkårene for uførepensjon -- basert på NAVs rundskriv til folketrygdloven kapittel 12 om krav til gjennomførte tiltak.

 

Hvis du på noe tidspunkt er i en slik situasjon der du føler du kan velge mellom jobb eller uførepensjon, så fyller du ikke vilkårene for en av delene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Du som blir provosert (Mrheina), jeg kritiserer jo tross alt det at jeg vil tjene på å bli ung ufør fremfor å jobbe. Jeg vil jobbe og tror jeg kommer inn i arbeidslivet, jeg blir kraftig provosert over at unge uføre får mer enn meg mens de ikke jobber. Jeg snakket med NAV i dag og de bekreftet at jeg fikk ca. 17.000 etter skatt var trukket ifra hvis jeg ble ung ufør. 500 kr ekstra pga et eller annet tillegg. I tillegg til dette kommer bostøtte og grunnstønad. I tillegg til dette kan jeg jobbe opp til 75.000 kr i året som ung ufør. Ser man på det rent økonomisk - er det klart at det i min situasjon lønner seg å bli uføretrygdet fremfor å jobbe. Regjeringen sa at det skulle lønne seg å jobbe. Da får de følge opp sine egne signaler. F.eks gi skattelette til folk som tjener under 25.000 i mnd.

 

Jeg hører du sier at du "ønsker" å jobbe, men da kommer jeg med ett veldig godt spørsmål til deg:

 

Hvorfor bryr du deg i det hele tatt med hva du kan få fra felleskassa, om det er slik at du ønsker å tjene egne penger? Hvorfor ikke bruke både din egen energi på å finne deg en jobb? Så kan NAV konsentrere seg om de som faktisk trenger det?

 

Om du ønsker å belyse at NAV/staten osv har noen ufattelig teite regler/ordninger så er du for seint ute og har formulert deg på en måte som kun får deg selv til å se ut som en som ønsker å "NAV'e", resten av livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at TS ønsker å belyse et tema som for det fleste her inne er ganske godt opplyst fra før av. Dårlige jobber blir nærmest uaktuelle pga. trygda er for høy / lønna er for lav. Ta med at man gjerne må ha bil for å komme seg til jobb så begynner virkelig regnestykket å se stygt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at TS ønsker å belyse et tema som for det fleste her inne er ganske godt opplyst fra før av. Dårlige jobber blir nærmest uaktuelle pga. trygda er for høy / lønna er for lav. Ta med at man gjerne må ha bil for å komme seg til jobb så begynner virkelig regnestykket å se stygt ut.

 

Riktig. Det at man må ha bil for å komme seg på jobb har jeg ikke tenkt på. Nå blir regnestykket enda verre og det lønner seg helt soleklart for meg å bli ung ufør fremfor å jobbe. Men nå har jeg kommet frem til et regnestykke som gjør at jeg skal satse på jobb fremfor ung ufør. Skal satse på to forskjellige jobber, avisbud på natta og kontor på dagen. Da vil jeg tjene 27.000 etter skatt er betalt. Tar man med fradrag for rente på huslån og fradrag for bilkjøring så vil det ligge på rundt 30.000. Hvis jeg får jobbene så skal jeg juble, men la oss si at jeg bare får den ene jobben ... Da blir det mer lønnsomt for meg å være ung ufør. Ganske teite ordninger. Det burde jo lønne seg å jobbe uansett.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles ikke NAV sine satser det er noe galt med, de som er uføre skal kunne leve de også.

 

Jeg mener det er noe galt med satsene til NAV eller så er det for lave lønninger i lavtlønnsyrkene. Det må lønne seg å jobbe ellers vil folk velge penger fra NAV fremfor arbeid og det vil gå utover velferdsstaten og det vil gå utover oss som virkelig trenger hjelpen vi får fra NAV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...