Gå til innhold

Hvis du skulle lese en bok om filosofi


Anbefalte innlegg

Hei, har litt smått med lesestoff akkurat nå. Synes alltid det er greit å ha en bok i bakhånd, hadde tenkt til å lese wealth of nations av Adam smith. Men det er nok litt mer omfattende en jeg er interessert i, med tanke på at det er så mange bind..

 

Så jeg tenkte å plukke opp en bok om filosofi istedet. Spørsmålet mitt er, hvis man skulle plukke ut en bok å lese om filosofi, er det en spesiell bok noen vil anbefale, en som er ganske greit dekkende men ikke altfor overfladisk? en spesifikk bok som kanskje er godt ansett?

 

Jeg har sett disse tre bøkene på biblioteket og vurderer å plukke opp en av de, men hvilken?

Vestens store tenkere(Trond Berg Eriksen)

I Sokrates fotspor(Helge svare)

Filosofi tenkningens historie igjennom 2500 år(Bryan Magee)

 

Setter pris på all input.

Endret av tobben?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Sokrates fotspor er god, men veldig enkel. Jeg har ikke lest de to andre, men Trond Berg Eriksen er jo en veldig flink fyr. Kanskje ikke dumt å lese noe han har skrevet.

 

Ellers har jeg lest ganske mange innføringsbøker i filosofi. Den beste er Skirbekk og Giljes Filosofihistorie, spesielt bind 1. Den finnes vel også i en ettbindsutgave. Den gir mer å bite i, og den har flere gode formuleringer. Du lærer sikkert mer av en side der enn av 5 sider i fotsporboka.

 

 

edit: Jeg finner ikke noen bok som heter Vestens store tenkere. Da tror jeg det er Vestens tenkere det dreier seg om. Det trebindsverket har jeg lest. Det er ikke noe å starte på. Noen av artiklene er svært bra, men andre syntes jeg var elendige. Det er ikke noen god bok å begynne på når en skal starte med å sette seg inn i filosofihistorie. Det trebindsverket er bedre egnet til å lese litt mer om personer en har blitt interessert i fra andre bøker.

 

Velg boka av Svare hvis du raskt vil ha et overblikk og vil kose deg med en enkel (men litt kjedelig) tekst. Men Skirbekk-boka er konsis og er egnet til å leses grundig og flere ganger.

 

Jeg har faktisk lest den tredje boka også (Magee) når jeg tenker meg om. Den er en bok om filosofi, men drar deg ikke med inn i selve tenkningen på samme måte som Skirbekk-boka. Den husker jeg som overfladisk.

 

Jeg har kanskje lest ca. 20 slike bøker. Anfinn Stigens Tenkningens historie er god, og gir mer innsikt enn Svare-boka, synes jeg.

 

Jeg hadde Svare-boka som pensum da jeg tok ex-phil. Men da hadde jeg allerede lest Skirbekk og Giljes bok og syntes Svare-boka var overforenklende.

 

Jeg tror jeg sterkt vil anbefale denne:

 

https://www.adlibris.com/no/bok/filosofihistorie-9788215010045

Endret av ærligøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Sokrates fotspor er god, men veldig enkel. Jeg har ikke lest de to andre, men Trond Berg Eriksen er jo en veldig flink fyr. Kanskje ikke dumt å lese noe han har skrevet.

 

Ellers har jeg lest ganske mange innføringsbøker i filosofi. Den beste er Skirbekk og Giljes Filosofihistorie, spesielt bind 1. Den finnes vel også i en ettbindsutgave. Den gir mer å bite i, og den har flere gode formuleringer. Du lærer sikkert mer av en side der enn av 5 sider i fotsporboka.

Takk :thumbs:

 

Er ikke lett å finne noe særlig med anmeldelser eller lignende av disse bøkene.

Da ser det ut som jeg tar en tur imorgen og ser etter Skirbekk og Giljes

Filosofihistorie, alternativt kanskje sjanse på Vestens store tenkere. Den er visst

en kompakt og ned-redigert versjon av vestens tenkere som består av 3 bind.

 

edit: oj, ser ut som om du gjorde en heftig redigering mens jeg svarte.

Endret av tobben?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les kapitlet om førsokratikerne. Hvis du ikke blir fenget av Thales, Parmenides, Heraklit osv. slik de er framstilt i boka, så er kanskje ikke boka noe for deg. Jeg ble henrykt av å lese det kapitlet. Det er en bok å bli klokere av. Den er veldig systematisk og kombinerer skjematiseringer med utfyllende kommentarer.

 

Hva er alle tings hypokeimenon/substans?

Hva er forandring?

 

Alt er vann. Alt er luft. Alt er apeiron. NEI, det finnes ikke 1 substans, men 4: jord, ild, luft og vann. NEI, alt består av atomer.....

 

Helt fantastisk lesning! :)

Lenke til kommentar

Les kapitlet om førsokratikerne. Hvis du ikke blir fenget av Thales, Parmenides, Heraklit osv. slik de er framstilt i boka, så er kanskje ikke boka noe for deg. Jeg ble henrykt av å lese det kapitlet. Det er en bok å bli klokere av. Den er veldig systematisk og kombinerer skjematiseringer med utfyllende kommentarer.

 

Hva er alle tings hypokeimenon/substans?

Hva er forandring?

 

Alt er vann. Alt er luft. Alt er apeiron. NEI, det finnes ikke 1 substans, men 4: jord, ild, luft og vann. NEI, alt består av atomer.....

 

Helt fantastisk lesning! :)

Det skulle ikke mange sidene til for at jeg bestemte meg for at i sokrates fotspor ikke

var boken å satse på, syntes ikke noe særlig om måten de skrev på, det føltes ut som

jeg ble foret riskorn med pinsett. Så jeg dro videre og fant et eksemplar av Filosofihistorie

fra Skirbekk og Gilje, allerede i innledningen virker den mer lovende. 650 Sider, fra kap 1

førsokratisk filosofi til kap 24 modernitet i krise, ser ut til at det er en ettbindsutgave jeg

har fått tak i.

 

Takker for all hjelp, gleder meg til å lese :wee:

Endret av tobben?
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om, og ville ikke klart å lese, en bok som var enda mer meningsfortettet enn Skirbekk og Giljes bok.

 

Noen få av kapitlene mot slutten er ikke så gode, synes jeg. Tror de handlet om Simmel, Tonnies eller andre sosiologer. Modernitet kan en lese om andre steder hvis en er interessert.

 

Ja, I Sokrates' fotspor er tilpasset opplæring. Den er likevel en grei bok.

 

Lykke til med lesningen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...