Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal man bry seg om kalorier?


Type2B

Anbefalte innlegg

 Opptaket og forbruket av kalorier aldersbetinget, og i tillegg personavhengig. Dersom man ser bort i fra det har vi følgende:

 

Dersom jeg spiser 100 gram gulerot som inneholder 36 kalorier. Kan jeg gå like mange meter om jeg spiser sukker for 36 kalorier. Sukker tas opp i blodet uten at det koster noe særlig å fordøye. Gulerot vil jeg anta at koster litt å fordøye. Da sitter jeg igjen med mindre kalorier for å gå for.

 

Dermed er vel verdien av tallet som angis av kalorier fullstendig verdiløs, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalorier er kalorier. Spiser du flere kalorier enn du forbrenner legger du på deg, og spiser du færre enn du forbrenner går du ned i vekt. Men hva kaloriene inntas via har noe å si ja. Og om du inntar energi via fett, proteiner eller karbohydrater har mye å si i forhold til livsstilen din og hvordan din kropp fungerer.

Lenke til kommentar

Kalorier er kalorier. Spiser du flere kalorier enn du forbrenner legger du på deg, og spiser du færre enn du forbrenner går du ned i vekt. Men hva kaloriene inntas via har noe å si ja. Og om du inntar energi via fett, proteiner eller karbohydrater har mye å si i forhold til livsstilen din og hvordan din kropp fungerer.

 

Se gjerne på stoff fra Zoe Harcombe hvis du vil lære mer om dette. Hun har gått veldig i dybden på emnet.

Lenke til kommentar

Du kan spise pizza hver dag og gå ned i vekt hvis du vil, men du vil føle seg som dritt. 
Spiser du like mange kalorier i 'god mat' (mat som inneholder mer næring) og har ett variert kosthold så vil du føle deg mye mye mye bedre, dette vil føre til at du har mer energi til å trene og ellers leve og nyte livet. 

En kalori er en kalori, men på en måte ikke.

Lenke til kommentar

Skal man bry seg om kalorier? Nei, på ingen måte.
Alle kropper er forskjellige, og bruker ulike mengder kalorier.
Næring (vitaminer, mineraler etc.) derimot burde du få i deg nok av.

Det er en fordel om du spiser sunn mat, men det er ok
med junkfood en gang i blant. For ofte junkfood = du blir tykk.

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar

Skal man bry seg om kalorier? Nei, på ingen måte.

Alle kropper er forskjellige, og bruker ulike mengder kalorier.

Næring (vitaminer, mineraler etc.) burde du få i deg nok av.

 

Det er en fordel om du spiser sunn mat, men det er ok

med junkfood en gang i blant. For ofte junkfood = du blir tykk.

Om ein vil opp eller ned i vekt kan det vere nyttig å bry seg.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Opptaket og forbruket av kalorier aldersbetinget, og i tillegg personavhengig. Dersom man ser bort i fra det har vi følgende:

 

Dersom jeg spiser 100 gram gulerot som inneholder 36 kalorier. Kan jeg gå like mange meter om jeg spiser sukker for 36 kalorier. Sukker tas opp i blodet uten at det koster noe særlig å fordøye. Gulerot vil jeg anta at koster litt å fordøye. Da sitter jeg igjen med mindre kalorier for å gå for.

 

Dermed er vel verdien av tallet som angis av kalorier fullstendig verdiløs, eller tar jeg feil?

Forsåvidt en riktig tankegang. Men jeg vil ikke si at det er kalori som måleenhet det er noe galt med her. Kalori inn = kalori ut. Det er bare det at man må ta med alle faktorer i regnestykket. Uansett er forskjellen i energiforbruket neglisjerbart når det gjelder matvarer. En god indikasjon på at man begynner å forbrenne ekstra kalorier at man puster mer, siden forbrenning krever oksygen.

Lenke til kommentar

 

Skal man bry seg om kalorier? Nei, på ingen måte.

Alle kropper er forskjellige, og bruker ulike mengder kalorier.

Næring (vitaminer, mineraler etc.) burde du få i deg nok av.

 

Det er en fordel om du spiser sunn mat, men det er ok

med junkfood en gang i blant. For ofte junkfood = du blir tykk.

Om ein vil opp eller ned i vekt kan det vere nyttig å bry seg.

 

Sant det, men igjen alle kropper er forskjellige og har ulik forbrenning.

Man trenger også kalorier for å gå ned i vekt, altså sunn næringsrik mat, ikke junkfood/dårlig fett.

(LOL ja profilbildet mitt).

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar

Sant det, men igjen alle kropper er forskjellige og har ulik forbrenning.

Man trenger også kalorier for å gå ned i vekt, altså sunn næringsrik mat, ikke junkfood/dårlig fett.

(LOL ja profilbildet mitt).

 

Forbrenningen er lik hos alle. Derimot er det en del indiviuelle faktorer som spiller inn. Kroppsvekt er det som spiller størst rolle.

 

Ville bare pirke på dette, siden en del later til å tro at forbrenning er en gitt egenskap ved selve kroppen. Forbrenning er en prosess som øker/minsker ved behov. På samme måte som en bil forbrenner mer ved økt belastning. Lav eller høy forbrenning er ikke `noe man er født med` -som jeg hører noen si.

Lenke til kommentar

 

Sant det, men igjen alle kropper er forskjellige og har ulik forbrenning.

Man trenger også kalorier for å gå ned i vekt, altså sunn næringsrik mat, ikke junkfood/dårlig fett.

(LOL ja profilbildet mitt).

 

Forbrenningen er lik hos alle. Derimot er det en del indiviuelle faktorer som spiller inn. Kroppsvekt er det som spiller størst rolle.

 

Ville bare pirke på dette, siden en del later til å tro at forbrenning er en gitt egenskap ved selve kroppen. Forbrenning er en prosess som øker/minsker ved behov. På samme måte som en bil forbrenner mer ved økt belastning. Lav eller høy forbrenning er ikke `noe man er født med` -som jeg hører noen si.

 

Forbrenningen er ulik hos alle, alle har hver sin unike kropp. Kroppsvekt og høyde er kun to faktorer,

man er født med en "baseforbrenning", noen må spise mer næring/kalorier før dem blir mette, i forhold til andre

med liknende kroppsvekt og høyde. Likevel holder dem samme høyde og kroppsvekt. Genene er en av flere

faktorer som bestemmer hvor god baseforbrenning man har. Alle kan derimot midlertidig øke forbrenningen

ved å spise visse typer matvarer og drikke bestemte drikker, men igjen dette er kun midlertidig. Med mindre

man spiser og drikker det samme hele tiden, noe som ikke er gunstig over tid da man trenger et variert kosthold.

Det er ikke sunt å ha identisk kroppsvekt hele tiden, det er heller ikke meningen. Spis og drikk og nyt livet.

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar

 

man er født med en "baseforbrenning", noen må spise mer næring/kalorier før dem blir mette, i

 

 

 

Det heter basal-forbrenning. Dette er en forbrenning som skjer fordi prosesser i kroppen krever energi selv om man er helt i hvile. Fks, hjerteslag, pust, tarmbevegelser, signaloverføringer i hjernen osv.

 

Forbrenning har ikke noe med metthet, matinntak eller fordøyelse å gjøre. Annet enn at man må spise for å ha tilgang til noe å forbrenne. Forbrenningen er den samme uansett om magen er tom eller full, fordi forbrenningen skjer i cellene.Magen er bare et "vedskjul" Det er cellene som er "ovnen"  Forbrenning er navnet på den prosessen som skjer når bindingsenergien i molekyler går over til andre former for energi, fks, varme. Dette er en prosess som ikke skjer uten at energien får et utløp, altså at den blir brukt, til fks, å løfte en arm. Derfor; forbrenning, som prosess, er lik hos alle, men ingen har samme energibehov.

Energibehovet går på at det kreves mer arbeid å løfte en tung/stor arm enn en liten/lett. Enkelt illustrert, men prinsippet gjelder for alt i kroppen, også hjerneaktivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...