Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skvetter til ved minste lille lyd.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. De seneste månedene har jeg blitt overfølsom for lyd og støy. Om jeg til eksempel ligger på sofaen og hører noen som lukker ei bildør i nærheten så skvetter jeg til. Pulsen øker, det hogger til i brystet, og jeg blir irritert...Eller rettere sagt forbanna.

Minste lille lyd irriterer og stresser meg. Det spiller ingen rolle hvilken lyd det er eller hvor den kommer fra. Føler meg på helspenn en stor del av tida...

 

Er dette alvorlig?

 

Mann 21 år. Anonym poster: 54c3e215a0790754ffc29c3c7e33fa05

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som noe som kan være fremprovosert på grunn av en tidligere opplevelse.

 

For en tid tilbakse siden var jeg deprimert og ville være ensom. Men både venner og familie kom og banket på leilighetsdøra mi omtrent hver dag, ble forbanna hver gang for at jeg ikke fikk være alene. Men jeg viste det aldrig for de som knakket på.

 

Kan det ha noe med det å gjøre? Og som sagt, det skal ikke mye til før jeg skvetter, føler hjertet dunke og blir irritert. Minste lille lyd er nok... Anonym poster: 54c3e215a0790754ffc29c3c7e33fa05

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg har det på samme måte. Livredd for lyder, utrolig lite som skal til. Blir irritert og forbanna. Jeg sover også utrolig dårlig. Må ta dobbel dose sovemedisin. Er anspent som ei fjær. Jeg tror det er "dårlige nerver" som det het før. Ligger og grubler hele natta. Sover kanskje et par timer. Kan det være angst? 

Lenke til kommentar

Har gjort det flere ganger. Får sovemedisin (Zopiclone) men må øke dosene hele tiden. Dessuten er legen gnien på å sktrive ut denne medisinen. Må nesten trygle. Og jeg har kroniske søvnproblemer og angst. Da gruer jeg meg til leggetid, for jeg vet hvordan det blir.

Foreslår at du prøver noe annet etter alle disse årene. Hva med å prøve psykologisk behandling? Det er det mest virksomme for både de fleste søvnproblemer og angst. På den annen side krever det litt mer av deg enn medisiner, men det krever ikke på langt nær like mye som angsten og søvnproblemene har krevd av deg gjennom alle disse årene.
Lenke til kommentar

 

Har gjort det flere ganger. Får sovemedisin (Zopiclone) men må øke dosene hele tiden. Dessuten er legen gnien på å sktrive ut denne medisinen. Må nesten trygle. Og jeg har kroniske søvnproblemer og angst. Da gruer jeg meg til leggetid, for jeg vet hvordan det blir.

Foreslår at du prøver noe annet etter alle disse årene. Hva med å prøve psykologisk behandling? Det er det mest virksomme for både de fleste søvnproblemer og angst. På den annen side krever det litt mer av deg enn medisiner, men det krever ikke på langt nær like mye som angsten og søvnproblemene har krevd av deg gjennom alle disse årene.

 

Jeg har gått til psykolog i tre år, har ikke hjulpet så mye. Tar ikke bort angsten og søvnproblemene. Men jeg får noen gode råd på veien. Jeg har kronisk søvnproblem, ikke lett å løse. Prøver med mye fysisk aktivitet. Jeg har nerver som ligger utenpå. Det er utrolig krevende og gjør at livskvaliteten blir redusert. Sobril hjelper litt. Men er veldig vanedannende. Kutter jeg ut sovemedisin får jeg ikke fem minutter søvn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...