Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Naturlige øke testosteron nivåer med tilskudd?


Thitorkin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som War sier: Nei, det finnes ikke midler som øker produksjonen av testosteron over 100% i dine testikler.

Med tanke på din generelle helse på lang sikt, er den mest naturlige måten følgende:

Trening med vekter 2-3 ganger pr uke i kombinasjon med middels kondisjonstrening.

Mat med mye vitamin B, f.eks avokado og bananer, bidrar til å øke og regulere testosteron produksjonen. Mat med balansert oljeinnhold relatert til proteininnhold, som f.eks laks, makrell, peanøtter, oliven bidrar også. Proteintilskudd kan faktisk redusere mengden av testosteron kroppen produserer.

Få nok søvn om natten, ikke for mye, ikke for lite. Noen urter har vist økte testosteronproduksjon, f.eks bispelue, ginseng, og sarsaparilla. Også balansert tilskudd av Zink og Magnesium kan ha en gunstig effekt. Hold deg unna alkohol og tobakk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sink kan hjelpe, men du må ta mer enn det som er 100 % av daglig inntak. Kanskje 300 %. Sink bruker litt tid på å bygge seg opp i kroppen. Og det fortrenger dessuten jern. Å ta for mye en liten periode på noen uker for å rette opp en eventuell ubalanse er derfor ikke farlig, men ikke bra i lengden.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Fettceller produserer østrogen, så balansen mellom østrogen og testosteron kan påvirkes positivt ved reduksjon av fettprosent. Det samme gjelder å innta stoffer som har samme virkning som østrogen via at de aktiverer reseptorer. Bisfenol A som brukes i plast og Soya er bl.a kjent for å ha den egenskapen.

 

C-vitamin kan ha god effekt. Det samme kan jod ha. Alle kjertler som sekreterer noe er helt avhengig av jod for å fungere, og mange ligger i underskudd. Veldig greit å kombinere det med ZMA.

 

hormonene dine produseres av kolesterol, så det kan være positivt å spise f.eks egg av og til.

Også viktig å få i seg sunt fett av de samme årsakene.

 

Om du har problemer med binyrebarken så kan det være verdt å prøve DHEA som er et forløperhormon til bl.a. testosteron. Du kan ikke på forhånd si om kroppen blir å produsere testosteron av det, men om du har hormonsvikt og en høvelig velfungerende kropp så kan du anta at den oppregulerer testosteron.

 

I forhold til TCM så påvirkes testiklene av ubalanse i leveren. Dette ser jeg også på målingene jeg gjør energetisk. Stabilisering av leveren kan ofte normalisere testikkelfunksjon.

 

Sukker og dårlig blodsukkerkontroll vil redusere testosteron.

 

God fysisk fostring kan virke positivit. Det samme kan faktisk det å være seksuelt tent uten å få utløsning.

 

Matmessig kan det være lurt å unngå hvetemel og melk. Jeg ser at en del får vesentlig forringet sædkvalitet av spesielt hvetemel, så at dette påvirker testiklene på en eller annen måte føler jeg meg rimelig sikker på.

 

Blågrønn-algen chlorella ser også ut til å ha en østrogen-nedregulerende effekt.

Endret av vidor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ting som øker mengden dopamin kan undertrykke prolaktin produksjon. Det kan også ha en positiv effekt. Det kan være de som har lite testosteron utelukkende fordi de har tatt medisiner som øker produksjonen av prolaktin. Det er hovedsaklig mengden østrogener , som ved den totale mengden estradiol forteller hjernen hvor mye testosteron den skal be ballene lage, hvis mengden estradiol faller på grunn av slanking på grunn av mindre aromatase aktivitet, vil det da automatisk skje en økning i testosteron. Uansett tror jeg det er endel som har et dysfunksjonell hjerne, slik at FSH og LH er lavt uansett og at en eventuell slanking, kosttilskudd osv, ville hatt null effekt. Og andre igjen som har problemer med ballene , slik at det ikke produseres nok testosteron, uansett hvor høy nivået er av LH.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sink kan hjelpe, men du må ta mer enn det som er 100 % av daglig inntak. Kanskje 300 %. Sink bruker litt tid på å bygge seg opp i kroppen. Og det fortrenger dessuten jern. Å ta for mye en liten periode på noen uker for å rette opp en eventuell ubalanse er derfor ikke farlig, men ikke bra i lengden.

 

Sink har en antagonistisk effekt på kobber, som igjen bl.a. er viktig for å kunne bekjempe bakterier.

Som regel har mineralparene en antagonistisk effekt på hverandre, men for zink/kobber kan du ikke enkelt regulere ned sink med å tilføre kobbertilskudd, selv om det motsatte er tilfellet.

Man bør generelt være veldig forsiktig med å ta enkeltmineraler.

Høyt sinktilskudd bør man derfor være litt forsiktig med hvis man ikke har relevante måter å måle status i kroppen.

Det er grunnen til at jeg som regel anbefaler en multivitamin/mineral-løsning. Om man tar enkelttilskudd bør man i alle fall ha dette i bunnen som et minimum for å balansere.

 

 

Opptaket av Sink er også veldig avhengig av nok magesyre. For lite magesyre fører til sinkmangel, som igjen nedregulerer enzymaktivitet og kvalitet og kan gi en oppvekst av virus.

Det er også en haug med andre ting som kan påvirke dette. Det finnes f.eks mikroorganismer som kan inteferere med dette for å beskytte seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd Sink, da tok jeg vitaplex multivitamin med 15mg Sink og ca 60 mg sink per dag ved siden av per dag. I tillegg tok jeg johannesurt, 2 stk tabletter av denne typen her per dag : http://www.apoteket....x?Varuid=211026

http://www.shopping4...r/Zink/Zink.htm

Det ene kjøpte jeg i en kosttilskudd butikk på nordby og det andre kjøpte jeg på apoteket til kjøpesenteret på nordby på svinesund. Effekten etter noen uker var ganske god og jeg sluttet å ta tilskuddene. I forbindelse med sink er det slik at jeg følte tablettene smakte ubehagelig etter noen uker, og det tror jeg er en indikasjonen på at kroppen har et normalt nivå av sink. Det var når jeg kjente tablettene smakte veldig ubehagelig og kvalmende at jeg sluttet å ta dem. Jeg regner med at det var noe som bygde seg opp etterhvert som kroppen fikk et normalt til høyt nivå av Sink, når jeg begynte å ta dem merket jeg ingenting til smaken.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd Sink, da tok jeg vitaplex multivitamin med 15mg Sink og ca 60 mg sink per dag ved siden av per dag. I tillegg tok jeg johannesurt, 2 stk tabletter av denne typen her per dag : http://www.apoteket....x?Varuid=211026

http://www.shopping4...r/Zink/Zink.htm

Det ene kjøpte jeg i en kosttilskudd butikk på nordby og det andre kjøpte jeg på apoteket til kjøpesenteret på nordby på svinesund. Effekten etter noen uker var ganske god og jeg sluttet å ta tilskuddene. I forbindelse med sink er det slik at jeg følte tablettene smakte ubehagelig etter noen uker, og det tror jeg er en indikasjonen på at kroppen har et normalt nivå av sink. Det var når jeg kjente tablettene smakte veldig ubehagelig og kvalmende at jeg sluttet å ta dem. Jeg regner med at det var noe som bygde seg opp etterhvert som kroppen fikk et normalt til høyt nivå av Sink, når jeg begynte å ta dem merket jeg ingenting til smaken.

 

Det du sier her om smaken av sink tilsier at du var i vesentlig underskudd. Du skal alltid være i stand til å smake sink, ellers mangler du det, siden det trengs for smakssansen. Ganske grei test i grunnen. Det er også kommersialisert et produkt som heter Zinc tally test som er et rent diagnostisk produkt.

http://www.sunn24.no/mineraler/zinc-tally-test#variation=155006

 

Erfaringsmessig er det lurt å teste for dette i ny og ne slik at man har optimale doser, og i alle fall ta tilsvarende RDA hver dag på alle vitaminer og mineraler. Det er en særdeles billig forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe jeg er litt usikker på er om det er mulig å løse opp en tablett på 30mg i en passende mengde vann og bruke det til en "billig test", innholdet av sink sulfat vil jo være identisk, og det som er av tilsetningsstoffer burde ikke ha noe å si for å avsløre en eventuelt metallisk smak. Jeg tror forresten det med ZMA er slags dyr bløff sammenlignet med å kun bruke litt sink i kombinasjon med en multivitamin. Dette var en studie jeg så, men om den er seriøs vet jeg ikke, men den indikerer iallefall en sammenheng.

http://idpas.org/pdf...estosterone.pdf

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...