Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Korsbånd-operasjon og skade. Har du noen spørsmål?


MilKman'

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant ut at Nimi har knetester: https://www2.staminagroup.no/nimi/vart-behandlingstilbud/tester/styrke--og-funksjonstester/knetest-pa-nimi/ for å vurdere om man er klar for å drive med idrett/krevende aktivitet.

 

Har vært i kontakt med dem, de sier at prisene deres ligger på kr.1.590,- for 90 min., kr. 1.170,- for 60 min., og kr. 720,- for styrketest på 30 min.

 

Det er oppført 2 kontaktpers. på nettsiden, men Hege Grindem har PhD i rehabilitering av fremre korsbåndskader, samt master i idrettsfysioterapi. https://www2.staminagroup.no/nimi/om-oss/vare-behandlere/fysioterapeuter/hege-grindem/

 

Tenkte å sjekke det ut.

Lenke til kommentar

Hei. I dag kom jeg over denne tråden gitt, å har lest igjennom alt. Utrolig hvor opptatt man blir av et kne. Jeg har siden jeg skadet meg i August 2015, lest meg grønn og blå på nettet ang røket korsbånd. Først nå kom jeg over denne tråden faktisk. Føler trang for å dele min historie i kortversjon også, så her kommer den , og jeg ser jeg går imot strømmen :)
I en fotballkamp i August røk jeg korsbåndet i høyre kne tvers av, røk også sidebånd i grad2, skadet mensik og lårbein. En kraftig trøkk, som kjentes godt! Dette så jeg meget mørkt på, da jeg både er selvstendig næringsdrivende, har 2små barn, og har spilt fotball hele livet mitt, så noe lenge uten fotballen har aldri vært et alternativ. Fikk beskjed fra lege på toppidrettsenteret at skulle jeg komme meg tilbake til fotballbanen måtte jeg opereres. Ortopeden på rosenborgklinikken var også enig. Men heletiden var det noe i meg som sa at en operasjon skal bli min siste utvei. Det kommer nokk av at jeg kanskje er selvstendig å føler jeg ikke kan være borte fra jobben. ikke vet jeg. Men jeg søkte rask på nettet ang "spille fotball uten korsbånd", "røket korsbånd uten opersjon" osv osv... Å jeg kom da over mange flotte artikler der, blant annet av en topp fotballspiller som har røket korsbånd i begge knær, opererte første gangen, valge å ikke operere men KUN trene opp andre gangen, å mener sistnevnte har vært det aller beste. Kom over flere sånne linker og artikler, å ble mer og mer sikker i MIN sak om å ikke operere, men TRENE opp. Å jeg SKAL tilbake til fotballbanen når vårsesongen starter :) Som flere har nevnt i tråden så er en korsbåndskade en skade for alltid hos alle, men den er også helt ulik og må derfor tilpasses hver og en. Jeg trener styrke 2-3 ganger i uka, og spiller squash som bare det uten problem nå. Blir nøye oppfulgt av fysioterapaut, som synes jeg har et meget sterkt kne og synes dette ser veldig lovende ut. Uten korsbånd! Har kun hatt 2 svikt, og det var tidlig etter korsbåndet røk. MEN,går det en uke med lite / ingen trening får jeg smertelig kjenne det på kneet, så jeg må ha minst 2-3 GODE styrkeøkter i uka.. Men som jeg ser også flere nevner så sitter det mye i hodet på meg, å den biten skal jeg nokk slite mest med tror jeg den dagen jeg prøver meg på fotballtrening igjen. Jeg VET også at kneet mitt ikke er sterk nokk til en evt duell enda, der jeg kanskje vil få meg en trøkk fra siden. Så jeg har fortsatt noen mnd jeg må jobbe hardt skal jeg klare dette. Å om det går finner jeg vel heller ikke ut før jeg prøver meg ut på banen igjen! Men jeg har en flink fysioterapaut som jeg lytter til å som støtter meg i valget mitt, å ortopden har beroliget meg med at "Du finner fort ut om det går eller ikke, å en operasjon er aldri for sent"  men han lo også godt av meg å mente at han så meg snart igjen :) Jaja, jeg tok den med et smil. Når du er så sta som meg, å føler kneet faktisk kjennes bra ut, så ville det vært helt feil for meg å lagt meg under kmiven uten å ha prøvd det motsatte! Dessuten elsker jeg utfordringer, å dette kneet har gitt meg utfordringer så det har holdt de siste mnd! Men det har også vært en spennende reise om jeg får lov til å si det, moro å se hva styrketrening gjør, å fremgangen det gir!
Ha en fin kveld folkens :)  :) 

 

Lenke til kommentar

Så bra!! :D Så godt å høre!!! Herlig! Stå på!

 

For min del, så har knetest blitt bestilt i samråd med fysio. Øvelser frem mot testen er å hoppe opp og ned på step på 1 ben og hoppe opp trapper på 1 ben, samt skøyting side til side (noe som var ganske ubehagelig bare for 6mnd siden, men er a piece of cake i dag), og roterende hopp på bosu på 1 ben. Fysio mener at det ser bra ut og at mye sitter i hodet, da den siste delen av rehabiliteringsprosessen er å gjøre mer av de tingene man gjorde før og å bli trygg på det. Har lagt merke til det selv også: tenker jeg for mye på det - har jeg mer vondt, bestemmer jeg meg for at alt er bra - så har jeg ikke vondt/mindre vondt og kan trene mer og mer. Det blir spennende å se med den testen! Kjenner meg trygg på løp & hopp, men ikke helt 100% (som at det er noe som holder meg tilbake), selv om jeg klarer alt av øvelser uten problemer, har ikke opplevd glipp på 1 år...tror nok jeg må jobbe mer med den mentale biten - visualisering & pep-talk, målsetting. Fysisk klarer jeg alt, det er bare hodet som ikke har klart å følge etter :confused:

Endret av E_A
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg var til knetest på NIMI. Testen varte rundt 1t, kostet rundt kr.1200,- og bestod i måling av styrke (for- og bakside lår) av begge ben, sittende på en apparat som er koblet mot en datamaskin. Vi fant ut at mitt skadde ben er 13% svakere enn det friske, noe som er lett å rette opp i med mer styrketrening. Deretter var det hopptester: å hoppe lengst og fortest mulig på 1 ben i mange omganger (mistet tellingen). Det var på 92% av det jeg klarte å hoppe på det friske benet. Å hoppe slik var ubehagelig og noe vondt til å begynne med, men det gikk seg til i løpet av testen. Kneet ble, derimot, stivt og noe vondt dagen etter, men det gikk over etter noen dager.

 

Testen ble utført av Hege som har PhD i rehabilitering av korsbåndskader, og hun sa at god styrke i forside lår er veldig viktig av 3 grunner.

1) God styrke i forside lår i forkant av en kneoperasjon har mye å si for hvordan kneet er opptil 2 år etter operasjonen.

2) Husker ikke.

3) God styrke i forside lår påvirker om man utvikler artrose eller ikke.

 

Jo, hun sa også at det er veldig viktig å trene opp det skadde benet til likt nivå som det friske. Dette for å bruke det skadde benet på lik linje som det friske, å få opp koblingen i hjernen om at "benet er bra igjen - bruk det". Grunnen til det er - forskning viser at dersom man går på "automatikk" om at benet er skadd, man har trent det opp, men det er jo en permanent skade, så man er litt tilbakeholden og forsiktig, ikke er like aktiv som tidligere. Hege fortalte meg at dersom man ikke bruker benet for fullt etter opptreningen, så vil de forskjellene i bena vokse seg større over tid (og bli en tilbakevirkende prosess). Derfor kan det være lurt med en slik styrketest for å se om man mangler det lille ekstra for å ha lik styrke i begge beina etter en korsbåndskade.

 

For min del, må jeg trene mer på hopp, for har aldri hoppet så mye på 1 ben i hele mitt liv som på denne testen. Hater å ha det vondt, så må trene litt mer på det og minske forskjellene i styrke til 0% (hvis det går) og ta en ny knetest. Tenkte også å begynne å hoppe i tau, koble hjernen tilbake til "gamle baner", og gå senere over til steptimer på SATS. Når det gjelder mil.øvelse, så tror jeg at det kommer til å gå helt fint :) Hejdå!

Lenke til kommentar

Jo, det bar rett på step-time på SATS igår. Hadde trent litt styrke (6 x 12 benpress - 3 sett med to ben, 3 sett med 1 ben, per bein), løpt en del dagen før. I går var det også løping og litt sykkel, og så kjentes det bare - hvorfor ikke?

 

Var på Dance-step 60min. som er en ren kondisjonstime med koreografi-bulker som alle settes sammen til 1 stor bulk mot slutten av timen. Timen foregår på 2 stepkasser plassert i 90 graders vinkel. Det var så gøy å være tilbake, at jeg nesten begynte å grine! Jeg holdt ut i 22min før kneet begynte å bli irritert, men jeg hadde sagt ifra til instruktøren om skaden på forhånd, så hun visste hvorfor jeg dro tidlig. Det er bare en slik lys i tunnelen! For dette betyr at jeg kan ta en pause og så prøve igjen om noen dager!!!!!  !!!! og forhåpentligvis holde ut i noen minutter lenger

 

Da kirurgen sa at folk er aktive på steptimer uten operasjon, så trodde jeg ikke på henne. Da korsbåndet revna, så trodde jeg at jeg kom til å være en sofagris resten av mitt liv. Jeg var så usikker på om det kom til å gå, men så gjør det det bare!! Når alt er dritt og man bare står på og står på uten ende, for så å plutselig at alt blir bra igjen..og man tenker hva skjedde nå? hvor kom det fra??

 

Jeg har begynt med idrett, for jeg tenkte at når man først har en idrettsskade, så mangler man bare en idrett. Har joinet et idrettslag der jeg studerer, har vært med på noen økter, samt gjort litt research på lokallagene der jeg bor. Da jeg først begynte hos fysio, så sa jeg at jeg hadde lyst til å begynne med idrett (....på høyt nivå......... :-/ ). Fysio'n bare lo av meg, og sa at det kanskje er litt sent.....men jeg tenker, hvorfor ikke??? Bare sånn på trass....

 

Lykke til alle sammen! Nå skal jeg ikke skrive noe mer, herregud, klarer jo ikke å holde kjeft :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg opererte fremre korsbånd 11.februar, opptreningen har gått veldig bra egentlig. Hadde veldig lite smerter og hevelse etter operasjon, og kunne starte med balansetrening rundt 1 uke etter operasjonen. Er nå i uke 11 og holder nå på med endel markløft, knebøy osv. Har også så smått begynt med litt rolig jogging på tredemølle uten at jeg kjenner noe særlig i kneet.

 

Men det eneste jeg har slitt med i opptreningen er hamstringen. Fysioen min sier at hamstringscenen er strekt og at det er mye av grunnen til at jeg kjenner et ekstremt ubehag i hamstringen. Dette oppstod første gang 3 uker inn i opptreningen. Da fikk jeg det som føltes som en alvorlig strekk på baksiden av låret, ganske langt ned mot kneet. Fysioen sa at dette er relativt vanlig og at dette ville bli bedre med trening. Men i forrige uke så smalt det på nytt i hamstringen under markløft (med veldig lav vekt). Så det jeg lurer på er om det er flere som har slitt med hamstring i etterkant av operasjon/opptrening?

 

Jeg ble forøvrig operert på ringvoll-klinikken i Hobøl. Anbefaler denne klinikken til alle som skal operere korsbånd. Veldig mange flinke spesialister her. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skadet venstre kne den 17.4.16. MR bildene viser ACL ruptur og partiell ruptur av MCL. Altså er korsbåndet røket og leddbåndet delvis røket. På sykehuset ville de ikke ta standpunkt til operasjon før i slutten av August. Var hos en fysioterapaut for noen dager siden som mente jeg absolutt burde få tatt operasjon. Noen som har tips og/eller råd? Ønsker selv å få en henvisning til NIMI eller MHH slik at en ortoped der kan gi meg en vurdering av det. Ønsker jo egentlig å få operert og begynt opptreningen så fort som mulig

Endret av Hakkaspetten
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

 

Ser at denne ikke lenger er så aktiv - MEN, jeg velger å dele min historie likevel. Greit for noen som kommer i ettertid, ettersom det er vanskelig å finne ting på nettet - syntes jeg i hvert fall.

 

For 9 år siden skadet jeg korsbåndet i en fotballkamp. Jeg røk det ikke, men strakk det gange kraftig. Ble sendt til lege, MR og fysio - og de mente jeg IKKE trengte å operere. Jeg brydde meg ikke så mye, så lenge jeg kunne spille fotball igjen. Så jeg var tilbake på banen ca. 1 mnd etterpå, og allerede første kamp smalt det igjen. Legen mente det bare var et lite tilbakefall, og at jeg måtte trene opp musklene rundt kneet bedre før jeg spilte fotball igjen. Så fysio ble det masse av, og jeg dro tilbake på fotballen. Igjen smalt det, og jeg innså nå at fotballen bare kunne legges på hylla. Hvis ikke det gikk en siste gang da. Og det gikk selvfølgelig ikke ..

 

Jeg fikk hele veien beskjed av lege at dette bare var å trene opp. Og jeg trente jo en del, men etterhvert ble motivasjonen SÅ liten. Kneet sviktet bare jeg gikk tur og tråkket litt feil. Men ettersom det alltid gikk over etter 24 timer, gjorde jeg ikke stort mer med det. Svikt i kneet hadde jeg 2-3-4 ganger i året, men jeg har bare stengt det ute og ikke gjort noe mer med det. Legen sa jo at jeg bare måtte trene, og mer var det ikke å gjøre - så det stolte jeg på.

 

I starten av Juni i år fikk jeg en skikkelig vriding da jeg var på jobb. Jeg tenkte at det fort ville gå over, og haltet meg rundt på jobb de siste to timene. Dagen etter var det fortsatt vondt, så etter 3 timer på jobb måtte jeg kaste inn håndkleet og komme meg på legevakta. Legen jeg møtte var SÅ flink, og etter å ha klemt litt på kneet mitt og hørt meg skrike til på de vonde områdene - var hun ganske sikker på at dette var menisk. Hun sendte meg på akutt MR (da dette må fikses ganske fort), og noen dager etterpå var jeg på MR. Jeg regnet med at dette ville ta tuuuuusen år, men i løpet av TO uker hadde jeg fått skaden, vært hos legen, tatt MR og fått svarene på MR. I det offentlige sykehus. Jeg er SÅ happy! Fikk møte en ortoped som la frem om korsbåndskade, bøttehankruptur på menisk og en liten ruptur på bakre menisk (denne leger seg selv). Menisken måtte opereres, og om de skulle fikse menisken, måtte de også ta korsbåndet. 

 

Dessverre var menisken umulig å sy, så den klippet de. Brusken i kneet har en slitasjeskade på nivå 2-3, men der var det ikke så mye å gjøre. De lagde nytt korsbånd fra senen foran kneet (husker ikke hva det heter) og nå ligger jeg her med et kne som ble operert for 6 dager siden. ALTSÅ, fra skadedag i starten av Juni og frem til operasjonen tok det bare TJUE dager. Jeg føler meg latterlig heldig som fikk dette så fort, men akkurat nå føler jeg at livet står helt stille.

 

De øvelsene jeg skal ta, jeg får dem ikke til !!! Man skal jo stramme lårmuskelen, og denne muskelen finner jeg ikke. På venstre kne (det friske) er det jo null problem, men på det opererte benet har jeg ikke sjans i havet. Ikke en gang fysio fikk meg til å klare det. Har dere noen tips ?? Jeg tar de andre øvelsene, og neste uke skal jeg starte hos fysio. Men frem til det vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg prøver og prøver og prøver. I stedenfor å få det til - får jeg bare intense smerter i 2-3 minutter etterpå. NOE så slitsomt !!

 

Og til dere som skal operere, her er noen tips:

 

- Så lenge dere ikke syr menisken, GÅ GÅ GÅ. Belast kneet så mye du klarer frem til smertegrensen. Jeg begynte ikke med dette før i går, da det ikke var noen fysio der da jeg våknet etter operasjonen. Latterlig frustrerende!

 

- Å komme seg opp i sengen er et HERK. Jeg må ha hjelp, for jeg klarer ikke løfte benet en eneste cm selv. Jeg har begynt å ta et dynetrekk, teppe osv, holder det i kantene, og tar midten av den under foten. Akkurat som en liten fatle til benet. På denne måten bare svinger jeg benet opp i sengen - og det REDDER meg når jeg er alene hjemme !! 

 

- Ta smertestillende så lenge du tenger det ! Jeg HATER medisiner, og tar kanskje en smertestillende hvert 3. år MAX. Nå knasker jeg så fort jeg kan ta nye - noe som gjør øvelsene man skal ta MYE enklere. Ingen grunn til å pine seg gjennom SÅ jævlige smerter når man kan lindre de litt. 

 

- Etter operasjonen, sørg for å få info om alt før du blir sendt hjem. Vi fikk ikke info om skift av sår, øvelser for kneet eller når jeg kunne starte å belaste det. Jeg visste ikke engang at det var sting i kneet, og fikk null beskjed om at de etterhvert skulle fjernes. Dette fikk jeg vite dagen etterpå da vi dro på legevakta for å få skifte på såret. Dette var unødvendig, for alt dette burde vi fått beskjed om før vi dro hjem på fredagen. SPØR SPØR SPØR. Å sitte hjemme uten å vite er så forbanna frustrerende !! 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har vært gjennom en korsbåndsoperasjon som gikk fryktelig galt, og sliter både fysisk og psykisk etter det som skjedde. Håper noen fortsatt er aktive på denne tråden og kan hjelpe meg!

 

Opererte kneet for 1,5 år siden, ca et år etter skaden skjedde. Alt gikk veldig bra de første ukene, og overrasket både leger og fysioterapeuter med framgangen min. Jeg jobbet hardt, og begynte endelig å slappe av etter et veldig tøft år før operasjonen. Men, 3 uker post-op våknet jeg på natten med 40 i feber og et ben som var rødt og helt ubevegelig. Etter en hasteoperasjon og 10 uker med en hestekur antibiotika var almenntilstanden min bra igjen.

 

Nå, 1,5 etterpå har jeg et kne som ikke funger som det skal og som er en stor plage og hindring i hverdagen. Etter en dag på jobb er kneet rødt, varmt, hovent og stivt. Å sette seg på huk er helt UAKTUELT, og komme seg opp fra dype sittestillinger som fks lave biler eller gulvet går ikke uten hjelp. Det knepper og smeller i kneet, og av og til når jeg beveger meg ser det ut som om kneet "går ut av ledd". Sliter også en del psykisk, spesielt med motivasjonen. Hver gang jeg kjører forbi fysioterapeuten vrenger det seg i magen. De dagene som er ekstra vonde i kneet, har jeg fryktelige mareritt på natten. Det kan være alt fra at jeg amputerer benet til at skruene stikker ut.

 

Jeg poster dette innlegget i frykt for å høres ut som en pyse og oppmerksomhetssyk, men jeg trenger virkelig hjelp. Helsevesenet er ikke mye til hjelp, da de "ikke kan finne noe fysisk galt med meg, og at dette er noe jeg må lære meg å leve med".

 

Anonymous poster hash: a89d3...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg har vært gjennom en korsbåndsoperasjon som gikk fryktelig galt, og sliter både fysisk og psykisk etter det som skjedde. Håper noen fortsatt er aktive på denne tråden og kan hjelpe meg!

 

Opererte kneet for 1,5 år siden, ca et år etter skaden skjedde. Alt gikk veldig bra de første ukene, og overrasket både leger og fysioterapeuter med framgangen min. Jeg jobbet hardt, og begynte endelig å slappe av etter et veldig tøft år før operasjonen. Men, 3 uker post-op våknet jeg på natten med 40 i feber og et ben som var rødt og helt ubevegelig. Etter en hasteoperasjon og 10 uker med en hestekur antibiotika var almenntilstanden min bra igjen.

 

Nå, 1,5 etterpå har jeg et kne som ikke funger som det skal og som er en stor plage og hindring i hverdagen. Etter en dag på jobb er kneet rødt, varmt, hovent og stivt. Å sette seg på huk er helt UAKTUELT, og komme seg opp fra dype sittestillinger som fks lave biler eller gulvet går ikke uten hjelp. Det knepper og smeller i kneet, og av og til når jeg beveger meg ser det ut som om kneet "går ut av ledd". Sliter også en del psykisk, spesielt med motivasjonen. Hver gang jeg kjører forbi fysioterapeuten vrenger det seg i magen. De dagene som er ekstra vonde i kneet, har jeg fryktelige mareritt på natten. Det kan være alt fra at jeg amputerer benet til at skruene stikker ut.

 

Jeg poster dette innlegget i frykt for å høres ut som en pyse og oppmerksomhetssyk, men jeg trenger virkelig hjelp. Helsevesenet er ikke mye til hjelp, da de "ikke kan finne noe fysisk galt med meg, og at dette er noe jeg må lære meg å leve med".

 

Anonymous poster hash: a89d3...801

Lenke til kommentar

Hei

 

For 16 måneder skadet min da 15 år gamle datter kneet sitt på håndballbanene. Etterhvert viste det seg å være en korsbåndskade, som først ikke skulle opereres men som etter 3 måneder måtte opereres. I den perioden brukte jeg/ vi utrolig mye tid på å lese på ulike blogger forumer og lignende for å finne ut mest mulig og skaden og om operasjonen. Nå er operasjon utført opptrneing gjennomført og jenta er så smått tilbake på håndballbanen. Så dersom det er noen som har spørmål omkring denne skaden, operasjon og opptrening for en ung idrettsutøver  før og etter svarer vi gladelig på spørsmål.

Endret av Håndball
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei! Jeg har vært gjennom en korsbåndsoperasjon som gikk fryktelig galt, og sliter både fysisk og psykisk etter det som skjedde. Håper noen fortsatt er aktive på denne tråden og kan hjelpe meg!

 

Opererte kneet for 1,5 år siden, ca et år etter skaden skjedde. Alt gikk veldig bra de første ukene, og overrasket både leger og fysioterapeuter med framgangen min. Jeg jobbet hardt, og begynte endelig å slappe av etter et veldig tøft år før operasjonen. Men, 3 uker post-op våknet jeg på natten med 40 i feber og et ben som var rødt og helt ubevegelig. Etter en hasteoperasjon og 10 uker med en hestekur antibiotika var almenntilstanden min bra igjen.

 

Nå, 1,5 etterpå har jeg et kne som ikke funger som det skal og som er en stor plage og hindring i hverdagen. Etter en dag på jobb er kneet rødt, varmt, hovent og stivt. Å sette seg på huk er helt UAKTUELT, og komme seg opp fra dype sittestillinger som fks lave biler eller gulvet går ikke uten hjelp. Det knepper og smeller i kneet, og av og til når jeg beveger meg ser det ut som om kneet "går ut av ledd". Sliter også en del psykisk, spesielt med motivasjonen. Hver gang jeg kjører forbi fysioterapeuten vrenger det seg i magen. De dagene som er ekstra vonde i kneet, har jeg fryktelige mareritt på natten. Det kan være alt fra at jeg amputerer benet til at skruene stikker ut.

 

Jeg poster dette innlegget i frykt for å høres ut som en pyse og oppmerksomhetssyk, men jeg trenger virkelig hjelp. Helsevesenet er ikke mye til hjelp, da de "ikke kan finne noe fysisk galt med meg, og at dette er noe jeg må lære meg å leve med".

 

Anonymous poster hash: a89d3...801

 

Gud, så kjedelig!! Jeg får helt vondt i hjertet når jeg leser dette! Føler så med deg!!!

 

Hvor i landet bor du? Jeg tør ikke å gi deg noen råd fordi jeg ikke er helsepersonell.

Det eneste som jeg kan komme på er at her må du begynne fra scratch igjen, og igjen og igjen frem til du får det resultatet du ønsker?

 

Hva ønsker du med kneet ditt? Hva er drøm-sluttresultat (med utgangspunkt i det at skaden er skjedd og du var operert)?

Har du tatt noen nye MR-bilder i det siste for å utelukke slitasje/nye skader? Jeg ville ha begynt med det og dersom fastelegen sier nei, gått og skaffet MR privat. Med nye MR-bilder i hånda og med et klart mål/sluttresultat for kneet, så må du bare begynne og gjøre research for fysio som er spesialister på korsbåndskader. Bor du i Oslo, er jo Nimi Ullevål - et naturlig valg der. Bor du andre steder, så er det kanskje litt verre og da må du "veilede" dem litt - altså diktere litt mer hva du vil/hvor du vil. Du kan jo også ta kontakt med Nimi og høre hva de sier. Snakk også men en ortoped der du bor (ikke bare fastlegen, men også privat for å få a second opinion).

 

Trener du noe nå eller? Ut ifra det du beskriver, så høres det ut som at du ikke gjør det.

Jeg vil anbefale deg å begynne å sykle (helst på en spinningssykkel - ikke spinningstime) på et treningsstudio. Dette for å smøre brusken i kneet og vekke i livet alle senene og musklene. Deretter, blir det nok noen styrke- og balanseøvelser, men det må fysio stå for. Jeg har posta en del av de øvelsene som jeg gjorde selv her i tråden et sted.

Vil også anbefale deg å trene hele kroppen (styrke f.eks.) og sykle/gå ute for å få opp humøret. Trening og frisk luft hjelper på motivasjonen. Det viktigste er jo å ØNSKE å ønske å bli motivert.

 

Er kneet rødt, varmt, hovent og stivt, is det ned når du kommer hjem og prøv å få til en treningsøkt før jobben.

Er du utrent, så er det å sette seg på huk helt uaktuelt, selvfølgelig, men hvis du ønsker det selv, kan du komme deg dit med tiden og styrketrening.

 

Du skriver at "det ser ut som" at kneet går ut av ledd, eller at det kjennes sånn ut? En dyktig fysio må jo se på det, men det høres ut som at senene rundt kneet er for svake/utrente og du har svak benmusklatur (forside/bakside lår) generelt. (man kan tro at man er sterk, men klarer man ikke å ta knebøy når som helst hvor som helst og komme seg opp fra dype sittestillinger, så er du for svak, rett og slett).

 

Jeg anbefaler deg sterkt å ta kroppen din og dens signaler om smerte på alvor - kroppen sier ifra at den trenger hjelp fra deg til å mestre hverdagen, og at dersom du ikke gjør noe, så vil det bare bli vondere med tiden. Du må bare bestemme deg og gå over denne "dørterskelen" og jobbe på. Jobber du på og trener, så vil smertene gradvis forsvinne, men vil komme tilbake igjen hvis du slutter å trene. Et dårlig kne med all den smerten er bare din egen personlig trener som pisker deg ut for å trene og være i god form. Sett deg noen langsiktige mål som du kan jobbe mot. Begynn med det jeg skrev innledningsvis her og begynn å sykle. Hovner det opp, iser du det ned frem til det ikke lenger hovner opp etter at du har trent. Men skaff deg ny MR for å utelukke noen nye skader. Lykke til!

Lenke til kommentar

Her har jeg ikke vært på en stund, men så kos at det er mange andre som har vært :D

 

Har lest gjennom det dere har skrevet og alle minnene om egen opptrening og alt det slitet det har vært veltet bare frem igjen...fy faen, det var et ork!

 

Ikke for å være selvgod, men jeg har ikke smerter i kneet nu...og jeg har ikke vært på SATS på 8 uker...har løpt en del med sekk på grusvei da i stedet.

 

Det blir bedre!

 

Den mil.øvelsen som jeg var så usikker på gikk knallbra, merket ikke så mye til kneet egentlig, bare litt på skytebanen da det var opp og ned i knestående (men det var fordi jeg ikke har gjort det på kjempe lenge).

 

Har jo satt meg en del nye mål. Har begynt å delta på saltimer + steptimer på SATS med knestøtte-sak: det holder det varmt og jeg føler meg tryggere når det kommer til vridninger. Trener fortsatt masse styrke (dog ikke så ofte/mye som før...det er ikke bra, husker det hun PhD på NIMI har sagt....må begynne igjen). Hadde en lett treningsøkt med alle styrkeøvelsene (dog ikke like mange repetisjoner) med sjefen min i sommer, h*n kunne ikke gå etterpå :p

 

Status her er at det humper og går egentlig. Etter at jeg begynte å være på saltimer på SATS (hopp og alt det der, som før skaden), så kjennes det som at jeg går normalt igjen, mens før så "helte jeg over til siden"..høres spesielt ut. De første gangene var kneet litt stivt, men etter 7t gåing på jobb, så gikk det over av seg selv, trengte ikke å ise det ned når jeg kom hjem en gang.

Er mer tilbake til det gamle mindsettet som før skaden og kjenner ikke noe forskjell i kneet når jeg går. (Mens før så kjentes det "tomt" ut, fysio bare lo av meg, men det gjorde det.) Så ja, løper en del, har lastet ned 5k runner app som jeg følger. Har også løpt med marsjstøvler og sekk på grus, men kjenner at jeg må ta det litt med ro akkurat der, kneet blir grettent. Så får prøve igjen litt senere. Løpe med joggesko og sekk går fint.

Trener egentlig mer og mer "vanlig" som "normal person" uten å tenke på kneet og uten smerter, det trodde jeg aldri ville skje. Innimellom så kan jeg kjenne noe ubehag når jeg øker belastningen, men jeg lar meg ikke skremme av smerter. Jeg tar det bare med ro og prøver igjen senere.

 

Bank i bordet, så har jeg ikke opplevd noe glipp på snart 2 år (ikke operert). Gikk i oppoverbakke på mølla en gang for en stund siden, og da kjentes det litt rart og som om kneet gikk bakeover i 1 sekund da jeg strakk det ut. Og så forsvant det. Men uansett, sånt skal jeg ikke ha noe av! Løping, sykling, knebøy. Her er det faktisk jeg som bestemmer, og kneet er på lag...enten hun vil det eller ikke. Vi skal nok komme dit jeg vil :p

 

Knebøy kan man alltids gjøre hjemme foran tv'en og en løpetur kan man også alltids få til  - det er bare å sprette ut døra. Og vipps, så har man trent kneet sitt.

Lenke til kommentar

hei igjen:) jeg skrev her tidligere , å velger å skrive igjen. Nå er det 1 uke siden jeg opererte korsbånd og menisk. Røk korsbånd i august 2015. trente meg opp så bra at jeg fungerte veldig fint uten korsbånd. Returnerte til fotball ca 7mnd senere. Spilte en halv sesong , UTEN problem og uten å kjenne noen ting. Så smalt det igjen i 89.minutt ut i en kamp, samme vridning i en duell som da korsbåndet røk, og det smalt like godt i kneet denne gang også. Startet opptrening igjen, å fysioterapeutn min mente at jeg responderte så bra på trening at jeg kunne trene meg opp uten operasjon denne gangen også. magefølelsen min sa egentlig noe annet. Iløpet av opptreningen denne gangen fikk jeg en skikkelig sviktepisode med ganske mye vekt,smalt godt i kneet da også. Brutalt vondt. Etter denne episoden ble kneet bare verre og verre og operasjon ble eneste utvei da menisk og leddbånd på utside hadde fått såpass store skader også. Jeg var bare glad,å innstilt på en operasjon da. Å operasjonen ble utført hos rosenborgklinikken, å jeg har hatt lite smerter egentlig i ettertid, bortsett ifra når jeg står, da får jeg en ubeskrivelig smerte i leggen.men ikke i kneet. er det flere som har opplevd det? når kommer det til å gi seg? Er jo så vondt at jeg legger meg fort ned igjen med benet høyt.De tok sene fra under kneet. se bilde på instagram under navnet "stineyaa" ! jeg gleder meg sånn til å starte opptrening skikkelig nå, og målet er å spille fotball igjen!!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei:) vi kan snakke sammen privat ja om du ønsker. har også opprettet en privat instagram konto under navnet "myaclcomebackjourney" der får jeg også veldig mange private meldinger innpå fra folk i samme situasjon! Skriv der eller ta kontakt med meg.

 

Hei Stineyaa, jeg har også nylig røket korsbåndet og skal operere. Kan vi snakkes sammen på privat melding om ting som skjer og sånt? Om du vil da. Men operasjonen min er ikke før etter jul.

-Kvinne i 20-årene.

 

Anonymous poster hash: 50089...46a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

hallojsen  ni får stå ut med min svenska;) 

4 månader sedan  blev jag opererad  på lovisenberg  skada   bakre korsband samt indre ledbånd 

efter ett år med  flera olika diagnoser samt lika många olika behandlingar   cirkusen har varit  värre än valet till trump! :)

nåväl efter 1års sjukskrivning pgatungt belastande arbete    är tungmekaniker och extra som fiskare var det svårt att få förståelse

 

initialt på det lokala sjukhuset tog det  4 veckor innan man sände mig till mr  där konstaterades  partiell ruptur av bakre korsbånd  (6 cm i bakre skuffe!  samt ruptur av indre ledbånd .. smärtan kan nämnas som helt obeskrivlig ! ortopeden på plats sa klart att det  var tillfälle för operation men pga dvt som utvecklats pga   väldigt hovent knä  skulle vidare info inskaffas från mer kompetent sykehus ... 

 

vart  nån vecka senare inkallad till en vikarie   som påstod att här var det träning träning å träning ingen operation     vart en smula irriterad då man tidigare pratat om op  och påtalade även att träning inte rekommenderas vid en kombinationsskada då rotationen skadar knät ytterligare.   blev då kallad irritabel  och svår att ha att göra med....

 

 

nåväl  många turer senare med aleris unn tromsö fastlegen mm mm så hamnade jag till slut på lovisenberg där jag vart opererad  i sept 2016 

där konstaterades vid mr totalruptur av bakre korsband (tidigare bara  partiell ruptur) samt ruptur på delar av indreledbånd

 

operationen gick bara fint  fick ett akillesallograft till korsbånd  och man tog semitendinosus  (hamstring) till indre ledbånd   var inlagd torsdag till måndag  och fick en jack ortrose som avlastade bakre korsband samt stabiliserade för inre   pga omfattande kirurgi (öppen kirurgi) och ett helt nytt inre ledband fick jag order om kryckor och max 20 kilos belastning på opererat ben

 

var före op i full aktivitet på valfångst och hade god kontroll på knä  

 

efter 8 veckor på kryckorna och mycket moderat bruk av  opererat ben så vart det fysio.. går  3 ggr per uke och har en kanon bra fysio med erfarenhet från idrott och till trots  kort tid med träning  ligger jag idag betydligt längre fram än vad som är normalt:) 

 

 

men !!  man har visar det sig nu tagit hamstring senan och bara låtit muskeln dra ihop sig  det betyder  1/3 av muskel i baksida lår är helt borta ... hurvida det blir ett problem eller inte lär visa sig  

 

 

men helt klart  träning träning träning  det är det som är alfa omega för att komma tillbaka.  full sträck och 90 grader böj det  klarade  jag  3 dagar efter op (uvanligt)  kör nu 3 dagar i veckan hos fysion lite tyngre lite längre än vad fysion säger   har  nästan inga smärtor klara  även knäböj helt ner och upp utan problem.     tuffast  är nog den psykiska biten.. att man inte litar på knät .     känner inte alls av det bakre korsbandet  smärtan kommer i  det inre ledbandet  där full muskelkontroll inte  är  på plats ... men så är jag bara i uppstarten av rehab ..  ortoped/kirurg säger min 12 till 18 månaders rehab innan man  är tillbaka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...