Gå til innhold

Rettigheter etter kjøp av dårlig stekepanne(!)?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpe igår en dyr stekepanne på jernia i harstad.

Den kostet 549,- og var satt ned fra 999,-

Aluminiumspanne med titanbelegg

 

pannen var anbefalt som en meget god panne på div fora.

 

Ved første steking så slår pannen seg, den "bikker" på platen når den er varm.

I bruksanvisningen til pannen står det at den skal varmes på full mokking i 2 - 3 minutter før man skrur ned varmen 30% for steking.

 

Når pannen blir kald så bikker den ikke lengre.

 

Jeg dro til jernia idag og møtte stor motstand.

Ikke ville de gi meg ny panne, og ikke ville de gi meg pengene tilbake.

 

De måtte sende pannen inn til produsent for å sjekke om problemet mitt stemte før de kunne gi meg et nytt produkt.

 

Jeg sa at jeg syntes det var meget dårlig kundeservice og at de var useriøs som ikke kunne hjelpe meg.

Den var jo tross alt kjøpt dagen før og kun brukt en gang.

 

Hvilke rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler det er dårlig kundebehandling, men de har nok rett i at den må eventuelt sendes til produsent for sjekk før de kan gjøre noe mer.

Det er ikke urimelig at de spør om dette.. men igjen dårlig kundebehandling :p

Kanskje lettest hvis du tar det med produsenten? hvis det er en annerkjent produsent, som har et hovedkontor i norge?

Lenke til kommentar

De har kanskje rett til å undersøke slike ting, men her synes jeg kundebehandling bør gå foran alt. En misfornøyd kunde koster dem langt mer enn det å gi en ny stekepanne.

 

Rykter sprer seg som brann i tørt gress. Min familie og alle vi kjenner boikotter enkelte butikker etter veldig dårlig behandling over tid.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

De har kanskje rett til å undersøke slike ting, men her synes jeg kundebehandling bør gå foran alt. En misfornøyd kunde koster dem langt mer enn det å gi en ny stekepanne.

 

Men så heter dette sub-forumet "forbrukerrett", og ikke "kundebehandling".

 

Selv om jeg er enig med at god kundebehandling sier at man skulle bare gitt kunden en ny stekepanne, så er det fortsatt hva kunden har rett på som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke gitt kunden tilbake pengene ihvertfall, fordi leverandøren gir ikke penger tilbake på vare han ikke kan finne feilen på, og det er stor sjanse for tap av penger.

Riktignok vil jeg si at du som kune godt kunne vært litt mindre drittsekk og bare latt dem sende det inn til produsent, ofte tar det bare få dager pga. jevnlige leveringer, de tilbø deg jo en løsning som garanterer refusjon for butikken, og da vil de nok også være villige til å betale tilbake deg kontant. De prøvde jo å ha kundeservice, men kundeservice er ikke det å følge kunders ønske, men finne en løsning for begge parter.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke gitt kunden tilbake pengene ihvertfall, fordi leverandøren gir ikke penger tilbake på vare han ikke kan finne feilen på, og det er stor sjanse for tap av penger.

Riktignok vil jeg si at du som kune godt kunne vært litt mindre drittsekk og bare latt dem sende det inn til produsent, ofte tar det bare få dager pga. jevnlige leveringer, de tilbø deg jo en løsning som garanterer refusjon for butikken, og da vil de nok også være villige til å betale tilbake deg kontant. De prøvde jo å ha kundeservice, men kundeservice er ikke det å følge kunders ønske, men finne en løsning for begge parter.

Forsåvidt sant, men kunden har sannsynligvis bruk for en stekepanne i perioden fra han leverer den til han får ny av selger/produsent, noe han har krav på iht. forbrukerkjøpslovens §§ 30 dersom avhjelp vil ta mer enn en uke å gjennomføre. Jeg tviler på at stekepanneselgere har stekepanner øremerket til utlån, eller at en stekepanne som har vært på utlån kan selges på nytt. Således vil butikken kunne velge mellom to onder: å låne ut en stekepanne som de ikke får solgt når den returneres, eller å gi kunden ny stekepanne på stedet - vel å merke dersom avhjelp tar mer enn en uke som nevnt.

 

Om krediteringssøknaden faktisk godkjennes av produsent vil selger gå i tap om de "bruker opp" en ekstra stekepanne til utlånsformål bare fordi de vil være på den sikre siden, selvsagt i tillegg til ulempen det medfører kunden å måtte vente på produsentens avgjørelse.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

"Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

Ikke kom og si at du ikke har en annen stekepanne du kan bruke over helgen?

Uansett så burde det vel la seg gjøre å gjennomføre på en uke.

 

Hadde det vært vaskemaskin, tv, pc, stekeovn, bil etc. som du somregel bare har en av, og bruker flere ganger om dagen så er nok heller det du sier gjeldende.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Jeg er student og tar meg ikke råd til å ha masse ekstra stekepanner liggende i huset. Likevel har jeg behov for å lage mat.

En jeg bodde med tidligere hadde også bl.a. egen stekepanne pga. cøliaki, det var da hans personlige stekepanne. Ingen andre brukte den, og han brukte ingen annen stekepanne.

 

Jeg vil ikke krangle på dette, men behovet for å kunne lage mat - særlig når avhjelp tar mer enn en uke - bør veie rimelig sterkt. Og det er slett ingen selvfølge at alle har reserveutstyr av alt mulig liggende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...