Gå til innhold

16-årsgrense på alkohol i Norge?


Anbefalte innlegg

Aldersgrensa på alkohol hindrer at unge og uerfarne tenåringer drikker ekstremt mye på kort tid og tar kvelden en stund senere.

 

På hvilken måte hindrer denne idiotiske aldersgrensen at tenåringer drikker seg sanseløse? Den gjør ikke det i det hele tatt, fremfor å kjøpe seg øl, så kjøper ungdommen billig hjemmebrent. Problemet her er at de ikke vet om de får lut, etanol, metanol eller hva du måtte tenke deg. Så har du også de ungdommene så heller kjøper seg billig narkotika da, så jeg vet nå ikke riktig, hva du tror denne aldersgrensen gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For noen idioter.

 

For en fantastisk argumentasjon. :)

 

Argumentene dine er jo helt bak mål, så skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde å finne på noe bedre.

 

Å? Så nå er det plutselig helt bak mål å lage forbud mot noe som er potensielt farlig? Når skjedde det? Var det når forbudet rører ved noe du IKKE er hjernevasket til å tro er riktig? Tenke selv vet du, ikke være en robot. :)

Lenke til kommentar
På hvilken måte hindrer denne idiotiske aldersgrensen at tenåringer drikker seg sanseløse? Den gjør ikke det i det hele tatt, fremfor å kjøpe seg øl, så kjøper ungdommen billig hjemmebrent. Problemet her er at de ikke vet om de får lut, etanol, metanol eller hva du måtte tenke deg. Så har du også de ungdommene så heller kjøper seg billig narkotika da, så jeg vet nå ikke riktig, hva du tror denne aldersgrensen gjør.

Men tror du å fjerne aldersgrensa gjør at ungdommer lar være å drikke hjembrent? Billig hjemmebrent blir ikke mindre tilgjengelig av å fjerne aldersgrensa, og jeg velger å tro at de fleste ikke kjøper hjemmebrent. For meg er det et kjent fenomen at ungdommer kjøper gjennom eldre venner eller får de fra voksne. Å fjerne aldersgrensa gjør at de får økt tilgang og mer tilgang gir i de fleste tilfeller økt (mis)bruk.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Å? Så nå er det plutselig helt bak mål å lage forbud mot noe som er potensielt farlig? Når skjedde det? Var det når forbudet rører ved noe du IKKE er hjernevasket til å tro er riktig? Tenke selv vet du, ikke være en robot. :)

 

Du skal i prøve å forby mat og nå? Tenk logikk ikke som en alkis så går det nok bra å skjønne at det du mener er feil.

Endret av kindermaxxi
Lenke til kommentar
Men tror du å fjerne aldersgrensa gjør at ungdommer lar være å drikke hjembrent? For meg er det et kjent fenomen at ungdommer kjøper gjennom eldre venner eller får de fra voksne. Å fjerne aldersgrensa gjør at de får økt tilgang og mer tilgang gir i de fleste tilfeller økt (mis)bruk. Billig hjemmebrent blir ikke mindre tilgjengelig av å fjerne aldersgrensa.

 

En av de store årsakene til at ungdom handler hjemmebrent er at det er større tilgjengelighet, da langeren på hjørnet gir en lang faen i hvor gammel du er, mens kassadamen på Rema nekter deg å handle hos henne. Ved å ha dette forbudet, så er man med på å opprettholde et marked for langerne, da ungdom er de beste kundene til disse folka.

 

Å? Så nå er det plutselig helt bak mål å lage forbud mot noe som er potensielt farlig? Når skjedde det? Var det når forbudet rører ved noe du IKKE er hjernevasket til å tro er riktig? Tenke selv vet du, ikke være en robot. :)

 

Du skal i prøve å forby mat og nå? Tenk logikk ikke som en alkis så går det nok bra å skjønne at det du mener er feil.

 

Det er da vitterlig DU som forfekter en slik logikk, ikke jeg. Jeg er for å fjerne aldersgrensen på alkohol jeg, samt å legalisere dop. Menh at folk må ta ansvar for handlingene sine også om de velger å innta stoffene.

Lenke til kommentar
En av de store årsakene til at ungdom handler hjemmebrent er at det er større tilgjengelighet, da langeren på hjørnet gir en lang faen i hvor gammel du er, mens kassadamen på Rema nekter deg å handle hos henne. Ved å ha dette forbudet, så er man med på å opprettholde et marked for langerne, da ungdom er de beste kundene til disse folka.

 

 

Det er da vitterlig DU som forfekter en slik logikk, ikke jeg. Jeg er for å fjerne aldersgrensen på alkohol jeg, samt å legalisere dop. Menh at folk må ta ansvar for handlingene sine også om de velger å innta stoffene.

 

Så da blir vel 12-15 åringer de nye kundene til langerene.

 

Lett for deg å si at folk må ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Men tror du å fjerne aldersgrensa gjør at ungdommer lar være å drikke hjembrent? For meg er det et kjent fenomen at ungdommer kjøper gjennom eldre venner eller får de fra voksne. Å fjerne aldersgrensa gjør at de får økt tilgang og mer tilgang gir i de fleste tilfeller økt (mis)bruk. Billig hjemmebrent blir ikke mindre tilgjengelig av å fjerne aldersgrensa.

 

En av de store årsakene til at ungdom handler hjemmebrent er at det er større tilgjengelighet, da langeren på hjørnet gir en lang faen i hvor gammel du er, mens kassadamen på Rema nekter deg å handle hos henne. Ved å ha dette forbudet, så er man med på å opprettholde et marked for langerne, da ungdom er de beste kundene til disse folka.

Det er mulig det, men etter alt jeg vet er mange fler enn de få som selger hjemmebrent villige til å kjøpe alkohol til sine yngre venner, og jeg tror like mange vil kjøpe hjemmebrent av økonomiske årsaker dersom aldersgrensa gikk vekk samt at de som står på hjørnet med all hjemmebrenten sin fortsatt står der.

 

Og jeg tror virkelig ikke at det står folk på hjørnet av butikker og selger hjemmebrent til mindreårige, det er nok mer snakk om et lukket marked.

 

Det er da vitterlig DU som forfekter en slik logikk, ikke jeg. Jeg er for å fjerne aldersgrensen på alkohol jeg, samt å legalisere dop. Menh at folk må ta ansvar for handlingene sine også om de velger å innta stoffene.

Det er i hvert fall naivt å tro at folk vil ta ansvar for sine egne handlinger når alle som er interessert i å prøve dop har fri tilgang til hva de ønsker.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er riktig å senke aldergrensene for alkohol i Norge, hvertfall ikke slik drikkekulturen er nå. Når jeg var 16 var det vanskelig å få tak i drikke, og det kun en sjelden gang jeg klarte å få tak i alkohol. Når jeg tenker tilbake er jeg glad for at jeg ikke kunne kjøpe alkohol som 16-åring, det hadde gått til helvette.

 

Jeg kjenner flere som har dødd av alkoholforgiftning, en av de ble kun 17 år.

Lenke til kommentar
Lykke til med å legalisere dop i tro om at alt vil gå bra.

 

Nei, jeg er komfortabel med at verden ikke er rosenrød jeg, og tror ikke at alt kommer til å gå bra. Det er snarere den som tror at alt går bra, bare man legger ned forbud opp og ned i mente, og tror det gjør at alt går bra, som har et problem. :)

 

Crash:

 

Da jeg var ung så var det mye enklere å få tak i hjemmebrent, smuglersprit og smuglerøl - enn det var å få ta i lovlige varer i alle fall. Mulig at den trenden har snudd veldig i de senere årene, men jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar
Nei, jeg er komfortabel med at verden ikke er rosenrød jeg, og tror ikke at alt kommer til å gå bra. Det er snarere den som tror at alt går bra, bare man legger ned forbud opp og ned i mente, og tror det gjør at alt går bra, som har et problem. :)

 

De som tror alt blir bra med forbud har et problem ja, men de som vet det er bedre enn å legalisere har ikke.

Våkn opp, du vet tydeligvis ikke noe om konsekvensene av legalisering.

Lenke til kommentar
Da jeg var ung så var det mye enklere å få tak i hjemmebrent, smuglersprit og smuglerøl - enn det var å få ta i lovlige varer i alle fall. Mulig at den trenden har snudd veldig i de senere årene, men jeg har mine tvil.

Det er store lokale variasjoner. At det står noen og selger hjemmebrent på Karl Johan har jeg hardt for å tro, men at det er lett å få tak i på landsbygda er noe jeg vil kunne tro.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Da jeg var ung så var det mye enklere å få tak i hjemmebrent, smuglersprit og smuglerøl - enn det var å få ta i lovlige varer i alle fall. Mulig at den trenden har snudd veldig i de senere årene, men jeg har mine tvil.

Det er store lokale variasjoner. At det står noen og selger hjemmebrent på Karl Johan har jeg hardt for å tro, men at det er lett å få tak i på landsbygda er noe jeg vil kunne tro.

 

Nei, på Karl Johan er det vanligere med Cola, knips, bønner og andre hyggeligere stoffer, enn litt alkohol. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...