Gå til innhold

Metanol eller Etanol, hva er det jeg har kjøpt?


Solid Edge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis du tenner på spriten skal du kunne se det på røyken. Jeg husker ikke helt hvilken av dem i farten, men da den ene har tyngre bindinger enn den andre skal dette gjøre at den får en litt mørkere røyk når de brenner...

6942459[/snapback]

Enda et av disse vannvittig usikre kjerringrådene som svirret rundt metanol-saken. :)

6942859[/snapback]

 

dette var det en kompis av broren min som sa. Han har hovedfag i kjemi og jobber innen legemiddelindustrien.. så jeg tror han vet hva han snakker om....

Lenke til kommentar

Ja tenn på alt sammen da er du sikker etterpå uansett hva det var :p Jeg ville ikke stolt på røykefargen, det kan være annet forurensing fra produksjonen, særlig når det er smuglersprit som neppe noen har brydd seg noe særlig om er ren. Dette kan gi feil utslag, dessuten er det vanskelig å bedømme hvis en ikke har noe som er begge deler og noe å sammenlikne med.

Lenke til kommentar
hvis du tenner på spriten skal du kunne se det på røyken. Jeg husker ikke helt hvilken av dem i farten, men da den ene har tyngre bindinger enn den andre skal dette gjøre at den får en litt mørkere røyk når de brenner...

6942459[/snapback]

Enda et av disse vannvittig usikre kjerringrådene som svirret rundt metanol-saken. :)

6942859[/snapback]

dette var det en kompis av broren min som sa. Han har hovedfag i kjemi og jobber innen legemiddelindustrien.. så jeg tror han vet hva han snakker om....

6943169[/snapback]

Jeg tviler ikke på at de har forskjellige egenskaper når de brenner, men når det kan være en 50-50-blanding med metanol og etanol så nytter det rett og slett ikke.
Lenke til kommentar
Hvis du koker spriten så kan du skille mellom etanol og metanol. Metanol har et kokepunkt på 64.7 °C mens Etanol har et kokepunkt på 78.4 °C, men hvorvidt dette er trygt å gjennomføre er jeg usikker på!

6908547[/snapback]

Det betyr at du kan sette spriten på komfyren og la det stå å småputre på 70°C og da bli kvitt Metanolen.

6943682[/snapback]

Det stemmer ikke fordi de to stoffene er løst i hverandre og har et felles kokepunkt. Begge vil dampe av når det koker selv om metanolen damper litt mer enn etanolen. Dvs. at etter hvert som det koker så vil metanolinnholdet synke etter hvert som det felles kokepunktet stiger.

 

Hvis man starter på 50% metanol og 50% etanol så vil kokepunktet være midt i mellom de to kokepunktene for de rene stoffene (nå antar jeg litt om kjemisk affinitet, men jeg tror det har gansk lite å si. Kanskje det justerer kokepunktet opp eller ned et par tiendels grader) Det felles kokepunktet vil altså være omtrent 71,55'C. Ved dette punktet tipper jeg omtrent 60% av dampen er metanol og 40% etanol. Etter hvert som det blir mindre væske igjen så vil andelen metanol i væska synke, men også andelen metanol i dampen. Bare for å ta noen tall ut av luvta kan det hende at når 90% av væska er kokt bort så er resten av væska 90% etanol og 10% metanol, det felles kokepunktet rundt 77'C, mens dampen som kommer opp kanskje er 20% metanol og 80% etanol. Først når det er nesten skrape tomt kan du være sikker på at den siste dråpen er nesten 100% etanol.

 

En måte å skille stoffene på er å bruke fraksjonert destillasjon med små temperaturtrinn og svært høy nøyaktighet på temperaturene.

 

Et eksempel på et fasediagram med blandinger av etanol og benzen:

image003.gif

Kilde

F.eks vil en blanding med 80% etanol (0,8 molfraksjon etanol) koke ved ca 70'C. Dampen som stiger opp ved kokinga ved 70'C vil man finne ved å følge streken vannrett mot venstre til den treffer gasslinja. Altså ved omtrent 0,6. Dvs. at dampen som stiger opp er 60% etanol og 40% benzen. Ren etanol får man ikke før alt unntatt den siste dråpen er kokt bort. Da vil molfraksjonen etanol være 1 og både kokepunktet og kondenspunktet vil være 78,4'C.

Lenke til kommentar
hvis du tenner på spriten skal du kunne se det på røyken. Jeg husker ikke helt hvilken av dem i farten, men da den ene har tyngre bindinger enn den andre skal dette gjøre at den får en litt mørkere røyk når de brenner...

6942459[/snapback]

 

Og det ville du satsa livet på på en halvmørkt fest, mer eller mindre brisen? Darwin, here we come. Noen må ha blitt inteligent designet feil, dersom det faktisk er noen som prøver dette i praksis.

 

Begge deler gir omtrent bare CO2 + H20 som forbrenningsprodukt. Førstnevnte er totalt gjennomsiktig, mens vann kan kondensere som hvit damp. Jeg kan ikke tenke meg til at det skal være noen som helst fargeforskjell på røyken/dampen. Og selv om det i teorien skulle være en markant forskjell så trenger man noe kjent å sammenligne med.

6942652[/snapback]

 

Noe mine kjemikunnskaper også sier meg. Du starter med CH3OH (metanol) eller C2H5OH (etanol) samt vann, eller en blanding av alle tre (hvor mye metanol må til for å være farlig?) - så kan du vel egentlig bare få CO2, CO ved lite oksygen, og vanndamp (fra hydrogenene på alkoholet samt lufta, og vannet som er i blandingen)? Kansje du kan greie å få litt sot? Men det høres lite sannsynlig ut - sot er brennbart, og ville lett blitt anntent i en spritflamme og brent til CO(2)...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...