Gå til innhold

Forholdet mellom verksted, kunde og Elkjøp ved reperasjon


Anbefalte innlegg

Jeg innleverte min Xbox360 grunnet røde ringer for noe uker siden.

 

I dag fikk jeg en telefon fra verkstedet i utlandet (!) som spurte om jeg hadde kvittering og om jeg var førsteeier.

Jeg sa til vedkommende at jeg har ikke kvitteringen men den måtte han da få fra Elkjøp som leverte inn Xboxen. Så spurte vedkommende om jeg hadde telefonnummer til Elkjøp som han kunne bruke for å fremskaffe kvitteringen. Jeg sa at slikt har da ikke jeg lagret på min telefonbok.

 

Jeg begynte å lure på hva dette var og spurte rett ut på hvorfor måtte de sjekke om jeg var førsteeier.

Svaret var at de fikset kun Xboxen for førsteeier (noe som må da stride med noen § i forbruker- og/eller kjøpslover i Norge?!)

 

Siden jeg ikke hadde noe informasjon der og da (satt i bilen når de ringte) ba jeg vedkommende å ringe tilbake etter 30min da jeg kunne fremskaffe telefonnummer til Elkjøp og evt. ordrenummer/kontantnummer.

 

..så..

 

Jeg ringte Elkjøp og snakket med en kar der. Jeg spurte om dette var vanlig praksis at verksted kontakter sluttkunde og ikke butikken og det kunne ikke han helt svare på. Det han spurte om, var om jeg hadde registrert (?) Xboxen min hos Microsoft slik jeg skulle når jeg fikk den. Jeg har aldri hørt om noe form for registreringsplikt vedrørende kjøp av konsoll og senere garantispørsmål.

Jeg har nå fått ordrenummer og kontantnummer så nå venter jeg bare på at verkstedet skal ringe igjen..

 

 

Noen som har vært borte i noe lignende?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes litt rart ut ja.

 

Men jeg skjønner hvorfor han spurte om du var førsteeier.

For om du f.eks hadde kjøpt den bruket, så kunne forrige eier åpnet konsollen, og evt prøvd å chippe den eller noe.

Men nå ser de bort i fra de mulighetene sikkert, siden du fortalte at du kjøpte den ny.

 

Få elkjøp til å be om en status fra verkstedet, så får dere sikkert vite mer.

Lenke til kommentar

Det med førsteeigar høyrest heilt sært ut, aldri høyrt noko sånt før. Garantien skal dekke feil som inntreffer innan 2 og 3 år, det bør være rivande likygyldig kven som eig konsollen på det tidspunktet feilen inntreff.

 

No er jo du førsteeigar, så den saken er jo grei. Kan ikkje hugse å ha lese noko om at ein må registrere seg, høyrest sært ut det og. Uansett kva MS seier kan du alltid gå til Elkjøp og reklamere på den, så får det bli deira problem å krangle med MS.

 

Det står faktisk at det kun gjeld førsteeigar:

One Year Express Warranty on Console (Three Years for Three Lights Flashing Red). Subject to the terms and conditions of this Limited Warranty, Microsoft warrants to you only (the original retail purchaser) that, during the Warranty Period and under normal use and service, the Xbox® Console will substantially conform with the printed user instruction materials packaged with the Console.
Lenke til kommentar
Det hørtes litt rart ut ja.

 

Men jeg skjønner hvorfor han spurte om du var førsteeier.

For om du f.eks hadde kjøpt den bruket, så kunne forrige eier åpnet konsollen, og evt prøvd å chippe den eller noe.

Men nå ser de bort i fra de mulighetene sikkert, siden du fortalte at du kjøpte den ny.

 

Få elkjøp til å be om en status fra verkstedet, så får dere sikkert vite mer.

Spiller ingen trille da de uansett må bevise at noen har tuklet med den.

Lenke til kommentar

Dette skyldes kun dårlige rutiner eller dårlig kommunikasjon mellom selger og verksted. Du skal ikke måtte foreta deg noe mer enn å levere varen inn til Elkjøp. Ja, det går kanskje litt raskere dersom du har registrert deg hos MS for garanti, men det er egentlig ikke så relevant da du reklamerer overfor selger. Neste ganger de ringer ber du dem om å ta saken direkte med Elkjøp da det er de som har ansvaret.

 

Forhold deg kun til Elkjøp. Dersom saken tar tid, så ville jeg jevnlig ha purret på selger. Dersom det har gått over fem-seks uker ville jeg ha krevet kjøpet hevet. Kjøper kan da ikke kreve å få vente på "teknisk retur" da dette vil være deres problem og ikke ditt. De kan heller ikke skylde på at saken har tatt lang tid grunnet at verkstedet har hatt manglende informasjon da den eneste du skal forholde deg til er selger. Du er ikke ansvarlig for at selger videresender kjøpsbevis eller at man som kunde må registere seg for garanti.

 

Lykke til.. det er sikkert ikke noe problem.

 

PS. Ville uansett ha sjekket opp statusen hos Elkjøp slik at det ikke er slik at maskinen står på verksted uten at noe skjer fordi de mangler kvittering.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...