Gå til innhold

Faktura på feilettersyn


110969

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det rimelig av en elektriker å ta betalt for ettersyn av et elektrisk anlegg der man mistenker at noe feil har oppstått under montering av det elektriske ifb. med bad renovering? Saken er slik

 

1) Jeg merker at etter elektriker er ferdig med jobb på bad, så begynner sikringen å gå når jeg bruker støvsuger på samme kurs. Dette hadde ikke skjedd tidligere, og jeg mistenker at noe galt er fatt.

2) Jeg ringer elektriker og ber om en uttalelse. Elektriker kommer og foreslår å bygge ut anlegg noe for å ta høyde for økt belastning på kurs. Men han registrerer ikke feil på anlegg. Jeg går ikke videre med saken, da det ikke oppleves som noen stor plage.

3) Jeg får ikke opplyst at det kan påløpe noe ekstra kostnad for dette ettersynet. Slik jeg ser det var dette en del av fastpris oppdraget som elektriker utførte. Jeg ønsket dog å forsikre meg om at det ikke var blitt gjort noe feil, og i og med at anlegg endret sin oppførsel, kunne jo dette mistenkes.

 

Så 1,5 år etter kommer en regning i posten på en times arbeid + kjøring. Jeg har så hatt en disputt over mail om dette som jeg finner urimelig, da det ikke er utført noe avtalt ekstra utbedring. I tillegg kommer dette så seint etter jobb, at man kan jo begynne å spørre seg, hva er det neste?

 

I dag fikk jeg beskjed at han hadde sendt sak til forliksrådet. Hva gjør jeg?

 

Mvh,

Helge F.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldelsesfrist for å sende regning for utført arbeide er vel tre år, så det er innenfor, selv om det virker litt rart å sende regning først halvannet år etter. Kanskje glemte han saken, den forsvant i systemet eller lignende.

 

Når det gjelder om elektrikeren kan ta betalt for det, så føler jeg det kommer litt an på. Han har utført en jobb ved å sjekke om det er feil på anlegget (feilsøking), noe han mener det ikke er. Normalt skal man opplyses på forhånd om at du kan bli belastet et gebyr for feilsøking når det ikke registreres feil. Slik er det i alle fall i følge Forbrukerkjøpsloven, men jeg er usikker på om denne gjelder i et slikt tilfelle.

 

Ellers kommer det også an på om elektrikeren var klar over at du kobler støvsuger til samme kurs. Om han ble informert om dette, burde han ha tatt høyde for det under installasjon. Hvis ikke, kan han ikke klandres. En støvsuger kan bruke mye strøm, og det er vel ikke normalt at den kobles til samme kurs som et bad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...