Gå til innhold

Reklamasjon på defekt telefon. Mcare påstår jeg har knust den. Det er ikke sant


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tittelen sier egentlig det meste, men her er forklaringen:

 

Har en Note 4 som nå er 1 år og 4 måneder gammel. Jeg er utrolig forsiktig med telefonene mine. Mistes aldri i bakken.

Telefonen fremstår som 100% ny og kunne vært ny ut fra boksen den dag i dag.

Det er med andre ord ingen riper, dunker eller merker på skjermen i det hele tatt.

 

Jeg skulle legge meg på kvelden. Før jeg la meg sjekket jeg diskusjon.no som vanlig. La telefonen på kommoden og la meg til å sove. Telefonen var på dette tidspunkt helt fin.

Våkner neste morgen. Tar opp telefonen og ser at skjermen er fullstendig ødelagt. Den er helt full av det som ligner på blått blekk (flytende krystaller fra LCD panel).

Det ser ut som krystallene har begynt å lekke og rent nedover innsiden av mobilskjermen. Se bilde under.

 

Jeg leverte inn telefonen og forklarte at dette har skjedd helt uten ytre påvirkning og at det derfor må være en feil ved mitt LCD panel. Den ansatte i service luke på Expert sa også at han aldri hadde sett noe lignende.

 

Jeg har selv jobbet på Expert i 8 år (tele og data) og sett mange telefoner med klemskader, men har aldri sett en telefon som ser slik ut. Klemskader har ofte tydelig tegn av hvor telefonen har fått klemskaden. Altså et ekstra belastet område. Men her ser det bare ut som at telefonen har begynt å lekke og det er ingen steder hvor man ser hvor skaden har oppstått.

 

Mcare avviste reklamasjonen min etter 1 dag og påstår at den kommer av brukerfeil og skyldes ytre påvirkning. I rapporten sies det at det kommer av klemskade eller slagskade. Mcare la med noen bilder av telefonen som viser et gjenskinn i skjermen helt oppe på midten, men på samme sted hvor gjenskinnet vises er det ikke blått blekk... (duh..)

 

Jeg har reklamert på avgjørelsen og skrevet en skikkelig lang avklaring.

Dersom dette bare avvises igjen, hva skal jeg gjøre?

Jeg vet 100% sikkert at telefonen ikke har blitt skadet av ytre påvirkninger. Hvordan skal jeg bevise dette?

 

Dersom jeg tar kontakt med forbrukerrådet, hva kan de hjelpe med?

 

Edit: Det kan også legges til at telefonen fungerer fremdeles perfekt. Ingenting galt med touchen og alle funksjoner fungerer. Det er kun de flytende krystallene fra LCD panelet som er et problem.

 

 

 

2zgyvpv.jpg

 

 

Endret av Strato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en vanskelig sak å vinne.

Fant i det minste et par linker rundt samme problem, om du kan sende dette som bevis på det skjer med andre eller kanskje du finner noe tips selv. Om du ikke har lest dem selv så klart.

 

http://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-note-4/545802-how-can-i-get-rid-some-purple-spots-screen-my-note-4-a.html

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2456966

https://www.reddit.com/r/galaxys4/comments/28oso9/purple_spots_on_screen_didnt_drop_or_get_wet_wtf/

 

Ser noen nevner at ødelagt batteri som begynner å bule ut kan legge press på skjermen fra baksiden kan være et problem, ellers er det jo en del som tviler på dette skjer uten noe form for skade. Men virker ikke til at det konkluderes med noe spesifikt egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteriet mitt er faktisk ødelagt. Jeg reklamerte på dette også når jeg leverte telefonen inn.

Batteriet varer omtrent 4-5 timer. Etter det hopper batteriet fra 50% til 0% og telefonen skrur seg.

Jeg har ikke sjekket om batteriet har svulmet opp, men det er noe jeg kan nevne til Mcare.

 

Takk for godt råd.

 

Kan varme også være en årsak til dette?

Telefonen min har en tendens til å bli ekstremt varm når den ligger til lading (hurtiglader).

Lenke til kommentar

Med en såpass ny og dyr telefon er det bare å kjøre løpet.

 

http://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Ettersom telefonen er mer enn seks måneder gammel, så er det forbrukeren som må sannsynliggjøre at skaden ikke er et resultat av feil bruk. Ettersom skjermskader i 99% av tilfellene kommer av slag, klem eller andre ytre årsaker kan det bli vanskelig om verkstedet ikke finner noen andre grunner til at det har skjedd.

 

Det med at batteriet kan ha svulmet opp høres ut som noe du bør tipse verkstedet om å sjekke ut, da det muligens kan gi så stort trykk på skjermen at den går i stykker fra baksiden, noe som kan ha skjedd her. I så fall burde det være lett å få kjørt det som en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Ettersom skjermskader i 99% av tilfellene kommer av slag, klem eller andre ytre årsaker kan det bli vanskelig om verkstedet ikke finner noen andre grunner til at det har skjedd.

 

Arrrgh, den elendige sitat-funksjonen! Får ikke sitert rett person. Går plutselig ikke an å bruke backspace. Fiks det!

 

Har du bevis på at "skjermskader i 99% av tilfellene kommer av slag, klem eller andre ytre årsaker"?

Tar denne statistikken din Sony Xperia-serien med i beregningen?

Lenke til kommentar

 

Ettersom skjermskader i 99% av tilfellene kommer av slag, klem eller andre ytre årsaker kan det bli vanskelig om verkstedet ikke finner noen andre grunner til at det har skjedd.

 

Arrrgh, den elendige sitat-funksjonen! Får ikke sitert rett person. Går plutselig ikke an å bruke backspace. Fiks det!

 

Har du bevis på at "skjermskader i 99% av tilfellene kommer av slag, klem eller andre ytre årsaker"?

Tar denne statistikken din Sony Xperia-serien med i beregningen?

 

Ok, 95% da kanskje. Har ikke noe eksakt tall.

 

Kjenner ikke til Xperia-serien spesielt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På tide å oppdatere denne tråden:

 

Her er hendelsesforløpet hittil:

 

1. Leverte telefonen til Expert (videresendt til Mcare).

 

2. Fikk avslag på garanti fordi Mcare mener at jeg har knust/klemskadet telefonen.

 

3. Reklamerte på avgjørelsen til Mcare og skrev en lang "avhandling" om telefonens tilstand og hvorfor den umulig kan ha blitt skadet av meg.

 

4. Etter 3 uker fikk jeg svar fra Mcare om at de ikke kunne behandle reklamasjonen på garantien og at jeg måtte sende søknad til Samsung for å få saken behandlet. Fikk oppgitt en mail adresse og et skjema som måtte fylles ut.

 

5. Sender søknad til Samsung med kopi av all mailhistorikk og korrespondanse med Mcare til nå.

 

6. Etter 5 dager ringer Samsung meg og sier at jeg har fått medhold i saken og får dekket reparasjon av telefonen på garanti. Samsung presiserer at skaden på telefonen har mange likhetstegn med klemskade som for eksempel ved at man har telefonen i baklommen og sitter på den. Men Samsung konkluderer med at dette er lit sannsynlig siden telefonen ellers ikke har noen som helst fysiske tegn til skade. Derfor må dette anses som en svakhet fra produksjon.

 

Her er et lite utsnitt av en mail jeg fikk fra Samsung senere:

"Jeg har nå sett over ærendet med produktspesialister som finnes på plass her på hovedkontoret til Samsung Nordic i Stockholm og av dette kommer det fram at dette er en type av skade som skal dekkes av garantien da det er luft som har kommet mellom de to skjermene som finnes og med nesten absolutt sikkerhet ikke er noe du selv kunne ha forårsaket."

 

Jeg fikk avslag på reklamasjonen på batteriet som har blitt ødelagt etter 1,5 år. Dette fordi garantien på batteri er 1 år. Greit nok! Jeg kjøper bare nytt batteri. Tror ikke det koster mer enn ett par hundrelapper.

 

 

Oppsummert er jeg veldig fornøyd med utfallet til denne saken :) :) :)

Jeg er dog veldig missfornøyd med Expert som bruker Mcare til å behandle garantisaker. Mcare pekte skyld mot meg bare en dag etter at jeg hadde levert telefonen og behandlet kun 50% av saken og krevde at jeg skulle dekke sakskostnader.

Med en gang Samsung tok over var saken en annen. Super kundebehandling. Meget fornøyd!

 

 

Jeg har nå et nytt dilemma. Bestilte meg Note 7 fra Expert på DNB kampanje. Nå vet jeg ikke om jeg skal heve kjøpet og beholde Note 4 i et år til eller om jeg skal selge Note 4 på finn og gå over til Note 7. i-landsproblem!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen grunn til å heve noe kjøp, telefonen er ikke gitt ut i norge enda engang. Telefonen som vil bli gitt ut er så klart problemet løst på.

Det er det som er planen ja. Jeg venter til telefonen kommer ut så avgjør jeg om jeg vil heve kjøpet og beholde min "nye" Note 4 eller beholde Note 7 og selge Note 4 på finn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...