Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryk i to fag - hva skjer?


Anbefalte innlegg

Hei! Som overskriften skriver så har skoleåret vært elendig for min del. Fikk stryk i tysk språkfag(avgansfaget), og også strøk jeg i historie muntligeksamen. Resten av karakterene er bestått. Fraværet mitt er på 2 dager.

 

Noen som har en anelse om hva som skjer videre? Kommer jeg inn i VG3? Kan jeg bare ta opp Spansk og ekamen til høsten? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså https://goo.gl/zjxd4T

 

 

 

Det er opp til skolen å vurdere om du kan få begynne i Vg3 selv om du ikke har bestått alle fag fra Vg2. I en del tilfeller går dette fint, hvis det kun er snakk om ett enkelt fag. Men som sagt, dette er uansett noe skolen din må avgjøre om det skulle bli aktuelt. Ta derfor en prat med rådgiveren om denne situasjonen raskest mulig. 
Lenke til kommentar

Her må du være litt frempå. Som Sampson påpeker er det opptil skolen. Vi kan ikke vite hvilken praksis skolen din har, når du eventuelt må forvente å høre noe eller hva som er tegn på hva. Snakk med kontaktlæreren din, snakk med rådgiveren din. Snakk med skolen din. De er mye bedre stilt til å svare på spørsmålene dine enn det vi er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Jeg strøk i spansk fra førsteklasse studiespes og hørte ikke noe om det fra skole, rådgiver, kommune osv. før jeg begynte som lærling i tredjeklasse etter å ha gått IKT. Endte opp med at jeg nå har tatt opp både muntlig og skriftlig spansk som privatist, og endelig fått fullført vitnemålet mitt i tide til å få fagbrev utlevert.

 

Vil tro du får fullført vg3, men ikke får fullstendig vitnemål før du har bestått de fagene du har strøket.

Lenke til kommentar

Jeg strøk i spansk fra førsteklasse studiespes og hørte ikke noe om det fra skole, rådgiver, kommune osv. før jeg begynte som lærling i tredjeklasse etter å ha gått IKT. Endte opp med at jeg nå har tatt opp både muntlig og skriftlig spansk som privatist, og endelig fått fullført vitnemålet mitt i tide til å få fagbrev utlevert.

 

Vil tro du får fullført vg3, men ikke får fullstendig vitnemål før du har bestått de fagene du har strøket.

Okey. Men om jeg ikke kommer inn på vg3, vil jeg da få beskjed om det? Eller hvordan er det?

Lenke til kommentar

 

 

Du kommer inn på vg3.

Hvordan er du så sikker på det?

 

Det samme skjedde med min bestevenn for noen år siden.

 

Haha, tidenes beste måte å være sikker! 

"Jeg kjenner noen det skjedde med, derfor må det skje med deg og!"

 

Igjen, Leo21, ring skolen på mandag, og alle dine bekymringer forsvinner!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Du kommer inn på vg3.

Hvordan er du så sikker på det?

Det samme skjedde med min bestevenn for noen år siden.

Haha, tidenes beste måte å være sikker!

"Jeg kjenner noen det skjedde med, derfor må det skje med deg og!"

 

Igjen, Leo21, ring skolen på mandag, og alle dine bekymringer forsvinner!

Er sommerferie.

Lenke til kommentar

 

Dessuten har du ungdomsrett og krav på tre års videregående skole, så du kommer inn på en eller annen skole uansett.

Så hvorfor må enkelte gå året om igjen?

 

 

Alle videregående skoler har en som sitter der i sommerferien. Ikke alle tar ferie. Ta å ring. Det hjelper å prate med dem og vise at du tar det alvorlig. Det å vente på at de skal ta ordet, er lite lurt. 

 

Enkelte tar ikke året igjen, men tar opp fag. Det er oftest pga de trenger høyere karakterer får å komme inn på høyere utdanning (uni og høgskoler osv... ) 

Andre endrer mening om valgte linje og går hele året om igjen. 

På min gamle vgs, så er det en kar som går vg3 nå og er 23 år nå. Han faila litt med å velge linje skal jeg si. 

 

Uansett, du kommer inn på vg3. (Norsk skolesystem er ikke den aller beste) Men som nevnt tidligere, du vil ikke få en fullstendig vitnemål. Det vil være en minus når du søker høyere utdanning og trekker deg ganske mye ned. 

 

Igjen, RING SKOLEN DIN!! Offentlig ferie har ikke engang startet btw. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...