Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen politikk og menneskerettigheter. Tema= Politiske og demokratiske utfordringer i Europa?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken bok er det dere har? Tar opp faget som privatist (nytt) fag så vil bare dobbelsjekke med dere at jeg har riktig bok. Noen som har noen tips til hva jeg burde gå gjennom, viktige ord og begreper innenfor faget? Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger angående dette  :)

Politikk og menneskerettigheter, Aschehoug, 2008. Utdatert bok, ville ikke anbefalt den, men er greit å vite.

 

 

 

Ellers har jeg et tips til dere andre her. Dere er klar over at dere kan lagre nettsider? På Chrome, trykk på de tre strekene øverst helt til høyre og trykk lagre link. Lagre så mange linker dere kan, helst fra http://www.nupi.no/, men også http://www.europabevegelsen.no/  og andre nettsteder.

 

Lagre disse linkene i en mappe du kaller "POM Eksamen". Trykk på datamaskin og gå til system C og legg mappen der. Nå har du tilgang til mappen under eksamen, fullt lovlig. Når du skal åpne nettsidene, ikke gå inn i mappene, der ligger bare ting for selve layouten av nettsiden, scroll nedover og trykk på Chrome linkene.

 

Lykke til! Ta også å lagre denne http://www.udir.no/PageFiles/82471/SAM3020_Politikk_og_menneskerettigheter_eksamensbesvarelser.pdf?epslanguage=no

 

Det er eksamensbesvarelsen for 2 år siden. Kandidat B og C fikk 6, bruk besvarelsene som veiledning til oppsett. Blant annet kildeoppsett og referanser osv.

Endret av King23
Lenke til kommentar

Helt krise. Hadde stort sett lagret linker uten relevans, eller som ikke passet så veldig godt. Sykt irriterende når jeg vet om passende temaer, men ikke husker nok detaljer til å kunne skrive om det, haha. Men tror jeg klarer en 3/4 ihvertfall. Hva med deg? :)

Jeg føler på en måte at det gikk ganske dårlig. Det var en enkel men samtidig vanskelig oppgave. Jeg skrev bare 3 sider og det er ganske kjipt fordi jeg håpet å skrive 4-5 sider. Men det er bedre å skrive 3 sider med godt innhold enn 5 med dårlig innhold. Jeg håper også på en 4-er. Hva fokuserte du mest på?

Lenke til kommentar

Skrev om EUs demokratiske underskudd, terrorisme, fler og fler høyreradikale partier får større valgoppslutning nå enn før, skrev litt om europarådet og forhandligene mellom TTIP og TISA handelsavtalene :-) tror jeg klarte å vinkle disse poltiske spørsmålene fint inn mot oppgaven :-) hva skrev dere om?

Lenke til kommentar

Jeg føler det gikk veldig mye bedre enn jeg hadde forventet (selvom jeg bare skrev i underkant av 3 sider). Likte oppgaven veldig godt! Skrev om mye av det samme som "eey", om EUs demokratiske underskudd, terrorisme, økende bølge av høyreradikale partier og hvordan dette påvirker demokratiet, og samtidig hvordan det oppstår et demokratisk dilemma dersom disse partiene ikke blir hørt (i Sverige vil f.eks ingen av de store partiene gå inn i koalisjonsregjering med Sverigedemokraterna). Samtidig dro jeg inn en del om hvordan EU har "tatt over" styringen i bl.a Hellas, og at dette er dårlig for demokratiet. Skrev også om overvåking som et diskutert utfall av terrortrusselen Europa følte etter terrorangrepet i Paris, noe som ville vært et brudd på menneskerettighetene.

Lenke til kommentar

Nevnte:
 

- Høyreradikale partier får større oppslutning (og venstreradikale, greske Syriza bla.)

- Terrortrussel (Charlie Hebdo som eksempel) og hjemvennende fremmedkrigere

- Russlands annektering av Krim-halvøya og aggressiviteten deres mot Europa osv. Nevnte også NATO

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...