Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2015


Anbefalte innlegg

Hei!  :wee:

 

Da er tiden endelig inne for skriftlig eksamen for oss på 10. trinn, denne tråden er for de av oss som har vært så heldige (forhåpentligvis) å komme opp i norsk. Her skal vi hjelpe hverandre, komme med råd og gjøre oss mest mulig forberedt til neste uke. 

 

Eksamensdager:

 

- Hovedmål: torsdag 21. mai

- Sidemål: fredag 22. mai

 

Her kommer jeg til å legge ut noen linker til nyttige sider og jeg kommer til å inkludere et par fra fjorårets eksamenstråd som dere kan lese her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1582081. Det er bare å komme med nyttige sider hvis de ikke finnes her.

 

 

Her er nyttige linker:

 

Sider som er nyttige før eksamen:

 

Vurderte eksamenssvar i norsk etter 10. trinn (Fjorårets eksamen):

 

Tidligere eksamensoppgaver for grunnskolen:

 

Informasjon om eksamen finner dere her:

 

Vi får ikke temaet eller forbredningshefte før neste uke, men anbefaler alle å ta en titt på hver av disse linkene. Hvis noen av dere allerede har hatt eksamen på grunnskolen ville det vært fantastisk dersom dere delte deres erfaringer! 

Her finner dere tips generelt til eksamen: http://www.nrk.no/livsstil/eksamenstabbene-du-bor-unnga-1.12333825, her anbefaler jeg også se "Lahlums ti eksamensbud": http://www.tv2.no/v/913004/ (Takk til FelixKalle).

 

Tema: Sult.

 

Tips angående norsk skriftlig (hentet fra tidligere eksamenstråd) - stor takk til Meridies!

 

1: Bruk forberedelsesdagen godt. Ikke tenk at det går bra siden du bare skal skrive en tekst. På forberedelsesdagen bør du skrive en disposisjon til begge tekstene dine! En norsklærer på skolen vår har laget( vært med på å lage) oppgavene og sier at oppgavene i år ikke er like åpne som før og at oppgavene kommer til å være basert på de tekstene vi har lest.

 

2: På eksamensdagen må du bruke all tiden! Det hjelper ikke å levere en tekst du har skrevet på to timer. Du må lese igjennom teksten flere ganger, minst tre!. Den fjerde gangen du leser teksten så leser du den baklengs. Da oppdager du flere feil.

3: På eksamensdagen bør du også ha med deg liste over sjangertrekk. DU vil garantert få mulighet til å skrive novelle/fortelling til den skjønnlitterære oppgaven og artikkel/kåseri til den sakprega oppgaven. Dette kan du sette deg inn i nå.

4: Rett nynorsken grundig. Selv om sensor legger vekt på innhold, så legger han like mye vekt på språk. Anbefaler alle å laste ned Clue( gratis prøveversjon) og å ta med seg bokmål-nynorsk ordbok( nynorsk-bokmål for dem som har nynorsk som hovedmål). Til dette bør du lage en ctrl+h( søk og erstatt) liste. Der skriver du alle ordene du pleier å skrive feil på nynorsk, og søker dem opp på Word. Man er et ord man ikke bruker på nynorsk, så dette ordet kan du bare skrive opp på ctrl+ lista og erstatte med ein( med mindre du mener hesteman) Dette dokumentet kan du laste på minnepinne og ta med på eksamensdagen sammen med disposisjonen.

5: Har du tenkt å skrive artikkel til den sakprega oppgaven, bør du kopiere kildene til et Word-dokument å laste dem ned på minnepinne. Du må alltid oppgi kildene med nedlastningsdato og klokkeslett, slik at sensor kan finne igjen til siden. Skriver du artikkel og refererer til en kilde, bør skrive fotnoter.

6 : Skal du skrive novelle/fortelling anbefaler jeg alle å lese noveller/fortellinger før vi får utdelt forberedelsesheftet. Siden vi allerede vet at vi kan skrive dette på eksamen, er det også lurt at dere skriver ned skildringer, metaforer, sammenlikninger, symboler, besjelinger osv. da dette er noe du kan bruke i teksten din, uansett hva handlingen utspiller seg på.

7: Under eksamensdagen er det viktig å spise. Ikke dropp å spise fordi du har dårlig tid. Ta gjerne med druer, nøtter og tørket frukt som snaks. Unngå å spise søtsaker, som sjokolade på begynnelsen av eksamen, da blodsukkeret fort vil stige og like fort synke, noe som fører til at man får en dårligere konsentrasjon.

8: Dette tipset er kanskje det aller viktigste. Ikke legg deg kl: 00.00 dagen før eksamen. Legg deg tidligere enn du pleier, slik at du blir opplagt til eksamensdagen!

 

 

 

Novelletips fra Havardu (også hentet fra tidligere eksamenstråd), tusen takk!

  • Ikke inkluder for mange karakterer - gjør det enkelt. Leseren må danne seg et bildet av karakterene uten at forfatteren bruker for mange ord. Å få til dette er en kunst som er vanskelig å mestre, og dersom man klarer det, er man på god vei mot toppkarakter. Hint gjerne til hendelser som har påvirket karakterene, og gi leseren en forståelse av hvorfor karakterene tar det valgene de gjør.   
  • Ikke la historien gå over for lang tid. Som en tommelfingerregel kan man si at handlingen ikke skal foregå mer enn en uke. I den ene novellen jeg linket til, foregikk selve handlingen over noen få minutter. Jeg hadde riktignok noen tilbakepek, men det er lov.
  • Bruk språklige virkemidler - dette er viktig på eksamen. Få med frampek, unngå klisjeer og bruk metaforer. Fortell gjerne handlingen indirekte, og si ting uten å bruke for mange ord. 
  • Pass på ordvalget. Ikke start setninger med det samme ordet gang etter gang og varier oppbygningen av setningene. Vær gjerne litt oppfinnsom med språket og prøv og skap et særpreg ved teksten din - dette trekker veldig opp hos sensor.
  • Dersom man behersker det, er parallellhandlinger absolutt noe man bør vurdere. Det kan gjerne være handlinger som uavhengige av hverandre, men pass på å samle trådene til slutt. Parallellhandlingene kan også påvirke hverandre, og dette er et av tilfellene hvor novellen kan strekke seg over et større tidsperspektiv. Man kan feks lage en historie hvor den ene handlingen foregår i hovedpersonens barndom, mens den andre foregår i nåtid. Jeg har lest et par slike noveller, og får man det til på en bra måte, er det utrolig kult.
  • Skal man hevde seg på øverste nivå, må det være en overraskende slutt som leseren ikke har klart å forutse. Forutser leseren slutten, er novellen mislykket. Avslutningen kommer gjerne litt brått på, og hele sammenhengen i novellen går opp for leseren. Dersom leseren leser gjennom novellen en gang til, oppdager han kanskje noen frampek som han ikke så første gang.
  • En 6-er kandidat bør også ha et budskap han eller hun ønsker å uttrykke med novellen sin. Dette budskapet eller temaet, står skrevet mellom linjene, og det er ikke åpenbart for leseren hva forfatteren egentlig prøver å uttrykke. 

 

LYKKE TIL!  :)

Endret av MrCamo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale nyno til de som sliter med nynorsk, skal sies at det ikke var lov å bruke det programmet når jeg tok eksamen i norsk. Usikker på reglene på det stedet nå. Tviler på at det er lov å bruke det på eksamen, men kan være nyttig å bruke om det er ord man lurer på. 

 

Nyno er et oversettelse program som gjør en så god og grundig jobb at mange ser på det som juks, derfor det kan være litt spekulasjoner rundt programmet. Men jeg mener at om det er lov å bruke sånne programmer så hvorfor ikke det beste?

 

Ta en tekst på bokmål, lim det inn og hold inne enter og voìla, alt er på nynorsk og det står veldig bra skrevet også. 

 

http://www.nynodata.no/nn/produkt/nyno

 

"Utdanningsdirektoratet fastset reglar for bruk av hjelpemiddel til eksamen i ungdomsskulen og vidaregåande skule. Programvare frå Nynodata kjem inn under generelle reglar for omsettingsprogram og ordbøker.

Ordrik høyrer til kategorien ordbøker, som er lov å bruke til eksamen i alle fag.

Nyno fell inn under kategorien omsettingsprogram. Slike program er ikkje lovlege hjelpemiddel til eksamen i ungdomsskulen og vidaregåande skule. Eit godt alternativ er Ordrik, med bokmål til nynorsk ordbok.

Når det gjeld høgskulane og universiteta, kan den enkelte institusjon gi svar på kva som er lovlege hjelpemiddel til eksamen."

 

Nvm, fortsatt ikke lov å bruke det på eksamen.

Endret av deaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva tror dere årets tema blir?

Siden det er et krigs jubileum, tror jeg eksamen vil være knyttet til det...

men får vi svar ang. krig da? eller blir kanskje temaet frihet.

hva slags oppgaver kan vi få? :O

Jeg vet ikke :s Hvis man ser på de tidligere eksamen, så har de hatt emner knyttet til et jubeleum... Eksempel i fjor, så hadde vi 200 års jubileet, og tekstene var knyttet til Norge... Kanskje det blir da tekster om frihet, krig og andre ting man knyttet til krig eller konflikter. Det er jo tross alt et stort tema nå til dags :s
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva tror dere årets tema blir?

Siden det er et krigs jubileum, tror jeg eksamen vil være knyttet til det...
men får vi svar ang. krig da? eller blir kanskje temaet frihet.

hva slags oppgaver kan vi få? :O

Jeg vet ikke :s Hvis man ser på de tidligere eksamen, så har de hatt emner knyttet til et jubeleum... Eksempel i fjor, så hadde vi 200 års jubileet, og tekstene var knyttet til Norge... Kanskje det blir da tekster om frihet, krig og andre ting man knyttet til krig eller konflikter. Det er jo tross alt et stort tema nå til dags :s

 

enig, men er engt. ganske sikker på at vi får en tema knyttet til 70 års jubileet, hvis tekstene blir om krig, frihet osv... er det kanskje lurt å lese slike tekster da? noe om norge og frihet.. eller lese noe om krig kanskje? årh.. hva får du i norsk og nynorsk ?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva tror dere årets tema blir?

Siden det er et krigs jubileum, tror jeg eksamen vil være knyttet til det...
men får vi svar ang. krig da? eller blir kanskje temaet frihet.

hva slags oppgaver kan vi få? :O

Jeg vet ikke :s Hvis man ser på de tidligere eksamen, så har de hatt emner knyttet til et jubeleum... Eksempel i fjor, så hadde vi 200 års jubileet, og tekstene var knyttet til Norge... Kanskje det blir da tekster om frihet, krig og andre ting man knyttet til krig eller konflikter. Det er jo tross alt et stort tema nå til dags :s

enig, men er engt. ganske sikker på at vi får en tema knyttet til 70 års jubileet, hvis tekstene blir om krig, frihet osv... er det kanskje lurt å lese slike tekster da? noe om norge og frihet.. eller lese noe om krig kanskje? årh.. hva får du i norsk og nynorsk ?
Er jo ikke så dumt å sette seg inn i temaet ;)

Jeg har 5 i både muntlig og skriftlig og er fritatt for nynorsk, du da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva tror dere årets tema blir?

Siden det er et krigs jubileum, tror jeg eksamen vil være knyttet til det...
men får vi svar ang. krig da? eller blir kanskje temaet frihet.

hva slags oppgaver kan vi få? :O

Jeg vet ikke :s Hvis man ser på de tidligere eksamen, så har de hatt emner knyttet til et jubeleum... Eksempel i fjor, så hadde vi 200 års jubileet, og tekstene var knyttet til Norge... Kanskje det blir da tekster om frihet, krig og andre ting man knyttet til krig eller konflikter. Det er jo tross alt et stort tema nå til dags :s
enig, men er engt. ganske sikker på at vi får en tema knyttet til 70 års jubileet, hvis tekstene blir om krig, frihet osv... er det kanskje lurt å lese slike tekster da? noe om norge og frihet.. eller lese noe om krig kanskje? årh.. hva får du i norsk og nynorsk ?
Er jo ikke så dumt å sette seg inn i temaet ;)

Jeg har 5 i både muntlig og skriftlig og er fritatt for nynorsk, du da?

 

har 5 i bokmål og nynorsk og 6er i norsk muntlig :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Hva tror dere årets tema blir?

Siden det er et krigs jubileum, tror jeg eksamen vil være knyttet til det...
men får vi svar ang. krig da? eller blir kanskje temaet frihet.

hva slags oppgaver kan vi få? :O

Jeg vet ikke :s Hvis man ser på de tidligere eksamen, så har de hatt emner knyttet til et jubeleum... Eksempel i fjor, så hadde vi 200 års jubileet, og tekstene var knyttet til Norge... Kanskje det blir da tekster om frihet, krig og andre ting man knyttet til krig eller konflikter. Det er jo tross alt et stort tema nå til dags :s
enig, men er engt. ganske sikker på at vi får en tema knyttet til 70 års jubileet, hvis tekstene blir om krig, frihet osv... er det kanskje lurt å lese slike tekster da? noe om norge og frihet.. eller lese noe om krig kanskje? årh.. hva får du i norsk og nynorsk ?
Er jo ikke så dumt å sette seg inn i temaet ;)

Jeg har 5 i både muntlig og skriftlig og er fritatt for nynorsk, du da?

har 5 i bokmål og nynorsk og 6er i norsk muntlig :)
Det er jo kjempe bra :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anbefale nyno til de som sliter med nynorsk, skal sies at det ikke var lov å bruke det programmet når jeg tok eksamen i norsk. Usikker på reglene på det stedet nå. Tviler på at det er lov å bruke det på eksamen, men kan være nyttig å bruke om det er ord man lurer på. 

 

Nyno er et oversettelse program som gjør en så god og grundig jobb at mange ser på det som juks, derfor det kan være litt spekulasjoner rundt programmet. Men jeg mener at om det er lov å bruke sånne programmer så hvorfor ikke det beste?

 

Ta en tekst på bokmål, lim det inn og hold inne enter og voìla, alt er på nynorsk og det står veldig bra skrevet også. 

 

http://www.nynodata.no/nn/produkt/nyno

 

"Utdanningsdirektoratet fastset reglar for bruk av hjelpemiddel til eksamen i ungdomsskulen og vidaregåande skule. Programvare frå Nynodata kjem inn under generelle reglar for omsettingsprogram og ordbøker.

Ordrik høyrer til kategorien ordbøker, som er lov å bruke til eksamen i alle fag.

Nyno fell inn under kategorien omsettingsprogram. Slike program er ikkje lovlege hjelpemiddel til eksamen i ungdomsskulen og vidaregåande skule. Eit godt alternativ er Ordrik, med bokmål til nynorsk ordbok.

Når det gjeld høgskulane og universiteta, kan den enkelte institusjon gi svar på kva som er lovlege hjelpemiddel til eksamen."

 

Nvm, fortsatt ikke lov å bruke det på eksamen.

 

Har skjønt at noen digitale ordbøker er mulig å bruke (f.eks Clue), er det mulig å laste ned dette på skolene sine PC-er?

Lenke til kommentar

 

Vil anbefale nyno til de som sliter med nynorsk, skal sies at det ikke var lov å bruke det programmet når jeg tok eksamen i norsk. Usikker på reglene på det stedet nå. Tviler på at det er lov å bruke det på eksamen, men kan være nyttig å bruke om det er ord man lurer på. 

 

 

Har skjønt at noen digitale ordbøker er mulig å bruke (f.eks Clue), er det mulig å laste ned dette på skolene sine PC-er?

 

 

Mhm, digitale ordbøker er lov. Men ikke digitale oversettelseprogram som nyno er.

Vil da tro det, litt usikker på din skoles pc begrensning.

Selv har jeg aldri hatt en med noen som styrer den, har som regel åpna eller styrt ting selv. 

Lenke til kommentar

Hva har dere andre planer om å gjøre for å forbrede dere?? :) ( nå før vi får vite tema)

Trenger tips :)

Rune Nikolaisen pleier å utdype hver enkel tekst i forberedelseshefte på bloggen sin (http://www.runenikolaisen.com/), dermed er det lurt å ta en titt på det han skriver i det vi får tema.

 

Nå, før vi har fått temaet, går jeg over nynorsk grammatikk, ser på tidligere eksamenstekster (se linken i første post) og tilslutt går jeg over mine tidligere tekster og skriver ned hva jeg selv bør øve/huske på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...